Telian B3 vs B20


Onko Lahden/Hollolan Okeroisissa olevaan Cell 22 mastoon tulossa meillepäin B3 1800 MHz? Cellmapper näyttää vain B20 800 MHz yhteyttä minulle Hollolan Hakosiltaan. Ja onko tuo B20 yhteiskäytössä DNAn kanssa kun yhteys heikkotehoinen (-112 dBm/-14 dBm), pätkii ja muuttuu välillä HSPA+ yhteydeksi? Välillä Cellmapper näyttää toisena yhteytenä vielä huonompaa tuntematonta LTE B3 1800 MHz josta ei tiedä mistä se tulee.


37 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Helape@  kirjoitti:

Onko Lahden/Hollolan Okeroisissa olevaan Cell 22 mastoon tulossa meillepäin B3 1800 MHz? Cellmapper näyttää vain B20 800 MHz yhteyttä minulle Hollolan Hakosiltaan. Ja onko tuo B20 yhteiskäytössä DNAn kanssa kun yhteys heikkotehoinen (-112 dBm/-14 dBm), pätkii ja muuttuu välillä HSPA+ yhteydeksi? Välillä Cellmapper näyttää toisena yhteytenä vielä huonompaa tuntematonta LTE B3 1800 MHz josta ei tiedä mistä se tulee.




Hei!


 


Katsoin hieman Cellmapperia ja peruskarttaa tuosta alueesta. Cell 22 ei itse asiassa ole tukiaseman tunnus, vaan se on eNB ID 146085. Tuo tukiasema sijaitsee pohjoisessa Hakosillalta, "Tikkakallion luonnosuojeluale" -nimisen paikan lähettyvillä.


 


Tuossa tukiasemassa on kummatkin taajuudet kaikkiin kolmeen suuntaan. Ilmeisesti siellä on GSM ja 3G 900MHz, ja 4G 800+1800. -112 dBm RSRP on kovin vähän signaalin voimakkuudeksi. Kun se on tuon 800MHz alueen voimakkuus, niin epäilenpä, ettei tuossa paikassa voi saada korkeampaa, 1800MHz taajuutta edes lukitettua käyttöön. Ulkoiset antennit voisivat auttaa ja mobiililaajakaistareititin.


 


Telia ja DNA eivät jaa tukiaseman B20, eli 800MHz, taajuutta, vaikkakin kyseisessä mastossa on myös DNA:n tukiasemalaitteisto. Itse asiassa siellä on myös Elisan laitteisto.


 


Vielä kun Cellmapperin karttoja tutkiskelee Elisan osalta, näyttää Elisalla olevan tukiasema Hakosillasta etelään. Oletko kokeillut vaikka prepaid-kortilla, miten Elisa tuossa toimisi? Telialla taikka DNA:lla ei tuolla ole 4G -rautaa. Telialla siellä vaikuttaa olevan 3G-tekniikkaa. Tuo on etelässä, Linnainvirrantien varrella.


 


Kannattaa kirjata tuosta kuuluvuuspalaute Telian verkkosivuilta, kunhan ensin kirjautuu sisään ja sieltä sitten menee kyseisen liittymän kohtaan tekemään häiriöilmoitusta. Jos Telia ei ole kohtuullisen ajan sisään tuomassa parannusta tuohon tukiasemaan (joka Hakosillasta etelään) eikä muutenkaan, niin harkitsisin mahdollista siirtymistä toiselle operaattorille. Ennen sitä kyllä kannattaa kontaktoida asiakaspalvelua sekä kokeilla esim. prepaid-liittymällä toimintaa. Tosin eipä taida nykyisissä laskutusliittymissäkään olla määräaikaisuutta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Helape@  kirjoitti:

Onko Lahden/Hollolan Okeroisissa olevaan Cell 22 mastoon tulossa meillepäin B3 1800 MHz? Cellmapper näyttää vain B20 800 MHz yhteyttä minulle Hollolan Hakosiltaan. Ja onko tuo B20 yhteiskäytössä DNAn kanssa kun yhteys heikkotehoinen (-112 dBm/-14 dBm), pätkii ja muuttuu välillä HSPA+ yhteydeksi? Välillä Cellmapper näyttää toisena yhteytenä vielä huonompaa tuntematonta LTE B3 1800 MHz josta ei tiedä mistä se tulee.


Emme käytä täällä CellMapperia työkaluina, joten katson tilannettamme tukiasemakartalta. Okeroisissa on tukiasema, minkä suuntauksia on kohti Hollolan Hakosiltaa (800MHz sekä 1800MHz-taajuuksien osalta). Emmekä näe tästä muiden operaattoreiden mastojen sijainteja. Hakosillassa on tukiasema joen varrella, missä ei ole 4G-verkkoa edes saatavilla- eli se on todennäköisin syy ainakin puhelimella tähän havainnointiisi. Reitittimellä pystyy lukitsemaan 4G-verkkoon laitteen. Lähisuunnitelmissa ei ole kyseiseen mastoon suunnitteilla vielä 4G-verkkoa, mutta laitetaan toivetta eteenpäin. 


@Purnipsi@  kirjoitti:
Hei!

 


Katsoin hieman Cellmapperia ja peruskarttaa tuosta alueesta. Cell 22 ei itse asiassa ole tukiaseman tunnus, vaan se on eNB ID 146085. Tuo tukiasema sijaitsee pohjoisessa Hakosillalta, "Tikkakallion luonnosuojeluale" -nimisen paikan lähettyvillä.


 


Tuossa tukiasemassa on kummatkin taajuudet kaikkiin kolmeen suuntaan. Ilmeisesti siellä on GSM ja 3G 900MHz, ja 4G 800+1800. -112 dBm RSRP on kovin vähän signaalin voimakkuudeksi. Kun se on tuon 800MHz alueen voimakkuus, niin epäilenpä, ettei tuossa paikassa voi saada korkeampaa, 1800MHz taajuutta edes lukitettua käyttöön. Ulkoiset antennit voisivat auttaa ja mobiililaajakaistareititin.


 


Telia ja DNA eivät jaa tukiaseman B20, eli 800MHz, taajuutta, vaikkakin kyseisessä mastossa on myös DNA:n tukiasemalaitteisto. Itse asiassa siellä on myös Elisan laitteisto.


 


Vielä kun Cellmapperin karttoja tutkiskelee Elisan osalta, näyttää Elisalla olevan tukiasema Hakosillasta etelään. Oletko kokeillut vaikka prepaid-kortilla, miten Elisa tuossa toimisi? Telialla taikka DNA:lla ei tuolla ole 4G -rautaa. Telialla siellä vaikuttaa olevan 3G-tekniikkaa. Tuo on etelässä, Linnainvirrantien varrella.


 


Kannattaa kirjata tuosta kuuluvuuspalaute Telian verkkosivuilta, kunhan ensin kirjautuu sisään ja sieltä sitten menee kyseisen liittymän kohtaan tekemään häiriöilmoitusta. Jos Telia ei ole kohtuullisen ajan sisään tuomassa parannusta tuohon tukiasemaan (joka Hakosillasta etelään) eikä muutenkaan, niin harkitsisin mahdollista siirtymistä toiselle operaattorille. Ennen sitä kyllä kannattaa kontaktoida asiakaspalvelua sekä kokeilla esim. prepaid-liittymällä toimintaa. Tosin eipä taida nykyisissä laskutusliittymissäkään olla määräaikaisuutta.



 


Kiitos hyvistä kattavista tiedoista! Tuon tukiaseman, mistä signaali minulle tulee, tunnus tosiaan on eNB ID 146085. Sieltä ei ilmeisesti saa meille 1800 mHz vaan vain 800 mHz. Elisalla on tosiaan masto Hakosillan Linnainvirrantiellä mutta Telialla on allaolevasta vastauksesta päätellen siellä vain 3G. Masto näkyy suoraan meille ja matkaakin on vain reilu killometri. Lähinaapureilla on lähes kaikilla Elisan/Saunalahden liittymät ja erinomainen kuuluvuus mutta olen ollut ikäni Soneran/Elisan asiakas enkä haluaisi vaihtaa liittymiäni Elisalle ellei ole pakko. 


 


Edit ReOlivia: Korjattu lainaus kohdilleen


@PiaJo@  kirjoitti:

@Helape@  kirjoitti:

Onko Lahden/Hollolan Okeroisissa olevaan Cell 22 mastoon tulossa meillepäin B3 1800 MHz? Cellmapper näyttää vain B20 800 MHz yhteyttä minulle Hollolan Hakosiltaan. Ja onko tuo B20 yhteiskäytössä DNAn kanssa kun yhteys heikkotehoinen (-112 dBm/-14 dBm), pätkii ja muuttuu välillä HSPA+ yhteydeksi? Välillä Cellmapper näyttää toisena yhteytenä vielä huonompaa tuntematonta LTE B3 1800 MHz josta ei tiedä mistä se tulee.


Emme käytä täällä CellMapperia työkaluina, joten katson tilannettamme tukiasemakartalta. Okeroisissa on tukiasema, minkä suuntauksia on kohti Hollolan Hakosiltaa (800MHz sekä 1800MHz-taajuuksien osalta). Emmekä näe tästä muiden operaattoreiden mastojen sijainteja. Hakosillassa on tukiasema joen varrella, missä ei ole 4G-verkkoa edes saatavilla- eli se on todennäköisin syy ainakin puhelimella tähän havainnointiisi. Reitittimellä pystyy lukitsemaan 4G-verkkoon laitteen. Lähisuunnitelmissa ei ole kyseiseen mastoon suunnitteilla vielä 4G-verkkoa, mutta laitetaan toivetta eteenpäin. 


Juuri tuolta Okeroisista tuo 800 MHz signaali minulle tulee mutta jos sieltä on myös 1800 MHz signaali Hakosiltaan päin niin miksei puhelin tai reitittimeni sitä ota? Reitittimeni on lukittu 4G verkkoon. Tuo masto mistä kerroit on luultavasti Linnainvirrantiellä Hakosillassa sijaitseva Elisan masto joka näkyy meille ja matkaakin on vain runsas kilometri! Telialla on kai siellä 3G lähetin muttei 4G:tä, miksei ole? Elisan 4G+ toimii hienosti naapureilla mutta kun olen ikäni ollut Soneran/Telian asiakas niin en haluaisi operaattoria vaihtaa ellei ole pakko. Yrittäkää tuohon mastoon saada pian 4G lähetin ettei tarvitse operaattoria vaihtaa!

Tämä ongelma vahingossa merkitty ratkaistuksi mitä se ei  suinkaan ole! Ongelma on edelleen puhelimen surkea nettiyhteys! Lähetin omilta sivuilta kuuluvuuspalautteen Telialle. Ihmettelen miksei tuo mastossa enB 146085 oleva B3 1800 MHz yhteys toimi meillä Hakosillassa vaan vain B20 800 MHz yhteys sillä @Purnipsi kirjoitti että sieltä tulee myös 1800 MHz kaikkiin kolmeen suuntaan.


Elisalla on tosiaan masto Hakosillan Linnainvirrantiellä mutta Telialla on @PiaJon vastauksesta päätellen siinä vain 3G. Masto näkyy suoraan meille ja matkaakin on vain reilu killometri. Lähinaapureilla on lähes kaikilla Elisan/Saunalahden liittymät ja erinomainen kuuluvuus mutta olen ollut ikäni Soneran/Elisan asiakas enkä haluaisi vaihtaa liittymiäni Elisalle ellei ole pakko.


 


Edit ReOlivia: Poistettu aiempi ratkaisumerkintä, koska tilanne ei ollut vielä selvillä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Helape@  kirjoitti:

Tämä ongelma vahingossa merkitty ratkaistuksi mitä se ei  suinkaan ole! Ongelma on edelleen puhelimen surkea nettiyhteys! Lähetin omilta sivuilta kuuluvuuspalautteen Telialle. Ihmettelen miksei tuo mastossa enB 146085 oleva B3 1800 MHz yhteys toimi meillä Hakosillassa vaan vain B20 800 MHz yhteys sillä @Purnipsi kirjoitti että sieltä tulee myös 1800 MHz kaikkiin kolmeen suuntaan.


@Elisalla on tosiaan masto Hakosillan Linnainvirrantiellä mutta Telialla on @PiaJon vastauksesta päätellen siinä vain 3G. Masto näkyy suoraan meille ja matkaakin on vain reilu killometri. Lähinaapureilla on lähes kaikilla Elisan/Saunalahden liittymät ja erinomainen kuuluvuus mutta olen ollut ikäni Soneran/Elisan asiakas enkä haluaisi vaihtaa liittymiäni Elisalle ellei ole pakko.




Jos esim. Elisa olisi tyytyväinen tuohon pohjoisen tukarin peittoon, niin tuskin heillä tuota etelässä olevaa tukiasemaa olisi - josta sinun naapurisi netin saanevat. Ja tuskin Telia olisi 900MHz sinne myöskään rakentanut, jos Okeroisten tukiaseman peitto olisi riittävää.


 


Telian tukiaseman 1800MHz signaali mitä todennäköisimmin ei kuulu sinun asuntoosi siitä syystä, että tuo tukiasema on jo jonkin matkan päässä. 1800MHz taajuus vaimenee nopeammin ja erityisesti mahdolliset metsät ja rakennukset sinun ja tukiaseman välissä estävät toimintaa. Mitä kartasta katselin, niin ainakin puita tuolla on. 800MHz taajuus taas kantaa paremmin ja ei vaimennu niin kovasti esteistä, kuten metsästä, vaikka ei sekään loputtomiin läpäise. Kuvailit, että Elisan mastoon on suora näköyhteys. Se on se syy, miksi se myös tarjoaa voimakkaan signaalin. Jos Telia siihen toisi LTE:n , niin sinulla todennäköisesti olisi Telialta hyvä yhteys. 


 


Joskus voi olla myös niin, että mastossa 800MHz taajuuden antennit ovat korkeammalla kuin 1800MHz, johtuen muutamasta syystä:


 



  • 1800MHz on tarkoitus palvella vain tukiaseman välitöntä lähialuetta. Ei haluta, että 1800MHz ammuttaisiin kovin kauas, jossa päätelaitteet sen kyllä kuulisivat, mutta sitten taas radiotie päätelaitteelta tukiasemaan muodostuu ongelmaksi -> puhelimet ovat heikossa 1800MHz kentässä, mutta tukiasema ei kuule päätelaitteen lähetettä -> yhteys ei toimi, katkeilee, ping on korkea

  • Antennit voivat olla matalemmalla myös siitä syystä, että mastossa ei yksinkertaisesti ole korkeammalla tilaa. Jos on vaikka 80m korkeudessa Telia, sitten siitä 5m välein Elisa ja DNA. Aluksi Telialla ei ole ollut kuin 900 ja 800MHz, mutta tulee tarve 1800MHz. Jostain syystä ei ole mielekästä laittaa tuonne huipulle 800+900+1800 -antenneja, kustannuskysymys ja tuo mitä yllä kirjoitin. Sitten ei auta kuin johonkin 60m korkeudelle nuo laittaa. joka jo vaikuttaa negatiivisesti toteutuvaan peittoon.


Mobiiliverkon yhteyksiä valittaessa tunteet ja pitkä asiakassuhde ovat ongelmatilanteissa harmillisen heikkoja perusteita. Se, että maksat jollekin toimijalle liittymästä joka ei toimi, ei tuo mitään lisäarvoa tai palkintoa sinulle. Erityisesti, jos mitään parannusta ei lähiaikoina ole tulossa. Yhteys on valittava puhtaasti sen mukaan mikä toimii, tässä tapauksessa suosittelen kokeilemaan miten Elisa toimisi ja siirtymään sinne. Näin se vain on, joskus ei jää paljoa vaihtoehtoja. Kyllähän se Telialle merkki verkon parantamiseen on, että asiakas poistuu, mutta verkkojen päivityksetkään eivät ilmaisia ole. Alalla puhutaan churn-ratesta, eli siitä, miten paljon käyttäjiä siirtyy toimijalta toiselle. Yksittäistä asiakasta ei niinkään tarkastella, vaan joukkoa - jos olen oikein ymmärtänyt.


@PiaJo@  kirjoitti:

@Helape@  kirjoitti:

Onko Lahden/Hollolan Okeroisissa olevaan Cell 22 mastoon tulossa meillepäin B3 1800 MHz? Cellmapper näyttää vain B20 800 MHz yhteyttä minulle Hollolan Hakosiltaan. Ja onko tuo B20 yhteiskäytössä DNAn kanssa kun yhteys heikkotehoinen (-112 dBm/-14 dBm), pätkii ja muuttuu välillä HSPA+ yhteydeksi? Välillä Cellmapper näyttää toisena yhteytenä vielä huonompaa tuntematonta LTE B3 1800 MHz josta ei tiedä mistä se tulee.


Emme käytä täällä CellMapperia työkaluina, joten katson tilannettamme tukiasemakartalta. Okeroisissa on tukiasema, minkä suuntauksia on kohti Hollolan Hakosiltaa (800MHz sekä 1800MHz-taajuuksien osalta). Emmekä näe tästä muiden operaattoreiden mastojen sijainteja. Hakosillassa on tukiasema joen varrella, missä ei ole 4G-verkkoa edes saatavilla- eli se on todennäköisin syy ainakin puhelimella tähän havainnointiisi. Reitittimellä pystyy lukitsemaan 4G-verkkoon laitteen. Lähisuunnitelmissa ei ole kyseiseen mastoon suunnitteilla vielä 4G-verkkoa, mutta laitetaan toivetta eteenpäin. 


Voiko tuo tuntematon heikko -127 dbm B3 1800 MHZ signaali puhelimeeni tulla tuolta Telian Okeroisten mastosta? Puhelin ei näytä muiden operaattorien yhteyksiä kun minulla on vain Telia. Tuossa Hakosillan Linnanvirrantien Elisan mastossa on Telialla 3G lähetin, tiedän kun kävin marjareissulla silloin mastolla kun asentajat olivat siellä ja kysyin asentajalta mitä he tekivät siellä. Ihmettelen miksei sinne ole asennettu silloin tai edes jälkeenpäin 4G lähetintä kun Telialla on täällä muitakin asiakkaita kuin minä. Minulla on vuosia ollut Telialta puhelin- sekä langaton nettiliittymä reitittimellä ja vaimollakin on Telian puhelinliittymä. Pitänee hommata Elisalta prepaid- liittymä ja kokeilla miten hyvin se toimii meillä. Jos se toimii hyvin niin on meidän pakko harkita operaattorin vaihtoa ellei Telialta pian tule lupausta paremmista yhteyksistä!   

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Helape  kirjoitti:


Voiko tuo tuntematon heikko -127 dbm B3 1800 MHZ signaali puhelimeeni tulla tuolta Telian Okeroisten mastosta? Puhelin ei näytä muiden operaattorien yhteyksiä kun minulla on vain Telia. Tuossa Hakosillan Linnanvirrantien Elisan mastossa on Telialla 3G lähetin, tiedän kun kävin marjareissulla silloin mastolla kun asentajat olivat siellä ja kysyin asentajalta mitä he tekivät siellä. Ihmettelen miksei sinne ole asennettu silloin tai edes jälkeenpäin 4G lähetintä kun Telialla on täällä muitakin asiakkaita kuin minä. Minulla on vuosia ollut Telialta puhelin- sekä langaton nettiliittymä reitittimellä ja vaimollakin on Telian puhelinliittymä. Pitänee hommata Elisalta prepaid- liittymä ja kokeilla miten hyvin se toimii meillä. Jos se toimii hyvin niin on meidän pakko harkita operaattorin vaihtoa ellei Telialta pian tule lupausta paremmista yhteyksistä!   




Kaikkialle ei ole laitettu 4G-verkkoa, ei siis joka tukiasemaan. Tällä alueella on kantavin 3G-verkko ja siihen tuleekin muutosta reilun kuukauden päästä kun Taka-Nuuttilaan tulee 4G-verkko olemassaolevaan mastoon käytettäväksi. Oheisesta linkistä näet rakenteilla olevat verkot


 


Eli parannuksia odotellaan tälle alueelle tämän kesän aikana. 


@PiaJo@  kirjoitti:




Kaikkialle ei ole laitettu 4G-verkkoa, ei siis joka tukiasemaan. Tällä alueella on kantavin 3G-verkko ja siihen tuleekin muutosta reilun kuukauden päästä kun Taka-Nuuttilaan tulee 4G-verkko olemassaolevaan mastoon käytettäväksi. Oheisesta linkistä näet rakenteilla olevat verkot


 


Eli parannuksia odotellaan tälle alueelle tämän kesän aikana. 




Missähän päin tuo Taka-Nuuttilan masto sijaitsee, onko se nelostien vieressä oleva masto?Jos sinne tulee 4G- verkko niin ulottuuko sen kantama meille Hakosillan Hakopolulle? Tuleeko sinne B3 1800 MHz sekä B20 800 MHz lähettimet? Asentakaa tuohon Elisan Linnanvirrantien mastoon 4G lähetin niin me Telian asiakkaat ollaan tyytyväisiä eikä harkita operaattorin vaihtoa!

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Kyseinen masto sijaitsee Hollolan Hakopolulta aika suoraan itään vajaa 3km. Katselin, että väliin jää sopivasti Tervalankalliot, mitkä eivät estä toimivuutta ja muutenkaan esteitä ei pitäisi tässä olla. Jos katsot kansalaisen karttapaikkaa, niin löydät sen maston sijainnin (musta piste ja nuoli ylöspäin. Ison sorakuopan ja raviradan välissä. 

 

Sinne asennetaan LTE800MHz ja LTE1800MHz, 3G- (UMTS900MHz) ja GSM-verkon lisäksi.

 

Alueen verkonsuunnittelijat ovat näistä mastopaikoista hyvinkin kartalla, minne mennään ja mikä auttaa parhaiten asiakkaitamme. Tällä kertaa se on tosiaan Taka-Nuuttilan -tilusten kohdilla, Korkeamäen takana. 


@PiaJo@  kirjoitti:

Kyseinen masto sijaitsee Hollolan Hakopolulta aika suoraan itään vajaa 3km. Katselin, että väliin jää sopivasti Tervalankalliot, mitkä eivät estä toimivuutta ja muutenkaan esteitä ei pitäisi tässä olla. Jos katsot kansalaisen karttapaikkaa, niin löydät sen maston sijainnin (musta piste ja nuoli ylöspäin. Ison sorakuopan ja raviradan välissä. 

 

Sinne asennetaan LTE800MHz ja LTE1800MHz, 3G- (UMTS900MHz) ja GSM-verkon lisäksi.

 

Alueen verkonsuunnittelijat ovat näistä mastopaikoista hyvinkin kartalla, minne mennään ja mikä auttaa parhaiten asiakkaitamme. Tällä kertaa se on tosiaan Taka-Nuuttilan -tilusten kohdilla, Korkeamäen takana. 


Katsoin kartalta että tuolla Lahden-Hollolan rajalla näkyy kaksi mastoa, tuo Hollolan puoleinen on meitä lähempänä, onko se jonne nuo lähettimet asennetaan?. Matkaakin sinne on meiltä hieman vähemmän kuin tuonne Tikkakallion mastoon joten toivottavasti sieltä saan meille hyvän yhteyden ja paremman kuin nykyisen! Aion odottaa asennusten valmistumista ennen kuin operaattoria vaihdan. Silti toivoisin että saisitte asennettua 4G lähettimet tuohon Elisan Linnanvirrantien mastoon!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Se on mitä ilmeisimmin tuo masto, jonka punaisella ympyröin.



Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Purnipsi piirtänyt oikean pylpyrän siihen ja se tosiaan näkyykin näissä rakenteilla olevissa tukiasemissa 

 

Katsotaan kuinka tämä tukiasema tulee auttamaan asiassa, kaiken järjen mukaan tulee auttamaan - mutta kaiken näkee käytännössä.

 

Nyt vain jännityksellä odottelemaan uutukaista päivitettyä tukiasemaa uusilla vermeillä. 


@PiaJo@  kirjoitti:

@Purnipsi piirtänyt oikean pylpyrän siihen ja se tosiaan näkyykin näissä rakenteilla olevissa tukiasemissa 

 

Katsotaan kuinka tämä tukiasema tulee auttamaan asiassa, kaiken järjen mukaan tulee auttamaan - mutta kaiken näkee käytännössä.

 

Nyt vain jännityksellä odottelemaan uutukaista päivitettyä tukiasemaa uusilla vermeillä. 


Tuossa Taka-Nuuttilan mastossa on Cellmapperin kartan mukaan jo Elisalla ja DNAlla 4G lähettimet samoin kuin tuossa Okeroisten Tikkakallionkin mastossa jossa myös Telialla 4G josta minulle heikko signaali tulee. Matka meiltä molempiin mastoihin on jokseenkin sama eli noin 2,8 km joten suuresti epäilen parantuuko minulla tuolta 4G signaali vaikka @PiaJo tuota oletti tapahtuvan. Elisan Hakosillan Linnanvirrantien mastossa on vain Elisalla 4G lähetin mutta Telialla ja DNAlla ei ole. Mastoon on matkaa meiltä vain noin 1,7 km ja se näkyy suoraan pihalle joten 4G signaali sieltä on varmaan erinomainen. Ihmettelen miksei Telia tai DNA ole sinne 4G lähettimiään asentaneet sillä molemmilla operaattoreilla on meidän kulmilla huonot 4G yhteydet toisin kuin Elisalla. Olen reklamoinut jo muinoin Soneraa ja esittänyt toiveeni paremmista yhteyksistä, mitään ei ole tapahtunut.


@PiaJo@  kirjoitti:

@Purnipsi piirtänyt oikean pylpyrän siihen ja se tosiaan näkyykin näissä rakenteilla olevissa tukiasemissa 

 

Katsotaan kuinka tämä tukiasema tulee auttamaan asiassa, kaiken järjen mukaan tulee auttamaan - mutta kaiken näkee käytännössä.

 

Nyt vain jännityksellä odottelemaan uutukaista päivitettyä tukiasemaa uusilla vermeillä. 


Milloinkahan tuohon mastoon tuo 4G lähetin asennetaan? Ja ulottuuko tuo B3 1800 MHz signaali meille asti vai vaan B20 800 MHz? Nyt ei puhelin enää löydä B20 800 MHz Takanuuttilan 4G- signaalia Okeroisten mastostakaan vaan vain B8 900 MHz HSPA+ signaalin, cell on 63711 enkä löytänyt Cellmapperin kartasta mastoa tuolla numerolla. Tuonne Taka-Nuuttilan mastoon on meiltä suunnilleen yhtä pitkä matka kuin on Okeroisten mastoon joten suuresti epäilen parantaako uusi 4G- lähetin tilannettani! Laita viestiä ja toivomus verkkosuunniittelijoille uudesta Telian  4G- lähettimestä tuonne Elisan Linnainvirrantien mastoon! 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Hei @Helape

 

Tarkoitat varmaankin tätä Taka-Nuuttilan maston parannustyötä? Arvioitu valmistumisaika 4G verkon 1800Mhz peilille on heinä-syyskuu 2019. Voit seurata työn valmistumista täällä.

 

Laitan kuuluvuuspalautteen tästä Linnainvirrantien osalta eteenpäin. Jos haluat viestin itsellesi kun alueella tehdään parannustöitä Telian verkkoon, laitathan kuuluvuuspalautetta omilta sivuilta oman liittymän tiedoista.


@HenriLie@  kirjoitti:

Hei @Helape

 

Tarkoitat varmaankin tätä Taka-Nuuttilan maston parannustyötä? Arvioitu valmistumisaika 4G verkon 1800Mhz peilille on heinä-syyskuu 2019. Voit seurata työn valmistumista täällä.

 

Laitan kuuluvuuspalautteen tästä Linnainvirrantien osalta eteenpäin. Jos haluat viestin itsellesi kun alueella tehdään parannustöitä Telian verkkoon, laitathan kuuluvuuspalautetta omilta sivuilta oman liittymän tiedoista.


Kiitos @HenriLie tiedosta koskien Taka-Nuuttilan maston parannustöitä! Hyvä että laitoit kuuluvuuspalautetta tuon Linnanvirtaintien maston osalta! Minä olen jo laittanut aiemmin omilta sivuilta kuuluvuuspalautteen koskien heikkoa/olematonta 4G-signaalia Okeroisten mastosta. Toivottavasti Elisan Linnanvirtaintien mastoon saadaan pian myös Telian 4G- lähetin ettei tarvitse vaihtaa operaattoria. Odottelen tuon Taka-Nuuttilan maston lähettimen valmistumista ennen kuin teen mitään muutoksia.

 

@Purnipsi  Näetkö Cellmapperin kartalta missä tuo 63711 sijaitsee josta minulle tulee tuo HSPA+ signaali, minä en tuolla numerolla mastoa kartalta löytänyt? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei,


 


tuosta ei ole valitettavasti tietoa, sillä 3G:n osalta data on hyvin satunnaista. Mitään järkevää jaottelua ei ole käytössä toisin kuin 4G LTE -verkossa. Olettaisin, että puhelin yhdistää kulloinkin vahvimpaan 3G-tukiasemaan.


@Purnipsi@  kirjoitti:

Hei,

 

tuosta ei ole valitettavasti tietoa, sillä 3G:n osalta data on hyvin satunnaista. Mitään järkevää jaottelua ei ole käytössä toisin kuin 4G LTE -verkossa. Olettaisin, että puhelin yhdistää kulloinkin vahvimpaan 3G-tukiasemaan.


Tuo HSPA+ signaali joka puhelimeeni tulee on hyvä, keskimäärin -65 - -70 dBm sisällä. Sillä kysyin kun olisi hyvä tietää mistä tuo tulee.


@HenriLie@  kirjoitti:

Hei @Helape

 

Tarkoitat varmaankin tätä Taka-Nuuttilan maston parannustyötä? Arvioitu valmistumisaika 4G verkon 1800Mhz peilille on heinä-syyskuu 2019. Voit seurata työn valmistumista täällä.

 

Laitan kuuluvuuspalautteen tästä Linnainvirrantien osalta eteenpäin. Jos haluat viestin itsellesi kun alueella tehdään parannustöitä Telian verkkoon, laitathan kuuluvuuspalautetta omilta sivuilta oman liittymän tiedoista.


Tuleeko minulle ilmoitus kun nuo Taka-Nuuttilan maston parannustyöt ovat valmistuneet? Puhelimessani on 2 sim-korttipaikkaa ja hankin toiseen Saunalahti Prepaid- kortin jolla käytän nettiä puhelimessani koska Elisan Linnainvirrantien mastosta saan erinomaisen 4G- yhteyden! Odottelen vielä jonkinaikaa tuota Taka-Nuuttilan maston valmistumista, jospa sieltä saan hyvän 4G- yhteyden ennenkuin vaihdan operaattoria. Onko suunnitelmissa laittaa Linnainvirrantien mastoon Telian 4G- lähetin? 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Jos ja kun olet jättänyt alueelta kuuluvuuspalautetta niin onko sinulta kysytty yhteystietoja? Ilman palautetta tietoa ei tule. 

 

Kahdella liittymällä onkin järkevää varautua. Toivottavasti Taka-Nuuttilan 4G peili auttaa myös sinun kotiosoitteessa ja jatkossa pärjäisit vain yhdellä liittymällä! Syyskuun loppuun mennessä ollaan viisaampia! 


@HenriLie@  kirjoitti:

Jos ja kun olet jättänyt alueelta kuuluvuuspalautetta niin onko sinulta kysytty yhteystietoja? Ilman palautetta tietoa ei tule. 

 

Kahdella liittymällä onkin järkevää varautua. Toivottavasti Taka-Nuuttilan 4G peili auttaa myös sinun kotiosoitteessa ja jatkossa pärjäisit vain yhdellä liittymällä! Syyskuun loppuun mennessä ollaan viisaampia! 


Tuo kuuluvuuspalautteen jättäminen on tehty vaikeaksi. Kun kirjaudun Telian sivuille ja sitten omaan liittymääni niin en löytänyt sieltä kohtaa mihin kuuluvuuspalautteen voi kirjoittaa ja lähettää. Aiemmin Soneralla se onnistui kyllä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Helape@  kirjoitti:


@HenriLie@  kirjoitti:

Jos ja kun olet jättänyt alueelta kuuluvuuspalautetta niin onko sinulta kysytty yhteystietoja? Ilman palautetta tietoa ei tule. 


 


Kahdella liittymällä onkin järkevää varautua. Toivottavasti Taka-Nuuttilan 4G peili auttaa myös sinun kotiosoitteessa ja jatkossa pärjäisit vain yhdellä liittymällä! Syyskuun loppuun mennessä ollaan viisaampia! 




Tuo kuuluvuuspalautteen jättäminen on tehty vaikeaksi. Kun kirjaudun Telian sivuille ja sitten omaan liittymääni niin en löytänyt sieltä kohtaa mihin kuuluvuuspalautteen voi kirjoittaa ja lähettää. Aiemmin Soneralla se onnistui kyllä.




Tällä yhteydenottopyynnöllä minä olen ainakin jättänyt kuuluvuuspalautetta : https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto


 


Laittaa siihen kohdan muita asioita ja kertoo mahdollisimman tarkasti asian.


Toki omien liittymien kohdalta Telian sivuilla löytyy myös kohta : Tee vikailmoitus / Jätä yhteydenottopyyntö


@HenriLie@  kirjoitti:

Jos ja kun olet jättänyt alueelta kuuluvuuspalautetta niin onko sinulta kysytty yhteystietoja? Ilman palautetta tietoa ei tule. 


 


Kahdella liittymällä onkin järkevää varautua. Toivottavasti Taka-Nuuttilan 4G peili auttaa myös sinun kotiosoitteessa ja jatkossa pärjäisit vain yhdellä liittymällä! Syyskuun loppuun mennessä ollaan viisaampia! 






Tuo Taka- Nuuttilan 4G lähetin eNB ID 147239 - LTE näyttää Cellmapperin kartan mukaan valmistuneen mutta minulle ei siitä liene hyötyä sillä ainoa suunta meille länteen päin näyttäisi olevan vain tuo B20 800 MHz Cell 12 id 37693196 mutta puhelimeni ei sieltä signaalia saa vaan edelleen heikon B20 800MHz signaalin Okeroisten mastosta eNP ID 146085. Paras B3 1800MHz signaali minulle tulee tuolta Elisan Linnainvirrantien mastosta, eikö sinne saisi myös Telian 1800 MHz peiliä asennettua kuten olen aiemminkin toivonut? Liittymiä en pitkäaikaisena Soneran/Telian asiakkaana haluaisi vaihtaa enkä kahta liittymää puhelimeen maksaa. Telian langaton netti toimii reitittimellä vähän paremmin kun siinä on nuo omat antennit.   


 


Edit SannaMKoo: Muokattu lainaus kohdilleen

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Helape@  kirjoitti:






Tuo Taka- Nuuttilan 4G lähetin eNB ID 147239 - LTE näyttää Cellmapperin kartan mukaan valmistuneen mutta minulle ei siitä liene hyötyä sillä ainoa suunta meille länteen päin näyttäisi olevan vain tuo B20 800 MHz Cell 12 id 37693196 mutta puhelimeni ei sieltä signaalia saa vaan edelleen heikon B20 800MHz signaalin Okeroisten mastosta eNP ID 146085. Paras B3 1800MHz signaali minulle tulee tuolta Elisan Linnainvirrantien mastosta, eikö sinne saisi myös Telian 1800 MHz peiliä asennettua kuten olen aiemminkin toivonut? Liittymiä en pitkäaikaisena Soneran/Telian asiakkaana haluaisi vaihtaa enkä kahta liittymää puhelimeen maksaa. Telian langaton netti toimii reitittimellä vähän paremmin kun siinä on nuo omat antennit.   


 


Edit SannaMKoo: Muokattu lainaus kohdilleen




Elokuun alussa on kyseinen parannus tullut, mutta suuntauksien puolelta ei ole tainnut tulla osoitettasi kohti liiemmin apuja. Kysäsistäänpä asiaa, mitä mieltä alueen verkonsuunnittelija on - palataan tähän asiaan, kun saamme vastauksen. 

Vastaa