Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
  • 5444 custom-general.kudos
  • 5016 custom-general.replies
  • 44 custom-general.solutions

Telia sulkee 3G-verkkonsa vuoden 2023 loppuun mennessä

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Lehdistötiedotteemme telia.fi:ssä:

Telia on päättänyt aikataulusta, jolla yhtiön 3G-verkko poistuu käytöstä. Tarkoitus on sulkea verkko vuoden 2023 loppuun mennessä. Taajuuksia ja investointeja vapautuu 5G:lle ja muille uusille tekniikoille.

Päätöksen taustalla on teknologian uudistaminen paremman asiakaskokemuksen tarjoamiseksi. 4G- ja 5G-verkot tarjoavat enemmän kapasiteettia, nopeutta ja muita verkon ominaisuuksia koko ajan kasvavaan käyttöön.

”Teknologiat kehittyvät nopeasti. 5G-verkko on jo laajasti käytössä, 4G-puhe eli VoLTE on tuotu verkkoon ja esineiden internetiä palvelevat uudet tekniikat kuten LTE-M ja Narrowband IoT kattavat jo koko Suomen. Nyt on hyvä ajankohta saatella hyvin palvellut 3G-verkko kohti auringonlaskua”, sanoo Telian teknologiajohtaja Jari Collin.

Verkon sulkemisen jälkeen 3G-puhelimet ja -liittymät toimivat edelleen gsm-verkossa. Datayhteydet edellyttävät käytännössä 4G-palveluihin siirtymistä.

”Autamme asiakkaitamme päivittämään palvelunsa parin vuoden siirtymäaikana heille parhaiten sopivalla tavalla. Mobiiliverkon aktiiviset netinkäyttäjät ovat jo suurelta osin siirtyneet 4G:hen ja 5G:hen, joten 3G:stä luopuminen ei muodosta isoa murroskohtaa mobiilipalveluiden kehityksessä”, arvioi Collin.

Telia tarjoaa tällä hetkellä matkaviestinnän palveluita jo neljän eri sukupolven mobiiliverkoissa: 2G eli gsm, 3G, 4G ja uusimpana nopeasti laajentuva 5G. 3G:n sulkemisen jälkeen gsm-verkko palvelee edelleen mobiilipuheluita sekä ensimmäisen sukupolven koneliittymiä.

Tero, Yhteisömanageri

Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista

Kuluttaja-asiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Yritysasiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Häiriötiedotteet ja -kartat 

Minun Telia -sovellus palveluiden hallinnointiin

Telia 5G lähettiläät

Haluatko tietää ja oppia laitteista lisää 

244 vastausta
SINAD
Konkari ☆
  • 511 custom-general.kudos
  • 1126 custom-general.replies
  • 36 custom-general.solutions

@irritus@  kirjoitti:

Kyse ei ole pelkästään 3G-puhelinten uusimisesta, vaan 3G-, 4G- ja 5G-puhelinten uusimisesta. Lisäksi, et voi hankkia mitä tahansa 4G- tai 5G-puhelinta, vaan sinun täytyy etsiä nimenomaisesti Telian tukema 4G- tai 5G-malli. Ja auta armias, jos sinulla on Dot, Kotinumero, Kotipuhe, Multi-SIM tai Prepaid, niin edes uudesta Telian puhelimesta ei ole apua.

Kai nyt 4G ja 5G puhelimet toimivat ilman 3G verkkoakin ihan sen mitä tarvitaan. Netti voi pätkiä juu, mutta se on aika marginaalinen ongelma lopulta. Esim. minua se ei haittaa lainkaan, en tarvitse puhelimen nettiä yhtäaikaa puheluiden kanssa. 5G:n suhteen laitteet vanhenevat parissa vuodessa, toisaalta 5G tulee puhelimiin vakioksi joten siitä saa sitten aina uusimman version samalla kun vaihtaa puhelinta muuten.

@irritus@  kirjoitti:

Lisäksi olen erittäin hämmästynyt, että saarnaat kiinteiden yhteyksien puolesta, mutta kuitenkin puhelut vedät GSM:llä. Kuituyhteytesi äänenlaatu VoIP:lla on merkittävästi parempi kuin GSM:n.

Tässä on taustalla historiallinen syy sekä oma kiire. Kiinteä järjestelmä on toiminut alun perin ISDN-verkossa (ISDN PBX) ja kun tämä lakkautettiin, oli pakko keksiä jotain pikaista koska koko systeemin uudelleenrakentaminen olisi ollut liian mittava hanke suhteessa tämänhetkiseen vapaa-aikaan. Esimerkiksi vaihteessa, tulevien puheluiden käsittelyssä ja loggauksessa on käytössä omaakin softaa, joka pitäisi kaikki kirjoittaa uusiksi jos järjestelmä olennaisesti muuttuisi. Näinollen ISDN:n kuoltua oli nopein purkkaviritys pistää systeemi GSM-ISDN reitittimen taakse, jossa on kaksi liittymää eli se toimii kuten ISDN mutta on hitaampi ja huonompi äänenlaadultaan. Lisäksi tätä kautta voin tehdä kännykästä puhelujen siirrot kiinteään ilman lisäkustannuksia, vähänkin erilaisen kun laittaa niin jokaisesta tulevastakin puhelusta alkaa mennä siirtomaksut minuuttipohjalta.

Voi olla, että laitan jossain vaiheessa nuo kokonaan nettipohjaisiksi tai voisi etsiä/rakentaa itse edes VoIP-ISDN gatewayn (se olisi mahdollista laittaa myös nykyisen gatewayn rinnalle ja reitittää esim. lähtevän puheluliikenteen sitä kautta), mutta puheluja on oikeasti niin harvoin enää nykyään että en tiedä onko mitään järkeä nähdä tuon kanssa vaivaa. Ja toisaalta systeemi täyttä kaikki tämänhetkiset tarpeet täydellisesti, toisin kuin pelkkä kännykkä on isossa talossa aika hyödytön kun suurin osa tulevista puheluista menee huti koska ei niitä kuule esim. toisesta kerroksesta tai etenkään jostain kotiteatteri yms. tiloista joissa on äänieristykset.

kustaa1967
Konkari
  • 331 custom-general.kudos
  • 782 custom-general.replies
  • 23 custom-general.solutions

@SINAD@  kirjoitti:

Aika paljon sanottu tuntematta keskustelukumppaniaan. No kukin tulkoon onnelliseksi uskossaan. 😀

En kyllä ajatellut tässä ketään tiettyä keskustelukumppania, vaan sillä tavalla ihan yleisellä tasolla. Kovin moni meistä ei esimerkiksi kehitä uutta tekniikkaa päätyökseen ja joudu siinä yhteydessä olemaan ajan hermolla, kokeilemaan uusia juttuja ja tekemään itsenäisiä johtopäätöksiä eri asioista kopioimatta valtavirran yleisiä ajatusmalleja. Kehitys ei ihan aina mene eteenpäin, vaan jotkut asiat menevät myös huonompaan suuntaan, uusi ratkaisu ei ihan aina korvaa vanhaa täydellisesti jne.

Ymmärrän tuon , mutta et kai kuvittele olevasi ainoa tekniikan kehittäjä. Kuinka monta puhelinta tai tukiasemaa olet suunnitellut?

kustaa1967
Konkari

@SINAD@  kirjoitti:

Kyse ei ole pelkästään 3G-puhelinten uusimisesta, vaan 3G-, 4G- ja 5G-puhelinten uusimisesta. Lisäksi, et voi hankkia mitä tahansa 4G- tai 5G-puhelinta, vaan sinun täytyy etsiä nimenomaisesti Telian tukema 4G- tai 5G-malli. Ja auta armias, jos sinulla on Dot, Kotinumero, Kotipuhe, Multi-SIM tai Prepaid, niin edes uudesta Telian puhelimesta ei ole apua.

Kai nyt 4G ja 5G puhelimet toimivat ilman 3G verkkoakin ihan sen mitä tarvitaan. Netti voi pätkiä juu, mutta se on aika marginaalinen ongelma lopulta. Esim. minua se ei haittaa lainkaan, en tarvitse puhelimen nettiä yhtäaikaa puheluiden kanssa. 5G:n suhteen laitteet vanhenevat parissa vuodessa, toisaalta 5G tulee puhelimiin vakioksi joten siitä saa sitten aina uusimman version samalla kun vaihtaa puhelinta muuten.

Lisäksi olen erittäin hämmästynyt, että saarnaat kiinteiden yhteyksien puolesta, mutta kuitenkin puhelut vedät GSM:llä. Kuituyhteytesi äänenlaatu VoIP:lla on merkittävästi parempi kuin GSM:n.

Toimivat kyllä , mutta huonommin kuin nyt , jos laitteissa ja verkossa ei ole kattavaa VoLTE ja VoNR tukea.

Sinulla näyttää olevan pakkomielle siitä , että kaikki käyttävät laitteitaan kuten sinä. Ehdotat esim. 2G:hen perustuvaa kiinteää puhelinjärjestelmää kotikäyttöön. Oletkohan sinä mieltänyt matkapuhelimen idean ihan oikein???

SINAD
Konkari ☆

@kustaa1967@  kirjoitti:

Sinulla näyttää olevan pakkomielle siitä , että kaikki käyttävät laitteitaan kuten sinä. Ehdotat esim. 2G:hen perustuvaa kiinteää puhelinjärjestelmää kotikäyttöön. Oletkohan sinä mieltänyt matkapuhelimen idean ihan oikein???

Missä kohtaa olen ehdottanut kiinteää järjestelmää yhtään kellekään? Sellaisen rakentaminen ja ohjelmointi vaatii vaivansa, joten en sitä kenellekään ehdota. Ja muutenkin: äänipuheluiden aikakausi alkaa olla taakse jäänyttä elämää joten enää ei kannata nähdä näiden kanssa kovin isosti vaivaa.

@kustaa1967@  kirjoitti:

Oletkohan sinä mieltänyt matkapuhelimen idean ihan oikein???

Itse asiassa olen niitä todella harvoja, jotka ovat ymmärtäneet kyseisen vekottimen idean oikein. Mutta voin antaa vinkin; purkamalla yhdyssana "matkapuhelin" sinä on sanat "matka" ja "puhelin". Ollaanko kotona ollessa siis matkoilla?

SINAD
Konkari ☆

@kustaa1967@  kirjoitti:

Ymmärrän tuon , mutta et kai kuvittele olevasi ainoa tekniikan kehittäjä. Kuinka monta puhelinta tai tukiasemaa olet suunnitellut?

Puhelinta ei kukaan suunnittele itse, vaan niissä on tyypillisesti muutaman kymmenen tai korkeintaan noin sadan henkilön projektiryhmä, jolloin uusi malli saadaan ulos muutamassa kuukaudessa. Tämä ryhmä voi olla myös jakautunut useille eri paikkakunnille. Nyt en ihan varmaksi sano koska aikaa on jo paljon, mutta itse olen ollut suunnittelemassa ehkä neljää tai viittä puhelinta, kaikissa projekteissa rautasuunnittelijan roolissa eli tekemisissä puhelimen radio-osan sekä signaloinnin kanssa.

kustaa1967
Konkari

@SINAD@  kirjoitti:
Ja muutenkin: äänipuheluiden aikakausi alkaa olla taakse jäänyttä elämää joten enää ei kannata nähdä näiden kanssa kovin isosti vaivaa.

Jo höpö höpö. Ihmiset viestivät puhumalla toistensa kanssa. Ei se ole mihinkään katoamassa.

edit katjane: muokattu lainausta

kustaa1967
Konkari

@SINAD@  kirjoitti:

Itse asiassa olen niitä todella harvoja, jotka ovat ymmärtäneet kyseisen vekottimen idean oikein. Mutta voin antaa vinkin; purkamalla yhdyssana "matkapuhelin" sinä on sanat "matka" ja "puhelin". Ollaanko kotona ollessa siis matkoilla?

Tuosta voi saada käsityksen , että käytät puhelinta vain kotona. Minä käytän makapuhelinta milloin missäkin. Se on sen matkapuhelimen idea.

SINAD
Konkari ☆

@kustaa1967@  kirjoitti:

@SINAD@  kirjoitti:

Ja muutenkin: äänipuheluiden aikakausi alkaa olla taakse jäänyttä elämää joten enää ei kannata nähdä näiden kanssa kovin isosti vaivaa.

Jo höpö höpö. Ihmiset viestivät puhumalla toistensa kanssa. Ei se ole mihinkään katoamassa.

Juuri näin, mutta eivät tarvitse siihen enää puhelinta. Nykyään on niin paljon parempiakin tapoja, saat näkymään kuvankin ja kaikki menee netin kautta. Itse en edes muista koska olisi esim. työprojekteissa enää äänipuheluita käytetty vaan ihan pikkujuttujen takiakin laitetaan mieluummin etäkokous vaikka kahden henkilön välille. Ei se vaadi se enempiä vaivaa kuin puhelun soittaminen.

Tämä on just sitä kehitystä... 🙂

kustaa1967
Konkari

@SINAD@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:

@SINAD@  kirjoitti:

Juuri näin, mutta eivät tarvitse siihen enää puhelinta. Nykyään on niin paljon parempiakin tapoja, saat näkymään kuvankin ja kaikki menee netin kautta. Itse en edes muista koska olisi esim. työprojekteissa enää äänipuheluita käytetty vaan ihan pikkujuttujen takiakin laitetaan mieluummin etäkokous vaikka kahden henkilön välille. Ei se vaadi se enempiä vaivaa kuin puhelun soittaminen.

Tämä on just sitä kehitystä... 🙂

Joo tuo tuollainen viestiminen onnistuu työpaikoilla ja vähän muuallakin pääsääntöisesti muilla laitteilla kuin puhelimilla. Ei ole ihan läpihuutojutttu jossakin Kainuun korvessa ja ei monellakaan ole siellä läppäriä mukana. No käytän kyllä esim. WhatsAppllia puheluita ja myös videopuheluita , mutta kun verkkopeitto on surkea , niin ei ne jokapaikassa toimi.

SINAD
Konkari ☆

@kustaa1967@  kirjoitti:

Tuosta voi saada käsityksen , että käytät puhelinta vain kotona. Minä käytän makapuhelinta milloin missäkin. Se on sen matkapuhelimen idea.

Sanotaanko vaikka niin, että suurin osa puheluista tapahtuu kotona, mutta en tarvitse niihin matkapuhelinta. Sitten se pienempi osa tapahtuu kun en ole kotona ja silloin vekottimella on paikkansa.