30-01-2022
10:13
Muokattu
30-01-2022
10:26
Hei,
Aluksi tilannetta mutkistaa se, että joudun ostamaan laitteen Telialta ja käyttämään laitteessa Elisan sim korttia. Elämä on joskus vaikeaa 😄 Tästä syystä avaan myös kysymyksen Elisan puolelle linkkiin https://yhteiso.elisa.fi/mobiililaajakaista-8/zte-mc801a-siltaava-tila-521955. Elisan puolesta pitäisi asia olla kunnossa jos ei ole piiloestoja liittymässä. Kysyn tätä sieltä puolelta.
Pääasiallinen tilanne on, että yritän saada laitetta siltaavaan tilaan. Olen varmistanut toimintamallin usean ohjeen perusteella, kuten https://static.elisa.com/v2/image/2tqybbhjs47b/631akbIw8sh9JW2guJHG9o/ZTE_MC801A_siltaus.pdf?w=800 . Elisalta tilattu julkinen IP osoite ja julkinen osoite toimii porttien ohjauksella 1-65535 yhdelle laitteelle.
Jostain syystä laite ei suostu ottamaan siltaavaa tilaa vastaan vaan jättää NAT/DHCP palvelun päälle. Onko ominaisuus jotenkin estetty B13 versiossa? Pitäisikö B13 versiossa tehdä ennen siltaavaa tilaa tehdä palveluiden sammutusta? Elisa jakaa laitteelle firmware B15 versiota. Verrattuna muihin ZTE laitteisiin niin siltaavan tilan asetukset eivät ole näkyvillä hallintapaneelissa.
PS. Löysin myös keskustelun https://yhteiso.elisa.fi/mobiililaajakaista-8/zte-mc801a-521848, että en ole ainoa joka painii firmwaren kanssa
Ratkaistu! Siirry kohtaan Ratkaisu.
30-01-2022 16:21
Ohjelmiston ominaisuudelta / sen puutteeltahan tämä vaikuttaisi nyt. Hyvä kun nostit asiaa esille täälläkin. Minä välitän kysymystä eteenpäin ja selvitetään, onko siltaava -tilan käyttö tulossa mahdollisesti seuraavissa ohjelmistopäivityksissä.
Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa
osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
31-01-2022 18:56
@Therteen kirjoitti:
Jostain syystä laite ei suostu ottamaan siltaavaa tilaa vastaan vaan jättää NAT/DHCP palvelun päälle. Onko ominaisuus jotenkin estetty B13 versiossa? Pitäisikö B13 versiossa tehdä ennen siltaavaa tilaa tehdä palveluiden sammutusta? Elisa jakaa laitteelle firmware B15 versiota. Verrattuna muihin ZTE laitteisiin niin siltaavan tilan asetukset eivät ole näkyvillä hallintapaneelissa.
Pääsetkö siis valikossa muuttamaan siltaavan tilan normaalisti, eikä sivusto herjaa mitään näissä vaiheissa? Laitevastaavamme vastasi, että siltaus on kyllä mahdollinen uusimmalla ohjelmistolla. Päivitykset voi tarkistaa myös laitteen asetuksista.
Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa
osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
31-01-2022
21:01
Muokattu
31-01-2022
21:41
Hei!
@HenriLie kirjoitti:
@Therteen kirjoitti:Jostain syystä laite ei suostu ottamaan siltaavaa tilaa vastaan vaan jättää NAT/DHCP palvelun päälle. Onko ominaisuus jotenkin estetty B13 versiossa? Pitäisikö B13 versiossa tehdä ennen siltaavaa tilaa tehdä palveluiden sammutusta? Elisa jakaa laitteelle firmware B15 versiota. Verrattuna muihin ZTE laitteisiin niin siltaavan tilan asetukset eivät ole näkyvillä hallintapaneelissa.
Pääsetkö siis valikossa muuttamaan siltaavan tilan normaalisti, eikä sivusto herjaa mitään näissä vaiheissa? Laitevastaavamme vastasi, että siltaus on kyllä mahdollinen uusimmalla ohjelmistolla. Päivitykset voi tarkistaa myös laitteen asetuksista.
Kyllä, pääsen tekemään tämän asetuksen päälle. Laite(pc) on kytketty porttiin 1, jonka oletan(olettanut) olevan kuvassa oletuksena. Tämän jälkeen laite buuttaa ja pitkän ajan jälkeen tulee sisäverkon IP osoite. Yritin kytkeä toiseen porttiin laitteen, mutta muistaakseni siitäkään portista ei tullut ulkoverkon osoitetta. En ole järjestelmällisesti kokeillut kytkeytyä porttiin 2 ja tehdä sitä kautta kaikki asetukset/muutokset/testaukset. Tämä on vain teoria siitä, että kuvassa oleva valinta tarkoittaa portti 2 ja sitä, että portista 1 jää päälle DHCP laitteen nollausta varten? Laitevastaava osaa ehkä sanoa?
Valitettavasti en pääse heti testaamaan tätä porttiteoriaa, koska olet fyysisesti kaukana laitteesta ja pääsen kiinni etäyhteyden yli. Olen kokeillut vaihtaa porttia asetusmuutoksen jälkeen toiseen porttiin, mutta sielläkään ei ollut julkista osoitetta. Täytyy järjestelmällisemmin portti 2 teoria torstaina, kun olen laitteen lähellä.
"kyllä mahdollinen uusimmalla ohjelmistolla." Minulla on uusin Telian Firmware (13), joka ei ole valitettavasti sama kuin laitevalmistajan tai Elisan jakama joka on versioltaan 15.
01-02-2022 06:58
Oletko tilannut ja vaihtanut laitteen asetuksiin oikean APN:n josta jaetaan julkinen IP laitteelle?
Mobiililaajakaista - Asetukset - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu
Kirjoitettu
01-02-2022
09:51
Muokattu
01-02-2022
10:03
Katjane
@Villemu kirjoitti:
Oletko tilannut ja vaihtanut laitteen asetuksiin oikean APN:n josta jaetaan julkinen IP laitteelle?
Mobiililaajakaista - Asetukset - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu
Hei, @Villemu !
Kyllä, APN asetukset ovat oikein, mutta SIM on Elisalta johtuen hankintarajoituksista. Ongelmana on NAT sammumattomuus, mutta julkinen IP toimii hyvin portforwardilla. Tuplanat ei ole paras mahdollinen tilanne.
edit katjane: pingattu nimimerkki
01-02-2022 10:16
Nyt menee vaikeaksi sanoa mikä menee pieleen.
Minulla toimii kun vaihdan meidän julkisen IP:n jakavan APN:n käyttöön ja vaihdan laitteen siltaavaan tilaan niin saan julkisen IP:n koneelle asti.
01-02-2022 10:24
@Villemu kirjoitti:Nyt menee vaikeaksi sanoa mikä menee pieleen.
Minulla toimii kun vaihdan meidän julkisen IP:n jakavan APN:n käyttöön ja vaihdan laitteen siltaavaan tilaan niin saan julkisen IP:n koneelle asti.
Hienoa! Oliko sinulla käytössä laitteen LAN port 1? Vaihtoehdot pienentyy, onko mahdollista käydä Telian pisteessä ja testata Telian SIM kortilla? Torstaina nollaan taas kaiken ja testaan uudestaan.
01-02-2022 11:14
Moi,
Mä laitoin LAN2:een(alempaan) kun oli valmiiksi johto siinä portissa kiinni.
01-02-2022 11:24
@Villemu kirjoitti:Moi,
Mä laitoin LAN2:een(alempaan) kun oli valmiiksi johto siinä portissa kiinni.
Hienoa! Eroavaisuus meidän toimintamallien välillä! Testaan tämän torstaina