ZTE Router MC801A siltaavaan tilaan

  • 30 January 2022
  • 10 kommenttia
  • 521 katselukertaa

Hei, 

 

Aluksi tilannetta mutkistaa se, että joudun ostamaan laitteen Telialta ja käyttämään laitteessa Elisan sim korttia. Elämä on joskus vaikeaa 😁> Tästä syystä avaan myös kysymyksen Elisan puolelle linkkiin https://yhteiso.elisa.fi/mobiililaajakaista-8/zte-mc801a-siltaava-tila-521955. Elisan puolesta pitäisi asia olla kunnossa jos ei ole piiloestoja liittymässä. Kysyn tätä sieltä puolelta.

 

Pääasiallinen tilanne on, että yritän saada laitetta siltaavaan tilaan. Olen varmistanut toimintamallin usean ohjeen perusteella, kuten https://static.elisa.com/v2/image/2tqybbhjs47b/631akbIw8sh9JW2guJHG9o/ZTE_MC801A_siltaus.pdf?w=800 . Elisalta tilattu julkinen IP osoite ja julkinen osoite toimii porttien ohjauksella 1-65535 yhdelle laitteelle. 

Jostain syystä laite ei suostu ottamaan siltaavaa tilaa vastaan vaan jättää NAT/DHCP palvelun päälle. Onko ominaisuus jotenkin estetty B13 versiossa? Pitäisikö B13 versiossa tehdä ennen siltaavaa tilaa tehdä palveluiden sammutusta? Elisa jakaa laitteelle firmware B15 versiota. Verrattuna muihin ZTE laitteisiin niin siltaavan tilan asetukset eivät ole näkyvillä hallintapaneelissa.

 

 

PS. Löysin myös keskustelun https://yhteiso.elisa.fi/mobiililaajakaista-8/zte-mc801a-521848, että en ole ainoa joka painii firmwaren kanssa 

 


10 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Ohjelmiston ominaisuudelta / sen puutteeltahan tämä vaikuttaisi nyt. Hyvä kun nostit asiaa esille täälläkin. Minä välitän kysymystä eteenpäin ja selvitetään, onko siltaava -tilan käyttö tulossa mahdollisesti seuraavissa ohjelmistopäivityksissä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Therteen  kirjoitti:

Jostain syystä laite ei suostu ottamaan siltaavaa tilaa vastaan vaan jättää NAT/DHCP palvelun päälle. Onko ominaisuus jotenkin estetty B13 versiossa? Pitäisikö B13 versiossa tehdä ennen siltaavaa tilaa tehdä palveluiden sammutusta? Elisa jakaa laitteelle firmware B15 versiota. Verrattuna muihin ZTE laitteisiin niin siltaavan tilan asetukset eivät ole näkyvillä hallintapaneelissa.




Pääsetkö siis valikossa muuttamaan siltaavan tilan normaalisti, eikä sivusto herjaa mitään näissä vaiheissa? Laitevastaavamme vastasi, että siltaus on kyllä mahdollinen uusimmalla ohjelmistolla. Päivitykset voi tarkistaa myös laitteen asetuksista.



 

Hei!


@HenriLie  kirjoitti:

@Therteen  kirjoitti:

Jostain syystä laite ei suostu ottamaan siltaavaa tilaa vastaan vaan jättää NAT/DHCP palvelun päälle. Onko ominaisuus jotenkin estetty B13 versiossa? Pitäisikö B13 versiossa tehdä ennen siltaavaa tilaa tehdä palveluiden sammutusta? Elisa jakaa laitteelle firmware B15 versiota. Verrattuna muihin ZTE laitteisiin niin siltaavan tilan asetukset eivät ole näkyvillä hallintapaneelissa.


Pääsetkö siis valikossa muuttamaan siltaavan tilan normaalisti, eikä sivusto herjaa mitään näissä vaiheissa? Laitevastaavamme vastasi, että siltaus on kyllä mahdollinen uusimmalla ohjelmistolla. Päivitykset voi tarkistaa myös laitteen asetuksista.

 


Kyllä, pääsen tekemään tämän asetuksen päälle. Laite(pc) on kytketty porttiin 1, jonka oletan(olettanut) olevan kuvassa oletuksena. Tämän jälkeen laite buuttaa ja pitkän ajan jälkeen tulee sisäverkon IP osoite. Yritin kytkeä toiseen porttiin laitteen, mutta muistaakseni siitäkään portista ei tullut ulkoverkon osoitetta. En ole järjestelmällisesti kokeillut kytkeytyä porttiin 2 ja tehdä sitä kautta kaikki asetukset/muutokset/testaukset. Tämä on vain teoria siitä, että kuvassa oleva valinta tarkoittaa portti 2 ja sitä, että portista 1 jää päälle DHCP laitteen nollausta varten? Laitevastaava osaa ehkä sanoa?  

 

Valitettavasti en pääse heti testaamaan tätä porttiteoriaa, koska olet fyysisesti kaukana laitteesta ja pääsen kiinni etäyhteyden yli. Olen kokeillut vaihtaa porttia asetusmuutoksen jälkeen toiseen porttiin, mutta sielläkään ei ollut julkista osoitetta. Täytyy järjestelmällisemmin portti 2 teoria torstaina, kun olen laitteen lähellä.

 

"kyllä mahdollinen uusimmalla ohjelmistolla." Minulla on uusin Telian Firmware (13), joka ei ole valitettavasti sama kuin laitevalmistajan tai Elisan jakama joka on versioltaan 15. 

 

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Oletko tilannut ja vaihtanut laitteen asetuksiin oikean APN:n josta jaetaan julkinen IP laitteelle?

Mobiililaajakaista - Asetukset - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu


@Villemu  kirjoitti:

Oletko tilannut ja vaihtanut laitteen asetuksiin oikean APN:n josta jaetaan julkinen IP laitteelle?


Mobiililaajakaista - Asetukset - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu




Hei, @Villemu !


 


Kyllä, APN asetukset ovat oikein, mutta SIM on Elisalta johtuen hankintarajoituksista. Ongelmana on NAT sammumattomuus, mutta julkinen IP toimii hyvin portforwardilla. Tuplanat ei ole paras mahdollinen tilanne.


 


 


 


edit katjane: pingattu nimimerkki

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Nyt menee vaikeaksi sanoa mikä menee pieleen.

Minulla toimii kun vaihdan meidän julkisen IP:n jakavan APN:n käyttöön ja vaihdan laitteen siltaavaan tilaan niin saan  julkisen IP:n koneelle asti.

 

 


@Villemu  kirjoitti:

Nyt menee vaikeaksi sanoa mikä menee pieleen.

Minulla toimii kun vaihdan meidän julkisen IP:n jakavan APN:n käyttöön ja vaihdan laitteen siltaavaan tilaan niin saan  julkisen IP:n koneelle asti.

 

 


Hienoa! Oliko sinulla käytössä laitteen LAN port 1? Vaihtoehdot pienentyy, onko mahdollista käydä Telian pisteessä ja testata Telian SIM kortilla? Torstaina nollaan taas kaiken ja testaan uudestaan. 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Moi,

 

Mä laitoin LAN2:een(alempaan) kun oli valmiiksi johto siinä portissa kiinni.

 


@Villemu  kirjoitti:

Moi,

 

Mä laitoin LAN2:een(alempaan) kun oli valmiiksi johto siinä portissa kiinni.

 


Hienoa! Eroavaisuus meidän toimintamallien välillä! Testaan tämän torstaina


@Therteen  kirjoitti:

@Villemu  kirjoitti:

Moi,

 

Mä laitoin LAN2:een(alempaan) kun oli valmiiksi johto siinä portissa kiinni.

 


Hienoa! Eroavaisuus meidän toimintamallien välillä! Testaan tämän torstaina


Hei

 

Laite saatu toimimaan. Jatkan vielä kyselyä Elisan puolella DHCP asiassa, koska Ubiquiti Unifi USG Firmware 4.4.56 versiolla laite iloisena ilmoittaa saaneensa Elisan IP alueelta sisäverkon osoitteen. Nappasin DHCP logia talteen, mutta tässä oma osaaminen alkaa loppumaan miten laite voi toimia näin. Rehellisesti en osannut arvata, että WAN DHCP (asiakaspuolella) voisi olla jotain näin erikoista. Tämä tekee hauskaksi, että tyytyväisellä kolleegallani (Telian asiakkaalla) on vastaavanlainen 4g +  USG setti kotona, joka toimii normaalisti. 

 

Pahoittelen häiriötä ja vaivaa, mutta toivottavasti jos joku törmään tähän samaan ongelmaan niin löytää tämän keskusteluketjun. 

Vastaa