eSIM ja mobiilivarmenne

  • 16 November 2018
  • 24 kommenttia
  • 815 katselukertaa

Mahdollistako eSIM vahvan tunnistautuminen sähköisiin palveluihin ja sähköisen allekirjoituksen ?


 


Edit NikoNo: otsikkoa hieman täsmennetty


24 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Moikka @HannuO99 ja tervetuloa Yhteisöön!


 


Tarkoitit ilmeisesti Mobiilivarmennetta tässä tapauksessa? Toistaiseksi Mobiilivarmennetta ei ole mahdollista liittää eSIM:n. Tässä ollaan kuitenkin vielä alkuvaiheessa eSIM:n kanssa, joten ominaisuudet tulee varmasti kehittymään tulevaisuudessa.

Mikäs on tilanne mobiilivarmenteen osalta? Onko tullut uutta tietoa?


@zirkoni@  kirjoitti:

Mikäs on tilanne mobiilivarmenteen osalta? Onko tullut uutta tietoa?




Mobiilivarmenteen osalta ei ole tullut vielä lisää tietoa.

Onko tilanne edelleen sama? Tänään juttelin aspan kanssa chatissä ja kysyin nimenomaisesti myös tätä ennen kuin tein siirron teille. Aspan mukaan eSim ja mobiilivarmenne toimisi. Tilasinko siirron nyt turhaan - Mobiilivarmennetta tarvitsen lähes päivittäin, joten tämän puuttuminen olisi suuri ongelma.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@kpmkpm2@  kirjoitti:

Onko tilanne edelleen sama? Tänään juttelin aspan kanssa chatissä ja kysyin nimenomaisesti myös tätä ennen kuin tein siirron teille. Aspan mukaan eSim ja mobiilivarmenne toimisi. Tilasinko siirron nyt turhaan - Mobiilivarmennetta tarvitsen lähes päivittäin, joten tämän puuttuminen olisi suuri ongelma.




Tilanne on yhä sama; eli mobiilivarmennetta ei vielä ainakaan toistaiseksi ole kytkettävissä eSIM-palveluun. Todella ikävä kuulla jos olet saanut asiasta virheellistä tietoa, tämän pitäisi kyllä olla selvillä asiakaspalvelussammekin. Voit laittaa meille esimerkiksi chatin kautta viestiä, niin pystytään välittämään palautetta tuosta tarkemmilla tiedoilla vielä eteenpäin.


 


Mobiilivarmenteesta puhuttaessa meillä on kyllä se hyvä etu, että kyseinen palvelu on täysin maksuton. Toki se tässä kohtaa nyt vaatii vielä sitä fyysistä sim-korttia, mutta tulevaisuudessa varmasti tähänkin saadaan muutosta. 

Joko eSIM ja mobiilivarmennepalvelu on saatu korjattua?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Mobiilivarmennetta ei toistaiseksi ole saatavilla eSIMiin, mutta tämä on ollut todella toivottu ominaisuus. Tarkkaa aikataulua ei ole antaa, milloin Mobiilivarmenne on tulossa eSIMille, mutta tiedotamme toki erikseen siitä täällä Yhteisössä. Mobiilivarmenne siis poistuu automaattisesti käytöstä, jos liittymälle tehdään eSIM-kortinvaihto.

4.5.2020 tilanne yhä ennallaan, eSim ja mobiilivarmenne eivät keskustele keskenään. Mahtaako jollakin olla uutta tietoa?  

Kysyn tähän @Jahola väliaikatietoa. Palaan asiaan kun saan vastauksen :smileyhappy:

@Jahola Muuta tietoa ei ole kuin, että mobiilivarmenne uudistuu ja uusittu Mobiilivarmenne toimii sekä eSIM:llä sekä fyysisellä SIM:llä varustetulla puhelimella yhtä hyvin, koska uusi Mobiilivarmenne ei pohjaudu SIM-korttiin, vaan on älypuhelinsovellus.

No niin. Nyt on kohta kaksi vuotta eSimin julkaisusta Telialla. Mobiilivarmenne ehtii vanhentua tätä vauhtia käsiin, ennen kuin saatte ominaisuuden toimimaan. Palautin tänään Telialta tilatun uuden iphonen, koska mobiilivarmenne ei toimi ja asiasta ei mainita puhelimen tilaussivulla.

 

Elon Muskilla kesti lyhyempi aika yhdestä huuruisesta älynväläyksestä siihen hetkeen, kun ihmiset lensivät hänen raketillaan avaruuteen, kuin Telialla menee laittaa rivi koodia johonkin protokollaan, että tällainen yksinkertainen ominaisuus saadaan toimimaan.

 

Olen muuten odottanut kohta kymmenen vuotta naapurilinkkitornini päivitystä Espoossa, Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa, että netistä saisi joku päivä yli 5mbit/s vauhtia. Tämäkin on Telellä...eiku Soneralla...eiku Telialla vissiin edelleen "putkessa". Ehkä sitten parin organisaatiomuutoksen ja fuusion jälkeen...

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Harmillista, että päädyit palauttamaan uuden puhelimen tuon ominaisuuden vuoksi. Kuten @ReOlivia tuossa yllä kertoi, niin mobiilivarmenne tulee uudistumaan, jolloin se toimii sekä eSIM:llä että fyysisellä SIM-kortilla, mutta toki ymmärrän ettei se juuri tässä vaiheessa hyödytä sinua, jos tarkoitus oli käyttöönottaa eSIM. 

Moi,

 

jos mobiilivarmenteen toteuttaminen takkuaa, niin kysykää neuvoa Swisscomilta. Heillä täysin vastaava mobile ID toimii nätisti eSIMillä.


@Jahola@  kirjoitti:

4.5.2020 tilanne yhä ennallaan, eSim ja mobiilivarmenne eivät keskustele keskenään. Mahtaako jollakin olla uutta tietoa?  


Itse itselleni vastaten: toimii 8.9.20 alkaen minulla, vinkin sain yhteisöltä. Jippii!!

Nyt olen muutaman päivän käyttänyt e-simmiä ja Telian mobiilivarmenne toimii kuin pitääkin. Toivottavasti jatkossakin 🤔>


@Jahola@  kirjoitti:

Nyt olen muutaman päivän käyttänyt e-simmiä ja Telian mobiilivarmenne toimii kuin pitääkin. Toivottavasti jatkossakin 🤔>


Niin minäkin, ja olen samaa mieltä. Ongelma syntyi siitä, kun poistin vanhan eSimmin ja latasin uuden. Uuden aktivointi jämähti jumiin, ja tarvittiin Vikapalvelun apua. Siellä osaava kaveri suoritti aktivoinnin manuaalisesti ja homma alkoi rokkaamaan!

Hei! Miten aktivoit Mobiilivarmenteen eSIMiin? En löydä ohjeita siihen Telian sivuilta ja asiakaspalvelun chat-botti väittää, ettei Mobiilivarmenne toimi eSIMissä.

 


@Jahola@  kirjoitti:

@Jahola@  kirjoitti:

4.5.2020 tilanne yhä ennallaan, eSim ja mobiilivarmenne eivät keskustele keskenään. Mahtaako jollakin olla uutta tietoa?  


Itse itselleni vastaten: toimii 8.9.20 alkaen minulla, vinkin sain yhteisöltä. Jippii!



@seppoteppo@  kirjoitti:

Hei! Miten aktivoit Mobiilivarmenteen eSIMiin? En löydä ohjeita siihen Telian sivuilta ja asiakaspalvelun chat-botti väittää, ettei Mobiilivarmenne toimi eSIMissä.

 


@Jahola@  kirjoitti:

@Jahola@  kirjoitti:

4.5.2020 tilanne yhä ennallaan, eSim ja mobiilivarmenne eivät keskustele keskenään. Mahtaako jollakin olla uutta tietoa?  


Itse itselleni vastaten: toimii 8.9.20 alkaen minulla, vinkin sain yhteisöltä. Jippii!



Ensin poistin olemassa olevan eSIMin ja sit latasin uuden. Mobiilivarmenteen lataamiseen oli ohje Telian sivulla (muistaakseni...)


@seppoteppo@  kirjoitti:

Hei! Miten aktivoit Mobiilivarmenteen eSIMiin? En löydä ohjeita siihen Telian sivuilta ja asiakaspalvelun chat-botti väittää, ettei Mobiilivarmenne toimi eSIMissä.


 



@Jahola@  kirjoitti:


@Jahola@  kirjoitti:

4.5.2020 tilanne yhä ennallaan, eSim ja mobiilivarmenne eivät keskustele keskenään. Mahtaako jollakin olla uutta tietoa?  




Itse itselleni vastaten: toimii 8.9.20 alkaen minulla, vinkin sain yhteisöltä. Jippii!






Huomenta! Kiitos tästä huomiosta laitoin sen heti korjaukseen. Mobiilivarmenne on tosiaan saatavilla myös eSIMiin nykyään. ESIM pitää ladata uudelleen, Minun Teliasta valitset "Tilaa uusi SIM tai eSIM" ja sen jälkeen voit aktivoida mobiilivarmenteen käyttöön.


@ReOlivia@  kirjoitti:

@seppoteppo@  kirjoitti:

Hei! Miten aktivoit Mobiilivarmenteen eSIMiin? En löydä ohjeita siihen Telian sivuilta ja asiakaspalvelun chat-botti väittää, ettei Mobiilivarmenne toimi eSIMissä.

 


@Jahola@  kirjoitti:

@Jahola@  kirjoitti:

4.5.2020 tilanne yhä ennallaan, eSim ja mobiilivarmenne eivät keskustele keskenään. Mahtaako jollakin olla uutta tietoa?  


Itse itselleni vastaten: toimii 8.9.20 alkaen minulla, vinkin sain yhteisöltä. Jippii!



Huomenta! Kiitos tästä huomiosta laitoin sen heti korjaukseen. Mobiilivarmenne on tosiaan saatavilla myös eSIMiin nykyään. ESIM pitää ladata uudelleen, Minun Teliasta valitset "Tilaa uusi SIM tai eSIM" ja sen jälkeen voit aktivoida mobiilivarmenteen käyttöön.


Toimiiko mobiilivarmenne myös Telia DOT:n eSIM:ssä. Ohjeessa siellä on, että ei toimi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@Wildlifewolfie@  kirjoitti:




Toimiiko mobiilivarmenne myös Telia DOT:n eSIM:ssä. Ohjeessa siellä on, että ei toimi.




Tuo ohje pitää paikkansa, Telia Dot -liittymässä ei eSIM vielä toimi. Aiheesta löytyy infoa myös täältä UKK-osiosta. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11

Menin päivittämään vanhenevaa mobiilivarmennetta ja Telian sivu kertoi ettei liittymäni ole Telian matkapuhelinliittymä, Tietääkseni on, ainakin puhelin näyttää verkoksi Telia.fi:n ja tästä liittymästä Telia lähettää minulle laskun. No, tämä ei liity tähän, vaan kun minulla on tilauksessa uusi puhelin jossa tulee olemaan myös eSim, niin katsoin että Telian Mobiilivarmenne-sivu kertoo ettei mobiilivarmenne toimi eSimmissä.

 

Mikä se tilanne oikeasti on? Siirränkö puhelimen saatuani vanhan kortin uuteen vai tilaanko eSimmin?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@VMJ@  kirjoitti:

Menin päivittämään vanhenevaa mobiilivarmennetta ja Telian sivu kertoi ettei liittymäni ole Telian matkapuhelinliittymä, Tietääkseni on, ainakin puhelin näyttää verkoksi Telia.fi:n ja tästä liittymästä Telia lähettää minulle laskun. No, tämä ei liity tähän, vaan kun minulla on tilauksessa uusi puhelin jossa tulee olemaan myös eSim, niin katsoin että Telian Mobiilivarmenne-sivu kertoo ettei mobiilivarmenne toimi eSimmissä.


 


Mikä se tilanne oikeasti on? Siirränkö puhelimen saatuani vanhan kortin uuteen vai tilaanko eSimmin?




Onko käytössäsi Dot-liittymä? Tämän hetkisen tiedon mukaan Dot-liittymään saa eSIMin, mutta eSIMin ollessa käytössä mobiilivarmenne ei siinä toimi. Tällöin täytyisi käyttää normaalia sim-korttia, jotta mobiilivarmennetta pystyy hyödyntämään. Kysellään tästä vielä, että onko tähän tulossa muutoksia lähiaikoina.

Jos käytössäsi ei ole Dot vaan jokin Telia Yhteys -pakettiliittymistä, saat siihen käyttöösi jo nyt eSIMin sekä mobiilivarmenteen. Tällöin voit tilata uuden eSIMin normaalisti ja sitten ottaa käyttöön mobiilivarmenteen.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11

@JoonasLam@  kirjoitti:

@VMJ@  kirjoitti:

Menin päivittämään vanhenevaa mobiilivarmennetta ja Telian sivu kertoi ettei liittymäni ole Telian matkapuhelinliittymä, Tietääkseni on, ainakin puhelin näyttää verkoksi Telia.fi:n ja tästä liittymästä Telia lähettää minulle laskun. No, tämä ei liity tähän, vaan kun minulla on tilauksessa uusi puhelin jossa tulee olemaan myös eSim, niin katsoin että Telian Mobiilivarmenne-sivu kertoo ettei mobiilivarmenne toimi eSimmissä.

 

Mikä se tilanne oikeasti on? Siirränkö puhelimen saatuani vanhan kortin uuteen vai tilaanko eSimmin?


Onko käytössäsi Dot-liittymä? Tämän hetkisen tiedon mukaan Dot-liittymään saa eSIMin, mutta eSIMin ollessa käytössä mobiilivarmenne ei siinä toimi. Tällöin täytyisi käyttää normaalia sim-korttia, jotta mobiilivarmennetta pystyy hyödyntämään. Kysellään tästä vielä, että onko tähän tulossa muutoksia lähiaikoina.

Jos käytössäsi ei ole Dot vaan jokin Telia Yhteys -pakettiliittymistä, saat siihen käyttöösi jo nyt eSIMin sekä mobiilivarmenteen. Tällöin voit tilata uuden eSIMin normaalisti ja sitten ottaa käyttöön mobiilivarmenteen.


Ihan näitä yhteys puhelimeen liittymiä. Tänään mobiilivarmenteen uudelleenrekisteröinti eteni sen verran, että numeroni kelpasi mutta sim-kortti ei kuulemma tue uutta mobiiilvarmennetta. Ja systeemi ilmoitti postittavansa minulle uuden kortin. Onhan tuolla edellisellä jo kolme vuotta ikää että joutaa vaihtoon. Vaan hyvä tietää että voin ottaa tulevaan iPhoneen sitten eSimmin käyttöön kun luuri saapuu joskus loppuvuodesta. 

Vastaa