@Purnipsi kirjoitti:
Ehkä ne ydinkysymykset, jotka nousevat esille ovat:
- Miksi tiedonkeruusta ei aktiivisesti kerrota myyntitilanteessa?
- Miksi tiedonkeruu ei ole opt-in?
- Mitä liittymään kytkettävä paikannuskielto käytännössä tekee? Nyt se on avattu hyvin ympäripyöreästi kiellon kuvauksessa.
Sijaintitieto, jota Crowd Insight ihmisvirta-analyysissä käsitellään on sitä samaa dataa, jota viestintäverkossa käsitellään, jotta viesti ja puhelu pystytään välittämään oikeaan paikkaan. Ihmisvirta-analyysi tehdään näistä viestintäverkon sijaintitiedoista anonymisoimalla nämä tiedot. Laki sähköisen viestinnän palveluista mahdollistaa välitystietojen käsittelyn tilastollisten analyysien tekemiseksi (142 §). Tämä ei vaadi lupaa asiakkaalta, ja tästä tiedotetaan asiakasta palvelun toimitusehdoissa ja tietosuojalausunnossa.
Meidän asiakkailla on kuitenkin mahdollisuus pyytää, ettei hänen tietojaan käsitellä tässä ihmisvirta-analyysissä. Laki ei tätä kuitenkaan edellytä. Lisätietoa löytyy sivuiltamme. Jos henkilö pyytää, ettei hänen tietojaan saa tässä tarkoituksessa käsitellä, niin silloin niitä ei siinä käytetä. On kuitenkin hyvä huomioida, että asiakkaan välitystietoja (mukaan lukien sijaintitietoa) käsitellään kuitenkin edelleen viestintäpalvelun toimittamiseksi ja muihin sähköisen viestinnän palveluista annetuin lain 17 luvun mukaisiin tarkoituksiin.
Tämän uutisen yhteydessä on tullut selväksi, että tiedotusta asian tiimoilta voidaan varmasti parantaa, joten otetaan tältä osin koppia ja lisätään tietoa myös tietosuojasivustollemme.