Yhteys alkanut takkuilla


Runsas vuosi sitten Sonera uusi läheiseen mastoon tukiaseman. Oli jo aikakin - nettiyhteys takkuili aika pahasti, maksiminopeus taisi jäädä alle kymmenen megabitsin. - Ja maaliskuun alussa saamani uusi Huawein reititin nosti nopeuden yli viidenkympin! Mahtavaa!

 

Vuosi kului, telkkari vaihtui ja taas olen saman ongelman edessä: nettinopeus lähentelee taas 10 Mbittiä sekunnissa. Netflixin ja esimerkiksi jääkiekon MM-kisojen samanaikainen seuraaminen oli mahdotonta (antennia ei ole). - Chatissa kovasti luvattiin asiaan korjausta; liittymien määrä ja liikenne kuulemma kasvaneet aikaisemmasta.

 

Taitaa olla aika mahdoton tilanne: liittymän sopimuksessa luvataan nopeudeksi 10 - 100 Mbits, eli Telia täyttää lupauksensa. Harmittaa kun sopimusehtojen paikkansapitävyyteen vedoten ei liittymäsopimusta voi purkaa.

 

Olen päättänyt vaihtaa HETI kun sopimus loppuu DNAn liittymään. Minulla oli kokeilussa DNA-nettiliittymä joka useissa nopeustesteissä antoi nopeudeksi yli 100 Mbits (uusi tukiasema samassa mastossa).

 

Täytyy seuraavaa sopimusta neuvoteltaessa yrittää sopia maksimikestoksi 1 vuosi. Jos sen kuluttua liittymä edellen kelvollinen voi jatkaa, mutta jos ei, voi vaihtaa.


6 kommenttia

Kunniamerkki +14

Juu se on tuo langattomien yhteyksien ikuisuusongelma, kaista on rajattua ja jaettua, joten mitä enemmän käyttäjiä, sen pienemmät nopeudet ja enemmän häiriöitä.


 


Nythän jos sinulla on jo uusi reititin, voit ottaa tulevaisuudessa pelkän liittymän aina parhaiten toimivalta operaattorilta ilman määräaikaisuutta ja vaihtaa vain uuden kortin modeemiin (ja päivittää asetukset mikäli tarvetta), niin et ole "jumissa" jos yhteydet alkavat heikkenemään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@LILLI kirjoitti:

Täytyy seuraavaa sopimusta neuvoteltaessa yrittää sopia maksimikestoksi 1 vuosi.


Ei tuossa mitään neuvotteluja tarvita. Kun otat toistaiseksi voimassaolevan puhelin- tai mobiililaajakaistaliittymän, niin pääset eroon siitä 14 vuorokaudessa ihan milloin itse vain haluat.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@irritus kirjoitti:


@LILLI kirjoitti:

Täytyy seuraavaa sopimusta neuvoteltaessa yrittää sopia maksimikestoksi 1 vuosi.




Ei tuossa mitään neuvotteluja tarvita. Kun otat toistaiseksi voimassaolevan puhelin- tai mobiililaajakaistaliittymän, niin pääset eroon siitä 14 vuorokaudessa ihan milloin itse vain haluat.




Telian uusissa liittymissä ei ole määräaikaisuutta ja lisäksi verkkokaupan että itsepalveluiden kautta tilatuilla käyttämättömillä tuotteilla ja palveluilla on 14 päivän peruutusoikeus, jollei tietysti toisin mainita. Asiakkaalla on myös oikeus irtisanoa tai kytkeä palvelu pois milloin tahansa, jos kyseessä ei ole määräaikaan sidottu palvelu niin kuin @irritus jo mainitsikin :smileyhappy:


@irritus kirjoitti:

@LILLI kirjoitti:

Täytyy seuraavaa sopimusta neuvoteltaessa yrittää sopia maksimikestoksi 1 vuosi.


Ei tuossa mitään neuvotteluja tarvita. Kun otat toistaiseksi voimassaolevan puhelin- tai mobiililaajakaistaliittymän, niin pääset eroon siitä 14 vuorokaudessa ihan milloin itse vain haluat.


No siinäpä se. - Eipä tullut sopimusta tehdessä tuollaista ajateltua. Kaipa sitä vaan on tottunut luottamaan siihen, että myytävä tuote tarjoaa samat ominaisuudet myös vuoden, useammankin päästä. Jos ostan auton uutena, oletan, että se pelittää samalla lailla vielä neljän, viiden vuoden kuluttua, ja näin on käynytkin. - Teoriassa liittymän kaltaisen tuotteen päivittäminen tilauksessa oletetun kaltaiseksi on helppoa, ei tarvitse kuin tukiasema päivittää uuteen, nopeampaan, niin kaikki kolmetuhatta asiakasta on tyytyväisiä ;-) 

Kunniamerkki +14

@LILLI kirjoitti:

No siinäpä se. - Eipä tullut sopimusta tehdessä tuollaista ajateltua. Kaipa sitä vaan on tottunut luottamaan siihen, että myytävä tuote tarjoaa samat ominaisuudet myös vuoden, useammankin päästä. Jos ostan auton uutena, oletan, että se pelittää samalla lailla vielä neljän, viiden vuoden kuluttua, ja näin on käynytkin. - Teoriassa liittymän kaltaisen tuotteen päivittäminen tilauksessa oletetun kaltaiseksi on helppoa, ei tarvitse kuin tukiasema päivittää uuteen, nopeampaan, niin kaikki kolmetuhatta asiakasta on tyytyväisiä ;-) 




 


Itseasiassa tähän sopisi paremmin vertaukseksi ajatusleikki jossa olet ostanut auton jolle luvataan maksiminopeudeksi moottoritiellä 120 km/h, mutta vuoden kuluttua ostopäivästä tiellä on niin paljon autoja, että pystyt ajamaan maksimissaan vain 75 km/h nopeutta. Auton ominaisuudet ovat edelleen täysin samat, mutta liikenneväylä jota auto käyttää on niin tukossa, ettet pysty hyödyntämään auton ominaisuuksia enää yhtä hyvin kuin aiemmin.


 


Langattomassa viestinnässä myöskään tukiaseman kapasiteettejä tai tekniikka ei voida päivittää loputtomiin, raja tulee jossain vaiheessa vastaan. Näille verkkotekniikoille on käytössä tietty kaistale radiotaajuutta, ja sille kaistaleelle mahtuu vain tietyn verran dataa liikkumaan. Esimerkiksi uusia tukiasemia ei ihan tuosta noin vaan voida rakentaa ja siten lisätä kapasiteettia, koska päällekkäiset radiolähetykset aiheuttavat häiriöitä toiselleen.


@kjns kirjoitti:

@LILLI kirjoitti:

No siinäpä se. - Eipä tullut sopimusta tehdessä tuollaista ajateltua. Kaipa sitä vaan on tottunut luottamaan siihen, että myytävä tuote tarjoaa samat ominaisuudet myös vuoden, useammankin päästä. Jos ostan auton uutena, oletan, että se pelittää samalla lailla vielä neljän, viiden vuoden kuluttua, ja näin on käynytkin. - Teoriassa liittymän kaltaisen tuotteen päivittäminen tilauksessa oletetun kaltaiseksi on helppoa, ei tarvitse kuin tukiasema päivittää uuteen, nopeampaan, niin kaikki kolmetuhatta asiakasta on tyytyväisiä ;-) 


 

Itseasiassa tähän sopisi paremmin vertaukseksi ajatusleikki jossa olet ostanut auton jolle luvataan maksiminopeudeksi moottoritiellä 120 km/h, mutta vuoden kuluttua ostopäivästä tiellä on niin paljon autoja, että pystyt ajamaan maksimissaan vain 75 km/h nopeutta. Auton ominaisuudet ovat edelleen täysin samat, mutta liikenneväylä jota auto käyttää on niin tukossa, ettet pysty hyödyntämään auton ominaisuuksia enää yhtä hyvin kuin aiemmin.

 

Langattomassa viestinnässä myöskään tukiaseman kapasiteettejä tai tekniikka ei voida päivittää loputtomiin, raja tulee jossain vaiheessa vastaan. Näille verkkotekniikoille on käytössä tietty kaistale radiotaajuutta, ja sille kaistaleelle mahtuu vain tietyn verran dataa liikkumaan. Esimerkiksi uusia tukiasemia ei ihan tuosta noin vaan voida rakentaa ja siten lisätä kapasiteettia, koska päällekkäiset radiolähetykset aiheuttavat häiriöitä toiselleen.


Hyvä vertaus, mutta hiukan ontuva. Esilletuomasi autovertaus pitäisi kutinsa jos olisin ostanut tietokoneen jolle olisi luvattu tietty nopeus nettikäytössä. En varsinaisesti ostanut Soneralta konetta, ainoastaan sen moottoritien, joka tarjosi ostohetkellä käyttööni sopivan nopeuden. - Minulle on tietotekniikka senverran outoa alaa, etten osaa mielessäni määrittää tukiasemien kapasiteetin tai nopeuden rajoja. - Mutta Sinä tiedät: mikä on tukiaseman  koon raja? Onko utopiaa ajatella tukiasemaa joka pystyisi kohtuunopeudella käsittelemään 10 000 'tavallisen' nettiliittymän lähettämä ja vastaanottama bittivirta?

Vastaa