Uutinen

Telian 3G-verkon sulkeminen käynnistyy Satakunnassa syyskuussa 23, laajempi ohjelma starttaa 2024 alussa


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10304 kommenttia

(Muokkaus 11.1.2024)

Tiedotteemme telia.fi sivustolla (11.1.2024):

Telian 3G-verkon sulkeminen jatkuu tammi-helmikuussa Satakunnassa ja Vakka-Suomessa. 3G-verkosta vapautuvia taajuuksia otetaan käyttöön uudemmissa 4G- ja 5G-verkoissa.

Tammi-helmikuun kuntakohtainen 3G-sammutusaikataulu:

29.1. alkava viikko:

  • Eura
  • Eurajoki
  • Laitila
  • Pyhäranta
  • Rauma
  • Säkylä

12.2. alkava viikko:

  • Pori

26.2. alkava viikko:

  • Huittinen
  • Kustavi
  • Loimaa
  • Mynämäki
  • Nousiainen
  • Oripää
  • Pomarkku
  • Punkalaidun
  • Pöytyä
  • Sastamala
  • Taivassalo
  • Uusikaupunki
  • Vehmaa

Maaliskuussa 3G:n sulkeminen jatkuu Varsinais-Suomessa ja Länsi-Uudellamaalla.

 

 

 

(Muokkaus 31.10.2023)

 

Yhteisverkon 3G-palveluiden päättyminen

 

Tiedotteemme telia.fi sivustolla (31.10.2023):

Suomen Yhteisverkon omistajayhtiöt DNA ja Telia ovat jo aiemmin tiedottaneet sulkevansa omat 3G-verkkonsa vuosien 2023–2024 aikana, ja verkkojen alasajo on jo alkanut yksittäisillä alueilla. Lisätietoja saa DNA:n ja Telian verkkosivuilta (www.dna.fi/3g ja www.telia.fi/3G).

Aikataulu: Näin Yhteisverkon 3G-palvelut päättyvät vuonna 2024

Aikaisintaan 1-3/2024

  • Kouvolan keskusta, Peltola ja Valkeala
  • Kausala ja Koria ympäröivine alueineen

Aikaisintaan 4-6/2024

  • Kymenlaakso
  • Etelä-Karjala
  • Etelä-Savo
  • Pohjois-Karjala
  • Pohjois-Savon eteläosat

Aikaisintaan 7-9/2024

  • Pohjois-Savon pohjoisosat
  • Kainuu
  • Pohjois-Pohjanmaa
  • Kemi-Tornio

Aikaisintaan 10-12/2024

  • Lappi pl. Kemi-Tornio

Suomen Yhteisverkko tiedottaa 3G-palvelujen päättymisen aikatauluista tarkemmin sulkemisaikojen lähestyessä.

 

 

(Muokkaus 14.9.2023)

 

Telian 3G-verkon sulkeminen

 

Tiedotteemme telia.fi sivustolla (30.8.2023):

Telian 3G-verkon sulkeminen käynnistyy 11.9. Ulvilan, Nakkilan, Harjavallan ja Kokemäen alueella. 3G-verkosta vapautuvia taajuuksia otetaan käyttöön 4G- ja 5G-verkoissa. 

Satakunnan jälkeen verkko suljetaan lokakuun puolivälissä Riihimäellä. Yksittäisen kaupunkialueen jälkeen 3G:n alasajo jatkuu laajemmilla alueilla vuonna 2024.

 

Alkuvuoden 3G-sulkemisaikataulu

 

1–3/2024

  • Satakunta
  • Varsinais-Suomi pl. Turku ympäristökuntineen
  • Länsi-Uusimaa

4–6/2024

  • Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan eteläosat
  • Kanta-Häme
  • Päijät-Häme
  • Itä-Uusimaa

Ensimmäisten kvartaalien jälkeen vuorossa ovat loput Pohjanmaasta, Keski-Suomi, pohjoinen Pirkanmaa ja Ahvenanmaa. Viimeisenä verkko sammutetaan pääkaupunkiseudulla sekä Turussa ja Tampereella ympäristökuntineen.

Itä- ja Pohjois-Suomessa Telian liittymät toimivat Telian ja DNA:n yhdessä omistaman Suomen Yhteisverkko Oy:n rakentamassa ja ylläpitämässä verkossa. Yhteisverkko käynnistää 3G-verkon alasajon vuoden 2024 alussa.

Lisätietoja: https://www.telia.fi/3g


451 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@kustaa1967@  kirjoitti:
Olen tuosta vähän eri mieltä. Edistyneet käyttäjät ymmärtävät sen verran tekniikan päälle etteivät juokse jokaisen hypen perässä ja vaihtavat puhelinta harvemmin. Vain ne "kultapossukerholaiset" , joille puhelin on pelkkä ylpeyden aihe vaihtaa vuosittain mahdollisimman uuteen ja kalliiseen ihan siitä riippumatta onko niille uusille ominaisuuksille mitään käyttöä.😀>

Ääni tälle!

 

Koen olevani "edistyt käyttäjä" koska minulla puhelin on mm. rootattu ja tehty siihen omia, uniikkeja virityksiä sen roottauksen taakse. En usko, että monikaan Telian mielestä "edistynyt käyttäjä" edes tajuaa mitä tarkoittaa roottaus ja miksi se on todella tärkeää tehdä heti ensimmäisenä. Avainsanat yksityisyys, tietoturva ja ylin valta.

 

Tämän takia en jaksa vaihtaa puhelinta kovin usein. Mieluummin käytän sen aivan loppuun. Roottaus ja sen jälkeiset asennukset vievät paljon vapaa-aikaa ja kyseessä on kuitenkin varsin vähäpätöinen kapisus: älypuhelin. Miksi vähäpätöinen? Kenties siksi, että olen niin edistynyt että olen kasvanut ulos jo koko älypuhelinleikistä. Hommasin nimittäin aikoinaan älypuhelimen aivan ensimmäisten joukossa, kun muilla oli vielä peruspuhelimet. Silloin tuli leikittyä, oli pitkälti yli 200 sovellustakin ja tottakai rootattu puhelin. Sitten kun muutaman vuoden leikki, alkoi tajuta että tietokone on kuitenkin loppupeleissä näppärämpi arki-asioissa ja kuluttaa vähemmän vapaa-aikaani. Lopulta älypuhelin jäi siihen käyttöön mihin se on tarkoitettu: tilapäiseen matkakäyttöön. Muutamia sovelluksia toki on missä puhelin on hyvä, mutta en mitenkään tietoisesti pyri tekemään aivan kaikkea puhelimella tai rakentamaan koko elämääni sen varaan. Erityisen tärkeätä mulle on välttää mitään sellaisia kytköksiä, joissa puhelimen sekoaminen, katoaminen tai rikkoontuminen johtaisi koko elämän pysähtymiseen. Tarkoittaa etenkin pankkiasioita, tunnistautumista tai muutoin sellaista sairallosta riippuvuutta moiseen värkkiin.

 

Puhelin ei ole mulle myöskään mikän ylpeyden aihe. Se kausihan oli joskus 80-luvulla, jolloin matkapuhelin toi statusta. Nykyään ne ovat niin halpoja, ettei sellaisella saa enää mitään statusta - etenkin kun niitä voi kuka tahansa ostaa osamaksulla.

 

Kultapossukerholainenkin saatan olla sijoitusteni kautta. Siksi kai ostan mieluummin erillisen navigaattorin kuin että käyttäisin puhelinta. Samasta syystä ostan erillisen mobiilireitittimen kuin että käyttäisin puhelinta siihenkään.Täysin puhelimesta riippumattomat asiat kuluttavat vähemmän vapaa-aikaani (ja akkua). Vapaa-aikaa ei saa mitenkään lisää, siksi se on rahaakin arvokkaampaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@kustaa1967@  kirjoitti:
Niinpä. Tehän sen tiedätte kuinka paljon niitä puhelimia myydään. Ei muuta kuin kalkulaattori käymään. 😁>

Ja toki myös tiedämme, että missä geessä puhelimet verkossa ovat, joten näemme kannan kehittymisen. Minulla sitä tietoa ei ole, eikä se taida olla julkista muutenkaan, joten siksi heitin tuon tilastomatematiikan tähän kohtaan 🙂>


 



@kustaa1967  kirjoitti:

Tuo em kommenttisi on sikäli väärä , että samalla pitäisi kysyä myös , että kuinka kauan kestää rakentaa koko maan kattava 5G-verkko. Jos vähänkään ottaa vertailukohtaa aiemmista verkoista (3G , 4G) , niin arvio on kymmenkunta vuotta.




Totta, olet oikeassa. Jos tarkennan lausuntoani siltä osin, että kun laitekanta "täyttyy" 5G-puhelimista niin samalla siellä on laitteita, jotka toimivat myös aiemman sukupolven verkoissa.

Käyttäjätaso 7

@TeroRe@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:
Niinpä. Tehän sen tiedätte kuinka paljon niitä puhelimia myydään. Ei muuta kuin kalkulaattori käymään. 😁>

Ja toki myös tiedämme, että missä geessä puhelimet verkossa ovat, joten näemme kannan kehittymisen. Minulla sitä tietoa ei ole, eikä se taida olla julkista muutenkaan, joten siksi heitin tuon tilastomatematiikan tähän kohtaan 🙂>

 


@kustaa1967@  kirjoitti:

Tuo em kommenttisi on sikäli väärä , että samalla pitäisi kysyä myös , että kuinka kauan kestää rakentaa koko maan kattava 5G-verkko. Jos vähänkään ottaa vertailukohtaa aiemmista verkoista (3G , 4G) , niin arvio on kymmenkunta vuotta.


Totta, olet oikeassa. Jos tarkennan lausuntoani siltä osin, että kun laitekanta "täyttyy" 5G-puhelimista niin samalla siellä on laitteita, jotka toimivat myös aiemman sukupolven verkoissa.


5G:lle on laajemmin käyttöä vasta , kun VoNR on käytössä eli että puhelut kulkevat myös. VoLTE ei ole ratkaisu kaikille ja 2G on museotavaraa. Siis ennen kuin suljette 3G:n teidän tulee taata , että puhelut kulkee koko maassa 4G- ja 5G-verkoissa. Se on enemmänkin kiinni verkoista kuin päätelaitteista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@kustaa1967@  kirjoitti:
Siis ennen kuin suljette 3G:n teidän tulee taata , että puhelut kulkee koko maassa 4G- ja 5G-verkoissa. Se on enemmänkin kiinni verkoista kuin päätelaitteista.



Tosiaan tavoitteemme on tehdä 4G-verkosta laajempi mitä 3G. Ja tämä siis ennen kuin 3G-verkosta virta katkeaa. Puheominaisuus 4G/5G-verkkoon on tosiaan tärkeä uudistus ja siihen en juuri nyt osaa ottaa kantaa. VoLTE ainakin on yhteispeliä meidän ja laitevalmistajien kanssa, voin olla väärässäkin mutta uskon, että 5G-puheessa on sama. Joten verkot ja päätelaitteet ratkaisevat molemmat, makuasioita sitten että kummalla isompi rooli.

Pieni detsku mutta samalla kun rakennamme 5G-verkkoa niin tukiaseman tekniikka menee muutoinkin vaihtoon samalla:


 


”Kun tukiasema modernisoidaan, sen koko tekniikka uudistetaan samalla ovenavauksella: teemme kerralla kaiken, mikä on mahdollista ja järkevää. Näin 5G-tekniikan käyttöönotto tuo kaikille verkon käyttäjille nopeutta ja häiriöttömyyttä, vaikkei oma älylaite vielä tukisikaan uutta tekniikkaa”, Jussi Setälä kertoo.
Käyttäjätaso 7

@TeroRe@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:
Siis ennen kuin suljette 3G:n teidän tulee taata , että puhelut kulkee koko maassa 4G- ja 5G-verkoissa. Se on enemmänkin kiinni verkoista kuin päätelaitteista.

Tosiaan tavoitteemme on tehdä 4G-verkosta laajempi mitä 3G. Ja tämä siis ennen kuin 3G-verkosta virta katkeaa. Puheominaisuus 4G/5G-verkkoon on tosiaan tärkeä uudistus ja siihen en juuri nyt osaa ottaa kantaa. VoLTE ainakin on yhteispeliä meidän ja laitevalmistajien kanssa, voin olla väärässäkin mutta uskon, että 5G-puheessa on sama. Joten verkot ja päätelaitteet ratkaisevat molemmat, makuasioita sitten että kummalla isompi rooli.


Joo luvata voi , mutta kattavaan toteutukseen on vielä paljon matkaa. Sikäli VoNR poikkeaa VoLTE:stä , että se on mukana standardissa ihan alusta asti toisin kuin VoLTE , joka on jälkeenpäin päälle liimattu lisäys eikä edes toimi kunnolla.

 

Jotta laite saa 5G sertifikaatin , sen tulee läpäistä standardin mukaiset testit myös VoNR:n osalta. No eri asia on sitten 5G-verkkojen toiminnallisuus eli kuinka hyvin ne noudattavat standardeja.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@kustaa1967@  kirjoitti:
Joo luvata voi , mutta kattavaan toteutukseen on vielä paljon matkaa. Sikäli VoNR poikkeaa VoLTE:stä , että se on mukana standardissa ihan alusta asti toisin kuin VoLTE , joka on jälkeenpäin päälle liimattu lisäys eikä edes toimi kunnolla.

 


Jotta laite saa 5G sertifikaatin , sen tulee läpäistä standardin mukaiset testit myös VoNR:n osalta. No eri asia on sitten 5G-verkkojen toiminnallisuus eli kuinka hyvin ne noudattavat standardeja.




Kiitos kun tarkensit 🙂>


 


Totta, matkaa on mutta se on hyvää, että on myös aikaa. Tosiaan se vajaa 3 vuotta.

Käyttäjätaso 7

@TeroRe@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:
Joo luvata voi , mutta kattavaan toteutukseen on vielä paljon matkaa. Sikäli VoNR poikkeaa VoLTE:stä , että se on mukana standardissa ihan alusta asti toisin kuin VoLTE , joka on jälkeenpäin päälle liimattu lisäys eikä edes toimi kunnolla.

 

Jotta laite saa 5G sertifikaatin , sen tulee läpäistä standardin mukaiset testit myös VoNR:n osalta. No eri asia on sitten 5G-verkkojen toiminnallisuus eli kuinka hyvin ne noudattavat standardeja.


Kiitos kun tarkensit 🙂>

 

Totta, matkaa on mutta se on hyvää, että on myös aikaa. Tosiaan se vajaa 3 vuotta.


Jep. Katsellaan mitä tapahtuu. 😉>

 

PS: Lisätäänpä tähän vielä , että VoNR tuskin toteutuu ennen kuin siirrytään 5G SA tekniikkaan. 5G NSA tukeutuu 4G:hen ja puhe ei siellä ole oikein toiminut. No 26 GHz toimiluvat on jo jaettu , että ei kun rakentamaan niitä 5G SA-verkkoja.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@TeroRe@  kirjoitti:

@irritus@  kirjoitti:

Jos 3G-verkko suljetaan, taisi jäädä turhaksi koko ostos.


Emme ole 2G-verkkoa sulkemassa, joten se vanha 2G-puhelin toimii puhelukäytössä jatkossakin.


Tarkennetaan, että kyse oli siitä, että jos ja todennäköisesti kun uusi 2G&3G&4G puhelimeni alkaa 2024 toimimaan 2G-puhelimena, niin siitä tuli turha ostos. Minulla on jo riittävästi 2G-puhelimia.

 

Lisäksi povaan 2G-verkon ruuhkautumista, jonka jälkeen puhelut ovat täysin umpikujassa. 2G menee äänenlaadultaan käyttökelvottomaksi ja 4G toimii vain viesteille ja tiedonsiirrolle.

 


@TeroRe@  kirjoitti:
Korostan tässä kohtaa siirtymäaikaa.

Ettei siitä huolimatta tule kiire ja kaaos? 4G-puhetta on yritetty puhaltaa henkiin jo toukokuusta 2018 ja vieläkin ihan Telian omissa palveluissa on paljon yhteensopivuusongelma. Kun näitäkään ei ole vielä saatu ratkaistua ja lisänä ovat vielä päätelaitetuen puutteet, pelkään, että aika loppuu kesken.

 


@kustaa1967@  kirjoitti:

5G:lle on laajemmin käyttöä vasta , kun VoNR on käytössä eli että puhelut kulkevat myös.


Ikävä kyllä, VoNR pohjautuu samaan IMS alijärjestelmään kuin VoLTE:kin. Pelkään pahoin, että VoNR-puolella tulee olemaan aivan samat yhteensopivuusongelmat, kuin minkä kanssa painitaan nyt VoLTE:n kanssa.

Käyttäjätaso 7

@irritus@  kirjoitti:


@kustaa1967@  kirjoitti:

5G:lle on laajemmin käyttöä vasta , kun VoNR on käytössä eli että puhelut kulkevat myös.


Ikävä kyllä, VoNR pohjautuu samaan IMS alijärjestelmään kuin VoLTE:kin. Pelkään pahoin, että VoNR-puolella tulee olemaan aivan samat yhteensopivuusongelmat, kuin minkä kanssa painitaan nyt VoLTE:n kanssa.


Tuo on totta. Erona on , että VoNR on mukana konseptissa alusta asti eikä tarvitse lisäillä jälkikäteen verkkoon ja päätelaitteisiin mitään. Sopii toivoa , että pakettipuhe toimii edes vähän paremmin VoNR-alustalla kuin VoLTE. No sen me näemme vasta kun se VoNR tulee 5G SA:n myötä.

 

Tämä nykyinen 5G NSA:han ei oikeastaan ole mikään 5G , vaan lähinnä 4,5G.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@SINAD@  kirjoitti:

Ääni tälle!

 

Koen olevani "edistyt käyttäjä" koska minulla puhelin on mm. rootattu ja tehty siihen omia, uniikkeja virityksiä sen roottauksen taakse. En usko, että monikaan Telian mielestä "edistynyt käyttäjä" edes tajuaa mitä tarkoittaa roottaus ja miksi se on todella tärkeää tehdä heti ensimmäisenä. Avainsanat yksityisyys, tietoturva ja ylin valta.

 

Tämän takia en jaksa vaihtaa puhelinta kovin usein. Mieluummin käytän sen aivan loppuun. Roottaus ja sen jälkeiset asennukset vievät paljon vapaa-aikaa ja kyseessä on kuitenkin varsin vähäpätöinen kapisus: älypuhelin. Miksi vähäpätöinen? Kenties siksi, että olen niin edistynyt että olen kasvanut ulos jo koko älypuhelinleikistä. Hommasin nimittäin aikoinaan älypuhelimen aivan ensimmäisten joukossa, kun muilla oli vielä peruspuhelimet. Silloin tuli leikittyä, oli pitkälti yli 200 sovellustakin ja tottakai rootattu puhelin. Sitten kun muutaman vuoden leikki, alkoi tajuta että tietokone on kuitenkin loppupeleissä näppärämpi arki-asioissa ja kuluttaa vähemmän vapaa-aikaani. Lopulta älypuhelin jäi siihen käyttöön mihin se on tarkoitettu: tilapäiseen matkakäyttöön. Muutamia sovelluksia toki on missä puhelin on hyvä, mutta en mitenkään tietoisesti pyri tekemään aivan kaikkea puhelimella tai rakentamaan koko elämääni sen varaan. Erityisen tärkeätä mulle on välttää mitään sellaisia kytköksiä, joissa puhelimen sekoaminen, katoaminen tai rikkoontuminen johtaisi koko elämän pysähtymiseen. Tarkoittaa etenkin pankkiasioita, tunnistautumista tai muutoin sellaista sairallosta riippuvuutta moiseen värkkiin.

 

Puhelin ei ole mulle myöskään mikän ylpeyden aihe. Se kausihan oli joskus 80-luvulla, jolloin matkapuhelin toi statusta. Nykyään ne ovat niin halpoja, ettei sellaisella saa enää mitään statusta - etenkin kun niitä voi kuka tahansa ostaa osamaksulla.

 

Kultapossukerholainenkin saatan olla sijoitusteni kautta. Siksi kai ostan mieluummin erillisen navigaattorin kuin että käyttäisin puhelinta. Samasta syystä ostan erillisen mobiilireitittimen kuin että käyttäisin puhelinta siihenkään.Täysin puhelimesta riippumattomat asiat kuluttavat vähemmän vapaa-aikaani (ja akkua). Vapaa-aikaa ei saa mitenkään lisää, siksi se on rahaakin arvokkaampaa.


on pikkuisen ikävä ns 90-lukua, puhelimet eivät tehneet paljon mitään ylimääräistä. on tullut puhelimia rootattua ja modattuja androideja asenneltua. on aikaa vievää loppujen lopuksi mutta oikeastaan siksi että on tehty se vaikeaksi. minulla on mennyt luottamus androidiin käytännön tasolla. vaikka olisikin joku custom android image niin ongelmaksi voi tulla ajurit (firmware) tai bootloader. monet appit menee liikaa google ehdoilla (google play services).

 

teoriassa laitteen pitäisi oletuksena olla yksityisyyttä kunnioittava ja olisi rootattukin, ja voi olla sellaisia tulee tulevaisuudessa (vihje, ei android).

Käyttäjätaso 7

@lasselusse@  kirjoitti:

on pikkuisen ikävä ns 90-lukua, puhelimet eivät tehneet paljon mitään ylimääräistä. on tullut puhelimia rootattua ja modattuja androideja asenneltua. on aikaa vievää loppujen lopuksi mutta oikeastaan siksi että on tehty se vaikeaksi. minulla on mennyt luottamus androidiin käytännön tasolla. vaikka olisikin joku custom android image niin ongelmaksi voi tulla ajurit (firmware) tai bootloader. monet appit menee liikaa google ehdoilla (google play services).


 


teoriassa laitteen pitäisi oletuksena olla yksityisyyttä kunnioittava ja olisi rootattukin, ja voi olla sellaisia tulee tulevaisuudessa (vihje, ei android).




Sanopas muuta.


 


Nokialla oli 2000-luvun lopulla vähän ennen Applen ensimmäisen kosketusnäyttöpuhelimen lanseerausta Symbianiin perustuva vastaava laite jo valmiina , mutta Ollila suuressa viisaudessaan oli sitä mieltä , että kosketusnäytöillä ei ole tulevaisuutta ja projekti pantiin roskiin.


 


Näin jälkeen päin voi sanoa , että se oli typerä päätös ja markkina olisi taatusti vähän erilainen , jos saatavilla olisi ainakin kolme ekosysteemiä (Symbian , Android ja iOS). Jollakin kuivui kokoon eikä varteenotettavia kilpailijoita iOS:lle ja Androidille ole ilmaantunut. Myös Windows Phone kärsi haaksirikon.


 


Edit MinnaLN: korjattu lainausta hieman.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@lasselusse@  kirjoitti:

on pikkuisen ikävä ns 90-lukua, puhelimet eivät tehneet paljon mitään ylimääräistä. on tullut puhelimia rootattua ja modattuja androideja asenneltua. on aikaa vievää loppujen lopuksi mutta oikeastaan siksi että on tehty se vaikeaksi. minulla on mennyt luottamus androidiin käytännön tasolla. vaikka olisikin joku custom android image niin ongelmaksi voi tulla ajurit (firmware) tai bootloader. monet appit menee liikaa google ehdoilla (google play services).

 

teoriassa laitteen pitäisi oletuksena olla yksityisyyttä kunnioittava ja olisi rootattukin, ja voi olla sellaisia tulee tulevaisuudessa (vihje, ei android).


Tämä!

 

Aikaa tosiaan menee tuhottomasti uuden puhelimen asenteluun. Kaikissa merkeissähän roottaus ei välttämättä edes onnistu ja mussutetaan jopa takuun menettämisestä, mutta onneksi ainakin OnePlus on suhtauu asiaan myönteisesti. Eli kun sen kerran jaksaa säätää loppuun asti ja toimivaksi niin jatkossa ei tosiaan huvita kajota mihinkään. Kerran kuussa ajelen vaan backupit laitteesta että tehty työ olisi tallessa jossain. Mulle on tärkeintä että puhelin toimii samalla tavalla joka kerta ja kun kiireellä jonnekin menen, ei siinä saa olla yllätyksiä.

 

On todella tympeää että koko älypuhelinmaailman perusajatus rakentuu sen asian varaan että tekniikka määrää ja ihminen tottelee. Eihän sen näin pidä olla - ihmisellä pitäisi aina olla ylin valta omistamiinsa laitteisiin. Joten jos asian haluaa palautaa takaisin siten päin kuin se kuuluu olla, on vaan pakko rootata. Jos laitetta ei jostain syystä voi rootata tai mussutetaan takuun menetyksestä niin sellaista laitetta ei pidä edes ostaa.

 

Sama vinoutunut malli on tosin levinnyt myös muualle kuin älypuhelimiin. "Helppoutta" mainostaen ihmisille työnnetään vaikka mitä kikottimia jotka ovat yhteydessä johonkin pilveen ja ulkopuolisten tahojen täysin hallittavissa ilman, että käyttäjä voi itse estää sitä. Tällaisen laitteen kautta voi ulkoinen taho muodostaa esimerkiksi sillan omaan sisäverkkoon ja sinne päästyään tehdä vaikka mitä vahinkoa.

 

Koska tuon tyyppisiäkin laitteita (mm. älytelkkarit ja meditoistimet) tarvitaan, oli omalla kohdalla ainoa ratkaisu eristää nämä laitteet ihan omaan erilliseen verkkoonsa, josta eivät pääse käsiksi mihinkään tärkeisiin juttuihin. Lisäksi tuossa verkossa sovelletaan mm. omaa DNS-palvelinta joka kirjaa moisten vekottimien harjoittaman verkkoliikenteen tarkkaan ylös. Tarvittaessa voi tehdä myös erilaisia estoja tai kieltää Internet tietyltä laitteelta kokonaan, jos havaitaan epäilyttävää liikennettä. Roottauksesta huolimatta myös oma älypuhelin käyttää omaa DNS-palvelinta, koska siellä on kuitenkin ne Googlen jutut taustalla pyörimässä jne.

 

Vaihtoehtona puhelimen roottaukselle olisi toki Bittiumin valmistama Tough Mobile. Sitä mainostetaan hyvin tietoturvalliseksi ja sen saa myös ilman Googlea. Mutta rootattua sitä ei sitten saakaan, tätä kyselin aikoinaan... 🙂>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tutulla kosahti Oneplus 8 virallisesta ohjelmistopäivityksestä (laite oli rootattu, mutta täysin stock-firmis sisällä), ei mitään valitusta takuuhuollossa asiasta, saivat siellä asennettua uuden ohjelmiston sisään vahvemmilla työkaluilla ja nyt se taas rokkaa.


 


Onneksi nykyään tuo root on tehty todella helpoksi. Myös päivittäminen Treble-laitteilla magisk managerin avulla on helppoa. Ei muuta kuin full OTA sisään, magiskilla sitten saa B-slotin bootloaderin pätsättyä ja ohjelma osaa suoraan aktivoida sen seuraavasta bootista aktiiviseksi slotiksi.


 


Peruskäyttäjän ei oikein auta kuin luottaa "turvallisuuden tunteeseen" ja suuryritysten "hyväntahtoisuuteen"... 


 


 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@kustaa1967@  kirjoitti:

Sanopas muuta.

 

Nokialla oli 2000-luvun lopulla vähän ennen Applen ensimmäisen kosketusnäyttöpuhelimen lanseerausta Symbianiin perustuva vastaava laite jo valmiina , mutta Ollila suuressa viisaudessaan oli sitä mieltä , että kosketusnäytöillä ei ole tulevaisuutta ja projekti pantiin roskiin.

 

Näin jälkeen päin voi sanoa , että se oli typerä päätös ja markkina olisi taatusti vähän erilainen , jos saatavilla olisi ainakin kolme ekosysteemiä (Symbian , Android ja iOS). Jollakin kuivui kokoon eikä varteenotettavia kilpailijoita iOS:lle ja Androidille ole ilmaantunut. Myös Windows Phone kärsi haaksirikon.


aikaisemmin en ajatellut avoimuutta ja avointa lähdekoodia niin paljon. mutta myöhemmin olen alkanut olemaan avoimien alustojen puolella. lyhyesti, symbian olisi ollut vain ios eri valmistajalta ja jolla, siis sailfishos, joka sisältää myöskin suljettua koodia. kaios luureissakin on kai-account, en tiedä onko pakollinen. symbian saattoi olla ok joskus aikoinaan mutta myöhemmin ei niinkään.

Käyttäjätaso 7

@lasselusse@  kirjoitti:
aikaisemmin en ajatellut avoimuutta ja avointa lähdekoodia niin paljon. mutta myöhemmin olen alkanut olemaan avoimien alustojen puolella. lyhyesti, symbian olisi ollut vain ios eri valmistajalta ja jolla, siis sailfishos, joka sisältää myöskin suljettua koodia. kaios luureissakin on kai-account, en tiedä onko pakollinen. symbian saattoi olla ok joskus aikoinaan mutta myöhemmin ei niinkään.

Ei täysin avointa puhelimen käyttiksen koodia ole olemassakaan. Kaikissa on on ainakin osin suljettuja osia.


 


No niin tai näin , niin mitä useampi vaihtoehto olisi , niin sitä enemmän kilpailua ja kukaan ei pääsisi monopoliasemaan.


 


Edit MinnaLN: korjattu lainausta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@kustaa1967@  kirjoitti:

No 26 GHz toimiluvat on jo jaettu , että ei kun rakentamaan niitä 5G SA-verkkoja.


26 GHz tukiasemat muistuttavat tavallaan yleisöpuhelimia, tilaajan täytyy mennä tukiaseman luo saadakseen yhteyden. VoNR:n kannalta huomattavasti oleellisempi on 700 MHz kaista.

Käyttäjätaso 7

@irritus@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:

No 26 GHz toimiluvat on jo jaettu , että ei kun rakentamaan niitä 5G SA-verkkoja.


26 GHz tukiasemat muistuttavat tavallaan yleisöpuhelimia, tilaajan täytyy mennä tukiaseman luo saadakseen yhteyden. VoNR:n kannalta huomattavasti oleellisempi on 700 MHz kaista.


Juu noinhan se on , että 700MHz ( ja muutkin nykyiset 4G-taajuudet) ovat VoNR:n kannalta tärkeitä. Toki 5G SA on paljon muutakin ja noilla korkeilla taajuuksilla on käytössä suurempi kaistanleveys , joka mahdollistaa suuremmat datanopeudet. No haittapuoli on , että tukiasemia pitää olla "joka lampputolpassa" kuten se operaattoreiden slogan kuuluu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@irritus@  kirjoitti:
Lisäksi on paljon laitteita, jotka itsessään tukevat VoLTE:tä, mutta joihin Telia ei ole vaivautunut paneutumaan. Puhumattakaan monista Telian omista palveluista, jotka eivät ole yhteensopivia VoLTE:n kanssa, kuten esimerkiksi:

 




  • Multi-SIM

  • Prepaid

  • Dot

  • Kotinumero

  • Kotipuhe

  • VIP

  • Touchpoint

  • Poissaolo- ja lomatiedote

  • Mobiiliväylä

  • CID-numero matkapuhelimesta

  • APN-rajoitus Telia Yhteyskäytävässä

  • Tilatieto

  • Laitevuokran laskutusliittymä

  • Saldosopimus

  • Puhelumaksun siirto

  • Puhelun siirto

  • Kaksoiskortti

  • Nordic Call

  • Soitonsiirtojen esto

  • Telia Paikallisnumero, Langaton työpuhelin





Palaamme tuohon ylläolevaan palvelulistaan myöhemmin, emme saaneet siihen vielä vastinetta.


 


Sen sijaan listauksesi puhelimien osalta






@irritus  kirjoitti:

Onko Telia saanut esimerkiksi jo seuraavat VoLTE-puhelimet toimimaan verkossaan? Vai toimiiko VoLTE edelleenkin ainoastaan esitteellä, vaan ei käytännössä?




tilanne on tämä:


 



  • Asus ROG Phone II, ZenFone 6

  • Caterpillar B35, Caterpillar S31, Caterpillar S41, S52, S60, S61

  • Cubot Kingkong Mini, Max 2, P30, Quest

  • Doro 7011

  • Fairphone 3

  • Google Pixel 3a, Pixel 3a XL, Pixel 4 XL

  • Honor 20 Pro

  • Huawei Nova 5T

  • Huawei P Smart 2019, Huawei P Smart Z

  • LG G8X ThinQ Dual Screen

  • Microsoft Lumia 950, 950XL

  • Motorola Moto E5 Plus, E6 Play, E6 Plus, G6, G8 Plus, G8 Power

  • Motorola One, Motorola One Action, Motorola One Macro, Motorola One Vision

  • Nokia 4.2, 800 Tough, 2720 Flip, 8110 4G

  • Ulefone Armor 3W, 5S, 6E, 6S, 7, X5, Power 5, Power 6

  • Xiaomi Mi A2, Mi A2 Lite, Mi A3, Mi 8, Mi 9, Mi 9 SE, Mi 9T, Mi 9T Pro, Mi Note 10, Mi Note 10 Pro, Redmi 7, Redmi Note 7, Redmi 8, Redmi Note 8 Pro, Redmi Note 8T

  • Zebra TC25 SE2100, TC25 SE4710


telia.fi -sivuston lista ei ole aivan ajan tasalla, pyrimme viemään sinnekin tiedon listalta puuttuvista laitteista.


 


Lisäksi kaikkien näiden valmistajien kaikissa tulevissa malleissa on VoLTE-tuki meidän verkossa:


 



  • Apple

  • Doro

  • HMD/Nokia

  • Motorola/Lenovo

  • OnePlus

  • Samsung

  • Sony

  • Xiaomi/Redmi


 


Koska VoLTE yleensä testataan meillä ennen laitteen julkaisua niin tästä syystä tuki tietyille, jo julkaistuille (lue=vanhemmille) laitteille voi puuttua kokonaan. Jo myynnissä oleville laitteille VoLTE-tuen lisääminen riippuu laitevalmistajasta, että lisäävätkö he sitä enää jälkeenpäin. Tarkoittaa siis sitä, että ihan kaikkiin vanhempiin puhelimiin VoLTE:a ei varmasti ole tulossa. En pysty ottamaan kantaa, että mihin on vielä tulossa tai mihin ei.


Tästä johtuu samalla kääntäen siis myös se, että uusissa puhelimissa ominaisuus lähes poikkeuksetta on. Tämä siis niissä puhelimissa, joita meillä on myynnissä tai tulee myyntiin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@TeroRe@  kirjoitti:



tilanne on tämä:

 

  • blah
  • blah, 800 Tough, 2720 Flip, 8110 4G
  • blah

 


hassua että tuki on flip:lle muttei 8110 4g:lle. onko kaios käyttiksessäkin asetus ja/tai koodekki ongelmia. voisi olettaa että jos saadaan tuki kaios:lle niin se olisi kaikissa kaios:ssa, ilmeisesti ei.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@TeroRe@  kirjoitti:


@irritus@  kirjoitti:
Lisäksi on paljon laitteita, jotka itsessään tukevat VoLTE:tä, mutta joihin Telia ei ole vaivautunut paneutumaan. Puhumattakaan monista Telian omista palveluista, jotka eivät ole yhteensopivia VoLTE:n kanssa, kuten esimerkiksi:

 




  • Multi-SIM

  • Prepaid

  • Dot

  • Kotinumero

  • Kotipuhe

  • VIP

  • Touchpoint

  • Poissaolo- ja lomatiedote

  • Mobiiliväylä

  • CID-numero matkapuhelimesta

  • APN-rajoitus Telia Yhteyskäytävässä

  • Tilatieto

  • Laitevuokran laskutusliittymä

  • Saldosopimus

  • Puhelumaksun siirto

  • Puhelun siirto

  • Kaksoiskortti

  • Nordic Call

  • Soitonsiirtojen esto

  • Telia Paikallisnumero, Langaton työpuhelin





Palaamme tuohon ylläolevaan palvelulistaan myöhemmin, emme saaneet siihen vielä vastinetta.


 


Sen sijaan listauksesi puhelimien osalta






@irritus  kirjoitti:

Onko Telia saanut esimerkiksi jo seuraavat VoLTE-puhelimet toimimaan verkossaan? Vai toimiiko VoLTE edelleenkin ainoastaan esitteellä, vaan ei käytännössä?




tilanne on tämä:


 



  • Asus ROG Phone II, ZenFone 6

  • Caterpillar B35, Caterpillar S31, Caterpillar S41, S52, S60, S61

  • Cubot Kingkong Mini, Max 2, P30, Quest

  • Doro 7011

  • Fairphone 3

  • Google Pixel 3a, Pixel 3a XL, Pixel 4 XL

  • Honor 20 Pro

  • Huawei Nova 5T

  • Huawei P Smart 2019, Huawei P Smart Z

  • LG G8X ThinQ Dual Screen

  • Microsoft Lumia 950, 950XL

  • Motorola Moto E5 Plus, E6 Play, E6 Plus, G6, G8 Plus, G8 Power

  • Motorola One, Motorola One Action, Motorola One Macro, Motorola One Vision

  • Nokia 4.2, 800 Tough, 2720 Flip, 8110 4G

  • Ulefone Armor 3W, 5S, 6E, 6S, 7, X5, Power 5, Power 6

  • Xiaomi Mi A2, Mi A2 Lite, Mi A3, Mi 8, Mi 9, Mi 9 SE, Mi 9T, Mi 9T Pro, Mi Note 10, Mi Note 10 Pro, Redmi 7, Redmi Note 7, Redmi 8, Redmi Note 8 Pro, Redmi Note 8T

  • Zebra TC25 SE2100, TC25 SE4710


telia.fi -sivuston lista ei ole aivan ajan tasalla, pyrimme viemään sinnekin tiedon listalta puuttuvista laitteista.


 


Lisäksi kaikkien näiden valmistajien kaikissa tulevissa malleissa on VoLTE-tuki meidän verkossa:


 



  • Apple

  • Doro

  • HMD/Nokia

  • Motorola/Lenovo

  • OnePlus

  • Samsung

  • Sony

  • Xiaomi/Redmi


 


Koska VoLTE yleensä testataan meillä ennen laitteen julkaisua niin tästä syystä tuki tietyille, jo julkaistuille (lue=vanhemmille) laitteille voi puuttua kokonaan. Jo myynnissä oleville laitteille VoLTE-tuen lisääminen riippuu laitevalmistajasta, että lisäävätkö he sitä enää jälkeenpäin. Tarkoittaa siis sitä, että ihan kaikkiin vanhempiin puhelimiin VoLTE:a ei varmasti ole tulossa. En pysty ottamaan kantaa, että mihin on vielä tulossa tai mihin ei.


Tästä johtuu samalla kääntäen siis myös se, että uusissa puhelimissa ominaisuus lähes poikkeuksetta on. Tämä siis niissä puhelimissa, joita meillä on myynnissä tai tulee myyntiin.




No tuosta listasta poimin Ulefone Armor X5:n, josta kyselin jälleenmyyjältä joka puolestaan kysyi laitevalmistajalta VoLTE tuesta Telian verkossa. Kun ei vastauksen mukaan ollut estettä sille, niin tilasin liittymään 4G-puhelut ja puhelimen asetuksista ne päälle sekä käytin puhelinta kiinni.


Sen jälkeen soitin puhelimella puhelun ja se pysyi 4G verkossa sekä VoLTE logo näkyi (HD puhelu myös) puhelimen näytöllä 🤓>


Ei siis ole virallista kun ei ole testattu, mutta ainakin tällä hetkellä toimii meillä Telian verkossa 😉>

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Mielenkiintoista seurata miten vaikuttaa mökillä. Sijainti juuri 4g rajalla. Kuuluvuus vaihtelee. Välillä toimii ja välillä ei. Sijainnin vuoksi tuskin tulee päivityksiä tukiasemiin.

Onneksi löytyy Nokia 6150 gsm puhelin lisäantennilla. Saa edes jollain soitettua mikäli tarve tulee.

 

Aika näyttää miten netti toimii. Pääasiassa lisäantennin kautta toiminut ok, mutta puheluita ei välttämättä viitsi soittaa netin kautta.

Ei tarvitse ihmetellä miksi riistakameroiden 3G mallit ovat nyt tarjouksessa monessa liikkeessä.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

@lasselusse@  kirjoitti:

@TeroRe@  kirjoitti:



tilanne on tämä:

 

  • blah
  • blah, 800 Tough, 2720 Flip, 8110 4G
  • blah

 


hassua että tuki on flip:lle muttei 8110 4g:lle. onko kaios käyttiksessäkin asetus ja/tai koodekki ongelmia. voisi olettaa että jos saadaan tuki kaios:lle niin se olisi kaikissa kaios:ssa, ilmeisesti ei.


Moi,

 

Juuri nyt meillä on pääsääntöisesti tuki kaikkiin tuleviin KaiOS käyttäviin laitteisiin tai juuri hiljattain julkaistuihin laitteisiin (etenkin HMD/Nokia ja DORO malleihin joita myydään suomen markkinoilla). Esimerkiksi Nokia 2720 Flip, Nokia 6300 4G, Nokia 8000 4G ja Nokia 800 Tough malleissa on juuri nyt tuki. Nokia 8110 4G on sikäli tarpeeksi vanha malli valitettavasti, että emme ehtineet saamaan tukea kyseiseen malliin tarpeeksi ajoissa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@lasselusse@  kirjoitti:

nyt se on virallista, nimeltä mainitsematon @irritus  on oikeastaan kertonut hyvän tiivistelmän

Viitannet vajaa vuosi sitten käytyyn keskusteluun 3G-verkon kohtalo Suomessa? Vai muualla julkaisemiini viesteihin? Otetaanpa niistä pari otetta tännekin.

 

3G-verkon sulkeminen johtaa 3G-, 4G- ja 5G-puhelimilla soitettujen puheluiden siirtymiseen 2G-verkkoon. Siellä ei voi samanaikaisesti puhua puheluita ja siirtää tietoa. Tiedonsiirron pysähtyminen puhelun ajaksi kirvoittaa varmasti mielenkiintoisia kysymyksiä ihmisiltä, jotka ihmettelevät, kun heidän puhelimensa eivät enää 2024 toimi samoin kuin ennen. Esimerkkejä:

 

  • Miksi navigointi lakkasi toimimasta, kun minulle tuli puhelu?
  • Minulle soitettiin, enkä saanut sähköpostia auki. Vasta kun lopetin puhelun, sain avattua sähköpostini. Jouduin kirjoittamaan muistiinpanot vihkoon ja soittamaan takaisin. Miksi sähköposti ei toimi?
  • Naapuri soitti, enkä saanut mökin valvontakameran kuvaa auki.
  • Armi-täti soitti, kun olin kaupassa. Vasta parkkipaikalla sain pikaviestin, että osta wc-paperia. Viesti oli kyllä lähetetty jo puoli tuntia sitten, missä se viipyi?

Entä mitä eri päätelaitteille tapahtuu, kun jokin matkaviestinverkko suljetaan:

 

Kun

Vaikutus 2G-päätelaitteisiin

Vaikutus 3G-päätelaitteisiin

Vaikutus 4G-päätelaitteisiin

Vaikutus 5G-päätelaitteisiin

2G-verkko suljetaan:

Lakkaa toimimasta.

Ei vaikutusta.Ei vaikutusta.Ei vaikutusta.

3G-verkko suljetaan:

Ei vaikutusta.

Tiedonsiirto ei toimi puhelun aikana.

 

Nykymittapuulla käyttökelvottoman hidas tiedonsiirto.

 

Puheluiden äänenlaatu kärsii.


Tiedonsiirto ei toimi puhelun aikana. ¹

 

Nykymittapuulla käyttökelvottoman hidas tiedonsiirto 4G-verkon kuuluvuusalueen ulkopuolella.

 

Puheluiden äänenlaatu kärsii.


Tiedonsiirto ei toimi puhelun aikana. ¹²

 

Nykymittapuulla käyttökelvottoman hidas tiedonsiirto 5G- ja 4G-verkkojen kuuluvuusalueen ulkopuolella.

 

Puheluiden äänenlaatu kärsii.

4G-verkko suljetaan:

Ei vaikutusta.

Ei vaikutusta.

Aavistuksen hitaampi tiedonsiirto.

 

Merkittävästi huonommat tiedonsiirron vasteajat.

Aavistuksen hitaampi tiedonsiirto 5G-verkon kuuluvuusalueen ulkopuolella.

 

Merkittävästi huonommat tiedonsiirron vasteajat

5G-verkon kuuluvuusalueen ulkopuolella.

5G-verkko suljetaan:

Ei vaikutusta.

Ei vaikutusta.Ei vaikutusta.

Aavistuksen hitaampi tiedonsiirto.

 

¹ Poikkeus: jos liittymä ja operaattori tukevat yksittäisen puhelinmallin VoLTE:tä ja puhelin on 4G-verkon kuuluvuusaluella, puhelut onnistuvat samaan aikaan tiedonsiirron kanssa.

² Poikkeus: jos liittymä ja operaattori tukevat yksittäisen puhelinmallin VoNR:ää ja puhelin on 5G-verkon kuuluvuusalueella, puhelut onnistuvat samanaikaisesti tiedonsiirron kanssa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Hyvä kirjoitus tuossa edellä. Varsinkin taulukko, joka kertoo mitä missäkin skenaariossa tapahtuu. Iso kiitos.

 

Laitoin juuri viestiä mökillä olijoille, että katsovat missä verkossa reititin on.

 

Käyttäjien määrä alueella huomioiden en kyllä suuria odotuksia tukiasemien päivitykseen laita.

 

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@irritus@  kirjoitti:

 

Entä mitä eri päätelaitteille tapahtuu, kun jokin matkaviestinverkko suljetaan:

 

     
     
     
     

5G-verkko suljetaan:

Ei vaikutusta.

Ei vaikutusta.Ei vaikutusta.

Aavistuksen hitaampi tiedonsiirto.

 


Mitä opimme tästä: suljetaan ennemmin 5G-verkko, koska sen sulkemisesta olisi kaikista vähiten haittaa kenellekään! Lisäksi siitä voisi olla sekin hyöty että Telia viitsisi keskittyä myös kiinteän verkon asiakkaisiinsa, jotka ovat maksaneet yhteydestään kalliin hinnan ja maksavat koko ajan kalliimpaa kk-hintaa kuin mobiilikäyttäjät. Tällä hetkellä tämä asiakasjoukko on unohdettu (mm. kuidun lähtevä kaista ja kiinteän IP-osoitteen saatavuus) ja samaan aikaan joka tuutista tulee 5G renkutusta.. eli myös se hiivatin renkutus saisi loppua kun kerran kiinteällä puolellakaan mikään ei kehity!

Vastaa