Tukiasema tukossa?

  • 11 December 2014
  • 9 kommenttia
  • 36 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Voiko tälle asialle tehdä jotain ?

Avasin elokuun alussa 4G teho liittymän, ensiksi 2vk ajaksi testattavaksi. Liittymä toimisi hyvin vanhaan operaattoriin nähden.

Tuolloin nopeudet oli vuorokauden ympäri erittäin tasaisesti 28M/8M

Päätin pitää liittymän. Kuitenkin elokuun lähestyessä loppuaan alkoi ongelmat. Nopeuden vaihtelut alkoivat olla dramaattisia. Tein vikailmoituksia ja soitin vikapalveluun, tuloksetta. Yksikään asiakaspalvelija ei pystynyt perusasioita kertomaan. Eli 1. millä taajuudella saamani 4G liittymä toimii 800 vai 1800Mhz 2. missä tukiasemassa olen kiinnittyneenä 3. mihin ilmansuuntaan pitäisi ulkoantenni suunnata. Mitään näistä ei asiakaspalvelu vikapalvelussa pystynyt vastaamaan ! Esimerkkinä kahden muun operaattorin aspa palveluun soittaessa nämä tiedot sai muitta mutkitta, muttei soneralla.

Koko syyskuu oli tuskaa, kun nopeudet olivat 1-4M luokkaa. Olihan juuri ostanut 4K telkkarin ja avannut netflixin. Juu, ei tarvinnut kertaakaan katsoa.

Lokakuussa tapahtui ihmeparaneminen. Nopeudet kasvoivat ja 4K matriaaliakin pystyi yöllä katsomaan. Päivällä hetkittäin. Nopeudet seilasivat max 20M ja minimi 5M välillä klo ajasta riippuen.

Nyt 10.11. lukien alkoi taas sama show kuin 2vk kokeilujakson jälkeen. klo 15-01 nopeudet 1-3M ja klo 01-15 nopeudet 20M. Taasko pitää katsoa ja käyttää nettiä vain yöllä?

Johtopäätöksenä voisi maallikko sanoa, että tukiasema on taas mennyt tukkoon käyttäjistä. Runkoverkko tullut kestorajojensa päähän?

Laitteistosta:

Huawei 593S lukittu 4G ja näyttää 4/5 palkkia, joskus nousee 5 palkkiin

Ammattiasentaja on käynyt asentamassa ristipolarisaatio antennin ja suunnannut sen tukiasemaa kohti. Antennin vahvistus 18db.

RSSI -63
RSRP -94
RSRQ -13

tuo RSRQ arvoon olen kiinnittänyt huomiota. Oletettuna ruuhka aikana se on -13 ja yöllä kun ei ole liikennettä tukiasemassa näyttää se arvoa -7

Minun päässäni ei ole mitään tehtävissä ?! Maalaisjärkeni sanoo, että tukiaseman kapasiteetti olisi ylitetty, eikä käyttäjille jää kuin rippeet käteen.

Ps. Peittoalue kartta näyttää osoitteeseeni 4G yhteyttä sanalla erinomainen max 150M.

ilman ulkoista antennia, ei saa 4G yhteyttä ollenkaan. Ei edes 2km säteellä kun kännykällä koittaa hakea. 3G yhteyttäkään ei saa kännykällä, pelkästään EDGE. Ainoa mikä toimii on 4G, mutta nyt sekin on kuraa.

9 kommenttia

Soitin vastaavasta asiasta Elisan vikailmoituksiin kun LTE on hidastunut, minulle sanottiin, että kaupunki alueella on 150 Mbps kaista jaettavana tukiaseman alueella, joten sitä ei riitä kaikille. Siis jaetaan yhtä laajakaistaa ??? Kuulemma muillakin samaa langattomasti esim. dna, joten ei parane asia vaikka vaihtaisi, sillä luultavammin niissäkin kuormitusta.

Kiinteä on toimintavarmin, vaidhoin sellaiseen, hidas on - mutta toimii vakaasti 10/10.

Netflixistä ei kokemusta.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
4G tukiasemiin vedetään siis tosissaan yksi valokuitu josta siis 100Mbps tai kaupungeissa 1Gbps kaista ja se jaetaan kaikille...

Toinen ongelma: Tukiasemia ei voi laittaa rajattomasti, joten ongelmana on se että ei mobiilikaistoihin kannata sen takia ottaa jos haluaa vakaan yhteyden. Sitten riippuu miten tukiaseman antennit on suunnattuna...
Hei newdexteroust,

Lisäisitkö profiilisiisi asiakasnumeron, niin voin kertoa ainakin seikat, missä on lähin 4G-tukiasema sekä minne kannattaa suunnata lisäantenni. Asiakasnumeroa ei muut käyttäjät näe.

Voisin katsoa tilannettasi, mikä on esim. ollut vastaus vikailmoitukseen. Sekä voisin tarkistella tulevaisuuden suunnitelmat ja mikä siellä on tosiaan nettiyhteyden hitauden syynä.
Jostain syystä asianumero oli kadonnut, vaikka sen olin laittanut. Nyt päivitetty uudelleen.

Paikan päällä on ammattiasentaja käynyt katolla mittaamassa mistä ilmansuunnasta saan parhaan yhteyden. Etelä/kaakko on suunta mistä saa 4G täydellä signaalilla. Pohjoinen/ Länsi suunnasta ei saa, ilmeisesti tiheä puusto/korkeat mäet blokkaavat yhteydet. Pohjoinen/länsi suunnasta ei saatu 4G signaalia ollenkaan ja 3G myös olematon. Etelä (piikkiö) suunnasta tosiaan max 4G signaalin.

Taloni takaa (pohjoinen/länsi) suunnasta alkaa 20m päästä läpitse pääsemätön kuusi/mänty/koivu metsä, joka jatkuu lähimmälle tielle/aukealle n. 2km verran. Lisäantenni on nyt noin 7m korkeudessa ja puut ovat 20m päässä talosta kauttaaltaan 30m korkeita.

Etelä suuntaan aukeaa pellot ja tasainen laaja aukea silmänkantamattomiin. esim ping on 19ms, jos se kertoo jotain.

Suuntaus ei siis auta vaan tämä piikkiön päässä oleva tukiasema tarvitsee kapasiteetti päivitystä tai lisätukiasemia avukseen.

Ilmeisesti tukiasemapäivityksiä/lisäyksiä on tulossa, mutta minulle ihan väärään suuntaan? Loukinainen/nenämäki/vanhalinna/kärpijoki/taatila ovat minulta tavoittamattomissa. Ilmeisesti kaikki tukiasemat joka ilmansuunnassa on 4km päässä osoitteestani? 18db ristipolarisaatio antennin asentajan mukaan pitäisi riittää huomattavasti pidempääkiin matkaan.

Asumani alue on "ikävästi" katveessa. Elokuussa 2vk testiaikana ja tästä vielä 1vk ajan liittymä toimisi riittävästi ja olin erittäin tyytyväinen. Varsinkin liittymän tasaisuus vakuutti. 28M/8M nopeus 24/7 on minulle riittävä, kunhan se pysyy tasaisesti, eikä notkahda "primetime" aikoina alle 2M.
Lisäyksenä vielä, että viikonloppuisin välillä tulee todella hyviä nopeuksia ja tasaisesti, kun taas joinain viikonloppuna ihan nolla tasoisesti. Tätä kirjoittaessa nopeus on ollut tasaisesti viimeisen tunnin ajan 14M/12M. Tämäkin voi muuttua nopeasti 1M/12M nopeudeksi pitkiksikin ajoiksi, kunnes taas palautuu "normaaliksi". Yöllä on aina hyvä nopeus 90% ajasta.

Huaweista katsottuna signaalit pysyvät aina samalla tasolla, vaikka nopeus heitteleekin.

Asunko niin kaukana tukiasemasta, että käyttäjämäärien kasvaessa, kauimmille käyttäjille rajoitetaan nopeutta? vai onko vaan niin että käyttämäni tukiasema ei pysty suuriin nopeuksiin ja jo muutama käyttäjä saa tukiaseman "polvilleen", eikä anna siten enää kenellekään dataa?
Hei newdexterous!

Kiitos viesteistäsi. On totta, että matkapuhelinverkon internetyhteydet ovat jaettuja yhteyksiä eli verkon kapasiteetti jaetaan kaikkien käyttäjien kesken. Osittain tästä syystä Liikkuva Netti -liittymien nopeuksien vaihteluvälit ovat suurempia kuin kiinteän verkon laajakaistaliittymissä.

Matkapuhelinverkon ruuhka-aikoina myös 4G-verkossa liittymien nopeudet saattavat olla normaalia alempia, jotta kaikille käyttäjille voitaisiin tarjota nettiyhteys. Yhteyksien ei pitäisi siis kokonaan katketa matkapuhelinverkon ruuhkaisuuden johdosta. Sonera, kuten muutkin operaattorit, lisää jatkuvasti kapasiteettia myös toimivaan verkkoon sekä rakentaa uusia tukiasemia, joka osaltaan vaikuttaa myös kapasiteetin riittävyyteen jo käytössä olevissa tukiasemissa.

Asiakasnumerosi perusteella tarkistettuna oletkin jo ollut yhteydessä Tekniseen asiakaspalveluumme.
Hei,

Kyllä, olen ollut yhteydessä vikapalveluun/tekniseen tukeen/helpdeskiin useamman kerran ja nyt tänne foorumillekin. Kaikille asiantuntijoille on se yhteistä, ettei kukaan tiedä mihin tukiasemaan olen yhteydessä, eikä kukaan näistä Sonera "asiantuntijoista" edes tiedä mikä 4G taajuus kyseessä. Pisteenä i:n päälle on se että muutama vikapalvelu asiantuntija kertoi, ettei käyttämässäni suunnassa ole yhtään 4G tukiasemaa vaan väittivät minun käyttävän 3G yhteyttä. Huawei B593S pakotettu 4G, täydet tolpat ja ilmoittaa 800Mhz taajuutta.

Sonera/Elisa/DNA asiakaspalvelun laadussa on huomattavia eroja. Sen olen oppinut tässä muutavan vuoden aikana omakohtaisesti, sekä ystävieni kertomusten perusteella.

Eihän vikaa pysty paikallistamaan, kun ei edes tiedetä näitä perusasioita, mitä selvitetään.

Olisi kovin mukava tietää, onko käyttämääni tukiasemaan tulossa päivitystä tai muita tukiasemia alueelle ja onko se ruuhkautunut. Ja jos on ruuhkautunut, niin voiko siitä tehdä vikailmoituksen, jotta joskus tulevaisuudessa siihen saisi sitä parannusta. Luulen kaikkien vikailmoitusten meneen harakoille, koska aina etsitään Liedon tukiasemista "vikaa". Eikä koskaan piikkiön, jota luultavasti käytän.

Nyt tällä viikolla on ollut yhteydet paremmat, eikä nopeudet ole käyneet alle 5M, maksiminopeuden ollessa 25M ruuhkattomana aikana.
Jäi edellisestä viestistä pois se tärkein.

Eli jokainen taho mihin olen ollut yhteydessä on kertonut, että TODENNÄKÖISESTI tukiasema on tukossa. Olen siis antanut esimerkkejä milloin on ollut hitautta ja milloin on data liikkunut vikkelään.

Kukaan ei siis ole vaivautunut selvittämään tarkemmin. Sanoipa pari vikapalvelussa olevaa henkilöä kun asiaa tarkemmin kyselin, etteivät he pysty näkemään mihin tukiasemaan olen yhteydessä. Kysyin, kuka näkee... vastaus oli ettei kukaan?!

Summa summarum, eri asiantuntijoilta olen saanut niin ristiriitaisia vastauksia keskenään, että joko tätä tosiaan ei pystytä selvittämään millään tavalla tai ammattitaidossa selvittää näitä on suuria puutteita.

Kuunnelkaa ne puhelut sieltä elokuulta alkaen, jotka olen käynyt vikapäivystyksen kanssa. Ne on kaikki nauhoitettu.

Jännintä tässä on se kun soittaa toiselle operaattorille asiakapalveluun ja kyselee samoja asioita, on suunnat/tarkat sijainnit, etäisyydet, käytettävä verkkotekniikka jokaisesta lähellä olevasta tukiasemasta yms. asiat minuutissa tiedossa. Ja jos asioi muiden operaattoreiden kivijalkaliikkeessa, niin näkee vieltä kartalta tukiasemien sijainnit, niin halutessaan. Soneralla joka kerta sama virsi: nyt ei näe kun koneeni käy hitaalla, ei pysty sillaisia tietoja näkemään, ei ole oikeuksia nähdä...jne jne


***********************************************************************************************************
Alkuperäisestä aiheesta sivuten: Testaatteko koskaan asiakaspalvelunne laatua pistokokein? Kuunteletteko käytyjä keskusteluja pistokokein? Käyttekö henkilöstön kanssa kehityskeskusteluja näiden pohjalta?
Hei newdexterous!

Verkonsuunnittelijalle on välitetty palaute tästä ongelmasta. Katsoin, että sinulle on lähetetty sähköpostilla aiemmin tietoa tulevista parannuksista lähistön tukiasemiin 4G:n osalta.

Voimme toki kirjata vikailmoituksen ongelmastasi, mutta siinä tapauksessa olisi hyvä, jos kirjaisit tarkat esimerkkiajat ongelman ollessa päällä ja ilmoittaisit ne vikapalveluun. Keskustelupalstan kautta emme kirjaa vikailmoituksia tämän tyyppisissä ongelmissa.

Vastaa