Uudet (6.5.) Sopiva-paketit - Melkein muttei kuitenkaan


Kunniamerkki +14
  • Irkkaaja
  • 2369 kommenttia

Odotukseni olivat korkealla kun sain Omilta Sivuilta tiedon tulevasta pakettiuudistuksesta, etenkin kun aiemmin Klaanissa oli kyselty ihmisiltä millainen unelmaliittymä olisi.

 

Valitettavasti ei kyllä ihan maaliin päästy omasta mielestäni. Ajattelin vähän purkaa tuntojani tänne..

 

Ensin innostuin, odottamani 200 min + 200 sms + 21 Mb/s netti 14,90 €/kk oli saapunut, viimeinkin! Mutta sitten, wtf-hetki; Netin käyttömäärä 1 Gt/kk, lisäpaketti 6 euroa kuukaudessa ( vaikkakin sitten rajaton) jos käyttömäärä ei riitä :mansurprised:

Juu siis kaikki meistä ei käytä paljon dataa, mutta ihan aikuisten oikeesti, gigan paketti?

Lisäpaketin hinta vanhoissa Sopivissa 2 € ja sillä saa lisädataa pikkuliittymissä (Startti ja Näppärä) 2 Gt ja isommissa 10 Gt, riittää hienosti varmaan näiden pakettien omistajille. Nyt "Lisäpaketin" tilaaminen tekee liittymästä jo kalliimman kuin seuraava M-paketti, joka tarjoaa suorilta jo 5 Gt datasiirtoa.

 

Samalla myös poistui ns. "kympin liittymä" valikoimista. Mielestäni 15 euroa on aika kova hinta hinnat alkaen -liittymästä. Sonera Perus ei sovi kenellekään joka ikinä nettiä luurissa käyttää, koska hinta on per alkava tunti tai lähes 2 euroa päivässä. Hinta kiipeää muutaman tunnin käytöllä eri päivinä todella korkeaksi. Vanhalla startilla sai kympillä 100 min+sms ja Gigan verran vapaata netin käyttöä megan nopeudella, ei siinä tarvitse montaa kertaa nettiä käynnistää tai montaa puhelua soittaa kun Perus muuttuu Kalliiksi.

 

Kokonaisuutena tuntuu, että netin käyttömäärät on vedetty tahallaan vähän alakanttiin joka liittymässä, tarkoitus on tietysti myydä tuo +6 euroa mahdollisimman monelle, ja saada edelleenkin pienempiä paketteja haluavat ihmiset ottamaan kalliimpi paketti rajaamalla liittymän joku osa-alue "liian alas".

Myös "Surffilauta-liitymä" jossa on kova netti mutta vähän minuutteja ja tekstareita poistettiin kokonaan valikoimista. Sen tosin voi korvata suunnilleen samalla hinnalla ottamalla rajattoman netin L-pakettiin.

 

Vanhoissa sopivissa oli alapäässä nopeus rampautettu (Startti 1 Mb/s ja Näppärä 2 Mb/s), nyt uudessa tarjoamassa nopeusongelma on korjattu, mutta datan määrä on rajattu todella alas ja "lisäpaketin" hinta nostettu 200%.

 

Muutoksen muut osa-alueet ovat kyllä sitten mainioita, esim. Etu-nettikortit ovat loistava konsepti. Satunnaiseen käyttöön 5 Gt dataa eri kortilla 6,90 €/kk tai aktiiviseen käyttöön rajattomalla määrällä 12,90 on todella hyvä diili.

 

Ainakin omalla kohdalla ainoa potentiaalinen muutos on vaihtaa Suurenmoinen kampanjaliittymästä L kampanjaliittymään ja maksaa edelleenkin vitonen kuussa turhista minuuteista ja tekstareista. Kännykässä ei kuitenkaan 150 Mbps nopeudesta saa mitään iloa verrattuna 21 Mbps nopeuteen ja 1200 min/sms on ihan yhtä turha kuin 1000 min/sms jos ei niitä tarvitse.

 

No, odotellaan josku Unelmien Liittymä ketjun perusteella tehdään vielä muutoksia.

 

Sitä odotellessa, tiedättekö mikä olisi todella asiakasystävällinen tapa tehdä näitä paketteja..?

Jos saisi itse valita osa-alueet!

 

Sonera Sinulle Sopiva -liittymä alkaen 10 €/kk

 

Netti: 2M / 2Gt -> 21M LTE / 10Gt +5 € -> 150M LTE / 20Gt +10 € -> 150 M LTE rajaton +15 €

Puhe: 200 min -> 600 min +5 €, -> rajaton +8 €

sms/mms: 200 kpl -> 600 kpl +5 € -> rajaton +8 €

 

Oho, tulipa vuodatus :smileytongue:


31 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Tämä on  hyvä nosto tähän ketjuun. Tuo Sopiva S paketin datamäärä päivitettiin isommaksi tässä joulukuun alussa, eli ei siitä paljon ole aikaa. Varmasti riittävä määrä monille peruskäyttäjille, jotka ei videoita katsele tai muuta isompaa touhuile puhelimella.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@NikoNo kirjoitti:

Tämä on @kjns hyvä nosto tähän ketjuun. Tuo Sopiva S paketin datamäärä päivitettiin isommaksi tässä joulukuun alussa, eli ei siitä paljon ole aikaa. Varmasti riittävä määrä monille peruskäyttäjille, jotka ei videoita katsele tai muuta isompaa touhuile puhelimella.


Myös Sopiva S Plus-liittymän pohjola ja Balttia nettipaketin koko nousi : uusi 3 Gt 14.12.2015 alkaen.

Kunniamerkki +14

@kjns kirjoitti:

Huomasinpas äsken verkkokaupan sivuilla surffatessani, että Sonera on kaikessa hiljaisuudessa jossain vaiheessa nostanut Sopiva S paketin netin käyttömäärän 2 Gigatavuun. Asiakaspalautteita on siis asiassa kuunneltu ja halvimmasta paketista tehty käyttökelpoisempi peruskäyttäjille jotka eivät striimaa tavaraa verkosta kännykällä vaan tekevät vain "perusjuttuja".


 


Uusi Sopiva S on siis nykyään


200 min + 200 kpl + 21 Mbit/s (4G) sis. 2 Gt/kk hintaan 14,90 €/kk


 


Hyvä Hyvä!




 


Tuo hetken takainen muutos olikin tietysti liian hyvää jatkuakseen kauemmin.


 


Sopiva S sai juuri vähän aikaa sitten isomman datamäärän, mutta nyt on sitten hintaa korotettu kahdella eurolla. Nykyään ei siis Soneralta saa puoliksikaan järkevää liittymää edes 15 euron hintaluokassa kuukaudessa. Ennen pienimmän paketin sai kympillä kuussa, nykyään hinta on 17 euroa. Perus-liittymää ei nyt mihinkään oikeaan käyttöön voi hinnoittelunsa takia kukaan käyttää, joten siitä ei kannata tässä edes samaan aikaan puhua.

Sopiva S hinta helmikuusta 2016 alkaen siis 16,90 €/kk


 


Hinnoittelumuutoksella pyritään selvästi ajamaan asiakkaita ottamaan vähintään M-liittymä, koska hintaeroa näiden pakettien välilllä on vain 3 euroa, ja M-paketti tarjoaa suoraan esim. yli kaksinkertaisen netin käyttömäärän (5 Gt) kuin S-paketti, ja puhetta&tekstareita kolminkertaisen määrän. Kuka jättäisi tämän ottamatta vian 3 euron tähden?


 


Sonera on pikkuhiljaa, mutta koko ajan kovenevalla tahdilla, muuttamassa hintaansa tähän kuuluisaan "parin kympin paketin pakotukseen". Pienemmät paketit ovat juuri vähän liian pieniä järkevään käyttöön, ja keskikokoiset ja todella suuret paketit lähes saman hintaisia. Ihan sattumaako, että suurimmat L ja XL paketit ovat jatkuvasti tarjouksessa lähes samalla hinnalla kun toiseksi pienin M-paketti, joka ei ole koskaan tarjouksessa? Eikä muuten ole S-pakettikaan...


 


Tämän hetkinen hinnasto kampanjat mukaan lukien alla. Hinnoittelun tarkoitushakuisuus on selkeä.


 


S     16,90 €/kk


M     19,90 €/kk   (+3 €)


L      21,90 €/kk   (+2 €)


L+     24,90 €/kk   (+3 €)


XL     26,90 €/kk   (+2 €)


XL+s   29,90 €/kk   (+3 €)

valmistaudutankohan tolla siihen  kun  euroopassa   pitää  kohta olla  puheluiden hinnat  samat  siis kotimaan hinnoittelun mukaiset 

Olin itse vaihtamassa Soneralle, mutta Sonerapa meni estämään vaihdon. Hinnankorotus 2 eur on aika iso korotus köyhälle, vuodessa se on 48 euroa, olisin vielä ottanut rajattomalla netillä. Silloinhan se korotus on 8 eur kk. Olisin ottanut Sopiva S rajattomana 19.90 eurolla heti, mutta ei kuulemma käy - täytyy maksaa hinnaston mukaan. No en maksa.

 

Minulla on nytkin Saunakahdella 2 Mbit/s / 0.5 Mbps rajaton 3G ja se toimii maaseulla hyvin! Toisaalta mietin sitä, että mitä minä edes tekisin neljäkeellä, jos tuokin toimii. Minulle riittää että pääsen nettiin ja musiikki soi (plus videot joskus SD-laadulla youtubesta). Puhetta ja viestejä en käytä, netistä voi laittaa miten paljon mieli tekee ilmaiseksi.

 

Joten ei tuo hinnankorotus innosta minua siirtymään Soneralle. Ehkä 14.90 + 6 eur toimisi, noko Soneralla vielä sitä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@handsupfinland kirjoitti:

Olin itse vaihtamassa Soneralle, mutta Sonerapa meni estämään vaihdon. Hinnankorotus 2 eur on aika iso korotus köyhälle, vuodessa se on 48 euroa, olisin vielä ottanut rajattomalla netillä. Silloinhan se korotus on 8 eur kk. Olisin ottanut Sopiva S rajattomana 19.90 eurolla heti, mutta ei kuulemma käy - täytyy maksaa hinnaston mukaan. No en maksa.


 


Minulla on nytkin Saunakahdella 2 Mbit/s / 0.5 Mbps rajaton 3G ja se toimii maaseulla hyvin! Toisaalta mietin sitä, että mitä minä edes tekisin neljäkeellä, jos tuokin toimii. Minulle riittää että pääsen nettiin ja musiikki soi (plus videot joskus SD-laadulla youtubesta). Puhetta ja viestejä en käytä, netistä voi laittaa miten paljon mieli tekee ilmaiseksi.


 


Joten ei tuo hinnankorotus innosta minua siirtymään Soneralle. Ehkä 14.90 + 6 eur toimisi, noko Soneralla vielä sitä?




Hei handsupfinland! Ei ole enää Soneralla S Plus- pakettia tuohon 20,90 €:n hintaan, Tammikuun loppuun asti sai vielä. Nyt S Plus-liittymä liittymä on 22,90 € ja liittymä on 4G. 


Elisalla vastaava paketti on 3G ja hinta on 22,90 € / 6kk  + Avausmaksu 3,90 € . Hinta tarjousajan jälkeen 24,90 € / kk.


Puhelinliittymää valitessa kannattaa myös hinnan lisäksi katsoa ja kokeilla kuuluvuus. Esim. Minulle tuo Elisan liittymä olisi kalliimpi ja kuuluvuus huonompi siellä missä käytän puhelintani.

Vastaa