Vastaajaviestien katoaminen

  • 28 November 2017
  • 7 kommenttia
  • 30 katselukertaa

Miten voi olla mahdollista, että vastaajaan tallennetut ääniviestit katoavat operaattorin vaihdon yhteydessä? Aivan *******a systeemi, josta ei mielestäni tarpeeksi kerrota asiakkaalle!!! 

 

Vaihdoin liittymäni vastikään toiseen operaattoriin, ja varmistin, että mitään numeroita tai tekstiviestejä ei tarvitse ottaa talteen ennen SIM-kortin vaihtoa. Ei tarvinnutkaan, kaikki säilyivät, mutta vastaajaan tallennetut kaksi ääniviestiä menetini!

 

Olin tallentanut sinne minulle kaksi erittäin tärkeää viestiä muistoksi.. ihmiseltä, jota ei enää ole.. nyt ne ovat poissa. Suututtaa ja itkettää.. ja niitä ei kuulemma pystytä palauttamaan. Edes Telian liittymän uudelleen avaaminen ei auttaisi, ja jonkun idioottimaisen säännön mukaan vanhat vastaajaviestit pitää kuulemma hävittää liittymän lakatessa.

 

Ok! Mutta miksi asiakkaalle ei kerrota tästä, jotta ehtisi ottamaan ne jollain konstilla talteen?? Eivät kaikki ole tekniikan ihmelapsia, eivätkä tietoisia siitä, että edes talteen laitettu ei sitten tallessa olekaan! Ei voida olettaa, että kaikki tietävät tämän.

 

Tiedän kyllä, että vastaajapalvelu on liittymäkohtainen, ja ilman tallennusta viestit säilyvät vain tietyn ajan. Mutta nämä viestit olivat tallennettuja. Ja nyt siis poissa.

 

Ihan hanurista koko systeemi!!


7 kommenttia

Kunniamerkki +14

Asia on ikävä mutta teknisesti hyvin yksinkertainen, ei liittymää ei vastaaja joten ei mitään tallennettavaa.. Ei käynyt mielessä ottaa viestejä talteen omalle koneelle? Sitä se on jos ei varmuuskopiot ole ajantasalla. Sitä en tiedä pystyykö Telia ihan tuntityönä noita jotenkin palauttaa, mutta kallista se ainakin on rahallisesti jos edes onnistuu.. 


 


Eikä ole tarkoitus olla millään tavalla ilkeä, vaan kannattaa oikeasti kiinnittää huomiota varmuuskopiointiin ihmisten. Tässä on hyvä esimerkki siitä että asiaan herätään vasta sitten kun ns paska osuu tuulettimeen.?

Käyttäjätaso 7

@Ketuttaa2 kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista, että vastaajaan tallennetut ääniviestit katoavat operaattorin vaihdon yhteydessä? Aivan *******a systeemi, josta ei mielestäni tarpeeksi kerrota asiakkaalle!!! 

 

Vaihdoin liittymäni vastikään toiseen operaattoriin, ja varmistin, että mitään numeroita tai tekstiviestejä ei tarvitse ottaa talteen ennen SIM-kortin vaihtoa. Ei tarvinnutkaan, kaikki säilyivät, mutta vastaajaan tallennetut kaksi ääniviestiä menetini!

 

Olin tallentanut sinne minulle kaksi erittäin tärkeää viestiä muistoksi.. ihmiseltä, jota ei enää ole.. nyt ne ovat poissa. Suututtaa ja itkettää.. ja niitä ei kuulemma pystytä palauttamaan. Edes Telian liittymän uudelleen avaaminen ei auttaisi, ja jonkun idioottimaisen säännön mukaan vanhat vastaajaviestit pitää kuulemma hävittää liittymän lakatessa.

 

Ok! Mutta miksi asiakkaalle ei kerrota tästä, jotta ehtisi ottamaan ne jollain konstilla talteen?? Eivät kaikki ole tekniikan ihmelapsia, eivätkä tietoisia siitä, että edes talteen laitettu ei sitten tallessa olekaan! Ei voida olettaa, että kaikki tietävät tämän.

 

Tiedän kyllä, että vastaajapalvelu on liittymäkohtainen, ja ilman tallennusta viestit säilyvät vain tietyn ajan. Mutta nämä viestit olivat tallennettuja. Ja nyt siis poissa.

 

Ihan hanurista koko systeemi!!


Taitaapa olla tuo vastaajapalvelu operaattorikohtainen eli eivät ne viestit säily ilman omia toimia operaattorinvaihdossa. Operaattorinvaihdossa voi säilyttää vain puhelinnumeronsa , mutta kaikki muu menee kyllä uusiksi ilman omia toimia. Tekstarit ym. tallentuvat puhelimeen , mutta vastaajaviestit taitavat tallentua operaattorin palvelimelle.

Juu, ikävä juttu tämä. Kun huomasin katoamisen, kysyin aspa:sta, olisinko voinut tehdä jotain noiden ääniviestien säilyttämiseksi, niin sanottiin "eipä oikein"...

Kaikki puh.numerot, tekstarit, valokuvat.. ne säilyivät (tietty myös oma numeroni). Varmuuskopiointikin olisi koskenut vain näitä puhelimessa olleita juttuja, ei vastaajan ääniviestejä.

Nyt jälkeenpäin ajatellen.. ääniviestit olisi voinut lähettää sähköpostiin, JOS olisin tiennyt, että vastaus "kaikki säilyy" ei koskekaan vastaajaviestejä... :(

Operaattori ja liittymä vaihtui, joo, mutta kaikki numerot, tekstarit, valokuvat säilyivät, olivat puhelimessa. Mitään varmuustoimia en tehnyt ennen liittymän lakkaamista ja SIM-kortin vaihtoa. Mutta ne kauan vaalimani ääniviestit sitten katosivat... jollakin palvelimella kuulemma lilluivat/lilluvat. Tuntuu vain hullulta, ettei kukaan muka pääse käsiksi sinne, jotta viestit voitaisiin palauttaa.

 

Jos olisin joutunut nappaamaan talteen esim. puh.numerot, olisin takuulla tajunnut ottaa talteen myös äniviestit, mutta kun sanottiin, että kaikki säilyy.. No, omaa tyhmyyttä tällainen osaksi, mutta silti olen sitä mieltä, että ihmiset eivät voi automaattisesti tällaista 'katoamisvaaraa' tietää.

 

Käyttäjätaso 7

Ketuttaa2 kirjoitti:Jos olisin joutunut nappaamaan talteen esim. puh.numerot, olisin takuulla tajunnut ottaa talteen myös äniviestit, mutta kun sanottiin, että kaikki säilyy.. No, omaa tyhmyyttä tällainen osaksi, mutta silti olen sitä mieltä, että ihmiset eivät voi automaattisesti tällaista 'katoamisvaaraa' tietää.

 


Tästä olen samaa mieltä , kun eihän kaikki ole mobiiliverkkotekniikan ammattilaisia. Siihen en osaa ottaa kantaa saisiko Telia kaivettua ne vastaajaviestit jostakin varmuuskopioista ja laitettua sinulle vaikkapa sähköpostin liitteenä vai onko se vain halusta kiinni. Se kuitenkin on varmaa , että jokaisella operaattorilla on oma vastaajapalvelunsa verkoissaan ( ei siis ole ne viestit puhelimessa ) ja niiden välillä siirto tuskin on mahdollista.

Kiitos vastauksesta. Joo, samaa olen miettinyt, rupeaisivatkohan kaivamaan noita vielä esiin. Ja mikä on se taho, jolta tätä voisi kysyä? Aspa:ssa ei tiedetty ainakaan ehdottaa ääniviestien lähettämistä koneelle, kun kysyin, mitä olisin voinut tehdä, ettei näin olisi käynyt...hmm.

Käyttäjätaso 7

Niinpä. Aspassa tuskin on sellaista osaamista , mitä tässä kenties tarvitaan , mutta heidän kauttansa asiaa on kai pakko yrittää eteenpäin. Yhteydenottolomake on yksi mahdollisuus , kun siihen selvittää asian , niin se toivottavasti menee jonkun verkkoasiantuntijan käsiteltäväksi.

 

https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto

 

https://www.telia.fi/kirjautuneille/lomakkeet/palvelupyynto

Vastaa