Tukiasemien virransäästö


Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Harrastaako Telia tätä samaa energiansäästöä kuin Elisa että yöllä sammuttaa tukiasemien taajuuksia mikäli niillä ei ole käyttäjiä? Otin asiasta yhteyttä Viestintäministeriöön ja ne seuraa siellä sitä ainaskin Elisan osalta tuota virransäästöä ja toki seuraa myös muidenkin operaattoreiden osalta jos tarvitatessa myös muiden operaattoreiden osalta. 

Jos se täälki harrastetaan virransäästöä ja se haittaa käyttäjiä niin kannattaa olla yhteydessä Viestintäministeriöön niin ne seuraa asiaa.


46 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Hei @Antsa92, tukiasemien kantoaaltojen sammutusta meillä ei tehdä.

Kunniamerkki +3

Tämä on ihan täyttä puppua. B7 (2600MHz) taajutta sammutellaan yöksi Telian tukiasemissa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Hulkki  kirjoitti:

Tämä on ihan täyttä puppua. B7 (2600MHz) taajutta sammutellaan yöksi Telian tukiasemissa.




@AnneAn on vastannut totuuden mukaisesti tähän ketjuun noin neljä vuotta sitten. Tuolloin meillä verkossa taajuuksia ei sammuteltu kuin huoltotöiden vuoksi. 


 


Nyt kevään aikana tilanne on muuttunut ja kapasiteetin tarpeen vähentyessä pyrimme optimoimaan verkkomme energiatehokkuutta sammuttamalla tarvittaessa 2100MHz ja 2600MHz taajuuksia klo 01-06.30 välisenä aikana. 

Käyttäjätaso 7

@KaPetri  kirjoitti:

@Hulkki  kirjoitti:

Tämä on ihan täyttä puppua. B7 (2600MHz) taajutta sammutellaan yöksi Telian tukiasemissa.


@AnneAn on vastannut totuuden mukaisesti tähän ketjuun noin neljä vuotta sitten. Tuolloin meillä verkossa taajuuksia ei sammuteltu kuin huoltotöiden vuoksi. 

 

Nyt kevään aikana tilanne on muuttunut ja kapasiteetin tarpeen vähentyessä pyrimme optimoimaan verkkomme energiatehokkuutta sammuttamalla tarvittaessa 2100MHz ja 2600MHz taajuuksia klo 01-06.30 välisenä aikana. 


Hmmmm....

 

Meidän lähitukiasemasta on B7 ollut sammuksissa jo kolmisen viikkoa , siis myös päivisin. Kovin pitkiä tuntuu ne huoltokatkot olevan ja kaiken lisäksi häiriökartalla ei ole mitään merkintää enää viasta. Silloin noin kolme viikkoa sitten oli , mutta nyt ei enää. Minusta tuollainen on silkkaa sumutusta , varsinkin kun nettinopeudet pyörivät ihan sopimusehtojen minimeissä ja useimmiten allekin.

Kunniamerkki +3

Nämä yölliset taajuuden sammutukset ovat ongelmallisia 4G-yhteyttä kotona käyttäville. Ensinnäkin nopeutta tarvittaisiin yölläkin. Toiseksi modeemit eivät osaa yhdistää aina takaisin sammutetulle taajuudelle, jolloin nopeudet jäävät pysyvästi huonommalle tasolle vaikka verkko mahdollistaisi nopeamman yhteyden.

 

Itsellä toteutuu molemmat ongelmat. En käyttäisi mobiiliyhteyttä pääyhteytenä, mutta kun ei ole vaihtoehtoja. Kuparit on kerätty pois, kuitua ei saa ja mobiiliyhteyksissä ollaan operaattorien armoilla. Kuluttaja maksakoot ja tyytykööt kohtaloonsa, eihän se nopea ja toimiva tietoverkko ole mitenkään oleellinen asia 2020-luvulla?

 

Itseasiassa minulla oli 20-vuotta sitten varmatoimisempi ja sen ajan nopeuksiin suhteutettuna nopeampi yhteys kuin nyt.

Käyttäjätaso 7

@Hulkki  kirjoitti:

Nämä yölliset taajuuden sammutukset ovat ongelmallisia 4G-yhteyttä kotona käyttäville. Ensinnäkin nopeutta tarvittaisiin yölläkin. Toiseksi modeemit eivät osaa yhdistää aina takaisin sammutetulle taajuudelle, jolloin nopeudet jäävät pysyvästi huonommalle tasolle vaikka verkko mahdollistaisi nopeamman yhteyden.


Sanos muuta. Telia näyttää lähteneen Elisan kanssa samalle linjalle virransäästöön liittyen , eli taajuuksia sammuksiin yöajaksi. No kuten sanottu , niin suurin osa päätelaitteista ei sellaisesta tykkää eikä aamuisin toivu ilman buuttia. Elisa on kuitenkin ollut sen verran joustava , että jos tietyn tukiaseman käyttäjät ovat pyytäneet , niin virransäästö on otettu pois käytöstä tolppakohtaisesti.

 

Ilmeisesti riippuu vähän tukiasematoimittajasta mitä asialle on tehtävissä , kun mm. DNA ei sammuta taajuuksia , vaan laittaa tukiasemia öisin vain torkkutilaan , josta tolppa herää automaattisesti , kun päätelaite sitä pyytää.

 

PS. Minulla on mobiilireitittimessä mahdollisuus ajastaa se buuttaamaan automaattisesti tietyllä kellonlyömällä , jolloin se toipuu taajuuksien sammuttelusta. No eipä se auta yöaikaan , jos silloin käyttöä on sammutetulle taajuudelle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@kustaa1967  kirjoitti:


@KaPetri  kirjoitti:


@Hulkki  kirjoitti:

Tämä on ihan täyttä puppua. B7 (2600MHz) taajutta sammutellaan yöksi Telian tukiasemissa.




@AnneAn on vastannut totuuden mukaisesti tähän ketjuun noin neljä vuotta sitten. Tuolloin meillä verkossa taajuuksia ei sammuteltu kuin huoltotöiden vuoksi. 


 


Nyt kevään aikana tilanne on muuttunut ja kapasiteetin tarpeen vähentyessä pyrimme optimoimaan verkkomme energiatehokkuutta sammuttamalla tarvittaessa 2100MHz ja 2600MHz taajuuksia klo 01-06.30 välisenä aikana. 




Hmmmm....


 


Meidän lähitukiasemasta on B7 ollut sammuksissa jo kolmisen viikkoa , siis myös päivisin. Kovin pitkiä tuntuu ne huoltokatkot olevan ja kaiken lisäksi häiriökartalla ei ole mitään merkintää enää viasta. Silloin noin kolme viikkoa sitten oli , mutta nyt ei enää. Minusta tuollainen on silkkaa sumutusta , varsinkin kun nettinopeudet pyörivät ihan sopimusehtojen minimeissä ja useimmiten allekin.




Kovin pitkältä katko tosiaan kuulostaa. Laita ehdottomasti Minun Teliasta tarkempien tietojen kera häiriöilmoitusta asiasta eteenpäin. Toki jos jotain tunnistetta kerrot tukiasemasta niin voin eskaloida asian selvitystä myös täältä yhteisön kautta. Taajuuksien on tarkoitus herätä käyttöön klo 01-06.30 välisenä aikana mikäli kapasitetti sitä vaatii, mutta viimeistään klo 06.30 tulisi kaikkien taajuuksien olla normaalisti käytettävissä. 

Käyttäjätaso 7

@KaPetri  kirjoitti:

Kovin pitkältä katko tosiaan kuulostaa. Laita ehdottomasti Minun Teliasta tarkempien tietojen kera häiriöilmoitusta asiasta eteenpäin. Toki jos jotain tunnistetta kerrot tukiasemasta niin voin eskaloida asian selvitystä myös täältä yhteisön kautta. Taajuuksien on tarkoitus herätä käyttöön klo 01-06.30 välisenä aikana mikäli kapasitetti sitä vaatii, mutta viimeistään klo 06.30 tulisi kaikkien taajuuksien olla normaalisti käytettävissä. 


Olen jo sen kertaalleen tehnyt ja silloin vastaus oli , että seuraile tilannetta. No seurailtu on ja enää en jaksa valittaa , kun mitään ei tapahdu , vaan vaihdan operaattoria.

 

Tolppa on eNB ID 141085 Cellmapperin mukaan ja siinä pitäisi olla ja aiemmin olikin B3 , B7 ja B20. Nyt ei ole enää kuin B3 ja B20 ja nekin ihan tukossa.

 

Minusta on aika surkuhupaisaa , että kun vika alkoi , niin se merkittiin häiriökartalle ja siellä oli aika-arvio , milloin korjaantuu. No se häiriökartta kyllä korjaantui , mutta varsinainen tukiasema ei. Se ei ole ihan rehellistä toimintaa.

 

--

Muokkaus PihlaHei: lyhennetty lainauksia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@kustaa1967  kirjoitti:
Olen jo sen kertaalleen tehnyt ja silloin vastaus oli , että seuraile tilannetta. No seurailtu on ja enää en jaksa valittaa , kun mitään ei tapahdu , vaan vaihdan operaattoria.

Se toki yksi nopea tapa hakea korjausta tilanteeseen.


 



@kustaa1967  kirjoitti:

Minusta on aika surkuhupaisaa , että kun vika alkoi , niin se merkittiin häiriökartalle ja siellä oli aika-arvio , milloin korjaantuu. No se häiriökartta kyllä korjaantui , mutta varsinainen tukiasema ei. Se ei ole ihan rehellistä toimintaa.




Siltä vaikuttaa ettei korjaus ole mennyt kuten sen kuuluisi. Korjauksen jälkeen siis tämä yksittäinen taajuus ei palautunut toimintaan ollenkaan? 

Käyttäjätaso 7

@KaPetri  kirjoitti:

 


@kustaa1967  kirjoitti:

Minusta on aika surkuhupaisaa , että kun vika alkoi , niin se merkittiin häiriökartalle ja siellä oli aika-arvio , milloin korjaantuu. No se häiriökartta kyllä korjaantui , mutta varsinainen tukiasema ei. Se ei ole ihan rehellistä toimintaa.


Siltä vaikuttaa ettei korjaus ole mennyt kuten sen kuuluisi. Korjauksen jälkeen siis tämä yksittäinen taajuus ei palautunut toimintaan ollenkaan? 


Juuri näin eli se B7 ei takaisin tullut ja on puuttunut jo kolmisen viikkoa. Miksi häiriökartta ilmoittaa , että vikaa ei ole , vaikka taajuuksia puuttuu????

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@kustaa1967  kirjoitti:


@KaPetri  kirjoitti:

 



@kustaa1967  kirjoitti:

Minusta on aika surkuhupaisaa , että kun vika alkoi , niin se merkittiin häiriökartalle ja siellä oli aika-arvio , milloin korjaantuu. No se häiriökartta kyllä korjaantui , mutta varsinainen tukiasema ei. Se ei ole ihan rehellistä toimintaa.




Siltä vaikuttaa ettei korjaus ole mennyt kuten sen kuuluisi. Korjauksen jälkeen siis tämä yksittäinen taajuus ei palautunut toimintaan ollenkaan? 




Juuri näin eli se B7 ei takaisin tullut ja on puuttunut jo kolmisen viikkoa. Miksi häiriökartta ilmoittaa , että vikaa ei ole , vaikka taajuuksia puuttuu????




Eihän se näinkään saa olla. Pystytkö kertomaan mitään tunnistetta tukiasemasta, että pääsen tilannetta tutkimaan tarkemmin?

Käyttäjätaso 7

@KaPetri  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

@KaPetri  kirjoitti:

 


@kustaa1967  kirjoitti:

Minusta on aika surkuhupaisaa , että kun vika alkoi , niin se merkittiin häiriökartalle ja siellä oli aika-arvio , milloin korjaantuu. No se häiriökartta kyllä korjaantui , mutta varsinainen tukiasema ei. Se ei ole ihan rehellistä toimintaa.


Siltä vaikuttaa ettei korjaus ole mennyt kuten sen kuuluisi. Korjauksen jälkeen siis tämä yksittäinen taajuus ei palautunut toimintaan ollenkaan? 


Juuri näin eli se B7 ei takaisin tullut ja on puuttunut jo kolmisen viikkoa. Miksi häiriökartta ilmoittaa , että vikaa ei ole , vaikka taajuuksia puuttuu????


Eihän se näinkään saa olla. Pystytkö kertomaan mitään tunnistetta tukiasemasta, että pääsen tilannetta tutkimaan tarkemmin?


Lisäsin sen jo aiempaan viestiini , mutta Cellmapperin mukaan se on eNB ID 141085. Pitäisi olla ja aiemmin olikin B3 , B7 ja B20 ja nyt vain B3 ja B20 ja nekin ihan tukossa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@kustaa1967  kirjoitti:


@KaPetri  kirjoitti:


@kustaa1967  kirjoitti:


@KaPetri  kirjoitti:

 



@kustaa1967  kirjoitti:

Minusta on aika surkuhupaisaa , että kun vika alkoi , niin se merkittiin häiriökartalle ja siellä oli aika-arvio , milloin korjaantuu. No se häiriökartta kyllä korjaantui , mutta varsinainen tukiasema ei. Se ei ole ihan rehellistä toimintaa.




Siltä vaikuttaa ettei korjaus ole mennyt kuten sen kuuluisi. Korjauksen jälkeen siis tämä yksittäinen taajuus ei palautunut toimintaan ollenkaan? 




Juuri näin eli se B7 ei takaisin tullut ja on puuttunut jo kolmisen viikkoa. Miksi häiriökartta ilmoittaa , että vikaa ei ole , vaikka taajuuksia puuttuu????




Eihän se näinkään saa olla. Pystytkö kertomaan mitään tunnistetta tukiasemasta, että pääsen tilannetta tutkimaan tarkemmin?




Lisäsin sen jo aiempaan viestiini , mutta Cellmapperin mukaan se on eNB ID 141085. Pitäisi olla ja aiemmin olikin B3 , B7 ja B20 ja nyt vain B3 ja B20 ja nekin ihan tukossa.




Hieman tuota asiaa selvittelin. Tukiaseman 2600MHz taajuus on jouduttu sulkemaan väliaikaisesti, kun mehu ei tunnu riittävän kaikille taajuuksille. Korjaus on tarkoitus saada valmiiksi Q2 aikana. Tietenkin tässä meidän olisi pitänyt jättää telia.fi häiriökartalle ilmoitus aiheesta. Pistin tästä palautetta eteenpäin, jotta jatkossa kartalle jätetään merkinnät mikäli verkon toiminta ei palaudu normaaliksi. 

Käyttäjätaso 7

@KaPetri  kirjoitti:
 

Hieman tuota asiaa selvittelin. Tukiaseman 2600MHz taajuus on jouduttu sulkemaan väliaikaisesti, kun mehu ei tunnu riittävän kaikille taajuuksille. Korjaus on tarkoitus saada valmiiksi Q2 aikana. Tietenkin tässä meidän olisi pitänyt jättää telia.fi häiriökartalle ilmoitus aiheesta. Pistin tästä palautetta eteenpäin, jotta jatkossa kartalle jätetään merkinnät mikäli verkon toiminta ei palaudu normaaliksi. 


Kiitos asiallisesta vastauksesta. 😉>

 

Tilanne vain on sellainen , että ei minulla ole mahdollisuutta odottaa juhannukseen saakka. Kaiken lisäksi tukiasemassa on ollut vikaa melkein koko talven tai ainakin pahasti ruuhkaa.

 

No onneksi kilpailijoiden tilanne on hyvä.

 

--

Muokkaus PihlaHei: lyhennetty lainauksia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@kustaa1967  kirjoitti:




Tilanne vain on sellainen , että ei minulla ole mahdollisuutta odottaa juhannukseen saakka. Kaiken lisäksi tukiasemassa on ollut vikaa melkein koko talven tai ainakin pahasti ruuhkaa.


 


No onneksi kilpailijoiden tilanne on hyvä.




Ymmärrän kyllä tilanteen ja päätöksen. Uskon, että ongelma varmasti voinut oireilla jo pidempään. Parannuksia onkin näemmä jo tehty muutaman kilometrin päähän tästä tukiasema paikasta. Lisää taajuuksia tähänkin tukiasemaan tarvittaisiin. 


 


Mukava kuulla, että kilpailijan verkko toimii alueella hyvin. Toivotaan, että kesän jälkeen tilanne meidänkin verkossa on alueella samanlainen tai parempi. 

Käyttäjätaso 7

@KaPetri  kirjoitti:




 


Ymmärrän kyllä tilanteen ja päätöksen. Uskon, että ongelma varmasti voinut oireilla jo pidempään. Parannuksia onkin näemmä jo tehty muutaman kilometrin päähän tästä tukiasema paikasta. Lisää taajuuksia tähänkin tukiasemaan tarvittaisiin. 


Joo olen kyllä huomannut , mutta ei niistä muutaman kilometrin päässä olevista parannuksista minulle ole apua.

 

Tuo em. tukiasema sammui kolmisen viikkoa sitten kokonaan ja tilanne meni aika onnettomaksi. Tein vikailmoituksen ja silloin sain kuulla , että lähitukiasemaani ei ole tulossa mitään suurempia uudistuksia lähitulevaisuudessa , 5G:stä puhumattakaan.

 

No kilpailijalla on neljä 4G-taajuutta (B1 , B3 , B7 ja B20) ja 5G (N78) noin 450m päässä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Jostain syystä tämä ketju ei noussut "uutisvirtaan" PC:llä Yhteisöä selatessani, koska en puhelimella jaksanut ruveta kirjoittelemaan viestiä.

 

Elisan Nokia-verkossa sammuttelua on ollut. Operaattori on voinut muokata sammuttelua kellonaikapohjaiseksi tai kuormaa haistelevaksi. Lisäksi sitten on MIMO-sleep tyylinen virransäästö, jossa 2TRx muuttuukin 1TRx virransäästön ajaksi. Sitä ainakin DNA harrastaa.

 

Virransäästöstä ja kuluista on mielenkiintoinen ja havainnollistava Henri Lahtisen diplomityö.    

Toki työ on tehty Elisalle, mutta asiat pätevät myös muihin operaattoreihin.

 

Lahtinen kirjoittaa:

 

Radioyksiköiden sähkönkulutukseen on mahdollista vaikuttaa myös erilaisilla laitteistovalmistajien ominaisuuksilla. Elisan päälaitteistotoimittaja mahdollistaa LTE tukiasemiin ominaisuuden, jolla halutuksi ajaksi voidaan sammuttaa taajuuksia. Yö aikaan matkapuhelinverkossa dataa siirretään merkittävästi vähemmän, sillä suurin osa käyttäjistä on nukkumassa. Näin ollen yön ajaksi voidaan sammuttaa jokin tekniikka, jota yön aika ei tarvita. Elisalla on käytössään tällä hetkellä ominaisuus, joka sammuttaa CA kohteissa LTE 1800 MHz:n lähetykset klo 2–7 välisenä aikana. Liitteellä C on kuva, jossa havainnollistetaan kyseisen sähkönsäästöominaisuuden toimintaa. Kohteessa on kaksi LTE 1800 MHz radiota, mutta kuvassa käyrät menevät päällekkäin, joten se näyttää kuin kohteessa olisi vain yksi 1800 MHz:n radio. Ilman sammutusta radiot kuluttaisivat noin 400 Wh kumpikin. Sammutuksen avulla yksittäinen radio kuluttaa noin 120 Wh. Näiden tietojen avulla laskettuna saadaan vuosittaiseksi säästöksi hieman yli 1000 kWh. Yksittäisen tukiasemapaikan säästö on tällöin noin 100 € vuodessa, mutta näitä paikkoja on Elisan verkossa hyvin monia, joten säästö vuositasolla on erittäin merkittävä.

 

 

Eli voidaan totea, että säästö on todellista säästöä. Säästön nurja puoli on palvelun heikentyminen. Olen itsekin kärsinyt Elisan ja DNA:n virransäästöstä.

 

Toinen asia, tuo mehujen loppuminen tukiasemasta, ei ole mitään yllättävää. Olen kuullut alalla toimivilta henkilöiltä, että tämän tästä tasasuuntaajakapasiteetti loppuu kesken, koska ehkä kaikkien operaattoreiden ilmoittamat tehonkäytön määrät eivät ole olleet oikeita tai tavaraa on "yllättäen" lisätty tai dokumentit eivät ole ajan tasalla. Sitten joudutaan jättämään radiot pimeiksi, jos kapa ei olekaan vielä virransyötössä valmiina.

 

Kunniamerkki +3

No mikä on Telian asiakaslähtöisyys tässä asiassa? Poistatteko virransäästön päältä esimerkiksi tässä minun tapauksessani pyynnöstäni?

 

Toimitan tarkemmat tiedot mastosta ja taajuuksista tarvittaessa sekä voin kertoa virransäästön tarkemmat vaikutukset yhtyden toimivuuteen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Hulkki  kirjoitti:

No mikä on Telian asiakaslähtöisyys tässä asiassa? Poistatteko virransäästön päältä esimerkiksi tässä minun tapauksessani pyynnöstäni?


 


Toimitan tarkemmat tiedot mastosta ja taajuuksista tarvittaessa sekä voin kertoa virransäästön tarkemmat vaikutukset yhtyden toimivuuteen.




Nyt täytyy todeta, ettei toimintamallia ole vielä päätetty. Käymme edelleen asiasta sisäistä keskustelua. Virransäätön päälle meno voi tietenkin yksittäisen yhteyden nopeudessa jonkin verran näkyä. Virransäätön on tarkoitus automaattisesti kytkeyä pois päältä mikäli tarve kapasiteettille lisääntyy. 


 


Millaisia nopeuksia olet nyt toukokuun aikana saanut öisin? 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Hulkki  kirjoitti:

No mikä on Telian asiakaslähtöisyys tässä asiassa? Poistatteko virransäästön päältä esimerkiksi tässä minun tapauksessani pyynnöstäni?

 

Toimitan tarkemmat tiedot mastosta ja taajuuksista tarvittaessa sekä voin kertoa virransäästön tarkemmat vaikutukset yhtyden toimivuuteen.


Mikä 4G-modeemi on käytössäsi? Sen tiedä, että Huawein modeemeilla ollut jonkun verran ongelmia silloin, jos joku taajuus katoaa virransäästön syövereihin. Eihän käytössä ole mitään taajuuslukkoja modeemissa? 

Kunniamerkki +3

Käytössä on 200Mt liittymä. Päivällä nopeus on noin 140-160Mt. Yöllä tuon klo 01.00 jälkeen 70-80Mt.

Kunniamerkki +3

@snow28  kirjoitti:

@Hulkki  kirjoitti:

No mikä on Telian asiakaslähtöisyys tässä asiassa? Poistatteko virransäästön päältä esimerkiksi tässä minun tapauksessani pyynnöstäni?

 

Toimitan tarkemmat tiedot mastosta ja taajuuksista tarvittaessa sekä voin kertoa virransäästön tarkemmat vaikutukset yhtyden toimivuuteen.


Mikä 4G-modeemi on käytössäsi? Sen tiedä, että Huawein modeemeilla ollut jonkun verran ongelmia silloin, jos joku taajuus katoaa virransäästön syövereihin. Eihän käytössä ole mitään taajuuslukkoja modeemissa? 


Käytössä on Zyxelin ulkomodeemi. Modeemin toiminassa ei ole mitään vikaa, yhdistää takaisin taajuuksille kun palautuvat.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Hulkki  kirjoitti:

Käytössä on 200Mt liittymä. Päivällä nopeus on noin 140-160Mt. Yöllä tuon klo 01.00 jälkeen 70-80Mt.


Hyviltähän nuo nopeudet kuulostavat, toki tietysti yöaikaan tuo B7:n sammuminen vaikuttaa nopeuksiin, mutta toki sitten 3+20 ovat ruuhkattomammat sitten myös.

Kunniamerkki +3

@snow28  kirjoitti:

@Hulkki  kirjoitti:

Käytössä on 200Mt liittymä. Päivällä nopeus on noin 140-160Mt. Yöllä tuon klo 01.00 jälkeen 70-80Mt.


Hyviltähän nuo nopeudet kuulostavat, toki tietysti yöaikaan tuo B7:n sammuminen vaikuttaa nopeuksiin, mutta toki sitten 3+20 ovat ruuhkattomammat sitten myös.


No miten sen nyt ajattelee, maksan 200mt liittymästä ja operaattori tarkoituksella hidastaa liittymääni vaikka kapasiteettiä riittäisi. Juhlin liian aikaisin tuon modeeminkin toimintaa. Näyttää siltä ettei Zyxeli osaa osaa virransäästön jälkeen osaa ottaa B7 käyttöön vaan vaatii aina rebootin. On tää melkosta juhlaa kuluttajalle.

Käyttäjätaso 7

@Hulkki  kirjoitti:

@snow28  kirjoitti:

@Hulkki  kirjoitti:

Käytössä on 200Mt liittymä. Päivällä nopeus on noin 140-160Mt. Yöllä tuon klo 01.00 jälkeen 70-80Mt.


Hyviltähän nuo nopeudet kuulostavat, toki tietysti yöaikaan tuo B7:n sammuminen vaikuttaa nopeuksiin, mutta toki sitten 3+20 ovat ruuhkattomammat sitten myös.


No miten sen nyt ajattelee, maksan 200mt liittymästä ja operaattori tarkoituksella hidastaa liittymääni vaikka kapasiteettiä riittäisi. Juhlin liian aikaisin tuon modeeminkin toimintaa. Näyttää siltä ettei Zyxeli osaa osaa virransäästön jälkeen osaa ottaa B7 käyttöön vaan vaatii aina rebootin. On tää melkosta juhlaa kuluttajalle.


Et maksa 200Mbit/s liittymästä , vaan sopimusehtojen mukaan 10...200 Mbit/s liittymästä. 200Mbit/s on vain maksimi ja sitä ei operaattorin tarvitse toimittaa koko ajan , vaan se takuunopeus on 10 Mbit/s. Noin se juridiikka menee.

https://www.telia.fi/toimitusehdot-ja-palvelukuvaukset 

 

Eri asia sitten on , että kuinka relevanttia on markkinoida liittymiä maksiminopeuksilla , kun se johtaa vain asikkaiden puolelta väärinkäsityksiin siitä , mitä on ostanut.

Vastaa