sain tekstiviestejä monen vuoden takaa


Sain eilen illalla kaksi tekstiviestiä, jotka oli lähetetty vuosia sitten. Lähettäjä oli Kreikassa tuolloin matkalla ollut henkilö eli nuo viestit ovat kyllä varmasti ihan oikeita hänen silloin lähettämiään viestejä, mutta miten ihmeessä on mahdollista, että ne tulevat monen vuoden jälkeen uudestaan?

 

Minulla on puhelin ja liittymäkin sim-kortteineen vaihtunut tässä välissä.


5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@TElina65 kirjoitti:

Sain eilen illalla kaksi tekstiviestiä, jotka oli lähetetty vuosia sitten. Lähettäjä oli Kreikassa tuolloin matkalla ollut henkilö eli nuo viestit ovat kyllä varmasti ihan oikeita hänen silloin lähettämiään viestejä, mutta miten ihmeessä on mahdollista, että ne tulevat monen vuoden jälkeen uudestaan?


 


Minulla on puhelin ja liittymäkin sim-kortteineen vaihtunut tässä välissä.




Voisi kuvitella, että ovat johonkin järjestelmään jääneet jumiin. Joku tekniikkaa tuntevampi voinee asiaa selventää, Sonera ei taida vastata kuin vasta ensi viikolla.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Tossa voi olla monta lenkkiä kun Kreikaissa on oma operaattori kyseessä. Voi olla että Kreikan päässä olli vikaa tai välimatkalla. Näin voi tosiaan käydä kuten ihan tavallisessa etanapostissakin että posti tulee perille monen vuoden päästä perille.

Kunniamerkki +14
Kyseessä voi olla myös puhelimen varmuuskopiointi ominaisuus, jos olet hiljattain vaihtanut puhelinta tai muuten joutunut sen resetoimaan. Itselleni kävi juuri näin vasta, kun palautin puhelimen. Ja eikös tuo palauttanut sellaisetkin viestit jotka olin poistanut ennen varmuuskopion tekoa..

Kuten yllä olikin arveltu, niin todennäköisin vaihtoehto on jotenkin puhelimen varmuuskopiointiin/synkronointiin/käyttäjätiliin liittyvä tekijä.

 

Yksinkertaistettuna tekstiviesti kulkee lähettäjän puhelimesta niin kutsuttuun sanomakeskukseen, josta se kulkee edelleen vastaanottajalle. Vastaanottajan puhelin kuittaa viestin vastaanotetuksi, jolloin viesti poistuu sanomakeskuksen "välivarastosta". Mikäli viesti ei menisi perille lainkaan (esimerkiksi puhelin olisi pitkään suljettuna tai kuuluvuusalueen ulkopuolella), niin viesti tuhoutuu muutaman päivän kuluttua tästä välivarastostaan joka tapauksessa. Tämän puolesta viestiä ei siis enää olisi olemassa, jotta se voitaisiin toimittaa uudelleen eteenpäin.

 

Lähettäjän puhelimessa ei arvatenkaan viestiä näy uudelleenlähetettynä? 

 

 

Viestit ovat siis vuosien takaa (ainakin kolme vuotta sitten lähetettyjä) eli lähettäjä ei niitä ole lähettänyt uudelleen.

 

Itse olen vaihtanut puhelinta ja liittymääkin jo ainakin kaksi kertaa sen jälkeen kun nuo viestit on lähetetty.

Vastaa