Telia liikkuva netti 4G nopeudet ja tarjonta, koskee myös muita operaattoreita

  • 31 March 2022
  • 8 kommenttia
  • 423 katselukertaa

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Tässäpä aika pitkä kommentointi joihin pyydetään kommentteja. Olen alkuviikosta käynyt kaikkien operaattorien liikkeissä ja haastatellut myyjiä ja sen perusteella alla oleva kirjoitelma oli pakko heittää raadin nähtäväksi. Aivan kuin olisi menty nopeuksien suhteen monta vuotta taaksepäin. Kuuluvuus kartat kaikilla näyttää todella surkeita vaihteluväli nopeuksia.

 

Kävin tänään yhden tutun luona Linnaistentie 6X ja Speedtestillä 4G nopeutta oli sisällä n. 30 Mb itse kadulla 45-50Mb. Aika surkeet lukemat. Itselläni Ainontiellä Telian kautta 4G antaa 140-170 nopeuksia joihin olen hyvinkin tyytyväinen.

 

Onko operaattorit nyt joukolla huonontaneet linkkien nopeuksia vai mistä ihmeestä on kysymys.

 

Huomioita Teleoperaattorien "muuttuneesta" tarjonnasta puhelin liittymien osalta lähinnä 4G osalta. Asun itse sellaisessa paikassa jossa 5G ei kattavuuden suhteen ole lainkaan sopiva ja sen takia 4G on minulle monestakin syystä se oikea.

 

Aivan viime päivinä olen huomannut että kaikki operaattorit TELIA, ELISA, DNA etenkin tämän aamun katsantoon ovat selkeästi pudottaneet 4G liittymien tarjonnan todella surkeaan tasoon. Toki ymmärrän että he haluavat että asiakkaat ottaa huomattavasti kalliimmat 5G liittymät käyttöön oli niistä sitten hyötyä todellisuudessa vai ei.

 

Mielenkiintoinen huomio että kaikki operaattorit samaan aikaan ovat säätäneet markkinointiantennit kohti 5G.

 

Toki 5G on tulevaisuutta ja siihen on investoitu paljon rahaa, mutta syrjäseuduilla ja osin myös taajamia on paikkoja joissa 4G ei nettinopeuksien suhteen ole optimaalinen. Omassa taloudessa 5G on hitaampi vs. 4G netti surffailun osalta vaikka asutaan Kehä 3 sisäpuolella.

Päivän tarjonta netissä 4G kattavuudella seuraavasti:

 

TELIA tarjoaa vain rajatonta puhelu/tekstiviestiä hintaan 22.90 / kk + avausmaksu. Mobiilidata nopeus "huikeat"


4G-verkon maksiminopeus 0,5 Mbit/s tai toinen vaihtoehto 4G-verkon maksiminopeus 20 Mbit/s hintaan 24.90 / kk + avausmaksu. Telian osalta täytyy todeta että ei ole kovin loistava idea tarjota em. nopeuksia nettiin ja voimakkaasti ohjata asiakkaat 5G maailmaan. Nuo onnettomat nettinopeudet olivat varmaan 5 vuotta sitten tosi nopeita.

 

ELISA ei netin mukaan tarjoa lainkaan 4G liittymiä virhe vai tarkoituksella ohjataan kalliimpaan 5G maailmaan

 

DNA Nopea 4G Rajaton Plus rajattomat puhelut ja viestit ja netti sentään 150 Mbit/s 19.99 eur / kk eli "EI HUONO"

 

Eihän 4G verkkoteknologiaa olla alas ajamassa vielä pitkään aikaan.

Tehdään tänään käynti kaikkien operaattoreiden kauppoihin ja kysytään millaisia 4G puhelinliittymä on tarjolla. Uskoisin että 4G tarjontaa on pöydän alla ns. Rescue tuotteina, mutta se selviää tänään.

 

Toivotaan että operaattorit omilta osiltaan kommentoivat näitä ihmeellisyyksiä. Toivottavasti tämä tarjoama onkin "Aprilli pila"


8 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

4G-tuotteita on kyllä tiskin alta tarjolla, mutta ei julkisesti. 5G-hypetyksellä ei ole puhelimen käyttäjelle muuta merkitystä, kuin että pitää maksaa kovempaa hintaa liittymästä. Missä on 50 M 5G-liittymä alle kahdenkympin kuukausihinnalla? Puhelinkäytössä yli 100 M liittymä on käytännössä turha. Kuluttajien pitää vaatia järkevämpiä liittymiä ja jättää nuo yli 100M liittymät  hyllylle happanemaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Ei pidä unohtaa Telia Dot- liittymiä, siellä hinta voi jäädä maltilliseksi ja veloitus kätevästi maksukortilta. Saa myös 4G-liittymiä ja aluksi jopa ilman veloitusta, että pääsee kokeilemaan 🤓>

 

https://wp.dot-tech.io/dot/ 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Telia DOT liittymistä on jonkin verran negatiivista kirjoittelua. Itselläni ei ole kolahtanut ko. Homma lainkaan.

Ihmetystä herätti Linnaistentie 62 Vantaa osoitteessa Telia kuuluvuus aluekartasta esim. 5G nopeus jota olisi tarjolla.

 

4G max 50 kohtuu kuuluvuudesta ja 5G heh heh.

 

Eihän kukaan järkevä päivittele tai osta uusia liittymiä jos tuossa on nopeustaso. Kun vielä vaihteluvälin ottaa huomioon niin huh huh.

Mun mielestä Telia ja muut on hidastaneet nopeuksia tai mitä ihmettä ne puuhaa on pakko kysyä.

 

 

 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Olen kyllä ihmetellyt tuota Telian nopeuskarttaa, kun 4G+ alueelle luvataan max 150 M nopeuksia. Aiemmin oli sentään 450 M nopeus. Toisaalta tilanne taitaa olla näillä arvoilla enemmän realistisempi. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Myynnix  kirjoitti:

Tässäpä aika pitkä kommentointi joihin pyydetään kommentteja. Olen alkuviikosta käynyt kaikkien operaattorien liikkeissä ja haastatellut myyjiä ja sen perusteella alla oleva kirjoitelma oli pakko heittää raadin nähtäväksi. Aivan kuin olisi menty nopeuksien suhteen monta vuotta taaksepäin. Kuuluvuus kartat kaikilla näyttää todella surkeita vaihteluväli nopeuksia.


 


Kävin tänään yhden tutun luona Linnaistentie 6X ja Speedtestillä 4G nopeutta oli sisällä n. 30 Mb itse kadulla 45-50Mb. Aika surkeet lukemat. Itselläni Ainontiellä Telian kautta 4G antaa 140-170 nopeuksia joihin olen hyvinkin tyytyväinen.


 


Onko operaattorit nyt joukolla huonontaneet linkkien nopeuksia vai mistä ihmeestä on kysymys.


 


Huomioita Teleoperaattorien "muuttuneesta" tarjonnasta puhelin liittymien osalta lähinnä 4G osalta. Asun itse sellaisessa paikassa jossa 5G ei kattavuuden suhteen ole lainkaan sopiva ja sen takia 4G on minulle monestakin syystä se oikea.


 


Aivan viime päivinä olen huomannut että kaikki operaattorit TELIA, ELISA, DNA etenkin tämän aamun katsantoon ovat selkeästi pudottaneet 4G liittymien tarjonnan todella surkeaan tasoon. Toki ymmärrän että he haluavat että asiakkaat ottaa huomattavasti kalliimmat 5G liittymät käyttöön oli niistä sitten hyötyä todellisuudessa vai ei.


 


Mielenkiintoinen huomio että kaikki operaattorit samaan aikaan ovat säätäneet markkinointiantennit kohti 5G.


 


Toki 5G on tulevaisuutta ja siihen on investoitu paljon rahaa, mutta syrjäseuduilla ja osin myös taajamia on paikkoja joissa 4G ei nettinopeuksien suhteen ole optimaalinen. Omassa taloudessa 5G on hitaampi vs. 4G netti surffailun osalta vaikka asutaan Kehä 3 sisäpuolella.


Päivän tarjonta netissä 4G kattavuudella seuraavasti:


 


TELIA tarjoaa vain rajatonta puhelu/tekstiviestiä hintaan 22.90 / kk + avausmaksu. Mobiilidata nopeus "huikeat"



4G-verkon maksiminopeus 0,5 Mbit/s tai toinen vaihtoehto 4G-verkon maksiminopeus 20 Mbit/s hintaan 24.90 / kk + avausmaksu. Telian osalta täytyy todeta että ei ole kovin loistava idea tarjota em. nopeuksia nettiin ja voimakkaasti ohjata asiakkaat 5G maailmaan. Nuo onnettomat nettinopeudet olivat varmaan 5 vuotta sitten tosi nopeita.


 


ELISA ei netin mukaan tarjoa lainkaan 4G liittymiä virhe vai tarkoituksella ohjataan kalliimpaan 5G maailmaan


 


DNA Nopea 4G Rajaton Plus rajattomat puhelut ja viestit ja netti sentään 150 Mbit/s 19.99 eur / kk eli "EI HUONO"


 


Eihän 4G verkkoteknologiaa olla alas ajamassa vielä pitkään aikaan.


Tehdään tänään käynti kaikkien operaattoreiden kauppoihin ja kysytään millaisia 4G puhelinliittymä on tarjolla. Uskoisin että 4G tarjontaa on pöydän alla ns. Rescue tuotteina, mutta se selviää tänään.


 


Toivotaan että operaattorit omilta osiltaan kommentoivat näitä ihmeellisyyksiä. Toivottavasti tämä tarjoama onkin "Aprilli pila"




Tarjoomakehityksessä on keskitytty erityisesti viime vuoden aikana 5G-vaihtoehtoihin, jotka tarjoavat samalla myös parhaimman tehon irti 4G-verkosta. Suosittelen sinua tutustumaan tarkemmin Telia Dotiin, josta @kiisseli67 myös mainitsi 🙂> Sieltä löytyy kolme erilaista 4G-ratkaisua, niin käytön mukaan kuin sitten perinteiset paketit.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Telian kuuluvuuskartta on hyvin herkkä noissa kuuluvuus- ja nopeusarvioissa. Emme näe koko kartan kaikkia tasoja, vaan taustalla on mm. nopeus, palvelulaatu yms. layerit, joista sitten tuo merkki, jota voi siirtää, lukee kunkin sijainnin palvelun tason. Kaikki tulokset ovat laskennallisia arvioita.

 

Todennäköisesti tuossa kohdassa hyvä 4G peitto tulee 800 MHz 4G-taajuudesta, joka kyllä kantaa, mutta Telian kartan perusteella nopeustasot ovat 5-50 Mbps. Se on realistinen arvio 10 MHz LTE-kaistalle. Tuohon päästään LTE Cat 4 laitteilla. Tukiasema vaikuttaa olevan Pitkäjärventien varrella.

 

Enemmän nopeutta tarjoavat taajuudet, kuten 1800, 2100, 2600 eivät tuohon ehkä kovin hyvin kuulu, koska 4G+ osalta arvio on vain hyvä. Toisaalta jos matalempi 800 MHz taajuus toimii pohjalla, niin LTE Cat 6, 9, 12, 16, 18, 20 -tason laitteilla saadaan yhdistettyä useampi taajuus tuohon lisäksi, ja silloin päästään korkeampiin 4G + -yhteysnopeuksiin. Kuitenkin max 150 Mbps viittaisi siihen, että tuossa ei kovin montaa taajuutta ole saatavissa.

 

5G osalta tuohon on vain peruskuuluvuus. En siitä odottelisi paljoa. 

 


@AsiakasY  kirjoitti:

Olen kyllä ihmetellyt tuota Telian nopeuskarttaa, kun 4G+ alueelle luvataan max 150 M nopeuksia. Aiemmin oli sentään 450 M nopeus. Toisaalta tilanne taitaa olla näillä arvoilla enemmän realistisempi. 


Minä luulen omiin kokemuksiini perusten, että toteutuvaa yhteysnopeutta ei ole hidastettu, vaan tuota kuuluvuuskarttaa on säädetty näyttämään max. 150Mbps 5G 450 Mbps myymisen edistämiseksi. Kyllä 4G:stä, vaikka se olisikin 150 Mbps max, irtooa enemmän. Tekniikkaa kyllä löytyy, lte 800+1800+2100+2600 ja joista kolme jälkimmäistä yhä useammin 4x4 MIMO:lla höystettynä. Esimerkikiksi tässä juuri tekemäni nopeustesti kuuluvuuskartan erinomaisella 4G+ max 150 Mbps alueella, kyllähän tuo kulkee. Laitteena iPad Mini (6th gen) 5G

 

Kuuluvuuskartasta vielä:

 

kokeilin paikkaa, jossa ei ole 5G 700 MHz saatavilla vaan on pelkkä 4G+ , jossa 800+1800+2100 MHz.

Tästä kuuluvuuskartan mukaan irtoaa max. 450 Mbps, mutta jos piikkiä siirtää hieman alueelle, jossa on 5G 700 MHz peruspeitto, tippuu myös 4G + nopeuslupaus 150 Mbps tasolle. Alla kuvapari:

 

 

 

 

 

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Voitaisiinko jutella privaatisti aiheesta niin kerron hiukan lisää esim. Oma kuuluvuuteni samoilla laitteilla ja Telia 200 simmillä on Ainontiellä 6X yli 150 Mb keskimäärin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Myynnix  kirjoitti:

Voitaisiinko jutella privaatisti aiheesta niin kerron hiukan lisää esim. Oma kuuluvuuteni samoilla laitteilla ja Telia 200 simmillä on Ainontiellä 6X yli 150 Mb keskimäärin.


Meillä on Telegramissa tukiasemien ja liittymien nopeusvertailujen, tukiasematekniikan ja muun aiheeseen liittyvän ympärillä keskusteluryhmä, https://t.me/cellmappersuomi , tuon kautta on näppärä aloittaa vaikka yksityiskeskustelujakin.

Vastaa