Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
  • 5444 custom-general.kudos
  • 5016 custom-general.replies
  • 44 custom-general.solutions

Telia sulkee 3G-verkkonsa vuoden 2023 loppuun mennessä

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Lehdistötiedotteemme telia.fi:ssä:

 

Telia on päättänyt aikataulusta, jolla yhtiön 3G-verkko poistuu käytöstä. Tarkoitus on sulkea verkko vuoden 2023 loppuun mennessä. Taajuuksia ja investointeja vapautuu 5G:lle ja muille uusille tekniikoille.

 

Päätöksen taustalla on teknologian uudistaminen paremman asiakaskokemuksen tarjoamiseksi. 4G- ja 5G-verkot tarjoavat enemmän kapasiteettia, nopeutta ja muita verkon ominaisuuksia koko ajan kasvavaan käyttöön.

 

”Teknologiat kehittyvät nopeasti. 5G-verkko on jo laajasti käytössä, 4G-puhe eli VoLTE on tuotu verkkoon ja esineiden internetiä palvelevat uudet tekniikat kuten LTE-M ja Narrowband IoT kattavat jo koko Suomen. Nyt on hyvä ajankohta saatella hyvin palvellut 3G-verkko kohti auringonlaskua”, sanoo Telian teknologiajohtaja Jari Collin.

 

Verkon sulkemisen jälkeen 3G-puhelimet ja -liittymät toimivat edelleen gsm-verkossa. Datayhteydet edellyttävät käytännössä 4G-palveluihin siirtymistä.

 

”Autamme asiakkaitamme päivittämään palvelunsa parin vuoden siirtymäaikana heille parhaiten sopivalla tavalla. Mobiiliverkon aktiiviset netinkäyttäjät ovat jo suurelta osin siirtyneet 4G:hen ja 5G:hen, joten 3G:stä luopuminen ei muodosta isoa murroskohtaa mobiilipalveluiden kehityksessä”, arvioi Collin.

 

Telia tarjoaa tällä hetkellä matkaviestinnän palveluita jo neljän eri sukupolven mobiiliverkoissa: 2G eli gsm, 3G, 4G ja uusimpana nopeasti laajentuva 5G. 3G:n sulkemisen jälkeen gsm-verkko palvelee edelleen mobiilipuheluita sekä ensimmäisen sukupolven koneliittymiä.

Tero, Yhteisömanageri

Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista

Kuluttaja-asiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Yritysasiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Häiriötiedotteet ja -kartat 

Minun Telia -sovellus palveluiden hallinnointiin

 Telia 5G lähettiläät

Haluatko tietää ja oppia laitteista lisää 

244 vastausta
kustaa1967
Konkari
  • 331 custom-general.kudos
  • 782 custom-general.replies
  • 23 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD@  kirjoitti:


Kuten sanoin, olen näissä asioissa edellä muista.


Aika paljon sanottu tuntematta keskustelukumppaniaan. No kukin tulkoon onnelliseksi uskossaan. 😀

kustaa1967
Konkari
  • 331 custom-general.kudos
  • 782 custom-general.replies
  • 23 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@JoonasLam@  kirjoitti:

Valtaosa Suomessa jo nyt myytävistä puhelimista tukee 4G-puhetta

Koskee vain ja ainoastaan uusia puhelimia. Käytössä olevan puhelinkannan osalta tilanne ei ole yhtä ruusuinen. Siis vaikka itselläni on melko uusi 4G-puhelin , niin joudun silti hankkimaan uuden , kun 3G sulkeutuu ja myös moni muu. Ja kaikki tämä operaattorin toimien vuoksi eikä siksi että puhelin ei muuten olisi ihan kelvollinen.

 

Edit MinnaLN: korjattu lainausta.

JoonasLam
Moderaattori
Moderaattori
  • 268 custom-general.kudos
  • 623 custom-general.replies
  • 33 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@kustaa1967@  kirjoitti:

@JoonasLam@  kirjoitti:



@kustaa1967@  kirjoitti:

3G:n sulkemisesta aiheutuu meille kuluja uudempien laitteiden hankinnan muodossa


 


Valtaosa Suomessa jo nyt myytävistä puhelimista tukee 4G-puhetta

 


Koskee vain ja ainoastaan uusia puhelimia. Käytössä olevan puhelinkannan osalta tilanne ei ole yhtä ruusuinen. Siis vaikka itselläni on melko uusi 4G-puhelin , niin joudun silti hankkimaan uuden , kun 3G sulkeutuu ja myös moni muu. Ja kaikki tämä operaattorin toimien vuoksi eikä siksi että puhelin ei muuten olisi ihan kelvollinen.


Kyllä eli tuo kommenttini koskikin nykyistä valikoimaa puhelimissa. On totta, että tuohon 2023 loppuun mennessä voi joutua päivittämään puhelimen, jotta 4G-puhe tulee mahdolliseksi.

Telia Yhteisön moderaattori | *insert quote here*

JoonasLam
Moderaattori
Moderaattori
  • 268 custom-general.kudos
  • 623 custom-general.replies
  • 33 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@AsiakasY@  kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten Telia aikoo parantaa olemassa olevaa 4G-verkkoa, jotta tuon 3G:n voi sulkea? Itselläni on näitä paikkoja missä surkealla antennilla varustettu puhelin tippuu 3G-verkon puolelle ja monessa paikassa 4G-kartta on kuin se kuuluisa pakanamaan kartta. Noille alueille ei ole taloudellisessa mielessä järkevää rakentaa uusia mastoja. Ja kotona 4G on myös heikko, vaikka tukarit ovat lähellä. 3G sinänsä toimii suhteellisen hyvin verrattuna 4G:en kotona. 


Telialla on rakentamisohjelma mobiiliverkon osalta ja siinä uudistetaan koko nykyinen radioverkko. Samalla ohjelmassa lisätään 4G-verkon peittoa ja kapasiteettia sekä tuodaan 5G-verkkoa laajalti käyttöön. 3G-verkosta vapautuvaa taajuutta on suunniteltu ottaa 4G-verkon käyttöön eli siten myös 4G käytettävyys paranee entisestään ja saadaan tuo taajuus paremmin hyödyttävään käyttöön.

Telia Yhteisön moderaattori | *insert quote here*

kustaa1967
Konkari
  • 331 custom-general.kudos
  • 782 custom-general.replies
  • 23 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@JoonasLam@  kirjoitti:

On totta, että tuohon 2023 loppuun mennessä voi joutua päivittämään puhelimen, jotta 4G-puhe tulee mahdolliseksi.

Ei kun joutuu eikä vain voi. Nykyiseen puhelimeeni , vaikka onkin aika uusi 4G-puhelin , ei VoLTE:a saa.

 

Jos puhelin olisi muutenkin kehno , niin vaihtaisin välittömästi , mutta kun ei ole. Asia nyppii sen takia , että operaattori pakottaa hankkimaan uuden , vaikka laite toimii muuten ihan hyvin.

 

Miksi tylytätte tavallisia puhelimenkäyttäjiä , mutta ette muita asiakkaita???

JoonasLam
Moderaattori
Moderaattori
  • 268 custom-general.kudos
  • 623 custom-general.replies
  • 33 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@kustaa1967@  kirjoitti:

@JoonasLam@  kirjoitti:

On totta, että tuohon 2023 loppuun mennessä voi joutua päivittämään puhelimen, jotta 4G-puhe tulee mahdolliseksi.

Ei kun joutuu eikä vain voi. Nykyiseen puhelimeeni , vaikka onkin aika uusi 4G-puhelin , ei VoLTE:a saa.

 

Jos puhelin olisi muutenkin kehno , niin vaihtaisin välittömästi , mutta kun ei ole. Asia nyppii sen takia , että operaattori pakottaa hankkimaan uuden , vaikka laite toimii muuten ihan hyvin.

 

Miksi tylytätte tavallisia puhelimenkäyttäjiä , mutta ette muita asiakkaita???


Tässä on vielä jonkin verran matkaa tuonne 3G-verkon poistamiselle, joten heti ei tarvitse ryhtyä toimenpiteisiin. Sanoisin, että puhelimellasi hoituu jatkossakin puhelut, netinkäyttö sekä tekstiviestit, vaikka 3G-tippuisikin pois eli puhelin ei ole käyttökelvoton. Jos puhelinmalli ei ole saamassa VoLTE-tukea, siinä tapauksessa malli täytyy joskus uusia sellaiseen, jotta sitä ominaisuutta voi käyttää.

Telia Yhteisön moderaattori | *insert quote here*

kustaa1967
Konkari
  • 331 custom-general.kudos
  • 782 custom-general.replies
  • 23 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@JoonasLam@  kirjoitti:


Tässä on vielä jonkin verran matkaa tuonne 3G-verkon poistamiselle, joten heti ei tarvitse ryhtyä toimenpiteisiin. Sanoisin, että puhelimellasi hoituu jatkossakin puhelut, netinkäyttö sekä tekstiviestit, vaikka 3G-tippuisikin pois eli puhelin ei ole käyttökelvoton. Jos puhelinmalli ei ole saamassa VoLTE-tukea, siinä tapauksessa malli täytyy joskus uusia sellaiseen, jotta sitä ominaisuutta voi käyttää.


Kyllä tämä on tiedossa. Minä uusin laitteitani oman aikatauluni ja tarpeitteni mukaan , en operaattorin pakottamana. No onneksi on vielä aikaa ja operaattoriakin voi vaihtaa. Katsellaan mikä tilanne on lähempänä 2023.

 

Siitä ei pääse mihinkään , että te ette kohtele eri asiakasryhmiänne tasapuolisesti

SINAD
Konkari ☆
  • 511 custom-general.kudos
  • 1126 custom-general.replies
  • 36 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@kustaa1967@  kirjoitti:

Aika paljon sanottu tuntematta keskustelukumppaniaan. No kukin tulkoon onnelliseksi uskossaan. 😀

En kyllä ajatellut tässä ketään tiettyä keskustelukumppania, vaan sillä tavalla ihan yleisellä tasolla. Kovin moni meistä ei esimerkiksi kehitä uutta tekniikkaa päätyökseen ja joudu siinä yhteydessä olemaan ajan hermolla, kokeilemaan uusia juttuja ja tekemään itsenäisiä johtopäätöksiä eri asioista kopioimatta valtavirran yleisiä ajatusmalleja. Kehitys ei ihan aina mene eteenpäin, vaan jotkut asiat menevät myös huonompaan suuntaan, uusi ratkaisu ei ihan aina korvaa vanhaa täydellisesti jne.

SINAD
Konkari ☆
  • 511 custom-general.kudos
  • 1126 custom-general.replies
  • 36 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@kustaa1967@  kirjoitti:

Miksi tylytätte tavallisia puhelimenkäyttäjiä , mutta ette muita asiakkaita???


Kyllä on tylytetty muitakin! Esimerkiksi kiinteän verkon puolella emme saa isolla rahalla rakennettuihin valokuituliittymiin ominaisuuksia, jotka kuuluisivat niihin itsestäänselvyytenä, kuten mm. symmetrinen nopeus ja kiinteä IP-osoite. Naapurimaissa Ruotsissa ja Virossa ainakin symmetrinen nopeus on saatavilla, mutta suomiversio pitää olla aina heikennetty.

 

Tai siis toki nämä saa suomessakin, mutta siihen vaadittavan yritysliittymän kk-hinta olisi vähän toista tonnia, joka on pelkän nettiliittymän kk-maksuna hieman kallista jos suhteuttaa siihen että samalla summalla saisi varmaan yli 100:n neliön vuokrakämpän tai makselisi talolainoja jo kummasti.. Sensijaan jos kyse olisi reilun tonnin kertamaksusta siitä että liittymä saadaan "kuntoon" niin en valittaisi, olisin tilannut jo ajat sitten.

 

Mielestäni puhelinporukka selviää vähällä, jos ainoa ongelma on 3G luurin uusiminen. Itse uusin 3G luurin jo vuosia sitten, koska se alkoi olla muiltakin ominaisuuksiltaan riittämätön, esimerkiksi muisti ei enää riittänyt ja Android versio oli kivikautinen. Ei puhelimen uusiminen pitäisi olla niin merkittävä hanke.

irritus
Konkari ☆
  • 577 custom-general.kudos
  • 1056 custom-general.replies
  • 85 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD@  kirjoitti:

Mielestäni puhelinporukka selviää vähällä, jos ainoa ongelma on 3G luurin uusiminen.


Kyse ei ole pelkästään 3G-puhelinten uusimisesta, vaan 3G-, 4G- ja 5G-puhelinten uusimisesta. Lisäksi, et voi hankkia mitä tahansa 4G- tai 5G-puhelinta, vaan sinun täytyy etsiä nimenomaisesti Telian tukema 4G- tai 5G-malli. Ja auta armias, jos sinulla on Dot, Kotinumero, Kotipuhe, Multi-SIM tai Prepaid, niin edes uudesta Telian puhelimesta ei ole apua.

 

5G-puhelinten toimivuudestakaan jatkossa ei ole vielä mitään takeita. Jos ostat 5G-puhelimen nyt, voi käydä, että joudut kuitenkin ostamaan vielä toisen 5G-puhelimen 2024!

 


@SINAD@  kirjoitti:

Ei puhelimen uusiminen pitäisi olla niin merkittävä hanke.


Ei pitäisikään, mutta VoLTE:n käsittämättömien yhteensopivuusongelmien takia siitä tulee tarpeettoman merkittävä hanke.

 


@SINAD@  kirjoitti:
täällä on kiinteä puhelinjärjestelmä joka toimii 2G verkossa.

Ennen kuin kehotat meitä muita ostamaan uuden puhelimen, etsi vastaava Telia-yhteensopiva kiinteä VoLTE-järjestelmä.

 

Lisäksi olen erittäin hämmästynyt, että saarnaat kiinteiden yhteyksien puolesta, mutta kuitenkin puhelut vedät GSM:llä. Kuituyhteytesi äänenlaatu VoIP:lla on merkittävästi parempi kuin GSM:n.

 


@JoonasLam@  kirjoitti:

Sanoisin, että puhelimellasi hoituu jatkossakin puhelut, netinkäyttö sekä tekstiviestit, vaikka 3G-tippuisikin pois eli puhelin ei ole käyttökelvoton.


@kustaa1967 ja minun puhelimilla hoituvat kyllä teksti- ja multimediaviestit sekä internet-yhteys, mutta puhelut sakkaavat 2024.