puhelinmyyjät soittelee kun liittymä siirtyi Telialle

  • 16 December 2021
  • 5 kommenttia
  • 23 katselukertaa

Siirsin viime kuun lopussa lapseni liittymän Telialle. Nyt puhelinmyyjät ovat alkaneet soitella ja mm. kaupitella vakuutuksia alaikäiselle. Numero on sama kuin ennen, eikä tähän numeroon ole tullut koskaan ennen puhelimyyntiä, kuin vasta nyt Telian aikana. Myyttekö numerotietoja kaupustelijoille vai mistä voisi johtua ?  Katsoin omat tietoni, niin siellä minulla on asetus "Soittamalla silloin tällöin EI"


5 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Henkka123456  kirjoitti:

Siirsin viime kuun lopussa lapseni liittymän Telialle. Nyt puhelinmyyjät ovat alkaneet soitella ja mm. kaupitella vakuutuksia alaikäiselle. Numero on sama kuin ennen, eikä tähän numeroon ole tullut koskaan ennen puhelimyyntiä, kuin vasta nyt Telian aikana. Myyttekö numerotietoja kaupustelijoille vai mistä voisi johtua ?  Katsoin omat tietoni, niin siellä minulla on asetus "Soittamalla silloin tällöin EI"


Kannattaa ainakin laittaa liittymälle markkinointikielto, jos sellaista ei ole vielä. Lisäksi numero kannattaa laittaa salaiseksi, jos se asetus ei ole vielä päällä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

 



@Henkka123456  kirjoitti:

Siirsin viime kuun lopussa lapseni liittymän Telialle. Nyt puhelinmyyjät ovat alkaneet soitella ja mm. kaupitella vakuutuksia alaikäiselle. Numero on sama kuin ennen, eikä tähän numeroon ole tullut koskaan ennen puhelimyyntiä, kuin vasta nyt Telian aikana. Myyttekö numerotietoja kaupustelijoille vai mistä voisi johtua ?  Katsoin omat tietoni, niin siellä minulla on asetus "Soittamalla silloin tällöin EI"




Vielä lisäyksenä @snow28 antamaan vastaukseen linkkaan meidän tietosuojalausunnon. Siellä on avattu hyvin mm. tätä asiaa, eli kenelle luovutamme asiakkaiden henkilötietoja ja millaisessa muodossa. Tässä suora lainaus tietosuojalausunnosta:


 


"Voimme luovuttaa henkilötietojasi voimassa olevan lain edellyttämissä ja sallimissa tilanteissa. Voimme myös käsitellä anonymisoitua tai tilastollista tietoa, jota ei ole mahdollista yhdistää sinuun henkilönä. Tällaista tietoa voidaan luovuttaa kolmansille osapuolille myös muihin kuin Tietosuojalausunnossa kuvattuihin käyttötarkoituksiin." 


 


Kannattaa ehdottomasti katsoa linkistä lisää, siellä on eriteltynä kahdeksan eri tahoa, jolle voimme luovuttaa tietoja. Samaisessa tietosuojalausunnossa myös kerrotaan miten suojaamme ja turvaamme henkilötiedot, kuinka kauan säilytämme niitä ja kuinka esimerkiksi keräämme niitä. 

Markkinointikielto hyvä tosiaan laittaa, mutta alaikäisille sähkösopimusten myynti ei muutenkaan tunnu kovin järjevältä touhulta.

 

Salaisesta numerosta soitettaessa vastaanottaja ei Telian ohjeen mukaan näe numeroa. Tämä on vähän huono, jos kaverit sitten eivät vastaa kun olettavat sen olevan esim. "Microsoft tukipuhelu" 🙂.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Liittymää ei todellakaan kannata asettaa salaiseksi, sillä se rikkoo numeronnäytön.

 

Sen sijaan kannattaa poistaa tiedot numeropalvelusta. Osa puhelinmyyjistä kun luulee, että numeron löytyminen puhelinluettelosta on kehoitus soittaa markkinointipuheluita. En kylläkään ymmärrä, kuinka tämä on vielä GDPR-aikana mahdollista. Eikö GDPR:n pitänyt kieltää tietojen holtiton kopiointi henkilörekisteristä toiseen?

 

Omilta sivuilta numeropalvelutiedot löytyvät: Minun Telia → Liittymäni ja palveluni → liittymän puhelinnumero → Omat tietosi¹ → Tiedot numeropalvelussa.

 

¹ nimenomaisesti Omat tietosi, ei Omat tiedot ja asetukset.

 

Huomioithan, että hinnaston mukaan numeropalvelutietojen muutos maksaa 10,00 € per liittymä. Kannattaa varmistaa ensin asiakaspalvelusta, koskeeko tuo myös tietojen poistoa. Mikäli koskee, eikä asiakaspalvelu suostu tekemään poistoa maksutta, suosittelen lämpimästi operaattorin vaihtoa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Henkka123456  kirjoitti:

Salaisesta numerosta soitettaessa vastaanottaja ei Telian ohjeen mukaan näe numeroa. Tämä on vähän huono, jos kaverit sitten eivät vastaa kun olettavat sen olevan esim. "Microsoft tukipuhelu" 🙂.


Minulla on salainen numero, mutta olen laittanut päälle soittajan tunnuksen aina lähtevissä puheluissa eli numero näkyy vastaanottajalle. Jos puhelin vaihtuu, niin muistaa aktivoida tuon täpän päälle. 🙂>

 

  • Android: Numerovalitsin > Kolme vaakaviivaa > Asetukset > Lisäasetukset > Soittajan tunnus (asetukseen pääsy voi vaihdella puhelinmalleissa)
  • iPhone: Asetukset > Puhelin > Näytä oma numero

 

 

Vastaa