Yhteysnopeus heittelee


Mikä mahtaa olla syynä, että tarjoamanne yhteys heittelee miltei nollan ja täyden 4g:n välillä? Ja ei, puhelin ei liiku tuossa torpan pöydällä milliäkään. Lapsityövoimallako linkkimastojanne pidetään pystyssä mistä huojunta johtuu, vai eikö kontrahtiin kuulu tasalaatuinen yhteys? On suhteellisen syvältä asioida esim. nettipankissa, kun yhteys katkeilee omia aikojaan ja tunnuslukuja menee repullinen järjestelmän pullauttaessa jatkuvasti ulos palvelusta. Puhumattakaan vaikkapa formuloista tai jääkiekosta, jonka lähetykset pysähtelee sitämukaa, että tulokset näkee seuraavan päivän lehdestä reaaliaikaisemmin kuin teidän 'livestä'. Jopa puhelu pätkii kuin markka-aikaan konsanaa.


 


Onko laadukkaamman signaalin saamiseksi vaihdettava palveluntarjoajaa vai onko tietoa, mistä saisi wanhanajan vahvistimia/antenniröykkiöitä? Ja kyseinen vika tuntuu olevan lähialueella pikemminkin ominaisuus, kuin satunnainen vika, että nyt ei sitten aleta ihan höpöjä selittelemään syiksi.


10 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Toivotan sinut lämpimästi @Toimimatonta tervetulleeksi Telia Yhteisöön keskustelemaan ajankohtaisista asioista ja erilaisista tilanteista :smileyhappy:

 

Tapauksessasi kuulostaa sille, että kuuluvuus ei ole hyvä 4G-verkon osalta. Oletko tutustunut jo kuuluvuuteen ja rakenteilla oleviin verkkoihin

 

Voit myös kertoa sijainnistasi esim. maamerkkejä, tai paikkakuntaa/kaupunginosaa tms. niin voisin katsoa täältä miltä kuuluvuus näyttää kartoiltamme tarkemmin. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei!


 


Mobiiliverkossa kaikki saman tukiaseman alueella olevat käyttäjät jakavat tukiaseman kapasiteettia. Maaseudun 800MHz tukiasema tarjoaa yhteen suuntaan teoreettisesti max. n. 75Mbps latausnopeutta. Taajaman/kaupungin korkeammalla taajuudella, kuten 1800MHz toimiva taasen 150Mbps. Uusimmilla laitteilla voi päästä vielä hieman tuosta ylemmäs TEOREETTISEN huipun osalta. 4G:n ominaisuus - johtuen tekniikan rajoitteesta - on mahdollinen arvaamaton käytös ja yhteyden yhtäkkinen katkeaminen.


 


Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä?


 


Jos olet yksin ainoana käyttäjänä tukiaseman alueella ja signaalin voimakkuus sekä laatu ovat optimaaliset, voit jopa päästä tuon teoreettisen huipun pintaan. Mutta kun verkkoon tulee muita käyttäjiä, osa on ehkä kuuluvuusalueen rajalla tai muuten vain heikossa kentässä, kasvaa kuorma ja verkon häiriöllisyys. Jos olisi vaikka 10 käyttäjää, joista kaikki lataisivat tiedostoa netistä, niin kunkin yhteysnopeus olisi teoreettisesti n. 7,5Mbps tai 15Mbps. Nopeutta (radioresursseja) siis jaetaan koko ajan dataa aktiivisesti siirtävien kesken. 


 


Kerroit, että käytät nettiä torpan pöydällä. Voi olla niin, että pöytä on huonossa sijainnissa verrattuna matkapuhelinverkon tukiasemasta lähetettävään signaaliin. Oletko kokeillut nopeutta ja toimintaa vaikkapa ikkunan ääressä tai ulkona? Onko toiminta parantunut?


 


Telian verkon kuuluvuusalueet löytyvät täältä:


https://www.telia.fi/asiakastuki/verkko/verkko/verkkokartta


Millaiselta kuuluvuus vaikuttaa käyttöpaikassa? Toimiiko yhteys kunnolla missään/koskaan? Onko toiminta aina ollut hidasta? Toimivatko muut operaattorit?


 


Jos olet "hyvä/peruskuuluvuus" -alueella, voi olla niin, että yhteyden kunnollisen toiminnan takaamiseksi mobiililaajakaistareititin ja ulkoiset antennit ovat tarpeen. Vahvistimia ei kannata lähteä hankkimaan, sillä aktiiviset vahvistimet ovat kuluttajakäytössä laittomia ja ne voivat aiheuttaa vakavia häiriöitä verkkoon. Jos aktiivivahvistimen käytöstä jää kiinni, voi rangaistus olla hyvin ankara, erityisesti jos todetaan hätäpuheluiden estyneen vahvistimen aiheuttamien häiriöiden vuoksi.


 


Ongelmien selvittelyyn saa Telian asiakaspalvelusta. Vikapuolelta pystyvät tutkimaan aluetta palvelevien tukiasemien tilanteen ruuhkaisuuden ja mahdollisten häiriötilanteiden varalta.


...


 


Puhelimeen (Android) voi asentaa Cellmapper-sovelluksen, jolla näet, missä sinua palveleva tukiasema on.


 


 

Hei.

Mielenkiintoisia vastauksia, kiitos näistä.

Eli referoidusti vähänkin haja-asutusalueilla asuville; yhteys toimii, kunhan käytät sitä sellaisena vuorokaudenaikana, jolloin kukaan muu ei käytä näitä rajallisia resursseja verkosta omiin tarkoituksiinsa? Onhan tämä mukava kuulla, edes näin jälkikäteen, että kyse ei ole viasta vaan ominaisuudesta. Toivottavasti nämä uudet vuorosanat toimitetaan myös niille henkilöille, jotka parhaillaankin markkinoivat tuoteperhettä mahdollisille uusille asiakkaille. Samaan käsikirjoitukseen olisi varmaankin hyvä lisätä tuo "4G:n ominaisuus on mahdollinen arvaamaton käytös ja yhteyden yhtäkkinen katkeaminen", sillä ainakin omalla kohdalla myyjä/esittelijä unohti moisista ominaisuuksista tyystin mainita. Noh, tekevälle sattuu, lienee kyse inhimillisestä epähuomiosta..?

Minäpä koitin noilla annetuilla evästyksillä parantaa tätä kuuluvuusongelmaa ja punnersin kyseisen torpan pöydän ulos, tuohon pellolle parinkymmenen metrin päähän VT18 varteen ja turkanen sentään, signaali parani merkittävästi! Tosin ongelmaksi muodostuu nyt käytännössä kaikki muu, sillä taivasalla laitteisto altistuu vesisateelle, tuulelle ja muille luonnonilmiöille, sekä pesänrakennusvietin vallassa oleville linnuille, jotka ovatkin jo nokkineet osan näppäimistä irti ja *******oneet näytön pilalle. Käyttäjäkokemuksetkaan eivät ole ulkona ihan parhaimmasta päästä, joten olisiko kenties Telialla tarjota jotain sääsuojaa ympärille? Vaikka sellainen Datakoppi, siitä maallemme uusi Nokia! Eiku ootas, sellaisiahan oli jo menneillä vuosikymmenillä, kun puhelimetkin toimi kolikoilla. Siihenkö tässä pitäisi olla menossa takaisin, ulos puhumaan puhelimeen?
Eli kovasti haluaisin käyttää datayhteyttä jatkossakin ihan myös sisätiloissa, kun se nimenomaan _joskus_ sattuu toimia. Asiahan ei varmaan harmittaisi juuri ollenkaan, jos yhteys olisi luvalla sanottuna *******a koko ajan, mutta kun nuo signaalin voimakkuutta osoittavat tolpat heiluu nollan ja täysien 4g tolppien väliä. Aika hassultahan tämä tuntuu näin nykyaikana, kun joskus jopa polkupyörällä saisi vietyä postin nopeammin perille, kun tämän tuosta ruutuun ilmestyy viesti "Viestiä ei voitu lähettää. Tarkista verkkoyhteys ja yritä uudelleen" tai muu yhteyden aikakatkaisu pullauttaa ulos, milloin mistäkin. Saisikohan tämän tason palvelusta esim. maksaa korotettua taksaa tmv?
Laittomien vahvistimien hankkiminen alkaa pikemmin houkuttaa, jos sellaisella härvelillä voisi jakaa tätä signaalittomuuden ilosanomaa laajempien verkkohäiriöiden myötä myös muille langattoman tiedonsiirron käyttäjille. Mikäli mitenkään mahdollista, voisiko jostain saada selville yhteystietoja, jossa joku voisi oikeasti selvittää kyseistä syytä? Ei kiitos mitään linkkejä mihinkään sätteihin, arvontoihin tai muihin kirottuihin kissavideokerhoihin/peli*******teihin, joihin pitää kirjautua sen kymmenen kertaa päästäkseen ei mihinkään, eli sellaisia oikeita yhteystietoja ns. asian tiimoille?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Arvoisa Kohtalotoveri,

 

Itse olen päässyt irti Telian heikoista verkkopalveluista henkilökohtaisissa liittymissä. Minulla oli omassa puhelimessa Telian liittymä, mutta kun se ei edes kaupunkialueella tahdo toimia kunnolla, päädyin toiseen operaattoriin. Työnantajani päinvastoin sai ilmeisesti Telialta edullisen tarjouksen ja työliittymät siirtyivät Telialle. Asuinpaikkani lähin tukari sijaitsee noin 600 metrin päässä. Omalla puhelimella pääsen ajasta riippumatta lähes 100 Megan 4G-nopeuksiin. Työluuri on tällä hetkellä 3G verkossa, on varmaan ruuhkaa näin lauantai-aamusta, ollut jo klo 6.00 saakka, kun aloin etätöitä tekemään. Vaihda operaattoria, se on helpoin rohto tähän vaivaan. Yksityisa(a)siakkaana on ihan turha noita katvealueilmoituksia täytellä. Paras katvealueilmoitus on operaattorin vaihto. Yritysliittymillä on ihan toinen painoarvo. Tein meidän IT-päällikölle valituksen surkeasta yhteydestä ja pian tuli Telialta viestiä, että pukkaavat uutta kapasiteettiä. No, eipä tuota kapasiteettiä ole vielä kuulunut eikä näkynyt....

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Mikäli signaali pumppaa täyden ja nollan välillä kannattaa kokeilla ensisijaisesti taajuuspakotusta 800/1800Mhz taajuudelle reitittimen asetusten kautta. Tällöin ehkäistään tilanne jolloin reititin vaihtaa paremmalle(korkeammalle) taajuudelle jossa signaalinvoimakkuus ei ole riittävä.

 

Toki ulkoinen antenni voi myös apua tuoda varsinkin jos pirtin pihalla tuntuu yhteyden laatu olevan parempi. Kokeile kuitenkin ensin laitteen taajuuspakotusta, tarvittaessa tarkempia ohjeita saat chattimme kautta.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@AsiakasYse on totta että operaattoria vaihtamalla saadaan tilanteeseen nopea korjaus. Tästä huolimatta kannattaa aina jättää operaattorille ilmoitus verkon häiriöstä/ puutteesta, muutenhan tilanne alueella ei välttämättä koskaan/pitkään aikaan tule parantumaan. Mikäli kaikki vaihtavat alueella tiettyyn operaattoriin nostaa se sen kyseisen operaattorin verkossa käyttöastetta ja tilanne voi nopeastikkin huonontua jos kapasiteettia ei tukiasemassa ole tarpeeksi. Eli ilmoitus on tärkeä tämänkin takia tehdä.

 

Kapasiteetin parantaminen alueen verkossa voi tapauskohtaisesti olla pitkäkin prosessi, varsinkin alueilla joissa pitää olemassa oleviin kiinteistöihin rakentaa tukiasemaa. Tässä pientä blogia asiaan liittyen http://bit.ly/2WmUDAd

Sitä on kalenterissakin sivut ja vuodet vaihtuneet, mutta onneksi yksi on ja pysyy, eli tämän Telian posketon asiakkaitten silmäänpissiminen. Kun ei kerran vikailmoituksista huolimatta palvelun taso yllä edes sille sopimuksessa luvatulle tasolle, niin lienee relevanttia ja ajankohtaista kysyä, paljonkos tästä tulevaisuudessa hyvitetään euromääräisesti meille lukuisille petetyille asiakkaille? Onhan näitä nyt ollut vastaavia tapauksia ns. framilla ja lehtien palstoilla, ettei nyt ihan yksittäistapauksesta liene kyse, että sitä ollaan myyty ihan muuta kuin mitä asiakas on saanut. Kun vika ei näemmä korjaannu, niin kysellään nyt sitten, että koskas näitä vedätysasioita käsitellään käräjäsalissa ja minne korvausasioissa kannattaa olla yhteyksissä? Keltaisella lehdistöllä onkin ollut aiheet jo hieman vähissä :)

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Toimimatonta@  kirjoitti:

Sitä on kalenterissakin sivut ja vuodet vaihtuneet, mutta onneksi yksi on ja pysyy, eli tämän Telian posketon asiakkaitten silmäänpissiminen. Kun ei kerran vikailmoituksista huolimatta palvelun taso yllä edes sille sopimuksessa luvatulle tasolle, niin lienee relevanttia ja ajankohtaista kysyä, paljonkos tästä tulevaisuudessa hyvitetään euromääräisesti meille lukuisille petetyille asiakkaille? Onhan näitä nyt ollut vastaavia tapauksia ns. framilla ja lehtien palstoilla, ettei nyt ihan yksittäistapauksesta liene kyse, että sitä ollaan myyty ihan muuta kuin mitä asiakas on saanut. Kun vika ei näemmä korjaannu, niin kysellään nyt sitten, että koskas näitä vedätysasioita käsitellään käräjäsalissa ja minne korvausasioissa kannattaa olla yhteyksissä? Keltaisella lehdistöllä onkin ollut aiheet jo hieman vähissä :)


Operaattorien toimivuus eri käyttöpaikoissa on erilaista ja joku toimii jossain paremmin kuin toinen. Kapasiteetin lisäys tai kuuluvuuden parantaminen voi kestää operaattorilla joskus kauankin (mahdollisesti operaattorista riippumattomista syistä), joten sitä ei kannata jäädä odottelemaan ja itkemään liian kauaksi aikaa. Rohkeasti siis vain prepaid kortteja hakemaan siniseltä ja pinkiltä testiin ja jos sieltä löytyy parempaa nopeutta niin vaihtamalla paranee, kuten joku on joskus maininnut....

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Omalla kohdalla onneksi sain työnantajan vakuutettua Telian heikosta kuuluvuudesta ja liittymä vaihtui kilpailijalle. Laskujeni mukaan tein 4 kuuluvuuspalautetta. Myös työnantajan edustaja oli Teliaan yhteydessä. Joka kerta Telian suunnalta viesti oli eri. Aluksi että no can do, sitten jo lupailtiin 700 MHz taajuutta tulevaksi ennen viime vuoden kesää, sitten tuo siirtyi hamaan tulevaisuuteen. Loka marraskuussa alkoi liittymä siirto kilpailijalle, niin johan alkoi tulemaan yhden illan aikana ilmoitusta lisäkapasiteetistä. Oli tulossa 3G puhetta, 800 ja 2600 4G taajuutta. Sikäli mielenkiintoista, että muutamaa päivää aiemmin kun työnantajani oli yhteydessä ei parannusta ollut tiedossa. Eipä nuo parannukset kyllä mitään muuttaneet. Minulla Telian prepaid liittymä jolla olen testaillut yhteyden toimivuutta. Ei paljon auttanut kun 800 Mhz alue kuuluu toisella puolella asuntoa, mutta se on tukossa jo. Toisella puolella asuntoa on taas tuo heikko 1800 Mhz tolppa joka ei ole yhtään parantunut. Kilpailija osaa tällä alueella näköjään paremmin parantaa verkkonsa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@snow28@  kirjoitti:
Operaattorien toimivuus eri käyttöpaikoissa on erilaista ja joku toimii jossain paremmin kuin toinen. Kapasiteetin lisäys tai kuuluvuuden parantaminen voi kestää operaattorilla joskus kauankin (mahdollisesti operaattorista riippumattomista syistä), joten sitä ei kannata jäädä odottelemaan ja itkemään liian kauaksi aikaa. Rohkeasti siis vain prepaid kortteja hakemaan siniseltä ja pinkiltä testiin ja jos sieltä löytyy parempaa nopeutta niin vaihtamalla paranee, kuten joku on joskus maininnut....

Samaa mieltä. Nykyaikana on joustavaa vaihdella teleoperaattorien välillä liittymiä ja palveluita eikä siinä ole mitään väärää. Esimerkiksi itse olen Telian, Elisan ja DNA:n asiakas, mutta jokaisella on hivenen eri käyttötarkoitus :smileyhappy:

Vastaa