Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
  • 5067 custom-general.kudos
  • 4392 custom-general.replies
  • 44 custom-general.solutions

Telia sulkee 3G-verkkonsa vuoden 2023 loppuun mennessä

Lehdistötiedotteemme telia.fi:ssä:

 

Telia on päättänyt aikataulusta, jolla yhtiön 3G-verkko poistuu käytöstä. Tarkoitus on sulkea verkko vuoden 2023 loppuun mennessä. Taajuuksia ja investointeja vapautuu 5G:lle ja muille uusille tekniikoille.

 

Päätöksen taustalla on teknologian uudistaminen paremman asiakaskokemuksen tarjoamiseksi. 4G- ja 5G-verkot tarjoavat enemmän kapasiteettia, nopeutta ja muita verkon ominaisuuksia koko ajan kasvavaan käyttöön.

 

”Teknologiat kehittyvät nopeasti. 5G-verkko on jo laajasti käytössä, 4G-puhe eli VoLTE on tuotu verkkoon ja esineiden internetiä palvelevat uudet tekniikat kuten LTE-M ja Narrowband IoT kattavat jo koko Suomen. Nyt on hyvä ajankohta saatella hyvin palvellut 3G-verkko kohti auringonlaskua”, sanoo Telian teknologiajohtaja Jari Collin.

 

Verkon sulkemisen jälkeen 3G-puhelimet ja -liittymät toimivat edelleen gsm-verkossa. Datayhteydet edellyttävät käytännössä 4G-palveluihin siirtymistä.

 

”Autamme asiakkaitamme päivittämään palvelunsa parin vuoden siirtymäaikana heille parhaiten sopivalla tavalla. Mobiiliverkon aktiiviset netinkäyttäjät ovat jo suurelta osin siirtyneet 4G:hen ja 5G:hen, joten 3G:stä luopuminen ei muodosta isoa murroskohtaa mobiilipalveluiden kehityksessä”, arvioi Collin.

 

Telia tarjoaa tällä hetkellä matkaviestinnän palveluita jo neljän eri sukupolven mobiiliverkoissa: 2G eli gsm, 3G, 4G ja uusimpana nopeasti laajentuva 5G. 3G:n sulkemisen jälkeen gsm-verkko palvelee edelleen mobiilipuheluita sekä ensimmäisen sukupolven koneliittymiä.

⎮Telia Yhteisön capitán⎮Apple iPhone 12 Pro Max⎮Apple iPad Air 2⎮ Apple TV 4K⎮Apple MacBook Pro⎮

211 vastausta
SannaMKoo
Moderaattori
Moderaattori
  • 367 custom-general.kudos
  • 576 custom-general.replies
  • 73 custom-general.solutions


@Kuukkelinpuu  kirjoitti:

 

Häiriöilmoituksen teko on tehty sen verran vaikeasti ainakin mobiilisti, että nyt saatte olla itse aktiivisia asian tiimoilta. Yritin äsken tehdä puhelimella ilmoitusta, mutta sivuston käyttö mobiilisti on tehty luokattoman huonosti. Olin jo mielestäni tehnyt ilmoituksen kunnes puhelin ilmoitti "istunto katkennut, sinut ohjattiin takaisin alkuun". Tämä kotisohvalla näin sunnuntai aamuna.

 

Minuun voitte olla asikaspalvelusta yhteydessä. En enää ala pitämään päiväkirjaa liittymästäni varsinkaan työaikana kun se ei ole mahdollista työni vuoksi.

 

EDIT; Tein tietokoneella ilmoituksen joten jäädään odottamaan mitä meriselityksiä saan nyt osakseni. 🙂


Harmi kuulla, ettei Minun Telia -sovelluksen kautta häiriöilmoituksen jättäminen nyt jostain syystä onnistunut! Hyvä kuitenkin että sait lopulta tietokoneen kautta häiriöilmoituksen tehtyä. Tämä Yhteisö on tarkoitettu vain yleiseen keskusteluun. Meillä ei ole siis mahdollisuutta esimerkiksi Yhteisön nimimerkkisi avulla päästä asiakastietoihisi häiriöilmoitusta tekemään, saati näkemään yhteystietojasi ja olemaan siten yhteydessä. Minun Telia -sovelluksesta ja asiakassivuilta löytyy kyllä sitten myös chatti (avoinna 24h/vrk) joka voi tarvittaessa auttaa häiriöilmoituksen teossa. 

 


@AsiakasY  kirjoitti:

Onhan se todella karseaa yrittää saada otettua yhteyttä Telialle. Kuuluvuus palaute tökkää aina, palvelussa on häiriö -ilmoitukseen, ei ole ilmaista asiakaspalvelunumeroa, ei ole sähköpostia. Parhaiten yhteyden saa Facebookin yksityisviestillä, mutta jäätävähän se palvelu on. 


Jos häiriöilmoituksen teko selaimella keskeytyy, niin kannattaa ensisijaisesti tyhjentää välimuisti. Se monesti auttaa jos tuntuu että saat sieltä jatkuvasti herjaa. Facebookin yksityisviestit ovat toki hyvä väylä. Maksutta meihin saa yhteyden myös asiakassivujen / Minun Telia -sovelluksen chatin kautta, tai täyttämällä yhteydenottopyynnön (kirjaudu ensin asiakassivuillesi, ja sitten täytä yhteydenottopyyntö jotta se tulee meille jo suoraan tunnistautumisen kautta). Jos jätät meille yhteydenottopyynnön asiakassivujesi kautta kirjautuneena, niin vastailemme sinulle sähköpostitse.

 

Häiriöilmoitusten puolelle voi myös varata soittoajan, jolloin me olemme täältä päin yhteydessä sovittuna aikana, ja mitään kulujahan ei tässä tilanteessa sinulle tule. Kannattaa tuo myös ottaa ylös jos tulee vielä tämmöiseen tarve. 

Kuukkelinpuu
Vakiokalustoa
  • 58 custom-general.kudos
  • 135 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Sain kuittauksen että häiriöilmoitus otettu käsittelyyn kuuluvuuspalautteena. Hiukan maistuu happamalta nyt mutta josko palaute menisi oikeaan osoitteeseen ja se käsitellään asianmukaisesti.

 

Pitäisikö tähän nyt sanoa, että "kiitos".

PiaJo
Telialainen
Telialainen
  • 203 custom-general.kudos
  • 820 custom-general.replies
  • 67 custom-general.solutions

Kuuluvuuspalautteet ovat hyviä signaaleja verkonsuunnittelijoille. He tekevät osittain myös niiden kautta päätöksiä laajentaessaan verkkoja. Katsovat mistä on tullut palautteita ja toimivat sen mukaan, mikä on mahdollista. Verkon aluetta kun parannetaan, niin siitä sinun pitäisi saada tekstiviesti aiheesta ja suunnitellusta ajankohdasta. 

Kuukkelinpuu
Vakiokalustoa
  • 58 custom-general.kudos
  • 135 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Palaute ja häiriöilmoitus on mielestäni 2 eri asiaa. Ymmärrän kyllä, että häiriöilmoitus teettää töitä kun selvitetään jonkin liittymän tai tukiaseman toimivuutta. Nuo ongelmat mitä toin esille varsinkin VT88 alueella koskettavat myös muitakin kuin pelkästään minua.

 

Saa nähdä kauanko jaksaa arpoa yhdistyykö puhelut vai ei. Äänenlaadussa kun huomaa heikennyksen niin voi jo sanoa, että puhelu katkeaa kohta. 🙂

AsiakasY
Vakiokalustoa ☆
  • 29 custom-general.kudos
  • 258 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Kyllähän sitä kuuluvuuspalautetta antaisi jos vain Telia sitä oikeasti haluaisi. Tässä kun viimeksi marisin heikosta kuuluvuudesta, tokaisi (kirjoittaen) telialainen, että on tarpeeksi hyvä nopeus kun sattuu olemaan juuri ja juuri yli 10M. Aikoinaan työpaikka vaihtoi liittymät Elisalta Telialle ja kuuluvuusongelmien vuoksi uhkasin luopua työsuhdepuhelimesta, niin  se siirtyi takaisin Elisalle. Nyt on käytännön "pakko" pitää omaa liittymää Telialla "huoltovarmuuden " vuoksi ja wifin kautta kyllä toimii hyvin. Mutta (ilman vowifia) eivät pysy HD-tasoisena ja ilman wifiä, puhelin pitäisi olla jatkuvasti latauksessa, kun heikon kentän voimakkuuden vuoksi akkua kuluu. Tällaisista asioista sitä haluaisi antaa palautetta, mutta Telian Norsunluutorneissa ei arvosteta muutakuin a(a)siakkaan maksamia rahoja. Telia on eräs näistä pahimmista asiakkaan "kyykyttäjistä", muilla on sentään vähän sitä empatiakykyäkin asettua asiakkaan asemaan. Telia johtajien pitäsi olla lukemassa näitä juttuja, jotta saisivat jotain käsitystä missä mennään. Vielä parempaa olisi jos jopa käyytäisivät sitä kallista aikaa ja kommentoisivat asioita. 

PiaJo
Telialainen
Telialainen
  • 203 custom-general.kudos
  • 820 custom-general.replies
  • 67 custom-general.solutions

Kyllä me haluamme kuuluvuuspalautteita, koska ne ovat erittäin tärkeä osa ns. asiakkaan ääntä. Sitä kautta nähdään, mistä paikoista tulee eniten kyselyitä ja reagoidaan sen mukaan.  Kuuluvuuspalautteen voi tehdä kätevästi Minun Telia-sivuston kautta meille käsiteltäväksi. 

 

On olemassa paikkoja, missä ei puhelin kuulu niinkuin pitäisi tai netti hidastelee, vaikka lähimpään kaupunkiin ei ole matkaa paljoakaan. Nämä ovat yleensä alueita, missä on maastollisesti haasteellisia paikkoja, tai luonnonsuojelualueita, mihin ei voida eikä saada rakentaa mitään. Yksittäisiltä maanomistajilta ei välttämättä lupaa heru ja uutta paikkaa etsiessä saattaa mennä aikaa, minkä takia parannukset eivät tapahdu hetkessä. 

Kyllä me haluamme tarjota parasta mahdollista kuuluvuutta asiakkaillemme, että yhteydet toimisivat. Emme tee kiusaa asiakkaille tahallaan, jos kuuluvuutta ei saada tietylle alueelle. Nämä ovat moninaisia ja kinkkisiäkin seikkoja, missä ymmärrettävästi odottaminen on asiakkaan kannalta turhauttavaa. Kyllä me parhaamme täällä tehdään näiden kuuluvuusasioiden kanssa. Palautetta kehiin tulemaan, niin saadaan verkon ongelmakohdatkin paikattua. 

Kuukkelinpuu
Vakiokalustoa
  • 58 custom-general.kudos
  • 135 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Anteeksi nyt mutta tuota kuuluvuuspalautteen / häiriöilmoituksen tekoa ei ole tehty mitenkään kätevästi.

 

Kaiken helpoin olisi tehdä suoraan Minun Telia sovelluksen kautta kun siellä on lista käytössä olevista liittymistä. Ilmoitukseen saisi suoraan paikannustiedot yms liitettyä.

 

🙂

AsiakasY
Vakiokalustoa ☆
  • 29 custom-general.kudos
  • 258 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Olen itse tehnyt useita palautteita eri keinoilla. Monesti Minun Telia-sivustojen kautta on kuitenkin tullut virheilmoitus ja into loppuu kun liika monta virhettä tulee vastaan. No, sitten kun olet saanut tehtyä vihdoin ja viimein palautteen, tulee vastaukseksi että kuuluvuus alueellasi on kunnossa. 

Eli juuri tekemäni palaute siirrettiin tuolla viestillä mappi Ö:hön ja palautteeni ei mennyt eteenpäin, eikös?

Asiakaan ääni ei paina yhtään Telialla, käyttäydytään asiakasta kohti erittäin ylimielisesti. 

Ehkä nyt viimeksi palautteeni meni lukuisten yritysten ja kovan työn jälkeen perille. En kuitenkaan odota ihmeitä ja enkä myöskään  tee enää ainuttakaan kuuluvuuspalautetta. Kärvistellään wifin kanssa, joka on muuten Elisan verkossa. Sen verran täytyy kuitenkin antaa Telialle tunnustusta, että hybridilaajakaistassa lupaatte normaalinopeudeksi 17 M, tämä kyllä pitänee paikkansa (jos joku nyt tuollaiseen menee sotkeutumaan). 4G verkossa osoitteeseni tarjotaan 450 M nopeutta, mutta 60M yli ei mennä edes hyvissä olosuhteissa ja 10M on melko tyypillinen nopeus

Ja kuten Kuukkelinpuu tuossa yllä kirjoittaa, niin olen 100% samaa mieltä. 

Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1686 custom-general.kudos
  • 2644 custom-general.replies
  • 125 custom-general.solutions

On muistettava, että esimerkiksi vesilaitokset ovat järjestäen häätäneet operaattorit pois vesitorneista. Monissa paikoissa vesitornit ovat sopivan korkeita ja keskeisissä paikoissa, sekä infraa saattaa jo valmiina olla olemassa. Huoltovarmuuden ja turvallisuuden nimissä muutaman firmat ovat lobanneet kuntapäättäjiä ja kuntien yhtiöitä toimimaan. Ehkä olette jossain liikkuessa huomanneet, että vesitornien viereen on voinut nousta uusia ristikkomastoja. Joskus rakennuslupaa ei kuitenkaan heru naapuruston vastustuksen vuoksi. Sitten saattaa olla pohjaton suo löytää uutta tukiasemapaikkaa eikä kuuluvuutta välttämättä saa enää millään hyväksi. Lisäksi maisemallisesti on erittäin kahelia, että vesitornin viereen rakentuu uutta korkeaa rakennelmaa kilpailemaan, mutta minkäs sille voi. Itse miellän esimerkiksi Lahdessa Sokeritopanmäen vesitornin ympäristöönsä sopivaksi, vihreä kuusikko ja vihreä vesisäiliö. No nyt vieressä on hieman korkeampi ristikkomasto.

 

Tuossa kuuluvuuspalautteessa on kieltämättä jokin kikkare tällä hetkellä. Olen itsekin yrittänyt sitä näpytellä, mutta aina jossain vaiheessa katkeaa "hupsista, jokin meni pieleen", vaikka yrittää eri selaimia ja incognito-tilaakin.

PiaJo
Telialainen
Telialainen
  • 203 custom-general.kudos
  • 820 custom-general.replies
  • 67 custom-general.solutions

Oletko kokeillut tehdä aiemmin kuuluvuuspalautetta toisella selaimella? Nyt tällä hetkellä on asiakaspalvelukanavat huoltotyön alla, että sekin voi estää tekemästä kuuluvuuspalautetta.