Telia prepaid hukkaa saldoa


Käyttäjätaso 7

Minulla on mobiilireitittimessä Telian prepaid-liittymä ja käytän sitä päiväveloituksella. Viimeksi , kun laitetta käytin otin saldon talteen ja sitten käänsin laitteesta virrat pois päältä.

 

Tänään taas laitoin laitteen päälle ja tarkistin pienen käytön jälkeen saldon. Kaiken järjen mukaan sen olisi pitänyt vähentyä 0,99€ , mutta yllätyksekseni saldo olikin vähentynyt 2,99€.

 

En ole laitteella käyttänyt mitään maksullisia palveluita , vaan ihan vain selannut esm. tätä Yhteisöä. Minne on mennyt se 2 ylimääräistä euroa , vaikka laitteessa ei edellisen käytön jälkeen ole ollut edes virrat päällä eikä se näin ollen ole voinut käyttää dataa ollenkaan.

 

Muistelen , että joskus aikaisemminkin saldonlaskenta on näyttänyt väärin , mutta siitä on jo aikaa , kun asiaan edellisen kerran törmäsin.


28 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@kustaa1967@  kirjoitti:

Minulla on mobiilireitittimessä Telian prepaid-liittymä ja käytän sitä päiväveloituksella. Viimeksi , kun laitetta käytin otin saldon talteen ja sitten käänsin laitteesta virrat pois päältä.


 


Tänään taas laitoin laitteen päälle ja tarkistin pienen käytön jälkeen saldon. Kaiken järjen mukaan sen olisi pitänyt vähentyä 0,99€ , mutta yllätyksekseni saldo olikin vähentynyt 2,99€.


 


En ole laitteella käyttänyt mitään maksullisia palveluita , vaan ihan vain selannut esm. tätä Yhteisöä. Minne on mennyt se 2 ylimääräistä euroa , vaikka laitteessa ei edellisen käytön jälkeen ole ollut edes virrat päällä eikä se näin ollen ole voinut käyttää dataa ollenkaan.


 


Muistelen , että joskus aikaisemminkin saldonlaskenta on näyttänyt väärin , mutta siitä on jo aikaa , kun asiaan edellisen kerran törmäsin.




Nyt heitit mielenkiintoisen kysymyksen/aiheen esille.


 


Ensimmäisenä tulee mieleen onko saldo näkymä ollut tarkistaessa jäljessä. Eli saldoa on vähentynyt sulkemisen jälkeen edellispäivien käytön vuoksi.


 


Tätä melkeinsä täytyy tarkemmin tutkia. Onhan sinulla päivämäärät tallessa/tiedossa milloin yhteyttä ennen laitteen sulkua käytettiin? Niitä tarvitaan selvitystä varten.


 


Tässä tilanteessa kannattaa telia.fi chatin tai omien sivujen kautta laittaa meille häiriöilmoitusta asiaan liittyen jotta pääsemme tarkemmin liittymän historiaa tutkimaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Mikäli liittymässä ei ole palveluviestiestoja, joku huijari on voinut lähettää sinulle maksullisen tekstiviestin.

 

Onko tapanasi tarkastaa liittymän saldo tekstiviestillä? Ethän ole tehnyt kirjoitusvirhettä? Telian systeemit tulkitsevat numeroon 15400 väärin kirjoitetut ohjauskomennot numerotiedusteluksi, jonka hinta jotakin parin euron luokkaa.

Käyttäjätaso 7

@KaPetri@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:

Minulla on mobiilireitittimessä Telian prepaid-liittymä ja käytän sitä päiväveloituksella. Viimeksi , kun laitetta käytin otin saldon talteen ja sitten käänsin laitteesta virrat pois päältä.

 

Tänään taas laitoin laitteen päälle ja tarkistin pienen käytön jälkeen saldon. Kaiken järjen mukaan sen olisi pitänyt vähentyä 0,99€ , mutta yllätyksekseni saldo olikin vähentynyt 2,99€.

 

En ole laitteella käyttänyt mitään maksullisia palveluita , vaan ihan vain selannut esm. tätä Yhteisöä. Minne on mennyt se 2 ylimääräistä euroa , vaikka laitteessa ei edellisen käytön jälkeen ole ollut edes virrat päällä eikä se näin ollen ole voinut käyttää dataa ollenkaan.

 

Muistelen , että joskus aikaisemminkin saldonlaskenta on näyttänyt väärin , mutta siitä on jo aikaa , kun asiaan edellisen kerran törmäsin.


Nyt heitit mielenkiintoisen kysymyksen/aiheen esille.

 

Ensimmäisenä tulee mieleen onko saldo näkymä ollut tarkistaessa jäljessä. Eli saldoa on vähentynyt sulkemisen jälkeen edellispäivien käytön vuoksi.

 

Tätä melkeinsä täytyy tarkemmin tutkia. Onhan sinulla päivämäärät tallessa/tiedossa milloin yhteyttä ennen laitteen sulkua käytettiin? Niitä tarvitaan selvitystä varten.

 

Tässä tilanteessa kannattaa telia.fi chatin tai omien sivujen kautta laittaa meille häiriöilmoitusta asiaan liittyen jotta pääsemme tarkemmin liittymän historiaa tutkimaan.


Kyllä minulla on saldot ihan järjestyksessä ja Excel laskee sen ihan oikein.

 

Kun nyt ihan äsken tarkistin saldon uudestaan , niin taas saldo oli muuttunut , mutta nyt parempaan suuntaan eli siitä hävinneestä 2 eurosta oli palannut takaisin 1,86€. Siis enää on hukassa 0,14€.

 

Lähetin modeemilla tekstarin prepaid saldo numeroon 15400 , mutta ensin tuli kirjoitusvirhe ja palvelu ei tunnistanut saldokyselyä.

 

Veloittaako numeroon 15400 lähetetty virheellinen viesti sen summan?? Ei kyllä saisi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@kustaa1967@  kirjoitti:
Veloittaako numeroon 15400 läheteety virheellinen voiesti sen summan??

Kyllä veloittaa. Vuonna 2017 kirjoitusvirhe hakusanassa pudotti saldon 10,39 → 8,90 €.

 

Tämän jälkeen en ole enää katsonut saldoja tekstiviestillä, vaan käytän aina Telia Prepaidien hallintasivustoa.

 

Olen aivan samaa mieltä, näinhän tämä ei saisi olla. Telian tulisi siirtää saldokysely 18xxx-tekstiviestinumeroon. Eikä USSD-koodin *100# käyttöönottokaan tekisi pahaa.

Käyttäjätaso 7

@irritus@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:
Veloittaako numeroon 15400 läheteety virheellinen voiesti sen summan??

Kyllä veloittaa. Vuonna 2017 kirjoitusvirhe hakusanassa pudotti saldon 10,39 → 8,90 €.

 

Tämän jälkeen en ole enää katsonut saldoja tekstiviestillä, vaan käytän aina Telia Prepaidien hallintasivustoa.

 

Olen aivan samaa mieltä, näinhän tämä ei saisi olla. Telian tulisi siirtää saldokysely 18xxx-tekstiviestinumeroon. Eikä USSD-koodin *100# käyttöönottokaan tekisi pahaa.


Tämä selvä. Olen joskus törmännyt samaan aiemminkin. Siis korjattavaa Telialla olisi , eihän saldokyselynumeroon lähetetty virheellinen viesti saisi veloittaa mitään.

 

No minulla on kyllä mobiiliappi , mutta liittymä on mobiilireitittimessä ja olisi suotavaa , että siellä olisi saldo myöskin saatavilla. No varsinaisesti pidän käytöstä kirjaa Excelillä ja se ei temppuile.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hyvä että joku tolkku tähän asiaan saatiin ja saldoa ei ollut todellisuudessa "kadonnut" kuin hetkeksi.


 


Olen samaa mieltä saldokyselyistä kanssanne. Saldon tiedustelu myös sms viestillä tulisi olla maksutonta. Vien tästä kehitysehdostusta tuotevastaavalle. Muutosta en lupaa mutta koetetaan kummiskin.

Käyttäjätaso 7

@KaPetri@  kirjoitti:

Hyvä että joku tolkku tähän asiaan saatiin ja saldoa ei ollut todellisuudessa "kadonnut" kuin hetkeksi.

 

Olen samaa mieltä saldokyselyistä kanssanne. Saldon tiedustelu myös sms viestillä tulisi olla maksutonta. Vien tästä kehitysehdostusta tuotevastaavalle. Muutosta en lupaa mutta koetetaan kummiskin.


Tämä ongelma virheellisestä viestistä saldokyselynumeroon aiheutuvasta veloituksesta on jo vuosia vanha ja nyt viimeistään se pitäisi korjata.

Käyttäjätaso 7

@irritus@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:
Veloittaako numeroon 15400 läheteety virheellinen voiesti sen summan??

Kyllä veloittaa. Vuonna 2017 kirjoitusvirhe hakusanassa pudotti saldon 10,39 → 8,90 €.

 

Tämän jälkeen en ole enää katsonut saldoja tekstiviestillä, vaan käytän aina Telia Prepaidien hallintasivustoa.

 

Olen aivan samaa mieltä, näinhän tämä ei saisi olla. Telian tulisi siirtää saldokysely 18xxx-tekstiviestinumeroon. Eikä USSD-koodin *100# käyttöönottokaan tekisi pahaa.


Hmmm....

 

Eipä tämä mikään ratkaisu ongelmaan ole varsinkin kun liittymä on modeemissa. Kuka lie merkinnyt tämän ratkaisuksi , niin ei ole kyllä ymmärtänyt asiaa ollenkaan.

 

Korjatkaa saldonlaskentanne , ettei se sekoile.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@kustaa1967@  kirjoitti:


@irritus@  kirjoitti:


@kustaa1967@  kirjoitti:
Veloittaako numeroon 15400 läheteety virheellinen voiesti sen summan??

Kyllä veloittaa. Vuonna 2017 kirjoitusvirhe hakusanassa pudotti saldon 10,39 → 8,90 €.


 


Tämän jälkeen en ole enää katsonut saldoja tekstiviestillä, vaan käytän aina Telia Prepaidien hallintasivustoa.


 


Olen aivan samaa mieltä, näinhän tämä ei saisi olla. Telian tulisi siirtää saldokysely 18xxx-tekstiviestinumeroon. Eikä USSD-koodin *100# käyttöönottokaan tekisi pahaa.




Hmmm....


 


Eipä tämä mikään ratkaisu ongelmaan ole varsinkin kun liittymä on modeemissa. Kuka lie merkinnyt tämän ratkaisuksi , niin ei ole kyllä ymmärtänyt asiaa ollenkaan.


 


Korjatkaa saldonlaskentanne , ettei se sekoile.




Poistettu ratkaisu tästä ketjusta

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Jos USSD-koodi *100# toimisi, sitä voisi käyttää modeemillakin loitsuamalla sarjaporttiin

 

AT+CSCS="8859-1";+CUSD=1,"*100#"

Käyttäjätaso 7

@irritus@  kirjoitti:

Jos USSD-koodi *100# toimisi, sitä voisi käyttää modeemillakin loitsuamalla sarjaporttiin

 

AT+CSCS="8859-1";+CUSD=1,"*100#"


Niinhän sitä voisi , mutta kun se ei ole se ongelma. Siis saldokysely palauttaa virheellisen saldon kyselytavasta riippumatta.

 

Modeemilla voi lähettää tekstiviestin, kyselyn voi tehdä mobiiliappilla ja saldoa voi katsoa selaimella netissä. Kaikilla kysely näyttää saldon väärin.

 

Kaiken lisäksi jos tekstarilla lähetät numeroon 15400 virheellisen kyselytekstin , niin palvelu veloittaa siitä. Sitäkään se ei saisi tehdä.

 

Korjattavaa siis olisi.

Huomasin oudon saldon katoamisen prepaid kortilta. Latasin 21.4. 10 eur ja lisäksi 31 päivää Nettiä. SIM on asennettu reitittimeen, eli puheluita tai SMS-viestejä ei pitäisi lähteä. Nyt saldo on 7,7 Eur (saldoa oli latauksen aikaan pohjalla n. 0,50 eur). Saldoa on siis kadonnut n. 3 Eur.

 

Kysyin asiaa Chatissä, jossa roikuin puolisen tuntia. Asia ei selvinnyt ja asiakaspalvelija ehdotti että jättäisin web-sivulle soittopyynnön (ja aloittaisin asian taas alusta). Totesin että 3 eur ei ole sen arvoinen. Pahan maku asiasta jäi kun Telian prepaid kirjanpitoon ei voi luottaa. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@gnitset Kertoisitko minkä merkkinen ja mallinen reititin sinulla on käytössä, johon SIM-kortin olet liittänyt?


 


Jotkin reitittimet voivat lähetellä myös tekstiviestejä, ja on käyttäjän vastuulla, mihin laitteeseen liittymän kortin asettaa ja miten se laite saldoa kuluttaa. On voinut myös käydä niin, että reititin on kerennyt käyttää normaalia saldoa netin käyttöön (maksimissaan 1€ päivässä), ennenkuin nettipaketti on aktivoitunut käyttöön.



Prepaidin datan käyttöä on haastavampi seurata, koska kyse on anonyymistä liittymästä, jonka tarkkoja verkkovierailuita tai datan käytön ajankohtia ei voi kertoa / selvittää, jos liittymän omistajaa ei voida vahvasti tunnistaa. Jos tarkoitus on käyttää liittymää pidempään, suosittelen sen liittämistä osaksi asiakastietojasi, joka onnistuu Telia kaupalla vahvan henkilöllisyystodistuksen kanssa, esim. passin.

Käytössä Huawei B593

 

Saldo ja datapäivät ladattiin samana päivänä. Maksimissaa olisi voinut kulua 1 eur. Ei ole siis mahdollista että se olisi kuluttanut 3 euroa.

 

Vaikka Prepaid liittymien ongelmia on hankala selvittää, tai juuri siksi, virheitä ei saisi tapahtua.

Käyttäjätaso 7

@kustaa1967@  kirjoitti:


Kaiken lisäksi jos tekstarilla lähetät numeroon 15400 virheellisen kyselytekstin , niin palvelu veloittaa siitä. Sitäkään se ei saisi tehdä.

 


Naputtelin virheellisen viestin saldokyselyyn ja sain palautteena virheilmoituksen "invalid request".

 

Myöskään saldoa ei vähennetty väärästä viestistä eli näyttäisi tämä ongelma korjaantuneen. Onko näin Telia??

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Näin ilmeisesti on, sillä numeropalvelu tekstiviestillä on siirtynyt numerosta 15400 numeroon 02001000.

Käyttäjätaso 7

@irritus@  kirjoitti:

Näin ilmeisesti on, sillä numeropalvelu tekstiviestillä on siirtynyt numerosta 15400 numeroon 02001000.


OK. Saldokysely tekstarilla kyllä edelleen toimii numerossa 15400. Ilmeisesti sitten muut palvelut on siirrettu ko. numerosta muualle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ainoastaan numeropalvelu on siirtynyt numeroon 02001000.

 

Saldot, multimediaviestiasetukset, prepaid-hallinnan vahvistus, omien sivujen salasana jne. ovat edelleen numerossa 15400.

Käyttäjätaso 7

@irritus@  kirjoitti:

Ainoastaan numeropalvelu on siirtynyt numeroon 02001000.

 

Saldot, multimediaviestiasetukset, prepaid-hallinnan vahvistus, omien sivujen salasana jne. ovat edelleen numerossa 15400.


Ok. Nuo viimeksi mainitut ovat samanlaisia ilmaispalveluja kuin saldokyselykin. Ongelmahan aiemmin oli , että jos lähetti virheellisen saldokyselytekstin numeroon 15400 , niin palvelu veloitti siitä. No eipä näytä veloittavan enää , vaan antaa vain virheilmoituksen.

 

Ilmeisesti korjattu.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@kustaa1967@  kirjoitti:


@irritus@  kirjoitti:

Ainoastaan numeropalvelu on siirtynyt numeroon 02001000.


 


Saldot, multimediaviestiasetukset, prepaid-hallinnan vahvistus, omien sivujen salasana jne. ovat edelleen numerossa 15400.




Ok. Nuo viimeksi mainitut ovat samanlaisia ilmaispalveluja kuin saldokyselykin. Ongelmahan aiemmin oli , että jos lähetti virheellisen saldokyselytekstin numeroon 15400 , niin palvelu veloitti siitä. No eipä näytä veloittavan enää , vaan antaa vain virheilmoituksen.


 


Ilmeisesti korjattu.




Tekstiviestikysely PREPAID SALDO numeroon 15400 on maksuton. Virheellisestä viestistä en osaa sanoa tuleeko veloitusta vai ei. Selvitän asiaa ja palaan saatuani vastauksen. 

Kateissa oleva 14 snt saattaa selvitä sillä, kun otat @kustaa1967  yhteyttä Häiriöilmoituksiin ja lähdetään asiaa tutkimaan tarkemmin liittymätietojen perusteella. 

Käyttäjätaso 7

@PiaJo@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:

@irritus@  kirjoitti:

Ainoastaan numeropalvelu on siirtynyt numeroon 02001000.

 

Saldot, multimediaviestiasetukset, prepaid-hallinnan vahvistus, omien sivujen salasana jne. ovat edelleen numerossa 15400.


Ok. Nuo viimeksi mainitut ovat samanlaisia ilmaispalveluja kuin saldokyselykin. Ongelmahan aiemmin oli , että jos lähetti virheellisen saldokyselytekstin numeroon 15400 , niin palvelu veloitti siitä. No eipä näytä veloittavan enää , vaan antaa vain virheilmoituksen.

 

Ilmeisesti korjattu.


Tekstiviestikysely PREPAID SALDO numeroon 15400 on maksuton. Virheellisestä viestistä en osaa sanoa tuleeko veloitusta vai ei. Selvitän asiaa ja palaan saatuani vastauksen. 

Kateissa oleva 14 snt saattaa selvitä sillä, kun otat @kustaa1967  yhteyttä Häiriöilmoituksiin ja lähdetään asiaa tutkimaan tarkemmin liittymätietojen perusteella. 


Tänään viimeksi toheloin ja naputtelin saldokyselyyn virheellisen viestin. Ei tullut veloitusta kuten joskus aiemmin eli sikäli näyttää hyvältä. Siis palvelin vain antoi virheilmoituksen kuten pitääkin.

 

No voittehan te varmistaa asian , mutta toistaiseksi olen tyytyväinen. :smileyhappy:

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Virheellisestä saldokyselyviestistä ei ole peritty maksua 24.4.2020 jälkeen.

Taas kadonnut pari euroa, vaikka datapaketti voimassa.


 


Edit ReOlivia: Yhdistetty kaksi samankaltaista ketjua.


@gnitset@  kirjoitti:

Taas kadonnut pari euroa, vaikka datapaketti voimassa.




Kuukausmaksullisen paketin tilatessa liittymän tulisi käyttää sitä ennen tuota perus saldoa. Tuo on hyvä tutkia täältä meidän kautta tarkemmin.

Nyt en ymmärrä mitä tuo "tutkia meidän kautta" tarkoittaa? Yritin asiaa selvittää asiakaspalvelu chatissa puolituntia edellisen katoamisen yhteydessä ja asiakaspalvelija antoi periksi. Mikä on oikea kanava?

Vastaa