Telian vaarallinen puhelinhäiriö

  • 12 December 2019
  • 6 kommenttia
  • 16 katselukertaa

Vaimollani ja minulla on Telian puhelinliittymät, postinroalue 00430. Eilen 11.12. klo 20:30 saimme ystäviltä whatsappilla kysymyksiä, miksi puhelimiimme ei pääse läpi. Totesimme sitten itse puheyhteyksien olevan täysin mykkinä. Dataliikenne toimi. Telian häiriöilmoituksissa ei ollut mitään ilmoitusta. Asiakaspalveluun ei päässyt, chattiin ei otettu edes jonoon. Klo 22:01 tuli nettiin ilmoitus huoltotöistä, jotka "aiheuttavat lyhyitä katkoksia 2G- ja 3G-verkoissa aamuun 12.12. klo 5:00:een asti. 4G toimii."

 

Ei toiminut mikään G ja totaaliongelma oli päällä aamulla vielä puolen seitsemän aikaan. Chattasin asiakaspalveluun. Ei kuulemma mitään ongelmaa tiedossa....paitsi hetken päästä palvelija huomasikin, että "alueella on laaja häiriö, jota korjataan". Tarkkaa korjaantumisaikaa päivällä en tiedä koska jouduimme turvautumaan naapuriapuun ja etsimään toisen operaattorin tukeman puhelimen lainaksi.

 

Vastuullamme on 87v dementoitunut henkilö toisella puolella Suomea. Pidämme häneen yhteyttä puhelimella. Kauhistuttaa ajatus, että hän olisi todennut puhelinyhteyden hävinneeksi ja lähtenyt ulos harhailemaan, apua etsimään. Entä jos olisimme itse tarvinneet palokuntaa, ambulanssia tai olisi ollut varhainen taksimatka lentokentälle?

 

Telian palvelu oli äärimmäinen pettymys. Mutta samalla pelästyminen ja varoitus. Yhden operaattorin varaan ei pidä jättäytyä.

 

Syytän Teliaa epärehellisestä ja asiakkaille vaaraa aiheuttaneesta viestinnästä ja ala-arvoisesta asiakaspalvelusta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


6 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Kiitos kovasti arvokkaasta palautteestasi @valkpe2!


 


Kyseinen yhteyksien toimimattomuus liittyy tosiaan varmastikin tähän suunniteltuun huoltokatkoon. Todella harmillinen tilanne ettei viestintä tämän suhteen ollut onnistunut, eikä tiedotteet katkoksista ole sinua tavoittaneet.


 


Ymmärrän hyvin huolesi mahdollisten vastaavien tilanteiden suhteen, mutta tällaisia kuitenkin tehdään onneksi harvakseltaan. Hätänumeroon soitto on myös tällöin turvattu, sillä puhelut hätänumeroon onnistuvat vaikka ilman SIM-korttiakin. Jos verkko on siis toimimaton, niin hätäpuhelua soitettaessa puhelu yhdistyy jotakin muuta toimivaa verkkoa pitkin. Toki tämä ei tuota tilannetta ratkaise, kun kerroit että vastuullanne on myös lähimmäinen, joka epäonnistuneesta yhteydenotosta olisi voinut lähteä ulos harhailemaan ja apua etsimään. Suosittelen asiakassivujen kautta kytkemään ainakin päälle ilmoituksen, jos alueellasi on havaittu häiriötä! Tämä voisi tuoda turvaa ainakin vastaisuuden varalle.


 


Pääset asetuksen kytkemään kun kirjaudut asiakassivuillesi, -> Omat tiedot ja asetukset -> Häiriötiedoteasetukset. Sieltä pääset lisäämään uuden ilmoituksen haluamallasi sijainnilla. Tänne sivustolle lisäksi listaamme suunniteltuja huoltotöitä.


 


Myös yksi asia mistä voisi olla apua tulevaisuudessa, on tarkistaa 4G-puheen saaminen laitteellesi. Esimerkiksi tässä kyseisessä huoltokatko -tilanteessa nimittäin 4G puhelut kuitenkin onnistuivat. Tässä Yhteisön artikkelissa olemme tarkemmin esitelleet 4G-puheen, ja lisäksi olemme listanneet laitteet jotka tällä hetkellä palvelua tukevat. Listaa päivitämme sitä mukaa kun uusia tuettuja laitteita tulee!


 


Vielä haluaisin varmistella, että onhan nyt kaikki puhelut toimineet siellä suunnalla katkeilematta? Suuret pahoittelut vielä näin tätä kautta tapahtuneesta, ja vielä kiitos arvokkaasta palautteesta. Toivottavasti pystymme vielä saamaan luottamuksesi takaisin!


 

Minulla oli aivan sama vika alueella 02650 ja kesti ainakin 3.-4.12. Minulla on lisäksi 2 Telian liittymää eikä kumpaankaan saanut yhteyttä kahteen päivään! Ystäväni olivat todella huolissaan! Ensimmäinen liittymä alkoi toimia, kun itse soitin ulospäin saatuani muuta kautta soittopyynnön! Tein Telialle heti häiriöilmoituksen nettilomakkeella ja saamassani automaattisähköpostissa luvattiin soittaa 48h kulussa, nyt on mennyt viikko eikä ole mitään kuulunut!

Äsken kysyin tilannetta chatissa ja Telian edustaja vähätteli ongelmaa, pikkujuttu, sitä sattuu! Eikä voi enää edes selvittää!

 

Minusta tämä on Telialta törkeää! Vikoja sattuu, mutta pitäähän ne nopeasti selvittää! Mistä johtui, milloin tulee uudestaan? Tuttavapiirissäni jo vitsaillaan, että minulle pitää soittaa ja tarkistaa, toimiiko Telia tänään! Oli jo vähällä, etteivät tuttavani soittaneet hätäkeskukseen, kun en kahteen päivään vastannut kumpaankaan puhelimeen! Ehkä seuraavalla kerralla pitääkin tehdä niin, kun Teliassa ei oteta tätä vakavasti!

Jos VoLTE puhelimen näytöllä tarkoittaa 4G-puheen toimimista automaattisesti, niin väitteenne tästäkin toimivuudesta on väärä. Meillä on molemmissa puhelimissamme VoLTE eivätkä puhelut kytkeytyneet ollenkaan. Huoltamallamme iäkkäällä henkilöllä on Doro-puhelin eikä siihen saa ei voi eikä pidä asentaa mitään ylimääräistä. 

Suunnitellusta huoltokatkosta ei voi olla kysymys, koska ystävämme huomasivat yhteyden puuttuvan klo 20:30 ja ensimmäinen häiriöilmoitus, jonka viestinnästänne löysin, ilmoitti katkon alkavan klo 22:01 ja kestävän klo 05:00:een. Toimivuus ei ollut palautunut klo 06:30:een mennessä eikä minkäänlaista häiriöilmoitusta ollut enää netissä. En tiedä, miten kauan korjaus kesti.

 

Meillä on viisi Telian puhelinliittymää eri laitteissa ja lisäksi valokuitu. Kolme tai neljä puhelinliittymää lähtee nyt eri operaattoreille turvallisuus- ja luottamussyistä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Todella ikävä kuulla @valkpe2 ja @Marjukka9 että teillä on nyt kummallakin osuneet näin lähekkäin tämän suuntaiset häiriöt! Haluamme tietenkin olla operaattori, jonka yhteyksiin voivat käyttäjämme luottaa eikä tällaisia tarvitse erikseen pelätä. Häiriöt tutkimme aina perinpohjin, ja mahdollisissa häiriötilanteissa yhteyksien korjaaminen alkaa samantien kun havaitsemme vian. 


 


Näin jälkikäteen asian ja mahdollisten syiden selvittäminen on aina hieman hankalampaa, mutta häiriöpuolemme voi vielä tarkemmilla osoite- ja asiakastiedoilla halutessanne tarkistaa lähimpien tukiasemien toiminnan ja mahdolliset häiriöt kyseisinä aikoina. Tarkkoja osoitetietoja ei tosiaan näin julkiselle foorumille kannata antaa, mutta esimerkiksi asiakassivujen chatissa häiriöpuoli on parhaillaankin paikalla! 


 


Ja jos vielä annatte meille mahdollisuuden ja pysytte asiakkainamme, niin suosittelen kytkemään tuon aiemmin mainitsemani ilmoitusasetuksen päälle, jolloin mahdollisissa häiriötilanteissa saatte siitä nopeasti suoraan tiedon itsellenne. 

Kun Telialta ei soitettu minulle, vaikka niin oli häiriöilmotuksen vastaanotossa luvattu, niin soitin äsken itse. Vastaus oli tyly, mitään syytä ei enää voida selvittää, mitään häiriötä ei näy tukiasemissa jne. Ensi kerralla pitää ottaa yhteyttä chatiin kautta. Ja suositus oli myös vaihtaa toinen liittymä toiselle operaattorille, turvallisuussyistä. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@Marjukka9@  kirjoitti:

Kun Telialta ei soitettu minulle, vaikka niin oli häiriöilmotuksen vastaanotossa luvattu, niin soitin äsken itse. Vastaus oli tyly, mitään syytä ei enää voida selvittää, mitään häiriötä ei näy tukiasemissa jne. Ensi kerralla pitää ottaa yhteyttä chatiin kautta. Ja suositus oli myös vaihtaa toinen liittymä toiselle operaattorille, turvallisuussyistä. 




Harmillista, että asiaan ei tullut tarkempaa selvyyttä. Tärkeintä tietysti, että linjat toimii nyt niinkuin pitääkin. Kuten tuossa @SannaMKoo jo aiemmin sanoikin, niin tällaisia häiriötilanteita tulee melko harvoin, joten siinä mielessä voi olla varsin huoletta. Tekniikka on kuitenkin sellainen asia, että toisinaan voi jotakin häriiöitä tulla mutta niihin pyritään toki reagoimaan aina mahdollisimman pian.


 


Nykyisin nämä korjaustoimet suoritetaan huomattavasti tehokkaammin, kuin joskus aikanaan, jolloin lankapuhelintenkin linjat saattoivat olla poikki useita päiviä. Toki jos on erittäin kriittinen tilanne, niin parhaimman varmuuden saa hankkimalla kaikkien operaattorien liittymät, jolloin voisi olettaa että kaikissa tilanteissa ainakin joku näistä toimii.

Vastaa