21-10-2017
01:05
Muokattu
21-10-2017
01:32
Ollut tässä siis ongelma yhteyspiste plussan (yhteyspisteen/opengaten maksullinen versio) kanssa, että viimepäivinä se on katkeillut ~20min-1h puolenyön jälkeen ja on vaihtelevasti kestänyt 20min-3 tuntia riippuen päivästä. Näitä ei tule JOKA päivä, mutta samalla ei mitään julkista tiedoitusta löytynyt ole löytynyt Telian sivuilta, joka viittaisi tälläisiin ongelmiin.
Näin selostuksena, APN on oikein (opengate), laite on TPlink archer MR200 (ei minkä alunperin sain, joka ei toiminut, mutta se on tarina toiselle ajalle, tämä laite on itse ostettu) ja en usko tällä hetkellä että ongelma olisi laitteessa (ei mitään configuraatioita päällä jotka saattaisivat aiheuttaa tälläistä sekä käytännössä kaikki mahdolliset conffikset on käyty läpi). Lähin torni johon luulen laitteeni yhdistävän taitaa olla paloheinässä.
Kun tämä katkeaminen tapahtuu, pääsee nettiin enään dynaamisen (mitä kaikki muut käyttävät) kautta, mutta tämä aiheuttaa ulkoisen IP-osoitteen vaihtumisen pois staattisesta sekä porttien sulkeutumisen joka vetää palvelimen täysin sulkeutuneeksi (jonka takia juuri käytän yhteyspiste plussaa). Takaisin ei pääse opengate APNllä kuin tietämättömän ajan jälkeen.
Se että tämä on alkanut ~viikko sitten ja ne tuntuvat lisääntymään tekee siitä hyvin oudon ongelman joka tuntuu olevan mahdollisesti Telian päässä tai jossain välissä oman laitteeni jälkeen. Myöskin outoa on se että ainoastaan opengate ei toimi ja standardilla pääsee ulkomaailmaan.
Kun kirjoitan tätä, on opengate APN kautta nettiin pääseminen mahdotonta ja on kestänyt jo ~ tunnin.
22-10-2017 00:03
Hieman samansuuntaista ilmiötä on ollut havaittavissa Kouvolassa (Yhteyspiste (ei plus), Huawei B525 siltaavassa tilassa):
2017-10-21 01:22:06 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-21 00:37:03 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-21 00:37:02 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
2017-10-20 01:34:46 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-20 00:24:53 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-20 00:24:42 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
2017-10-20 00:23:54 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-20 00:01:30 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-20 00:01:28 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
2017-10-16 00:32:20 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-16 00:16:12 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-16 00:16:03 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
22-10-2017
02:26
Muokattu
22-10-2017
02:28
Pieni päivitys, tänään ~2.20 teki täysin samanlaisen tempun tuo netti.
Myöskin, oletan että yhteyspiste ja sen plus versio menee täysin samojen alkuporttien kautta, joten tämä vaikuttaa selkeästi opengate palvelussa olevalta bugilta? Ehkä joku kaataa kahvia joka ilta vahingossa telialla sitä pyörittävän palvelimen päälle ?
22-10-2017 12:25
@Sihrak kirjoitti:
Hieman samansuuntaista ilmiötä on ollut havaittavissa Kouvolassa (Yhteyspiste (ei plus), Huawei B525 siltaavassa tilassa):
2017-10-21 01:22:06 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-21 00:37:03 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-21 00:37:02 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
2017-10-20 01:34:46 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-20 00:24:53 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-20 00:24:42 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
2017-10-20 00:23:54 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-20 00:01:30 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-20 00:01:28 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
2017-10-16 00:32:20 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-16 00:16:12 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-16 00:16:03 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
@Sihrak, tuo on tiedossa Telialla 🙂
Tuosta aiheesta on keskusteltu täällä:
22-10-2017 12:29
Oletko resetoinnut tuon laitteen @nurman666? Siitä on aina hyvä aloittaa rajaamaan vikaa 🙂
22-10-2017 13:41
Havaittu sama opengate yhteyden katkeaminen Lahdessa ja Lammilla. Molemmissa sillattu opengate yhteys ja yhteys katkeaa ja yhdistyy uudelleen aamuyöstä säännölisen epäsäännöllisesti. Lahdessa olevan purkin (ZTE MF286) olen resetoinut ja testannut myös reitittävänä vikaa etsiessäni. Ainut keino millä (katkon aikana) saa nettiyhteyden on vaihtaa APN pois opengate palvelusta.
22-10-2017
13:54
Muokattu
22-10-2017
13:55
@multitimo kirjoitti:
Havaittu sama opengate yhteyden katkeaminen Lahdessa ja Lammilla. Molemmissa sillattu opengate yhteys ja yhteys katkeaa ja yhdistyy uudelleen aamuyöstä säännölisen epäsäännöllisesti. Lahdessa olevan purkin (ZTE MF286) olen resetoinut ja testannut myös reitittävänä vikaa etsiessäni. Ainut keino millä (katkon aikana) saa nettiyhteyden on vaihtaa APN pois opengate palvelusta.
Suosittelen tekemään siinä tapauksessa vikailmoituksen Telialle:
https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot
Sen voi jättää myös lomakkeella:
Omat Sivut > Liittymäni ja palveluni > Liittymä, jota vika koskee > Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö
Vasta huomenaamulla Telian tekninen tuki palvelee 🙂
22-10-2017 23:33
@Sekunti kirjoitti:@Sihrak, tuo on tiedossa Telialla 🙂
Tuosta aiheesta on keskusteltu täällä:
Juu, ei tuo bridge mode & yhteyspiste minullakaan toimi oikein (https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Huawei-B525s-siltaava-amp-Port-Forwardi...) 😞 Firmispäivitystä odotellessa...
Tuo yhteyspiste (plus) -yhteyden katkeilu n. puolen yön aikoihin lienee kuitenkin erillinen ongelma.
23-10-2017 05:41
Olen kokeillut resetointia (eikä ole auttanut).
Olen myös kokeillut uusimpaa firmistä (ei).
Tänäänkin aamu neljältä tehnyt saman tempun, joten aion tänään tehdä vikaselvityksen asiasta Telialle.
23-10-2017
07:41
Muokattu
23-10-2017
08:00
Täälläkin on huomattu öistä pätkimistä. Tässä modeemin (Zyxel LTE7460) loki viime kerralta:
Oct 22 04:20:40 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:20:54 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:20:54 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:20:54 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:20:54 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:20:55 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:20:55 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:21:11 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:21:11 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:21:11 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:21:11 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:21:11 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:21:11 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:21:24 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:21:24 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:21:24 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:21:24 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:21:24 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:21:24 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:21:25 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:21:25 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:21:25 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:21:25 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:21:25 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:21:25 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:21:27 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:21:27 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:21:27 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:21:27 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:21:27 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:21:27 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:21:41 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:21:42 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:21:42 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:21:42 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:21:42 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:21:42 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:21:56 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:21:57 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:21:57 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:21:57 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:21:57 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:21:57 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:22:13 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:22:13 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:22:13 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:22:13 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:22:13 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:22:13 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:22:24 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:22:24 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:22:24 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:22:24 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:22:24 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:22:24 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:22:27 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:22:27 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:22:27 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:22:27 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:22:27 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:22:27 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:22:28 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:22:28 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:22:28 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:22:28 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:22:28 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:22:28 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:22:44 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:22:44 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:22:44 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:22:44 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:22:44 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:22:44 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:22:59 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:22:59 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:22:59 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:22:59 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:22:59 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:22:59 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:23:00 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:23:01 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:23:01 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 1
Oct 22 04:23:01 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 8
Oct 22 04:23:01 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name: Telia FI
Oct 22 04:23:01 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:23:01 LTE7460 malmanger[726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Ja itse modeemi on kyllä pysynyt pystyssä:
admin@LTE7460:~# uptime 07:46:15 up 19 days, 23:41, 1 user, load average: 4.24, 4.45, 4.40
Edelliset pätkimiset (ajat heittää muutaman minuutin):
21.10.2017 00:36-01:29
20.10.2017 00:01-01:45
16.10.2017 00:15-00:42