Yhteydet pätkivät, milloin saan asuinalueelleni 5G -yhteydet?


Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12
 

 

no verkko pätkii toivoisin että telia alueellani parantaa verkkoa  onko tosi että telia tuo mun alueelle 5g verkon ei vielä tänä jouluna mutta sitä seuraavana jouluaattona

 

 

EDIT katjane: muokattu otsikkoa

 

29 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

joku väitti että telia tuo ensivuonna mun alueelle 5g verkon osana yhteisverkko hanketta

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@tero812  kirjoitti:

no verkko pätkii toivoisin että telia alueellani parantaa verkkoa  onko tosi että telia tuo mun alueelle 5g verkon ei vielä tänä jouluna mutta sitä seuraavana jouluaattona



Millä alueella verkko pätkii, kertoisitko esim. postinumeron? Tarkkoja osoitteita tai omia tietoja ei tule kirjoittaa Yhteisöön.

Jos katsot meidän kuuluvuuskarttaa, niin onko käyttöpaikkaan millainen laskennallinen kuuluvuus, vahva vai heikko? Entä näkyykö meidän häiriökartalla tiedossa olevaa häiriötä alueellasi?

Yhteisverkon 5G -päivityksiä voi seurata Yhteisverkon sivuilta, mihin he kertovat lähiaikoina tulevista laajennuksista.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

postinumero jolla alueella verkko pätkii on 94400

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@tero812  kirjoitti:

postinumero jolla alueella verkko pätkii on 94400




Alueella ei näy mitään häiriöitä verkon puolella. Millaisella laitteella käytät nettiä ja miten katkeaminen ilmenee? Häviääkö esim. modeemista signaalin voimakkuudet / jokin valo syttyy punaisella? Jos kyse on puhelimen netistä, niin katoaako "Telia" tai "4G" maininta kokonaan puhelimen ylälaidasta?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

toivon että verkkoaparannetaan koska ei aina kun pitäisi voi ees windowsia asentaa puhdaasti uudestaan kun yhteys on niin onnettoman hias ja pätkii niin pahasti oletan että telialla on samoissa tukiasemissa lähettimiä kuin elisalla ja edunvalvoja maksaa mulle elisan mobiililaajakaistaa ja isosisko maksaa mulle telian mobiililaajakaistaa ja elisan työntekijä sanoi että verkon hitaus johtuu siitä että kuulut tosi pahaan katvealueeseen ja et ole ainoa kuulema joka on asiasta siitä valittanut että muiltakin on tullut elisalle valituksia ja telialla kuulema samoissa tukiaasemissa lähettimet kuin telialla joten voi sanoa että telian mobiililaajakaistakin kuuluu tosi pahaan katvealueeseen ja postinumero on tosiaan tuo 94400  ja alue kaipaa verkon huolto ja parannus töitä kaukaisimmat tukiasemat on 1600 metrin ja 1300 metrin päässä ja lähin tukiasema on siinä 950 metrin päässä  kuten sanoin yhteyteys on monesti ruuhka aikaan tosi hias eikä ihme kun alueeni kuuluu tosi pahaan katvelaueeseen eli verkkoa pitäisi parantaa joko tuota tukiasemiin lisää kapasiteettia ja uudempaa 4g tekniikkaa tai tuota viimein se 5g ja mielellään sillä 700mhz taajuutella mutta 3500mhz taajuus kyllä myös kelpaa toivon todella että telia rupeaa parantaan verkkoa alueellani jonka postinumero on se 94400 koska se on aika ikävää jos windowsiin tulee joku paha onkelma ja joutuu asentaan sen puhtaasti uudestaan niin menettää todella paljon pelejä tietokoneelta menettää kaikki ja koneen täytyy olla noin yksi ja puoliviikkoa päälle tai kaksi viikkoa kokoajan koneen ja netin päällä kun pelien lataus ruuhkaaikana katvealueen takia niin hias siksi ei oikeastaan voi ees windowsia alustaa netin hitauten takia kun pelien takaisin saamisessa kestää niin kauan aikaa enkä osaa varmuuskopioita pelejä eikä ole siihen tilaa pitäisi se asikkaitenkin sanan jotain painaa telialla on lähettimet samassa tukiasemassa kuin elisalla ja tosiaan elisan mies tarkasti tukiaseman ja totesi että alue kuuluu todella pahaan katvealueeseen siis mun osoite ja viereiset talot joten sitä nettiä tulisi parantaa eli lisätä 4g kapasiteettia ja tuota uudempaa 4g tekniikkaa tai jopa 5g lähettimet nykyisiin tukiasemiin ja tehdä kokonaan uusia tukiasemia johon vielä uudempaa 5g tekniikkaa koska 5g ei mun alueella ole 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Meillekin on postinumeron alueelta tullut palautetta verkon kapasiteetista sekä kuuluvuudesta. Nämä palautteet käsitellään ja viedään eteenpäin verkonsuunnittelijan tietoon, jotta alueelle saadaan parannuksia. Parannuksien aikataulusta ei ole tarkempia tietoja tällä hetkellä antaa, mutta suosittelen seuraamaan Yhteisverkon ajankohtaista -sivustoa, jossa kerrotaan tulevista parannuksista. Sivuilla kerrotaan myös paikkakuntia sekä aikatauluja, joihin 5G on seuraavaksi tulossa.

Oletko kokeillut vielä siirtää omaa modeemia sisätiloissa eri ikkunoiden luokse? Kuuluvuus sisätiloissa voi olla pienestäkin kiinni, joten pienikin siirto voi vaikuttaa jo paljon signaalin voimakkuuteen ja sillä on suora vaikutus myös saataviin latausnopeuksiin. Ulkoiset 4G -antennit, joita voi kiinnittää sisäpuolelle ikkunaan tai rakennuksen ulkopuolelle, voivat myös ratkaista kuuluvuusongelman.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

tein nyt nopeustestejä niin lataus nopeus oli ensin 37 megaa ja sitten 15.3 megaa ja lopulliset lukemat jotka voi jonkun verran paranea tai huonontua uusilla teisteillä oli latautaus nopeus 29.2 megaa ja lähetys nopeus 26.1 megaa mutta monesti perjantai ja lauantai ja sunnuntai iltoina ja varsinkin sunnuntaina voi nopeus jäähä lataus nopeus jopa 8-10 megaan ja telian mukaan 10 megaa on se johon ne reakoi että alkaa nopeasti toimiin tuota alhaisinta 10 megan nopeutta on silloin tällöin muttei onneksi aina no miten sellainen asia kun on lokakuu eikä ihmiset enää niin paljon käytä älypuhelinta ulkona ja kun on lokakuu niin puista lähtee lehdet joskus jonkun operaattorin asiakaspalvelija sanoi että jopa puun lehdet voi vaikuttaa nopeuteen  mutta sitten tietysti mun alueella on sellaisia tosi korkeita puita jotka ei ole lehti puita vaan on havuneulasia ja neulasia oksissa entä nyt tämä kun yhä useampi suomalainen ottaa molemmat korona rokotteet ja kohta jaetaan kolmas koronarokote ja influenssa rokote niin kun korona rajoituksia aletaan purkaa niin ihmiset haluaa tehä töitä toisten kanssa oikeilla työpaikoilla ja koululaiset käytä oikeaa koulua niin kun etätyöskentely vähenee kun korona rajoituksia puretaan niin voiko se nopeuttaa jonkun verran mobiili nettiä siis jonkun verran vai tuntuvasti itse olen sitä mieltä että nuo asiat ei merkittävästi nopeuteen vaikuta vaan täytyy juurikin tehä noita verkonparannus töitä jota muutkin on mun postinumerosta 94400 vaatineet netin hitauten takia ja sen takia että netti ei ole vakaa vain nopeus vaihtelee aivan liikaa mutta onko pahin ruuhka yleensä perjantai iltana ja lauantai iltana ja sunnuntai iltana 4 aikaan iltapäivällä eli loppu iltapäivä ja 7 aikaan iltaaikaa aina puoli kahteen toista tai puoli kahteen yöllä asti

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

ja vielä sen verran kun mun lisäksi tosi moni postinumerosta 94400 on tehnyt niitä valituksia ja kun vastasitkin että alueelle on suuniteltu parannuksia niin koska niitä voi otottaa meneekö 1-2 vuotta vai voisiko niitä oottaa jo 6-8kk sisällä koska tilanne on tosi paha netin nopeuten suhteen vaikka on panorama anteeni joka maksoi 48e ikkunan ulkopuolella kiinni ja siitä menee reitittimeen johto niin siitä huolimatta netin nopeutessa ei nykyajan vaativassa käytössä ole kehuttavaa kun puhutaan 4k ja 8k toistosta vaatitaan jo 80 megan netti niin että se toimii kokoajan vähintään 80 megaa ja niihin nopeuksiin ei ole mulla ruuhkaaikana mitään asiaa turha ees kuvitella sellaisia nopeuksia katvealueella ja ruuhkaikana juuri ja juuri hyvällä onnella päästään tuohon lataus nopeutessa tuohon 21-31 megan alueelle no voi se ehkä juuri ja juuri riittää 4k toistoon mutta 8k tarkkuuten toistoon sillä ei ole mitään asiaa

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@tero812  kirjoitti:

1) tein nyt nopeustestejä niin lataus nopeus oli ensin 37 megaa ja sitten 15.3 megaa ja lopulliset lukemat jotka voi jonkun verran paranea tai huonontua uusilla teisteillä oli latautaus nopeus 29.2 megaa ja lähetys nopeus 26.1 megaa mutta monesti perjantai ja lauantai ja sunnuntai iltoina ja varsinkin sunnuntaina voi nopeus jäähä lataus nopeus jopa 8-10 megaan ja telian mukaan 10 megaa on se johon ne reakoi että alkaa nopeasti toimiin tuota alhaisinta 10 megan nopeutta on silloin tällöin muttei onneksi aina

2) no miten sellainen asia kun on lokakuu eikä ihmiset enää niin paljon käytä älypuhelinta ulkona ja kun on lokakuu niin puista lähtee lehdet joskus jonkun operaattorin asiakaspalvelija sanoi että jopa puun lehdet voi vaikuttaa nopeuteen  mutta sitten tietysti mun alueella on sellaisia tosi korkeita puita jotka ei ole lehti puita vaan on havuneulasia ja neulasia oksissa entä nyt tämä kun yhä useampi suomalainen ottaa molemmat korona rokotteet ja kohta jaetaan kolmas koronarokote ja influenssa rokote niin kun korona rajoituksia aletaan purkaa niin ihmiset haluaa tehä töitä toisten kanssa oikeilla työpaikoilla ja koululaiset käytä oikeaa koulua niin kun etätyöskentely vähenee kun korona rajoituksia puretaan niin voiko se nopeuttaa jonkun verran mobiili nettiä siis jonkun verran vai tuntuvasti

3)itse olen sitä mieltä että nuo asiat ei merkittävästi nopeuteen vaikuta vaan täytyy juurikin tehä noita verkonparannus töitä jota muutkin on mun postinumerosta 94400 vaatineet netin hitauten takia ja sen takia että netti ei ole vakaa vain nopeus vaihtelee aivan liikaa mutta onko pahin ruuhka yleensä perjantai iltana ja lauantai iltana ja sunnuntai iltana 4 aikaan iltapäivällä eli loppu iltapäivä ja 7 aikaan iltaaikaa aina puoli kahteen toista tai puoli kahteen yöllä asti




Jaottelin viestisi 3 osaan ja vastaan niihin.

1) Saamasi nopeudet on ilmoitetun nopeuden vaihteluvälin sisällä, eli 10 Mbits - liittymän maksiminopeus. Tuo 10Mbit/s nopeus on se mitä lupaamme verkosta saatavaksi yleisesti ja toteutuvan nopeuden jäädessä alle sen, voidaan esim. määräaikainen sopimus purkaa. Me kyllä seuraamme verkon kapasiteettia myös ennenkuin tuo nopeus pääsee laskemaan liian alas, eli voimme parantaa verkkoa vaikka keskiarvolliset nopeudet ei menisi alle 10Mbit/s.

2) Olet oikeassa, että erittäin moni asia vaikuttaa verkosta saatavaan nopeuteen. Verkon kuormitus, eli alueen käyttäjien sekä käyttäjien kaistan käytön määrä, vaikuttaa saataviin yhteysnopeuksiin. Etätyön lisääntyminen tai vähentyminen ei kuitenkaan vaikuta suuresti nopeuksiin, koska etätyössä käytettävän kaistanmäärä ei ylitä sitä, mitä illan ruuhka-aikana viihdekäyttö vie. Nopeus voi siis laskea etätyön vuoksi, mutta yleensä niin paljon kuin ruuhka-aikana (Pe-su ja illat). Lehtipuut on myös mahd. vaikuttaja signaalin voimakkuuteen, muttei ainoa. Kaikki mikä tukiaseman ja modeemin antennien välissä vain on, vaikuttaa kyllä signaalin kulkuun.


3) Ruuhka-aika on tosiaan se raskain aika mobiiliverkon nopeudelle ja olet oikeassa, vain verkonlaitteita päivittämällä tai kuuluvuutta lisäämällä saadaan nämä ruuhka-ajan ongelmat korjattua. Kuuluvuuden parantaminen auttaisi ruuhka-aikaan silloin, jos jotkut laitteet yhdistää kaukaa ja heikolla signaalilla. Tällöin tukiasema vielä herkemmin ruuhkaantuu, kun se joutuu varmistelemaan yhteyttä ja tiedonsiirtoa heikon signaalin päässä olevaan laitteeseen. Uudemmasta viestistäsi luinkin, että sinulla on jo ulkoinen antenni ja lähetysnopeuden perusteella hyvä signaalitaso. Kuuluvuuden parantaminen uudella tukiasemalla ei kuitenkaan ole aina kovin nopea toimenpide koska rakentamisessa on monta eri vaihetta ja niiden etenemisessä voi kestää kauanki, tästä meiltä löytyykin Yhteisöstä mielenkiintoinen artikkeli.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@tero812  kirjoitti:

ja vielä sen verran kun mun lisäksi tosi moni postinumerosta 94400 on tehnyt niitä valituksia ja kun vastasitkin että alueelle on suuniteltu parannuksia niin koska niitä voi otottaa meneekö 1-2 vuotta vai voisiko niitä oottaa jo 6-8kk sisällä koska tilanne on tosi paha netin nopeuten suhteen vaikka on panorama anteeni joka maksoi 48e ikkunan ulkopuolella kiinni ja siitä menee reitittimeen johto niin siitä huolimatta netin nopeutessa ei nykyajan vaativassa käytössä ole kehuttavaa kun puhutaan 4k ja 8k toistosta vaatitaan jo 80 megan netti niin että se toimii kokoajan vähintään 80 megaa ja niihin nopeuksiin ei ole mulla ruuhkaaikana mitään asiaa turha ees kuvitella sellaisia nopeuksia katvealueella ja ruuhkaikana juuri ja juuri hyvällä onnella päästään tuohon lataus nopeutessa tuohon 21-31 megan alueelle no voi se ehkä juuri ja juuri riittää 4k toistoon mutta 8k tarkkuuten toistoon sillä ei ole mitään asiaa




Mobiiliverkko ei aina riitä näihin korkeaa latausnopeutta vaativiin palveluihin, mutta kyllä tuo 80Mbit/s on täysin mahdollista mobiilin (4G- ja varsinkin 5G -verkon) kautta saada. 4G verkossa se vain vaatii yleensä useamman taajuuden yhtäaikaista käyttä, eli Carrier Aggrecation -ominaisuutta niin verkolta kuin päätelaitteeltakin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

kauan uskot kun alueelta 94400 on tullut todella paljon valituksia siitä että verkko on todella hias ja epävakaa että verkkoapitäisi parantaa ja sama niin telialla kuin elisalla kuulema kumassakin operaattorissa sama onkelma niin onko toivoa kun lupasit että kun on tullut todella paljon valituksia alueesta 94400 että on todella paha katvealue niin kauan kun sanoit että telia ainakin on asiasta ihmisiä kuullut ja alueelle suunitellaan tuntuvia verkonparannus toimia niin milloin sopii oottaa että parannuksia aletaan tekeen ja milloin parannukset sitten sen lisäksi valmiit meneekö 6-8kk tai 8kk tai 1-2 vuotta  alueellahan mulla kolme tukiasemaa jotka yltää mulle saakka yksi on 1600 metrin päässä kaukaisin ja sitten toiseksi kaukaisin 1300 metrin päässä ja lähin tukiasema 950 metrin päässä niin koska telia tekee kaikkiin 94400 alueen tukiasemiin tuntuvia parannuksia että verkosta tulee todella nopea ja todella vakaa niin kauan kestää että telia alkaa tekeen parannuksia ja kauan sen lisäksi yleensä kestää siinä että ne on valmiit puhutaanko 8kk vai meneekö peräti 1-2 vuotta tai lyhyimilläänkin 8 kuukautta tai yksi vuosi 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

vai voitaanko parannuksia alkaa tekeen jo 6kk päästä niin että olisivat valmiita 8 kuukauten tai vuoden päästä eli 12kk

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@tero812  kirjoitti:

kauan uskot kun alueelta 94400 on tullut todella paljon valituksia siitä että verkko on todella hias ja epävakaa että verkkoapitäisi parantaa ja sama niin telialla kuin elisalla kuulema kumassakin operaattorissa sama onkelma niin onko toivoa kun lupasit että kun on tullut todella paljon valituksia alueesta 94400 että on todella paha katvealue niin kauan kun sanoit että telia ainakin on asiasta ihmisiä kuullut ja alueelle suunitellaan tuntuvia verkonparannus toimia niin milloin sopii oottaa että parannuksia aletaan tekeen ja milloin parannukset sitten sen lisäksi valmiit meneekö 6-8kk tai 8kk tai 1-2 vuotta  alueellahan mulla kolme tukiasemaa jotka yltää mulle saakka yksi on 1600 metrin päässä kaukaisin ja sitten toiseksi kaukaisin 1300 metrin päässä ja lähin tukiasema 950 metrin päässä niin koska telia tekee kaikkiin 94400 alueen tukiasemiin tuntuvia parannuksia että verkosta tulee todella nopea ja todella vakaa niin kauan kestää että telia alkaa tekeen parannuksia ja kauan sen lisäksi yleensä kestää siinä että ne on valmiit puhutaanko 8kk vai meneekö peräti 1-2 vuotta tai lyhyimilläänkin 8 kuukautta tai yksi vuosi 




Valitettavasti juuri nyt ei ole tiedossa päivityksiä, eli en myöskään pysty sanomaan millä aikavälillä parannuksia tulee. Yhteisverkon osalta rakennamme DNA:n kanssa yhdessä parannuksia. Yhteisverkon parannuksista kerrotaan Yhteisverkon omilla sivuilla.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

mutta lupaako telian väki tehä kaiken sen minkä voi että alueen 94400 mobiiliverkko toimisi mahollisimman luotettavasti ja nopeasti eli olisi todella nopea ja vakaa niin lupaako telia tehä kaikkensa sen eteen tarkoitan että voiko operaattori tuota noin seurata netin toimintaa ja tehä omasta paikastaan mitään sen eteen että mobiilinetti toimisi mahollisimman vakaasti ja nopeasta ja olisi niin nopea ja vakaa kuin mahollista entisessä asuinpaikassa kun oli vissiin elisa liittymänä niin operaattori päätti tehä sellaisen ratkaisun että tekisi mun mobiilinetistä niin nopean kuin mahollista siirtämällä nettini käyttään sellaista tukiasemaa jolla ei juuri käyttöä ollenkaan ole yksi mahollisuus tietysti olisi kun elisan mukaan 1800mhz taajuutella ei kuulema niin pahasti ruuhkaa ole että yrittäisittä ohjata mun zte 801a 5g reittimen käyttään 1800mhz itse koitin sitä saaha reittimestä käyttöön kun telia yhteisössä vai oliko chätissä joku neuvoi miten sen tuolla reittimellä saa käyttöön mutta kun mä otin sen käyttöön ja sen piti parantaa nettiä varsinkin ruuhka aikana niin mun netti ei siitä ollenkaan tykännyt meni todella hitaaksi mutta jos te siellä tekisittä jotain sellaisia säätöjä että reitittimeni käyttäisi 1800mhz verkkoa kun se ei kuulema ruuhkaiakana ole niin ruuhkanen itse en uskalla siihen enää kajota  ja voiko telia sieltä operaattorin pääpaikasta mitenkään optimoita mun mobiilinettiä ja sen toimintaa parantaa niin että se on nopeampi ja vakaampi vai onko tosi mitä joku meinasi operaattorilta että mobiilinettiä ei voi operaattorin pääpaikasta optimoita niinkö kiinteää nettiä voi vaan mobiilinetin parannus liittyy siihen että tehään uusia tukiasemia ja niihin uusia lähettimiä ja vanhoihin tukiasemiin myös uusia lähettimiä ja kun sanoitte että ette tiiä tarkkaa aikaa milloin alueella 94400 on verkon parannus töitä niin tarkoitatteko sillä sitä että verkon parannus työt voi alkaa piankin tai voi kestää todella pitkään ennenkö verkkoa aletaan parantaa että tarkoititako sillä kun sanoitte että ette tiiä tarkkaa verkonparannus aikataulua niin tarkoitittako sillä sitä että verkkoa saatetaan alkaa parantaa minkä tahansa ajan sisällä eli vaikka useammassa viikossa tai useammassa kuukautessa tai että parannuksia voi olla jo 8-12kk sisällä käytössä eli tarkoitatteko että ette vain osaa sanoa tarkkaa aikaa että päivityksiä voi olla tulossa joko pian tai sitten niiten tulossa voi kestää pitkäänkin

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@tero812  kirjoitti:

1) mutta lupaako telian väki tehä kaiken sen minkä voi että alueen 94400 mobiiliverkko toimisi mahollisimman luotettavasti ja nopeasti eli olisi todella nopea ja vakaa niin lupaako telia tehä kaikkensa sen eteen tarkoitan että voiko operaattori tuota noin seurata netin toimintaa ja tehä omasta paikastaan mitään sen eteen että mobiilinetti toimisi mahollisimman vakaasti ja nopeasta ja olisi niin nopea ja vakaa kuin mahollista

2)entisessä asuinpaikassa kun oli vissiin elisa liittymänä niin operaattori päätti tehä sellaisen ratkaisun että tekisi mun mobiilinetistä niin nopean kuin mahollista siirtämällä nettini käyttään sellaista tukiasemaa jolla ei juuri käyttöä ollenkaan ole yksi mahollisuus tietysti olisi kun elisan mukaan 1800mhz taajuutella ei kuulema niin pahasti ruuhkaa ole että yrittäisittä ohjata mun zte 801a 5g reittimen käyttään 1800mhz itse koitin sitä saaha reittimestä käyttöön kun telia yhteisössä vai oliko chätissä joku neuvoi miten sen tuolla reittimellä saa käyttöön mutta kun mä otin sen käyttöön ja sen piti parantaa nettiä varsinkin ruuhka aikana niin mun netti ei siitä ollenkaan tykännyt meni todella hitaaksi mutta jos te siellä tekisittä jotain sellaisia säätöjä että reitittimeni käyttäisi 1800mhz verkkoa kun se ei kuulema ruuhkaiakana ole niin ruuhkanen itse en uskalla siihen enää kajota  ja voiko telia sieltä operaattorin pääpaikasta mitenkään optimoita mun mobiilinettiä ja sen toimintaa parantaa niin että se on nopeampi ja vakaampi vai onko tosi mitä joku meinasi operaattorilta että mobiilinettiä ei voi operaattorin pääpaikasta optimoita niinkö kiinteää nettiä voi vaan mobiilinetin parannus liittyy siihen että tehään uusia tukiasemia ja niihin uusia lähettimiä ja vanhoihin tukiasemiin myös uusia lähettimiä

3)ja kun sanoitte että ette tiiä tarkkaa aikaa milloin alueella 94400 on verkon parannus töitä niin tarkoitatteko sillä sitä että verkon parannus työt voi alkaa piankin tai voi kestää todella pitkään ennenkö verkkoa aletaan parantaa että tarkoititako sillä kun sanoitte että ette tiiä tarkkaa verkonparannus aikataulua niin tarkoitittako sillä sitä että verkkoa saatetaan alkaa parantaa minkä tahansa ajan sisällä eli vaikka useammassa viikossa tai useammassa kuukautessa tai että parannuksia voi olla jo 8-12kk sisällä käytössä eli tarkoitatteko että ette vain osaa sanoa tarkkaa aikaa että päivityksiä voi olla tulossa joko pian tai sitten niiten tulossa voi kestää pitkäänkin




1) Arvioimme saamien palautteiden perusteella muutostarpeet ja teemme päätökset parannuksista mahdollisimman pian. Päätöksestä parantaa verkkoa kestää kuitenkin vielä aikaa, ennenkuin parannukset näkyy loppukäyttäjillä. Meidän verkkosivuilla voi seurata kuinka paljon verkkoa päivitetään jatkuvasti. Postinumerosi alueella päivitykset ei välttämättä näy kartalta, koska siellä parannuksia tekee Yhteisverkko.

2)4G modeemin hallinnasta voi tosiaan itse valita ja/tai lukita taajuksia, joita modeemin tulee käyttää. Tämä voi auttaa jos alueella on käytettävissä useampia eri taajuuksia. Sinun postinumeron alueella testattavia taajuuksia voisi olla 2100MHz, 1800MHz ja 800MHz. Me emme  voi etänä hallita 4G -modeemeja, valinnat on tehtävä itse laitteen hallinnasta. Jos laite on hankittu meiltä, voit tarkistaa löytyisikö sinun modeemille ohjeet tuohon lukitksen tekoon.


 


3) Valitettavasti tähän on vaikea sanoa mitää tarkempaa tietoa. Ainakaan 3kk aikana en usko päivityksiä tulevan koska silloin ne viimeistään olisi jo tiedossa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

jotta en menetä käyttöoikeutta telia yhteisöön niin onko teidänkin palvelussa jotkut säännöt ettei esimerkiksi kokoajan saa kysyä useita kertoja samaa ja toistaa päivästä toiseen samoja kysymyksiä jotka voisi yhteisön muita käyttäjiä ärsyttää mulla oli elisa yhteisössä kerran kahden kuukauten esto ja otin siitä kyllä opiksi eli siellä oli selkeät säännöt esto tuli siitä kun toistuvasti kielloista huolimatta ja kielto annettiin useita kertoja enkä uskonut useaan kertaan tulleita kieltoja vaan mainitsin osoite tietoja ja sain lopulta kahten kuukauten eston joka päättyi muistaakseni elokuussa tämän takia olen tosi tarkka teidänkin palvelussa eli esimerkiksi jos toistuvasti päivästä toiseen kysyy useaan kertaan samoja kysymyksiä jota voitaan pitää flootauksena niin voiko siitä tulla palveluun erinlaisia estoja kuten elisa yhteisössä tuli useiten huomautusten jälkeen kahten kuukauten käyttöesto

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@tero812  kirjoitti:

jotta en menetä käyttöoikeutta telia yhteisöön niin onko teidänkin palvelussa jotkut säännöt ettei esimerkiksi kokoajan saa kysyä useita kertoja samaa ja toistaa päivästä toiseen samoja kysymyksiä jotka voisi yhteisön muita käyttäjiä ärsyttää mulla oli elisa yhteisössä kerran kahden kuukauten esto ja otin siitä kyllä opiksi eli siellä oli selkeät säännöt esto tuli siitä kun toistuvasti kielloista huolimatta ja kielto annettiin useita kertoja enkä uskonut useaan kertaan tulleita kieltoja vaan mainitsin osoite tietoja ja sain lopulta kahten kuukauten eston joka päättyi muistaakseni elokuussa tämän takia olen tosi tarkka teidänkin palvelussa eli esimerkiksi jos toistuvasti päivästä toiseen kysyy useaan kertaan samoja kysymyksiä jota voitaan pitää flootauksena niin voiko siitä tulla palveluun erinlaisia estoja kuten elisa yhteisössä tuli useiten huomautusten jälkeen kahten kuukauten käyttöesto




Samasta asiasta saa kyllä kysyä, jos esimerkiksi haluaa jotain päivitystä tilanteeseen. Kuitenkaan täällä emme spämmää tai floodaa. Täältä pääset lukemaan Yhteisön säännöt ja käyttöehdot.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

hias netti turhauttaa suutuin niin siitä kun nykyiseen rakennukseen ei saa kattoanteenia 4g ja tulevaa 5g verkkoa parantaan että lopetin osan pakollisista lääkkeistä kun katsoin etten niitä lääkkeitä tarvi siis mielenterveys lääkkeitä tarvin vain mun epilepsia ja diapeettes lääkkeet ja kun kyseinen paikka ei sitä kattoanteenia salli ja ruuhka aikaan netin käyttö yhtä tuskaa niin pitää vähän osoittaa mieltä tiiätte itsekkin telialla ettei nuo 4g verkot ja tuleva 5g verkko toimi kunnolla ilman katolla olevaa suuntaanteenia ja musta paikan suunitelmista päättävä johto ylireakoi kun ei hyväksy netin käyttöön anteenia katolle onhan siellä televisio anteenikin niin mitä haittaa muka mobiiliverkon kattoanteeni voisi rakennukselle aiheuttaa vai oletteko samaa mieltä tuosta että mobiilinetti tarvii katolle kunnon suuntaanteenin

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@tero812  kirjoitti:

hias netti turhauttaa suutuin niin siitä kun nykyiseen rakennukseen ei saa kattoanteenia 4g ja tulevaa 5g verkkoa parantaan että lopetin osan pakollisista lääkkeistä kun katsoin etten niitä lääkkeitä tarvi siis mielenterveys lääkkeitä tarvin vain mun epilepsia ja diapeettes lääkkeet ja kun kyseinen paikka ei sitä kattoanteenia salli ja ruuhka aikaan netin käyttö yhtä tuskaa niin pitää vähän osoittaa mieltä tiiätte itsekkin telialla ettei nuo 4g verkot ja tuleva 5g verkko toimi kunnolla ilman katolla olevaa suuntaanteenia ja musta paikan suunitelmista päättävä johto ylireakoi kun ei hyväksy netin käyttöön anteenia katolle onhan siellä televisio anteenikin niin mitä haittaa muka mobiiliverkon kattoanteeni voisi rakennukselle aiheuttaa vai oletteko samaa mieltä tuosta että mobiilinetti tarvii katolle kunnon suuntaanteenin




Tosiaan ulkoisen suunta-antennin asennus ei monesti ole mahdollista ilman rakennuksen omistajan tai kiinteistön ylläpitäjän lupaa. Tässä operaattorin mielipiteellä ei ole väliä, vaan kiinteistön omistaja tekee päätöksen itsenäisesti. 


 


Asunnossa ei ilmeisesti ole mahdollisuutta wifi-yhteydelle kiinteistöön tulevan kiinteän laajakaistan kautta?


 


Mielellämme keskustelemme kanssasi teknisistä aiheista sekä meihin liittyvistä asioista. Henkilökohtaisesti suosittelen muiden aiheiden keskustelua suuntaamaan muille keskusteluforumeille.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

joo näin mä teen voisiko hoitokotiin jos raha ei ole onkelma niin voisinko ostaa omaan huoneeseen oman tukiaseman joka nettiä nopeuttaisi olen tälläisistä virityksistä kuullut operaattorikin on niistä maininnut että jos taloon hankkii oman tukiaseman niin sitten saa nauttia nopeasta netistä ilman häiriötekijöitä

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@tero812  kirjoitti:

joo näin mä teen voisiko hoitokotiin jos raha ei ole onkelma niin voisinko ostaa omaan huoneeseen oman tukiaseman joka nettiä nopeuttaisi olen tälläisistä virityksistä kuullut operaattorikin on niistä maininnut että jos taloon hankkii oman tukiaseman niin sitten saa nauttia nopeasta netistä ilman häiriötekijöitä




Huoneistoon ei omaa tukiasemaa saa edes rahalla. Kiinteistöihin (yleensä katolle) voidaan operaattorin tukiasema rakentaa kiinteistönomistajan luvalla. Eli operaattori vuokraa osan kiinteistöstä tukiasemaa varten. Tiedustelut tukiaseman rakentamisesta kiinteistöön tapahtuvat lähtökohtaisesti operaattorin toimesta. 


 


Suurissa kiinteistöissä voidaan pyrkiä aktiivisella vahvistimella parantamaan kuuluvuutta. Vahvistimien asennuksesta sovittaan kiinteistön omistajan kanssa. 


Tämän kaltaista vahvistinta ei siis kuluttaja voi hankkia eikä operoida, vaan sen asennus ja ylläpito tapahtuu operaattorin kautta. 


 


Parempaa mobiilireitintä voi sen sijaan kuluttaja ostaa ja asentaa käyttöönsä parantamaan yhteyttä.


 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

olenko minä ainoa alueellani 94400 jota harmittaa ja ärsyttää hidas ja epävakaa yhteys vai onko valituksia tullut muiltakin ja onko asia tietossa ja onko parannuksia tulossa joskus ei haittaa jos ei heti tai kuukausienkaan päästä jos niitä kuitenkin siis tuntuvia parannuksia verkkoon jossain vaiheessa ees tulee viimeksi esimerkiksi elisa paransi 94400 alueen verkkoa kesällä 2020 ja olen siinä käsityksessä että silloin parannetaan kaikkien operaattoreiten lähettimiä että tämän takia ei ole tulossa telialta parannuksia alueen 94400 verkkoon pitkään aikaan vai olenko tässä väärässä ymmärrän kyllä operaattoriakin jos ei ole halukas verkon vakautta ja nopeutta tukiasemien lisäyksellä ja niihin uudenaikaisia ja tehokkaita lähettimiä lisäämällä tai nykyisiin tukiasemiin lisää uudenakaisia ja tehokkaita lähettimiä tekemään koska se maksaa operaattoreille tosi paljon ja alueella 94400 ihmisiä ei valitettavasti ole tarpeeksi jotta parannuksia tulisi nopealla ajanjaksolla koska se on kunta eikä kaupunki ensin parannukset tulee kaupunkeihin ja sitten kuntiin ja lopulta kyliin eikö se näin mene jos vaihtasin asuinpaikkaa lähikaupunkeihin niin siellä olisi jo 5g verkkoa saatavilla mutta jonot asuintoihin on kuulema kuukausien mittaisia että täytyy vissiin tyytyä asemaansa voi olla jopa helpompaa kuin jonottaa kuukausia uuteen asuntoon ja kaupunkiin ja sitten vielä muuttokuorma sinne maksaa no mikä telialla on sellainen netin nopeus että telia alkaa jotain parannuksia nopeutetusti tekeen elisalla se nopeusvaatimus on että jos 4g verkko ei yllä kuuteen megaan niin verkonparannus töitä aletaan tekeen aika pian mikä se nopeusvaatimus on telialla minkä nopeuksisen yhteyten haltija ei voi yhteytestään valittaa jos nopeus pysyy siis lataus nopeus vähintään 10 megassa ja lähetys nopeus 8 megassa onko niin että jo se on niin nopea yhteys ettei asiakas voi teliaa vaatia välittömiä parannuksia tekeen  ja jos hitaan puoleinen netti joskus rassaa olenko minä ainoa alueelta 94400 jota se harmittaa vai voiko joku muu tuskailla hitaan mobiilinetin kanssa

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Vastailin näihin aiheisiin aiemmissa viesteissäni, joten kopioin ne tähän vielä:


 



Meillekin on postinumeron alueelta tullut palautetta verkon kapasiteetista sekä kuuluvuudesta. Nämä palautteet käsitellään ja viedään eteenpäin verkonsuunnittelijan tietoon, jotta alueelle saadaan parannuksia. Parannuksien aikataulusta ei ole tarkempia tietoja tällä hetkellä antaa, mutta suosittelen seuraamaan Yhteisverkon ajankohtaista -sivustoa, jossa kerrotaan tulevista parannuksista. Sivuilla kerrotaan myös paikkakuntia sekä aikatauluja, joihin 5G on seuraavaksi tulossa.




1) Saamasi nopeudet on ilmoitetun nopeuden vaihteluvälin sisällä, eli 10 Mbits - liittymän maksiminopeus. Tuo 10Mbit/s nopeus on se mitä lupaamme verkosta saatavaksi yleisesti ja toteutuvan nopeuden jäädessä alle sen, voidaan esim. määräaikainen sopimus purkaa. Me kyllä seuraamme verkon kapasiteettia myös ennenkuin tuo nopeus pääsee laskemaan liian alas, eli voimme parantaa verkkoa vaikka keskiarvolliset nopeudet ei menisi alle 10Mbit/s.

Parannuksia kohdennetaan oman seurantamme ja asiakkaiden palautteiden perusteella. Toki tiheämpään asutetuilta alueilta tulee enemmän palautteita ja siksi parannukset voi tulla sinne nopeammalla aikataululla.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

sellaista että kun joku etätyönskentely juttu poistuu käytöstä kun korona rokotetuksia on saanut niin poni ja tauti kurissa niin se poistuu 15.10 vai oliko 16.10 niin sitten kun ihmiset palaa oikeisiin töihin työpaikoille ja saa todennäköisesti kiinteän netin käyttöön ja lapset palaa kouluun ja sieläkin on varmaan kiinteä netti ja ihmiset rupeaa enempi kun korona kiellot vapautuun tapaan toisiaan oikeasti sosiaalisesti kun ihan sitä kaipaakin kun on oltu omissa oloissa niin pitkään liikkumisrajoitusten takia niin tuleeko tämä näkyyn myös mobiilinetti operaattoreiten kuten telian ja elisan mobiilineteissä tuleeko ne ainakin jonkun verran rajoitusten poistumisten takia nopeuteen nyt nopeutet oli ihan kohtuulisia tällä hetkellä kiitos siitä teille telialla että teette kaikkenne jotta nettini olisi mahollisimman nopea mutta kun rajoitukset poistuu ja etätyö vähenee tuleeko myös mobiilinetti entisestään nopeuteen ja sittenhän mulla on ikkunan ulkopuolella ikkunassa kiinni se 48 euron panorama anteeni johon tuli asennuslupa suuntaenteenia joka olisi kattoon laitettu ei tullut lupaa kun olisi joututtu poraan ja ruuvaan jne

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Mukava kuulla nopeuden olevan nyt parempi. Tästä etätyöskentelyn vaikutuksesta kerroinkin jo eilen seuraavasti:



2) Olet oikeassa, että erittäin moni asia vaikuttaa verkosta saatavaan nopeuteen. Verkon kuormitus, eli alueen käyttäjien sekä käyttäjien kaistan käytön määrä, vaikuttaa saataviin yhteysnopeuksiin. Etätyön lisääntyminen tai vähentyminen ei kuitenkaan vaikuta suuresti nopeuksiin, koska etätyössä käytettävän kaistanmäärä ei ylitä sitä, mitä illan ruuhka-aikana viihdekäyttö vie. Nopeus voi siis laskea etätyön vuoksi, mutta ei yleensä niin paljon kuin ruuhka-aikana (Pe-su ja illat).


 

Vastaa