Uusin ohjelmistoversio ZTE MC801A 5G

  • 13 October 2021
  • 46 kommenttia
  • 1849 katselukertaa

Löytyykö tuohon laitteeseen uusin firmware, jossa myös ulkoinen antenni toimii?

 Saisiko vielä firmware version, jotta voin verrata sitä omaani?

edit Merja_J: yhdistetty kaksi kommenttia samaan viestiin.


46 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Moikka @andigi ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

ZTE MC801A 5G -modeemin uusin ohjelmistoversio on -B13. Laite hakee oletusasetuksilla aina uusinta versiota verkosta ja asentaa sen automaattisesti. Voit myös laitteen hallinnasta tarkistaa itse, onko uudempaa versiota tarjolla ladattavaksi. Tarkemmat ohjeet tarkistukseen löytyy asiakastuestamme laitteen ohjeista.

Millaista ulkoantennia tarkoitat? Laitteessa ei tietääkseni ole ulkoisen antennin liitäntäpaikkoja?

On laitteessa 2 liitäntää ulkoiselle antennille, muttei ollut paljon merkitystä kun on kytkettynä. Ostin reitittimen vähän käytettynä ja mukaan tuli ulkoantenni.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +3

Antenniliittimet (mallia TS9) ovat suojaluukun alla.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Tarkistimme, että tämän modeemin  uusimmassa -B13 ohjelmistoveriossa ei tarvitse erikseen ohjelmistosta ottaa suunta-antenneja käyttöön vaan ne ovat automaattisesti käytössä, kun johto kytketään. 
Jos otat yhteyttä asiakaspalveluumme, niin voimme katsoa parhaan suunnan antennisuuntaukseen, Joskus suuntaus voi olla tarkkaakin puuhaa, jotta antenneista saa parhaan hyödyn irti.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11

Eilen löytyi reitittimeen uusi firmware -B15. Mitä uutta/korjauksia siihen sisältyy ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Tomppa_1  kirjoitti:

Eilen löytyi reitittimeen uusi firmware -B15. Mitä uutta/korjauksia siihen sisältyy ?




ZTE MC801A 5G -reitittimen käytössä osalla asiakkaista havaittiin ongelmia 5G-verkkoyhteyden kanssa, jotka korjattiin tällä päivityksellä.

Tuossa päivityksessä meni laitteen siltaava tila rikki. Siltaavassa tilassa laite toimii reitittimen lailla ja antaa DHCP:llä IP:n kaikille laitteille. Sama vika nyt kahdessa laitteessa. Älkää päivittäkö jos ei ole pakko.

Voin vahvistaa, että eilen yöllä automaattisesti päivittynyt uusin versio rikkoi siltaavan tilan.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Duder  kirjoitti:

Voin vahvistaa, että eilen yöllä automaattisesti päivittynyt uusin versio rikkoi siltaavan tilan.




Kyllä, nykyisessä ohjelmistoversiossa on päivityksen jälkeen havaittu tätä siltauksen ongelmaa, eli ei toimi vaikka on kytkettynä asetuksista päälle. Siltauksen korjaus tulee seuraavalla ohjelmistopäivityksellä, josta ei tällä hetkellä ole tarkempia tietoja, milloin saapuu jakoon.

@HenriLie saakohan vanhaa versiota jostain?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@kristianvuorine  kirjoitti:

@HenriLie saakohan vanhaa versiota jostain?




En ole Henri, mutta sanoisin että tarkoitus ei ole laittaa vanhaa ohjelmistoversiota jakeluun, vaan virhe nykyisestä ohjelmistoversiosta korjataan ja laitetaan jakoon. 

Ymmärrän ettei tarkoitus ole korvata nykyistä versiota vanhalla, en kysynyt sitä.

Pyysin download linkkiä vanhaan ohjelmistoversioon jotta voisin sen laittaa väliaikaisesti reitittimeen joissa tällä hetkellä ei saa turvakameroihin enää yhteyttä tupla-reitityksen takia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@kristianvuorine  kirjoitti:

Ymmärrän ettei tarkoitus ole korvata nykyistä versiota vanhalla, en kysynyt sitä.

Pyysin download linkkiä vanhaan ohjelmistoversioon jotta voisin sen laittaa väliaikaisesti reitittimeen joissa tällä hetkellä ei saa turvakameroihin enää yhteyttä tupla-reitityksen takia.




Linkkiä vanhempaan ohjelmistoversioon ei meillä valitettavasti ole tarjolla 😕>

@KaPetri Kiitos paljon pikaisesta vastauksestasi!

Toivon että saatte uuden ohjelmistoversion nopeasti ettei tarvitse ostaa uusia reitittimiä!

Pakkohan toimiva versio on oltava jäljellä, jos uusi ei toimi. Vai toimittaako Telia väliaikaisen reitittimen sim-kortin kanssa nimimerkille kristianvuorine!!!

Joku toimiva ratkaisu pitää olla ohjelmavirheen vuoksi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@andigi  kirjoitti:

Pakkohan toimiva versio on oltava jäljellä, jos uusi ei toimi. Vai toimittaako Telia väliaikaisen reitittimen sim-kortin kanssa nimimerkille kristianvuorine!!!


Joku toimiva ratkaisu pitää olla ohjelmavirheen vuoksi.




Sanotaanko näin, että kun kyseessä on käyttöä haittaava bugi niin odotetaan korjaavaa päivitystä. Samalla tavalla toimitaan reitittimien kohdalla, kuten matkapuhelintenkin. Operaattori/jälleenmyyjä ei pysty vaihtoehtoista laitetta tarjoamaan käyttöön sellaisessa tilanteessa, kun laitteen ohjelmistossa ilmenee käyttöä haittava vika.


Mikäli päivitys rikkoisi yhteyksien toiminnallisuuden kokonaisuudessaan ja laite toimitettaisiin huoltoon niin tilanne voisi olla toinen. Hyvin ikävä tilanne tämä on tietenkin kun laitevalmistaja ei omissa testeissään huomannut virhettä ennen ohjelmistoversion julkaisua. 

Käyttäjätaso 7

@KaPetri  kirjoitti:

@andigi  kirjoitti:

Pakkohan toimiva versio on oltava jäljellä, jos uusi ei toimi. Vai toimittaako Telia väliaikaisen reitittimen sim-kortin kanssa nimimerkille kristianvuorine!!!

Joku toimiva ratkaisu pitää olla ohjelmavirheen vuoksi.


Sanotaanko näin, että kun kyseessä on käyttöä haittaava bugi niin odotetaan korjaavaa päivitystä. Samalla tavalla toimitaan reitittimien kohdalla, kuten matkapuhelintenkin. Operaattori/jälleenmyyjä ei pysty vaihtoehtoista laitetta tarjoamaan käyttöön sellaisessa tilanteessa, kun laitteen ohjelmistossa ilmenee käyttöä haittava vika.

Mikäli päivitys rikkoisi yhteyksien toiminnallisuuden kokonaisuudessaan ja laite toimitettaisiin huoltoon niin tilanne voisi olla toinen. Hyvin ikävä tilanne tämä on tietenkin kun laitevalmistaja ei omissa testeissään huomannut virhettä ennen ohjelmistoversion julkaisua. 


Niinpä niin.

 

Operaattori näköjään vain vetäytyy laitevalmistajan selän taakse ja toimii kuin itsellä ei olisi mitään vastuuta asiassa.

 

No näin asia ei ole , vaan se on juurikin operaattori , joka jakaa ohjelmistot asiakkailleen omalta päivityspalvelimeltaan OTA:na ja asiakassuhde on asiakkaan ja operaattorin välinen. Operaattorin kuuluisi testata päivitykset huolellisesti ennen kuin niitä jakeluun laitetaan. No nyt näyttää siltä , että Telian testaukset ovat joko jääneet tekemättä tai on tehty huolimattomasti.

 

Olen vuosia seuraillut eri operaattoreiden toimintaa ja kyllä kilpailijat ovat tämän kaltaisissa tapauksissa toimineet niin , että viallinen päivitys on vedetty pois jakelusta ja vanhempi ainakin suurimmalta osin paremmin toimiva on jaettu takaisin asiakkaille siksi aikaa , että uusin on korjattu ja kunnolla testattu. Siis se on vain haluamiskysymys toimitaanko noin.

 

PS. Itse en hanki juurikaan laitteita operaattoreilta , vaan suoraan laitevalmistajilta , joiden sivuilta voi itse ladata ja asentaa haluamansa päivitykset. Tallennan myös kotipalvelimelle kaikki lataamani softaversiot , jolloin voin itse asentaa tarvittaessa haluamani version takaisin , mikäli päivitetyn kanssa on ongelmia. Nämä operaattorin OTA-päivitykset tapahtuvat "pakotetusti" ja korjauksia saa odotella ikuisuuden. Kiitos ei sellaisille.

Onkohan Telian kanta tämä, va puhutko omiasi ja mikä onkaan asiakaspalvelu ja -taito?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@KaPetri  kirjoitti:

Operaattori/jälleenmyyjä ei pysty vaihtoehtoista laitetta tarjoamaan käyttöön sellaisessa tilanteessa, kun laitteen ohjelmistossa ilmenee käyttöä haittava vika.

Vai että käyttöä haittaava! Heille, jotka julkisen ip-osoitteen tarvitsevat, vika estää koko laitteen käytön!

 

Jos asia tosiaan on näin, niin silloin Telian tulee tarjota kaupan purku.

 

Hämmästelen kyllä kovasti, kuinka Telian varastolla laatikkoon pakatutkin laitteet ovat yht'äkkiä ilman sähköä päivittyneet rikkinäiseen laiteohjelmistoon. Sen jälkeen kun rikkinäinen päivitys on vedetty pois jakelusta, ei pitäisi olla mitään estettä lähettää varastosta laitteita vanhalla ohjelmistolla takuuvaihtona asiakkaille, jotka siltauksen tarvitsevat.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@andigi  kirjoitti:

Onkohan Telian kanta tämä, va puhutko omiasi ja mikä onkaan asiakaspalvelu ja -taito?




Työnantajaa tässä edustan ja häneltä tulleiden linjausten mukaan täällä vastailen. Siteeraan vanhaa kansan viisautta "Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat". Omaa näkökulmaa olen tuonut muutamassa viestissä esille ja niissä olen kyllä selkeästi pyrkinyt artikuloimaan, jos jokin on ollut oma henkilökohtainen mielipide. 


 


Tämän ketjun pohjalta olemme mobiilipuolen laitevastaavien kanssa käyneet keskusteluita, että onko meillä mahdollista poikkeuksellisesti vaihtaa tämän bugin vuoksi kärsivien asiakkaiden laitteet takuuseen sellaiseen laitteeseen, missä vanhempi ohjelmistoversio on asennettuna ja siten nopeuttaa korjausta. Konkreettisia päätöksiä asian suhteen ei ole vielä tehty.

Ajelin tuossa juuri 400km suuntaansa mökille vaihtamaan modeemin vanhempaan 4g-malliin, kun siltaava tila oli hajonnut automaattipäivityksen myötä. Samalla yhteyden katketessa hävisi näkyvyys taloautomaatioon, lämmitysten ohjaukseen, valvontakameroihin ja toki nettikäyttöön.

 

Todella luokatonta toimintaa, etenkin kun vanhaa moitteetta toiminutta versiota ei löydy jakeluun.

Laita kilometrikorvausvaatimus ja reklamaatio telialle, ohjeita löytyy kuluttajanasiamieheltä.

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

@KaPetri  kirjoitti:

@andigi  kirjoitti:

Onkohan Telian kanta tämä, va puhutko omiasi ja mikä onkaan asiakaspalvelu ja -taito?


Työnantajaa tässä edustan ja häneltä tulleiden linjausten mukaan täällä vastailen. Siteeraan vanhaa kansan viisautta "Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat". Omaa näkökulmaa olen tuonut muutamassa viestissä esille ja niissä olen kyllä selkeästi pyrkinyt artikuloimaan, jos jokin on ollut oma henkilökohtainen mielipide. 

 

Tämän ketjun pohjalta olemme mobiilipuolen laitevastaavien kanssa käyneet keskusteluita, että onko meillä mahdollista poikkeuksellisesti vaihtaa tämän bugin vuoksi kärsivien asiakkaiden laitteet takuuseen sellaiseen laitteeseen, missä vanhempi ohjelmistoversio on asennettuna ja siten nopeuttaa korjausta. Konkreettisia päätöksiä asian suhteen ei ole vielä tehty.


Näissä tilanteissa yleensä maahantuoja tai myyjä vetäytyvät lopettaen asiasta viestinnän. Tässäkin tilanteessa kulunut toista kuukautta eikä mitään tapahtunut. Itse olen pari laitetta saanut vuosien aikana päivittämällä toimimattomaksi ja aina syy on kaadettu minulle. Selitys ollut ettei kenellekään muulle ole näin käynyt, oma vika. Onneksi on internet josta yleensä muitakin uhreja löytyy mutta operaattoreiden kantaa se ei yleensä muuta. Maahantuojat on helpompi pala.

Mitä itse laitteen myyntiin tulee niin sitä ei olisi ikinä pitänyt edes myydä tai ainakaan puutteellisin tiedoin. Ensimmäisenä tulee mieleen antenniliitännän toiminta, toimii vain 5G 3,5 Ghz taajuudella. Toinen ongelma, ainakin täällä uudistetun SYV- verkon alueella, pomppii mastosta toiseen niin kiivaaseen tahtiin että käyttö täysin mahdotonta.

Ehkä tulee korjauspäivitys, ehkä ei. 

Kunniamerkki +4

Tulihan tuossa: "Viimeisin päivitys: 2022-06-23 23:51:22".

 

Jostain syystä 'kaikki sekoaa', jos erehdyn laittanaan verkkojohdon kytkimesta kahden pisteen ethernet-porttiin, jos yhden pisteen ethernet-portti on jo kytketty kyseiseen kytkimeen. Se ei välttämättä liity tähän uusimpaan päivitykseen, josta odotellaan SA:ta.

 

Ja ennen kuin joku kysyy, Nykyinen tila: Reititintila

Vastaa