VoLTE/VoWiFi ei toimi OnePlus 5 puhelimessa

  • 16 December 2021
  • 11 kommenttia
  • 461 katselukertaa

Päivitin viikko sitten Elisalta Telialle. Pettymys oli suuri kun tajusin, että 4G-puhelut / VoLTE / WIFI puhelut lakkasi toimimasta Telian puolella.


 


Puhelinmallini on Oneplus 5, jossa nuo ominaisuudet on toiminut Elisalla hyvin vuosikausia. WIFI puhelut ei ole mulle niin tärkeitä, mutta pidän outona että 4 vuotta vanhalla lippulaivapuhelimella puhelut reititetään 2000-luvun alun teknologialla (3G). Tää häiritsee erityisen paljon jos puhelun aikana tarvii tehdä jotain netissä, mutta muutenkin kuuluvuus on epäluotettavampi ja puhelut yhdistyy hitaammin. Lisäksi tulevat puhelut katkeaa 45 sekunnin kohdalla.


 


Voisitteko ASAP päivittää Oneplus 5:een nuo ominaisuudet? Ja samalla myös muihin puhelinmalleihin joista ne puuttuu.


 


Kiitos.


 


Edit ReOlivia: täsmennetty otsikkoa


11 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

tämä volte joka on purkka viritys. en ole päässyt testaamaan elisan voltea, mutta dna:n ja telia:n volte toimii yleisprofiililla, joten kuulostaisi että puhellimen volte tuki olisi kuraa. voi siltikin olla telian vika jos tehneet malli kohtaisia muokkaisia oletuksesta.

 

oneplus puhelimen voi epälukita ja rootata, eli voisi löytyä ohjeita foorumeilta ja android kehittäjiltä asian suhteen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @golemus ja tervetuloa Telian yhteisöön!

 

Oletko kytkenyt oman liittymäsi kohdalta 4G-puhelut päälle? Eli omilta sivuilta oma liittymä - lisäpalvelusi - 4G-puhe. Löytyy sieltä alempaa.

Puhelimesta kannattaa nollata aiemman operaattorin asetukset VOLtesta ja 4G:stä sekä käynnistää puhelin uusiksi kun Telian liittymään on tilattu 4G-puhe.

En ihan satavarma ole tuleeko tuossa vanhemmassa OnePlussassa onnistumaan noin, mutta esim. mieheni Ulefone Armor 5-puhelimeen sain noin toimimaan 4G- ja WiFi-puhelut Telian liittymällä vaikka puhelin ei tuettujen listalta löytynytkään 😉>

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Moi @golemus,

 

Kyseinen laite on julkaistu 2017, eli on yli 5 vuotta vanha ja on jonkin aikaa sitten saavuttanut valmistajan EoL (End of Life) tilan jonka takia IMS (VoLTE/VoWiFi) tuen saaminen kyseiseen luuriin virallisesti ei valitettavasti onnistu enää. Vanhin OnePlus luuri missä löytyy virallinen IMS tuki Telian liittymiin on OnePlus 6-sarja.

 

Telian puolelta tuemme avoimesti kaikkia valmistajia kytkemään IMS tuen päälle, kunhan kaikki toiminnot kuten esimerkiksi hätäpuhelut VoLTEn yli toimii ilman ongelmia. Toki löytyy valmistajia jotka sallivat IMS teknologian meidän liittymiin ilman että ovat meille ilmoittaneet siitä tai lähettäneet laitteita testattavaksi, mutta näitä emme voi listata 100% toimiviksi kun emme itse ole pystyneet varmistamaan että kaikki toimii.

 

Lähes kaikista 2020-> julkaistuista puhelinmalleista löytyy VoLTE ja VoWiFi tuki Telian liittymiin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Tarkentaisin eli kaikki Telian myymät 2020 -> alkaen julkaistuissa varmaan tukee, mutta sitten jos muualta ostaa voi tulla haasteita. Esim Pixel puhelimista puuttuu VoLTE profiilit ja myös puutteita löytyy muiden markkina alueilla myymissä laitteissa eli ei kannata ostaa luuria ulkomailta jos sitä samaa mallia ei myydä meillä ja ole tänne suunniteltu firmware. 

Mikäs juttu tää on et pitää olla aina joku laitekohtainen tuki?

 

Mä oon ymmärtänyt että jos on joku tietoliikennestandardi (tässä tapauksessa VoLTE) ja sekä operaattori että laitevalmistaja ilmoittaa noudattavansa/tukevansa kyseistä standardia nii silloin ominaisuuden pitäisi toimia automaattisesti ilman mitään valmistaja tai mallikohtaisia säätöjä. Eihän 3G:ssäkään lisätä mitään laitekohtaisia tukia vai lisätäänkö?

 

Anyway toi puheluiden katkeeminen 45 sekunnissa + VoLTE:n toimimattomuus on mulle niin isoja ongelmia että irtisanoin liittymän. Katotaan 6-12kk kuluttua uusiksi, toivottavasti siihen mennessä ongelmat on korjattu 🙂>

Hieman offtopic asia, mutta onko nykypäivänä edes mahdollista saada luotettavaa Voice Over Wifi yhteyttä edes teoriassa?

 

Muutaman kerran kun sitä kokeilin nii muuten toimi hyvin, mutta ongelmaksi muodostui se että jos menee pois Wifi verkon kuuluvuusalueelta niin puhelu katkeaa.

 

Pystyykö nykyteknologia siis siihen että jos puhelun aloittaa Voice over Wifinä ja siirtyy paikkaan jossa wifin kuuluvuus menee huonoksi niin puhelu siirtyy automaattisesti joko LTE tai 3G verkon puolelle ilman että se katkeaa? Mun puhelimessa tämä siirtymä ei ainakaan toiminut ja sen takia kytkin ominaisuuden pois päältä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

VoLTE toimii aika paljon eri tavalla kuin aikaisempi 2G/3G puhelut. Standardi ei ole niin tiukka ja mahdollistaa operaattorikohtaisia asetuksia ja tästä syystä testattava melkeinpä. On myös laitteita missä on ns. Oletusprofiili jolla voi toimia ja tämä olla käytössä minkä @SebastianE mainitsi.

 

Kyllä pitäisi olla suht luotettava ja yliheitto VoWIFI -> VoLTE pitäisi toimia. Mutta suoraan VoWIFI -> 3G ei toimi eikä varmaan VoWIFI -> VoLTE myöskään ulkomailla toimi yliheitto lennosta. 

Itse suosittelen VoLTE ensisijaisesti kun verkko kuuluu. VoWIFI silloin kun tarvitsee mikäli ei kuulu tai ulkomailla niin voi soitella kotimaan hinnalla

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@golemus  kirjoitti:

Katotaan 6-12kk kuluttua uusiksi, toivottavasti siihen mennessä ongelmat on korjattu 🙂>


45 sekunnin sointiaika on ollut Soneran, Globetelin ja Telian liittymissä käytössä jo yli kymmenen vuotta. Kannattaa tehdä seuraava sointiaikatarkastus uudelleen 6 – 12 vuoden kuluttua.

 

Toinen vaihtoehto on, että hankit kaksi Telian liittymää ja laitat ensimmäisestä liittymästä viivesiirron toiseen. Silloin saat 30+30 sekuntia sointiaikaa, mutta joudut kantamaan mukanasi kahta puhelinta.

 

Dual-sim puhelimen soveltuvuudesta tähän käyttötilanteeseen en osaa sanoa varmasti.

 

Nehän ovat yleensä dual standby, eli molemmat kortit toimivat ainoastaan valmiustilassa. Ennen 30+30-yhdistelmän käyttöönottoa tulisi varmistua, että dual-sim-puhelimen ensimmäinen liittymä ehtii varmasti palata valmiustilaan ennen kuin seuraavaa puhelua tarjotaan. Mikäli dual-sim puhelin ei pysy puheluiden kanssa perässä, lopputuloksena on, että 30 sekunnin jälkeen puhelu alkaa tuutata varattua.

En tiedä milloin se sitten on muuttunut, mutta olen melko varma että äidilläni aikoinaan ollut Soneran liittymä soi paljon pidempään kuin 45 sekuntia ennen puhelun katkeamista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

No kyllä siitä on täytynyt olla jo hyvin pitkä aika. Löysin maininnan soittoyrityksen katkemisesta 45 sekunnin kohdalla vuodelta 2012:

 


Juzt kirjoitti Matkapuhelinfoorumille 1.6.2012:

Testasin, Saunalahden liittymä hälyytti 2 minuuttia, Sonera Easy 45 sekuntia.


Lisäksi löysin sfnetin puolelta vanhan maininnan vuodelta 2004, jonka mukaan soittoyritykset katkaistaan 45 – 180 sekunnin kohdalla. Kommentti oli kirjoitettu yleisellä tasolla. Mutta voin kyllä arvata, että se 45 sekunnin operaattori oli jo tuolloin TeliaSonera.

Kunniamerkki +4

Mulla on myös vanhana puhelimena OP 5. Jo muuta vuosi sitten kyselin VoLTE/VoWiFi tukea eikä enää silloinkaan luvattu. Elisa ainoa millä toimi...

 

Vastaa