netin ajoittainen käyttö mökillä


Mokkini alueella on hyvin heikko kenttä operaattorista riippumatta. Sitä vahvistamaan hankittiin antenni ja mokkula, jolla luodaan wifi-kenttä kännyköille. Testattaessa sitä paras liittymän nopeus oli 50 Mbs. Mökillä ollaan 1-2 vk kerrallaan kesäkuukausina. Edullista liittymää olen nyt hakemassa.

Omien havaintojen perusteella tällaiseen satunnaiseen käyttöön halvimmaksi vaihtoehdoksi olen löytänyt  telian prepaid kortin hintaan 4,90 jolla voi olla netissä 7 vrk ja nopeusmax 100 Mbs. Lisäviikot sitten latauksilla.

 

Siten kesän mokkulakustannukset olisivat kolmen eri kuukauden aikana, jos mökillä ollaan esim. yhteensä 5 vk: 4,90 +30 e lataus -5 e ensilataushyvitys = 29,90 e (37 vrk). Ostamalla useita samanhintaisia simmejä peräkkäin pääsisi ehkä halvemmalla, mutta kömpelömmäksi menisi simminvaihtojen takia.

 

Sitten kun simmin laittaa mokkulaan se edellyttänee ennen sitä pinkoodin kysymisen poistoa. Se pitänee tehdä kännyllä ja jos liittymää ei vielä haluta käyttöönotettavaksi, siksi ajaksi kannattaa kännyn mobiilidata sulkea.

 

Olenko oikeilla jäljillä?


31 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@kustaa1967@  kirjoitti:

Kalliinpuoleinen on kyllä ja 800MHz kaista näytäisi puuttuvan.

 

https://kauppa.telia.fi/kauppa/laitteet/nettilaite/Netgear-Nighthawk-M1-4G-modeemi 

 

https://yhteiso.telia.fi/t5/Kayttokokemukset-vinkit-ja/Kokeilussa-Netgear-Nighthawk-M1-quot-gigabit-class-quot-LTE/td-p/165452 

 

Jos hinta ei hirvitä , niin suosittelen tätä.

 

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/14353/jvgrf/Netgear-MR1100-3G-4G-LTE-modeemi-ja-WiFi-reititin 


MR1100 tukee kyllä 800 MHz (B20) taajuutta. Toivottavasti Telia ei myy mitään Australian versiota, josta se puuttuu. Luulen, että kyse on kyllä vain virheellisistä tuotetiedoista. Voisiko Telia korjata tuotesivut?

Juu ei ole sentään kyse Australian versiosta, vaan ihan virheestä tuotetiedoissa. 


 


Tämä on nyt korjattu, kiitoksia huomiosta :smileyhappy:

Nyt on viikon verran kokemuksia telia prepaidista netgearista.

 

Dataa kului netgearin laskurin mukaan 4.67 Gt, mikä lienee aikaisempien kokemusten perusteella alakanttiin. Nimittäin silloinen 1 Gt testikortti sulkeutui ennenkuin netgearin 1 Gt tuli täyteen. Prepaidkortti oli 5 e arvoinen.

 

Laitteen nopeus antennien kautta yhdistettynä 11 km päässä olevaan mastoon oli parhaimmillaan 53 Mbps ja joskus se oli 20 ja 30 Mbps välissä. Olin hyvin tyytyväinen nopeuteen ja häiriöttömyyteen.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Moikka @mokkinetti10 ! Tosi kiva kuulla, että oot ollut tyytyväinen tuohon nopeuteen :) 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

@mokkinetti10@  kirjoitti:

Nyt on viikon verran kokemuksia telia prepaidista netgearista.

 

Mekin päätettiin jatkaa prepaid kortin käyttämistä mökillä. Mietimme jo oman liittymän hankkimista, mutta prepaid on"satunnaiseen" käyttöön passeli. Maksaa sen mukaan mitä mökillä ehtii olemaan. 

 

Kuukauden lataus on halvempi kuin keskittäjälle tarjottu rinnakkaisliittymä? Näin kesän kynnyksellä voisi olla paikallaan tarjous, jossa "yhteys mukaan" olisi oikeasti houkutteleva vaihtoehto. 

 

Netgear laitteena on kiinnostava. Etäkoulun aikana tuli koeponnistettua verkkoa ja ainakin täällä pohjois-savossa on huomattu tukiasemien kapasiteetin loppuminen niin Elisalla kuin Teliallakin. 

 

Elisan osalta käytiin pitkä keskustelu teknisen tuen kanssa ja hekin sanoivat, että tukiaseman kapasiteetti omassa osoitteessa on  riittämätön käyttäjiin nähden.

Jostain syystä olen ollut havaisevinani, että mokkula antennilla tai ilman on netissä nopeampi kuin känny. Kun seuraavan kerran menen mökille kokeilen vielä uteliaisuuttani nopeutta antennit kiinni ja irti. Netgearissa on 2 antenniliitäntää, joiden liitin ei ole erikoisen paikallaanpysyvää tyyppiä verrattuna esim. vanhaan rca-liittimeen.

Vastaa