Telian B593 päivitys

  • 12 January 2021
  • 15 kommenttia
  • 470 katselukertaa

Minulla on Telialta hankittu Huawein B593s-22 4G reititin. Ohjelmistoversio on V200R001B270D25SP02C07 ja reitittimen mukaan se on uusin versio. Ongelma on kuitenkin se, että reitittimen yhteys nettiin menee poikki muutaman kerran vuorokaudessa ja yleensä vain boottaus auttaa. Äsryttävää.

 

DNA:lla on ollut sama reititin tarjolla ja heidän tukisivujensa mukaan "B593 on saanut uuden päivityksen 22.8.2018. Muutokset edelliseen versioon: Korjaus verkon MIB-ominaisuuteen. Ilman korjausta laite voi katkaista yhteyttä. Versionumero on B593s-22TCPU-V200R001B270D25SP03C182"

 

Päivitys näyttäisi olevan uudempi kuin omassa reitittimessäni. Olisiko tämä versio tarjolla myös Telian modeemeille, koska se saattaisi poistaa tuon mainitsemani ongelman? Jos päivitystä ei haluta jakaa kaikille reitittimille, tiedosto riittäisi, sillä osaan kyllä päivittää version manuaalisesti.

 


15 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@momodeemi1@  kirjoitti:

Minulla on Telialta hankittu Huawein B593s-22 4G reititin. Ohjelmistoversio on V200R001B270D25SP02C07 ja reitittimen mukaan se on uusin versio. Ongelma on kuitenkin se, että reitittimen yhteys nettiin menee poikki muutaman kerran vuorokaudessa ja yleensä vain boottaus auttaa. Äsryttävää.


 


DNA:lla on ollut sama reititin tarjolla ja heidän tukisivujensa mukaan "B593 on saanut uuden päivityksen 22.8.2018. Muutokset edelliseen versioon: Korjaus verkon MIB-ominaisuuteen. Ilman korjausta laite voi katkaista yhteyttä. Versionumero on B593s-22TCPU-V200R001B270D25SP03C182"


 


Päivitys näyttäisi olevan uudempi kuin omassa reitittimessäni. Olisiko tämä versio tarjolla myös Telian modeemeille, koska se saattaisi poistaa tuon mainitsemani ongelman? Jos päivitystä ei haluta jakaa kaikille reitittimille, tiedosto riittäisi, sillä osaan kyllä päivittää version manuaalisesti.


 




Oletko päivittänyt viimeisimmän päivityksen reitittimellesi? Löydät sen ohjelmistopäivitys-kohdasta. 


@PiaJo@  kirjoitti:

@momodeemi1@  kirjoitti:

Minulla on Telialta hankittu Huawein B593s-22 4G reititin. Ohjelmistoversio on V200R001B270D25SP02C07 ja reitittimen mukaan se on uusin versio. Ongelma on kuitenkin se, että reitittimen yhteys nettiin menee poikki muutaman kerran vuorokaudessa ja yleensä vain boottaus auttaa. Äsryttävää.

 

DNA:lla on ollut sama reititin tarjolla ja heidän tukisivujensa mukaan "B593 on saanut uuden päivityksen 22.8.2018. Muutokset edelliseen versioon: Korjaus verkon MIB-ominaisuuteen. Ilman korjausta laite voi katkaista yhteyttä. Versionumero on B593s-22TCPU-V200R001B270D25SP03C182"

 

Päivitys näyttäisi olevan uudempi kuin omassa reitittimessäni. Olisiko tämä versio tarjolla myös Telian modeemeille, koska se saattaisi poistaa tuon mainitsemani ongelman? Jos päivitystä ei haluta jakaa kaikille reitittimille, tiedosto riittäisi, sillä osaan kyllä päivittää version manuaalisesti.

 


Oletko päivittänyt viimeisimmän päivityksen reitittimellesi? Löydät sen ohjelmistopäivitys-kohdasta. 


"Reititin käyttää jo uusinta ohjelmistoversiota." Joka siis on yllä mainitsemani.

 

Käyttäjätaso 7

@momodeemi1@  kirjoitti:

@PiaJo@  kirjoitti:

@momodeemi1@  kirjoitti:

Minulla on Telialta hankittu Huawein B593s-22 4G reititin. Ohjelmistoversio on V200R001B270D25SP02C07 ja reitittimen mukaan se on uusin versio. Ongelma on kuitenkin se, että reitittimen yhteys nettiin menee poikki muutaman kerran vuorokaudessa ja yleensä vain boottaus auttaa. Äsryttävää.

 

DNA:lla on ollut sama reititin tarjolla ja heidän tukisivujensa mukaan "B593 on saanut uuden päivityksen 22.8.2018. Muutokset edelliseen versioon: Korjaus verkon MIB-ominaisuuteen. Ilman korjausta laite voi katkaista yhteyttä. Versionumero on B593s-22TCPU-V200R001B270D25SP03C182"

 

Päivitys näyttäisi olevan uudempi kuin omassa reitittimessäni. Olisiko tämä versio tarjolla myös Telian modeemeille, koska se saattaisi poistaa tuon mainitsemani ongelman? Jos päivitystä ei haluta jakaa kaikille reitittimille, tiedosto riittäisi, sillä osaan kyllä päivittää version manuaalisesti.

 


Oletko päivittänyt viimeisimmän päivityksen reitittimellesi? Löydät sen ohjelmistopäivitys-kohdasta. 


"Reititin käyttää jo uusinta ohjelmistoversiota." Joka siis on yllä mainitsemani.

 


Löysin maininnan aikaisemmasta ketjusta , että Telian versio B593s-22 modeemista on saanut päivityksen V200R001B270D25SP02C07 Sep 19 2018 / 16:59:49, joka on LTE-M sietoinen. Siis tuon sinulla olevan softan pitäisi olla se viimeisin ja kuten edellä todettiin myös LTE-M sietoinen. LTE-M päivitykset on ajettu kaikkien operaattoreiden verkkoihin jo aikoja sitten ja sen ei pitäisi aiheuttaa enää ongelmia vanhempien laitteiden kanssa.

 

https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Huawei-b593s-22-toimii-vain-3g-ssa/td-p/194433/page/2 

 

Luulisin pätkimisen johtuvan jostakin muusta ja toki ko. laite on jo museotavaraa. Suosittelen hankkimaan uudemman.


@kustaa1967@  kirjoitti:

@momodeemi1@  kirjoitti:

@PiaJo@  kirjoitti:

@momodeemi1@  kirjoitti:

Minulla on Telialta hankittu Huawein B593s-22 4G reititin. Ohjelmistoversio on V200R001B270D25SP02C07 ja reitittimen mukaan se on uusin versio. Ongelma on kuitenkin se, että reitittimen yhteys nettiin menee poikki muutaman kerran vuorokaudessa ja yleensä vain boottaus auttaa. Äsryttävää.

 

DNA:lla on ollut sama reititin tarjolla ja heidän tukisivujensa mukaan "B593 on saanut uuden päivityksen 22.8.2018. Muutokset edelliseen versioon: Korjaus verkon MIB-ominaisuuteen. Ilman korjausta laite voi katkaista yhteyttä. Versionumero on B593s-22TCPU-V200R001B270D25SP03C182"

 

Päivitys näyttäisi olevan uudempi kuin omassa reitittimessäni. Olisiko tämä versio tarjolla myös Telian modeemeille, koska se saattaisi poistaa tuon mainitsemani ongelman? Jos päivitystä ei haluta jakaa kaikille reitittimille, tiedosto riittäisi, sillä osaan kyllä päivittää version manuaalisesti.

 


Oletko päivittänyt viimeisimmän päivityksen reitittimellesi? Löydät sen ohjelmistopäivitys-kohdasta. 


"Reititin käyttää jo uusinta ohjelmistoversiota." Joka siis on yllä mainitsemani.

 


Löysin maininnan aikaisemmasta ketjusta , että Telian versio B593s-22 modeemista on saanut päivityksen V200R001B270D25SP02C07 Sep 19 2018 / 16:59:49, joka on LTE-M sietoinen. Siis tuon sinulla olevan softan pitäisi olla se viimeisin ja kuten edellä todettiin myös LTE-M sietoinen. LTE-M päivitykset on ajettu kaikkien operaattoreiden verkkoihin jo aikoja sitten ja sen ei pitäisi aiheuttaa enää ongelmia vanhempien laitteiden kanssa.

 

https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Huawei-b593s-22-toimii-vain-3g-ssa/td-p/194433/page/2 

 

Luulisin pätkimisen johtuvan jostakin muusta ja toki ko. laite on jo museotavaraa. Suosittelen hankkimaan uudemman.


Esitit itse hypoteesin että vika johtuu LTE-M:stä (josta en ymmärrä mitään) ja saman tien kumosit sen itse, joten uskon sinua - varmaankaan se ei ole syy. DNA viittaa päivityksessään MIB ongelmaan, enkä siitäkään tiedä mikä lie.

 

Ainoa lisätieto, jonka tähän voin antaa on se, että käytössä oleva sim-kortti on nykyisin DNA:n, joka saattaa vaikuttaa tarjolla oleviin versioihin ja pätkimiseen (en osaa sanoa). DNA ei tietenkään suostunut tukemaan Telian myymää laitetta mikä tuntuu minusta pikkumaiselta kun kyseessä olisi yhden tiedoston saaminen (sanoivat ettei heillä sitä ole, ja ehkä ei olekaan..)

 

Tämä menee jo asian vierestä mutta miksi ko. laite on museotavaraa? Ja mihin museoon se kannattaisi viedä? Vitsi vitsi. No eihän se uusi ole, mutta em ajoittaista vikaa lukuunottamatta laite toimii ihan hyvin 4G verkossa jaettuna useammalle laitteelle. Nopeuskin on juuri nyt speedtestillä noin 30Mbps (reititin speksi lupaa 150Mbps ettei siitä pitäisi olla kiinni - liittymät ja seinät rajottanevat enemmän). Varmaan jossain vaiheessa 5G on tarpeen mutta ei etukenossa näillä hinnoilla kun varsinaista tarvetta ei ole.

 

Laitteen päivitykset toki loppuvat jossain vaiheessa mutta nyt siis kyselen sellaista päivitystä, joka on jo julkaistu aiemmin ainakin toisen operaattorin kautta. 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@kustaa1967@  kirjoitti:

Luulisin pätkimisen johtuvan jostakin muusta ja toki ko. laite on jo museotavaraa.


Sama päättely täältäkin.

 

Kun laiteohjelmakin on jo uusin tarjolla oleva, niin ainoa, mitä voi vielä yrittää, on kokeilla toisella sopivalla virtalähteellä. Vanhojen virtalähteiden virransyöttökyky heikkenee ja ”kengurusähkö” saa laitteet menemään jumiin.

 

Jos virtalähteen vaihto ei auta, edessä on uuden reitittimen osto.

Käyttäjätaso 7

@momodeemi1@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:

@momodeemi1@  kirjoitti:

@PiaJo@  kirjoitti:

@momodeemi1@  kirjoitti:

Minulla on Telialta hankittu Huawein B593s-22 4G reititin. Ohjelmistoversio on V200R001B270D25SP02C07 ja reitittimen mukaan se on uusin versio. Ongelma on kuitenkin se, että reitittimen yhteys nettiin menee poikki muutaman kerran vuorokaudessa ja yleensä vain boottaus auttaa. Äsryttävää.

 

DNA:lla on ollut sama reititin tarjolla ja heidän tukisivujensa mukaan "B593 on saanut uuden päivityksen 22.8.2018. Muutokset edelliseen versioon: Korjaus verkon MIB-ominaisuuteen. Ilman korjausta laite voi katkaista yhteyttä. Versionumero on B593s-22TCPU-V200R001B270D25SP03C182"

 

Päivitys näyttäisi olevan uudempi kuin omassa reitittimessäni. Olisiko tämä versio tarjolla myös Telian modeemeille, koska se saattaisi poistaa tuon mainitsemani ongelman? Jos päivitystä ei haluta jakaa kaikille reitittimille, tiedosto riittäisi, sillä osaan kyllä päivittää version manuaalisesti.

 


Oletko päivittänyt viimeisimmän päivityksen reitittimellesi? Löydät sen ohjelmistopäivitys-kohdasta. 


"Reititin käyttää jo uusinta ohjelmistoversiota." Joka siis on yllä mainitsemani.

 


Löysin maininnan aikaisemmasta ketjusta , että Telian versio B593s-22 modeemista on saanut päivityksen V200R001B270D25SP02C07 Sep 19 2018 / 16:59:49, joka on LTE-M sietoinen. Siis tuon sinulla olevan softan pitäisi olla se viimeisin ja kuten edellä todettiin myös LTE-M sietoinen. LTE-M päivitykset on ajettu kaikkien operaattoreiden verkkoihin jo aikoja sitten ja sen ei pitäisi aiheuttaa enää ongelmia vanhempien laitteiden kanssa.

 

https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Huawei-b593s-22-toimii-vain-3g-ssa/td-p/194433/page/2 

 

Luulisin pätkimisen johtuvan jostakin muusta ja toki ko. laite on jo museotavaraa. Suosittelen hankkimaan uudemman.


Esitit itse hypoteesin että vika johtuu LTE-M:stä (josta en ymmärrä mitään) ja saman tien kumosit sen itse, joten uskon sinua - varmaankaan se ei ole syy. DNA viittaa päivityksessään MIB ongelmaan, enkä siitäkään tiedä mikä lie.

 

Ainoa lisätieto, jonka tähän voin antaa on se, että käytössä oleva sim-kortti on nykyisin DNA:n, joka saattaa vaikuttaa tarjolla oleviin versioihin ja pätkimiseen (en osaa sanoa). DNA ei tietenkään suostunut tukemaan Telian myymää laitetta mikä tuntuu minusta pikkumaiselta kun kyseessä olisi yhden tiedoston saaminen (sanoivat ettei heillä sitä ole, ja ehkä ei olekaan..)

 

Tämä menee jo asian vierestä mutta miksi ko. laite on museotavaraa? Ja mihin museoon se kannattaisi viedä? Vitsi vitsi. No eihän se uusi ole, mutta em ajoittaista vikaa lukuunottamatta laite toimii ihan hyvin 4G verkossa jaettuna useammalle laitteelle. Nopeuskin on juuri nyt speedtestillä noin 30Mbps (reititin speksi lupaa 150Mbps ettei siitä pitäisi olla kiinni - liittymät ja seinät rajottanevat enemmän). Varmaan jossain vaiheessa 5G on tarpeen mutta ei etukenossa näillä hinnoilla kun varsinaista tarvetta ei ole.

 

Laitteen päivitykset toki loppuvat jossain vaiheessa mutta nyt siis kyselen sellaista päivitystä, joka on jo julkaistu aiemmin ainakin toisen operaattorin kautta. 

 

 


Museotavaralla tarkoitan , että uusia päivityksiä laitteelle ei ole enää saatavilla. Ei ole eikä tule.

 

Kaikki suomalaiset operaattorit ovat ko. laitetta aikoinaan myyneet ja jokaisella on niissä oma softa. Kaiken lisäksi operaattoreiden softissa on lukitus , että niihin kelpaa vain ja ainoastaan saman operaattorin päivitys. Siis Telian softan päälle ei voi asentaa esim. DNA:n softaa ja ei niitä ole tiedostoina edes saatavilla , kun kaikilla on OTA-päivitys verkon kautta ainoana mahdollisuutena.


@kustaa1967@  kirjoitti:

Museotavaralla tarkoitan , että uusia päivityksiä laitteelle ei ole enää saatavilla. Ei ole eikä tule.

 

Kaikki suomalaiset operaattorit ovat ko. laitetta aikoinaan myyneet ja jokaisella on niissä oma softa. Kaiken lisäksi operaattoreiden softissa on lukitus , että niihin kelpaa vain ja ainoastaan saman operaattorin päivitys. Siis Telian softan päälle ei voi asentaa esim. DNA:n softaa ja ei niitä ole tiedostoina edes saatavilla , kun kaikilla on OTA-päivitys verkon kautta ainoana mahdollisuutena.


Kuka noita OTA-päivityksiä sitten laatii? Huawei? Ja operaattorit maksavat uusista versioista - tai siis jättävät maksamatta. Tässä tapauksessa olisi siis kannattanut ostaa laite DNA:lta kun heillä uusi versio löytyy (tai löytyi ainakin 2018).


Planned obsolescence jyrää täälläkin. Ei pitäisi minkään 4G-reitittimen olla mitenkään museotavaraa vielä. Vika lienee niin pieni ettei voi oikein virhevaatimustakaan myyjälle esittää ("feature, not a bug"). Varmaankin sitten elän sen kanssa kunnes tarve ja hinta taas kohtaavat. Ellei Telia anna muuta tietoa asiaan.

Käyttäjätaso 7

@momodeemi1@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:

Museotavaralla tarkoitan , että uusia päivityksiä laitteelle ei ole enää saatavilla. Ei ole eikä tule.

 

Kaikki suomalaiset operaattorit ovat ko. laitetta aikoinaan myyneet ja jokaisella on niissä oma softa. Kaiken lisäksi operaattoreiden softissa on lukitus , että niihin kelpaa vain ja ainoastaan saman operaattorin päivitys. Siis Telian softan päälle ei voi asentaa esim. DNA:n softaa ja ei niitä ole tiedostoina edes saatavilla , kun kaikilla on OTA-päivitys verkon kautta ainoana mahdollisuutena.


Kuka noita OTA-päivityksiä sitten laatii? Huawei? Ja operaattorit maksavat uusista versioista - tai siis jättävät maksamatta. Tässä tapauksessa olisi siis kannattanut ostaa laite DNA:lta kun heillä uusi versio löytyy (tai löytyi ainakin 2018).


Planned obsolescence jyrää täälläkin. Ei pitäisi minkään 4G-reitittimen olla mitenkään museotavaraa vielä. Vika lienee niin pieni ettei voi oikein virhevaatimustakaan myyjälle esittää ("feature, not a bug"). Varmaankin sitten elän sen kanssa kunnes tarve ja hinta taas kohtaavat. Ellei Telia anna muuta tietoa asiaan.


Joo ei operaattorit niitä softiansa itse tee , vaan teetättävät ne alihankkijoilla. Modeemien ollessa kyseessä ilmeisesti laitevalmistaja on ainoa , joka osaa.

 

Kaikkien operaattoreiden päivitysten osalta se LTE-M:ää koskeva päivitys on viimeisin ja tietääkseni se on jaettu kaikille. Siis ei se DNA:n softa ole sen uudempi kuin Teliankaan. Vain päivitysten jakelupäiväyksissä on pientä eroa . mutta ei varsinaisissa toiminnoissa.

 

LTE-M on IoT-laitteita varten tehty verkkopäivitys , joka rikkoi vanhempien modeemien (kuten B593) toiminnan LTE-verkossa. No se on jo korjattu. DNA muuten on käyttänyt asiasta jotakin MIB-nimitystä , mutta samasta asiasta on kyse.

Moro,

olisin hakemassa tuoreinta päivitystä b593-22

laitteeseen. Tuo linkki ---> "Oletko päivittänyt viimeisimmän päivityksen reitittimellesi? Löydät sen ohjelmistopäivitys-kohdasta. "  ei johda mihinkään??

Saatteko kuntoon?

t:Nooby

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Tuolta ohjeista linkki Katso ohje ohjelmistonversion tarkistukseen ja päivitykseen viittaa todellakin johonkin käytöstä poistettuun Soneran palvelimeen.

 

Mikäli laite on Telia B593s-22, niin eipä tuon päivittäminen kovin monimutkaista ole. Kirjaudu laitteen hallintaan, oletuksena http://192.168.1.1/

ja tunnukset admin ja admin. Navigoi koti / päivitys, rullaa alas otsikkoon HTTP-päivitys ja katso mitä laite kertoo. Jos ohjelmistoversio on jo uusin, saat ilmoituksen Reititin käyttää jo uusinta ohjelmistoversiota. Jos uudempi versio on tarjolla, päivityssivu kertoo uuden version tunnisteen ja tarjoaa painettavaksi päivitä-nappia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Kyseisen laitteen päivitysohjeet löytyvät nimenomaan tuosta aiemmin mainitusta linkistä. Niihin pääsee tästä
Tässä vielä kuva kyseisestä sivustosta:


 



 


Seuraava -namiskaa painamalla ohjeen seuraava vaihe tulee esiin tummemmalla tekstillä. Ohje ohjelmistopäivitykseen löytyy myös tarvittaessa pdf-tiedostona.  

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Onkohan tuo editor.sonera.fi jäänyt palomuurin väärälle puolelle, niin että se aukeaa Telian asiakaspalvelusta, mutta ei internetistä käsin? Katso ohje ohjelmistonversion tarkistukseen ja päivitykseen ei edelleenkään johda kuin virheilmoitukseen

Myös Down for Everyone or Just Me raportoi, ettei editor.sonera.fi saa yhteyttä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Hakkeroin linkin internetissä toimivaan muotoon, olkaa hyvä.

 

Tarkista ja päivitä ohjelmistoversio - Huawei B593

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@irritus  kirjoitti:

Onkohan tuo editor.sonera.fi jäänyt palomuurin väärälle puolelle, niin että se aukeaa Telian asiakaspalvelusta, mutta ei internetistä käsin? Katso ohje ohjelmistonversion tarkistukseen ja päivitykseen ei edelleenkään johda kuin virheilmoitukseen



Myös Down for Everyone or Just Me raportoi, ettei editor.sonera.fi saa yhteyttä.





Kiitos tarkennuksesta. Testasin sivustoa vielä puhelimen selaimella (puhelin mobiiliverkossa) ja pääsin siihen normaalisti, mutta jotain outoa ohjeessa silti on. Ilmeisesti se on jäänyt jotenkin sisäverkon sivuille. Laitetaan tämä korjaukseen asap! 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Huawei B593 4G-reitittimen käyttöohjesivun linkki Katso ohje ohjelmistonversion tarkistukseen ja päivitykseen on päivitetty editor.sonera.fi:stä www.telia.fi:hin, eli nyt se toimii myös muiden operaattoreiden internet-yhteyksillä.

Vastaa