Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64912
Kirjoituksia 176518

telian uudet kalliit hinnat



Highlighted

telian uudet kalliit hinnat

Vakiokalustoa
Viestejä 104 kpl

telian uudet kalliit hinnat

1/53

nyt kun on suoltanut telian uusia liittymä hintoja niin kyllä tämä korotus on ja erityisesti halvemmissa liittymissä.

esim halvin mahdollinen liittymä on 12,90 €/kk, halvin mahdollinen rajaton datalla on 24,90 €/kk ja myös mobiililaajakaista liittymissä on nousua.

 

eikä asiaa paranna automaattiset ylimeno maksut rajoitteellisissa liittymissä 1 €/päivä tai 2 €/päivä riippuen onko puheliittymä vaiko mobiililaajakaista.

 

telefinlandilla on tai oli vielä kaksi hyvää tapausta, mini 0,2 Mbit/s 5 €/kk ja mini 20 Mbit/s 16 €/kk. näille ei käytännössä ole korvaajaa.

 

palautteeni on jotain seuravaa: palauttaa korvaavat halvat minit vähän käyttäville ja tehdä joitain noille automaatti ylimeno maksuille.

Vastaa
52 vastausta
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 4 418 kpl

21/53

@kjns kirjoitti:

@Crowley04 kirjoitti:

Ennen kyllä löytyi myös noita halvempia paketteja, että kyllä tämä "Premium" suuntaus on vähitellen syntynyttä jättämällä halvimmat vaihtoehdot pois valikoimasta (Muilla isoilla toki vastaavaa suuntausta). Edelleen on tällainen liittymä Telialta käytössä ja on varmaan niin pitkään kunnes yrittävät pakottaa "päivitystä".


 


 

Kaikilla kolmella suurellahan on linjana nykyään se, että yritetään myydä sellaista n. 20-30 eur/kk liittymää ihan jokaiselle asiakkaalle. Jos tarvitset pari tuntia puhetta ja pari gigaa dataa kuukaudessa, maksat siitä sen pari kymppiä, jos lätiset 40 tuntia ja poltat 200 Gt kuussa dataa maksat kolme kymppiä.

 

Syy tähän on se, että suomessa on totuttu "liian hyvään". Ne käyttäjät jotka polttavat tuon 200 Gt kuussa eivät omilla kk-maksuillaan kata aiheuttamiaan kustannuksia, joten vähemmän käyttävien  palveluita on pakko veloittaa enemmän jotta heiltä saadaan rahaa peittämään myös hevijuusereiden kulut. Suomalaiset totutettiin dajattomiin datapaketteihin ja nyt niistä on vähän hankala päästä enää pois. Sonerahan sitä yritti, mutta imagotappioiden takia kai veti käsijarrun päälle ja toi "Sopiva+" liittymät myyntiin rajattomalla datalla ja alkoi niitä ensisijaisesti mainostamaankin. Yksi jos yrittää tuoda rajoituksia markkinoille, saavat kaksi muuta siitä hyvän markkinointikampanjan itselleen...

 

Osaltaan operaattorit ovat kaivaneet itselleen kuoppaa hidastelemalla kuidun rakentamista ja kerimällä kupareita pois osalta alueilta. Monella alueella 3G/4G verkko on ainoa järkevän nopeuksinen ja hintainen nettiliittymä, mikä taas osaltaan lisää kuormitusta verkossa ja aiheuttaa hinnankorotuspaineita. Tämä kehitys myös ruokkii luurin oman datan käyttämistä kodin wlanin sijasta, jos puhelimella saa paremmat nopeudet kuin kiinteällä adsl:llä.

 

Voittajiahan tässä kehityksessä ovat lähinnä paljon käyttävät, joiden liittymien hinnat ovat vähintäänkin kohtuullisella tasolla, ja maksajan rooliin joutuvat pien- ja kohtuukäyttäjät jotka maksavat korkeampia kk-maksuja subventoidakseen suurempien pakettien hintoja.


Taas vähän väärin syyttää operaattoria kuidun rakentamisesta. Sitä että Suomessa sitä eivät tee sähköyhtiöt kuten ulkomailla esimerkiksi Ruotsissa. Tokihan 4G:n alhainen hinta on estänyt useinkin valokuidun rakentamista kun se riitätä monelle perustalliaiselle. 

 

Mutta tässä kaveri ilmeisesti pärjää koko kuukauden 4Gt joten miksi maksaisi kuidusta 40€/kk varsinkaan kun valitusta tulee jo mobiililiittymästä 🙂 Se että valokuidun avausmaksu pidetään korkeana on siinä että pelätään ettei saada koskaan saataviaan takaisin kun tämä maksuvaikeuskin ilmestynyt Suomen maahan aika kovaa tahtia. 

 

Miksi sitä kuparia ei kannata kalliiden sähkötolpissa pitää kun senkin varmaan vuokrattu sähköyhtiöltä joka vie sähköt maanalle. Taas sitten käy ettei sähköyhtiöt halukkaita vetämään kuitua maahan kuten Ruotsissa nämä tekevät. Tässä käy sitten niin ettei operaattorit innostu sinne sähköyhtiön kanssa kuoppaan ja orjaksi joten lopputulos on ettei kuitua. Lisäksi tämäkin kuitu on operaattorin velkaa ja eipä sielä oo kuin muutama talliainen joka sen kuidun ostaisi varmaan kotiin koska lopuille kelpaa operaattorille halvempi 4G silti. Mobiiliverkko on operaattorille halvempi reilusti silti vaikka datamäärä kasvaa koska kaapelointityöt vähenee. 

 

Voittajana toki on se suuri datankäyttö lauma tosiaan ketä hyödyntää verkkoa. Toisaalta operaattorin on ihan turha pitää omaa verkkoaan vajaakulutuksessa eli se sama se kuluttaako verkon loppuun vai pitää sen tyhjillään. Yhtä paljon se maksaa niin miksi ei tollaisia kunnon paketteja jossa käyttäjä saa vetää sillä kiinteällä summalla kun sielunsa vetää? Ja silti saadaan rahaa kassaan vai se että käyttäjillä pienet paketit ja sitten ei tuu kassaan tarpeeksi rahaa. Kuitenkin sama työ on käytätkö sen 100Gt vai 10Gt verkossa sinänsä. Työ on se joka maksaa, ei se datansiirto tai laitteet oikeastaan koska ne on jaettua.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Konkari
Viestejä 710 kpl

22/53

@olkitu kirjoitti:

Näin ollen minusta Moimobiilin vaihtoehto tuo minusta enemmän laskutusyllätyksiä vs Telian

Minusta taas Telian veloitustapa on vaarallisempi kuin Moin. Sanotaan esimerkiksi, että Microsoft tekee kuprun ja lataa odottamattasi kolme ja puoli gigaa ylimääräistä dataa. Oma käyttösi on lähellä siirtorajaa, joten kupru aiheuttaa ylityksen.

 

Moilla tämä moka tulee maksamaan 6 € extraa.

 

Telialla moka voi maksaa jopa 62 € extraa, jos se tapahtuu laskutuskauden ensimmäisenä päivänä.

 

Telialla ei auta, vaikka koko loppukuun yrittäisit käyttää dataa säästeliäästi. Ainoa tapa säästyä ylisuurelta laskulta on kääntää päätelaite pois päältä tai vähintään lentokonetilaan heti kuprun huomattuaan.

 

Moilla voit 6 € yllätyksen jälkeen jatkaa edelleen kevyttä käyttöä, esimerkiksi tarkistaa bussiaikataulut, ilman että tilanne pahenee enää 6 € enemmäksi. Toki jos kuprun jälkeen vielä katsoo muutamat videot päälle, kupru kasvaa kasvamistaan.

 

Molemmissa veloitusmalleissa ongelmana on se, etteivät normaalikäyttäjät seuraa tiedonsiirron määriään. Parempi olisi, että liittymä on turvallinen eikä sillä voi tehdä tiedostamatta yllätyslaskua. Sopiva- ja Liikkuva Netti Etu-liittymäthän toimivat juuri näin.

Vastaa
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 1 363 kpl

23/53

@PeteLi kirjoitti:

Uudet liittymämme ovat valmiina tulevaan EU:n lainsäädäntöön niin ominaisuuksiltaan kuin hinnoiltaan.


Asia erikseen sitten kokonaan oliko tämä EU roaming lainsäädäntö sitten hyvä vai huono asia. Hyvä niille jotka usein matkustavat, mutta sitten ne jotka kerran vuodessa käyvät viikon pariisissa vuosilomallaan maksavat näiden liikemiesten datat. Eikai mikään tosiaan estä tuomasta markkinoille liittymää joka sisältää dataa vain kotimaassa, jos erikseen kuitenkin infotaan että on saatavilla liittymä jossa se ei erikseen maksa? En ole sen enempää tutustunut lainsäädäntöön, joten voin olla väärässäkin.

 

Ja vaikuttaisiko tuo sitten hinnoitteluun kuitenkaan enään, suurin osa varmaan sen kotimaan paketin kuitenkin ottaisi ja näin ne kalliimmat EU liittymät jäisi pölyä keräämään hyllyyn, joten vähemmän tuloja operaattorille..

Vastaa
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 4 418 kpl

24/53

@irritus kirjoitti:

@olkitu kirjoitti:

Näin ollen minusta Moimobiilin vaihtoehto tuo minusta enemmän laskutusyllätyksiä vs Telian

Minusta taas Telian veloitustapa on vaarallisempi kuin Moin. Sanotaan esimerkiksi, että Microsoft tekee kuprun ja lataa odottamattasi kolme ja puoli gigaa ylimääräistä dataa. Oma käyttösi on lähellä siirtorajaa, joten kupru aiheuttaa ylityksen.

 

Moilla tämä moka tulee maksamaan 6 € extraa.

 

Telialla moka voi maksaa jopa 62 € extraa, jos se tapahtuu laskutuskauden ensimmäisenä päivänä.

 

Telialla ei auta, vaikka koko loppukuun yrittäisit käyttää dataa säästeliäästi. Ainoa tapa säästyä ylisuurelta laskulta on kääntää päätelaite pois päältä tai vähintään lentokonetilaan heti kuprun huomattuaan.

 

Moilla voit 6 € yllätyksen jälkeen jatkaa edelleen kevyttä käyttöä, esimerkiksi tarkistaa bussiaikataulut, ilman että tilanne pahenee enää 6 € enemmäksi. Toki jos kuprun jälkeen vielä katsoo muutamat videot päälle, kupru kasvaa kasvamistaan.

 

Molemmissa veloitusmalleissa ongelmana on se, etteivät normaalikäyttäjät seuraa tiedonsiirron määriään. Parempi olisi, että liittymä on turvallinen eikä sillä voi tehdä tiedostamatta yllätyslaskua. Sopiva- ja Liikkuva Netti Etu-liittymäthän toimivat juuri näin.


Ainoa vika näissä tosiaan on toi automaattinen päiväveloitus jonka kyllä allekirjoitan siitä että ihmiset saavat siitä yllätyslaskun kyllä. Että tosin kannattaisin että ilmoitettaisiin ja sovelluksella saisi helposti tilattua lisäpaketteja tolla hinnalla.

Vastaa
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 4 418 kpl

25/53

@tilasto kirjoitti:

@PeteLi kirjoitti:

Uudet liittymämme ovat valmiina tulevaan EU:n lainsäädäntöön niin ominaisuuksiltaan kuin hinnoiltaan.


Asia erikseen sitten kokonaan oliko tämä EU roaming lainsäädäntö sitten hyvä vai huono asia. Hyvä niille jotka usein matkustavat, mutta sitten ne jotka kerran vuodessa käyvät viikon pariisissa vuosilomallaan maksavat näiden liikemiesten datat. Eikai mikään tosiaan estä tuomasta markkinoille liittymää joka sisältää dataa vain kotimaassa, jos erikseen kuitenkin infotaan että on saatavilla liittymä jossa se ei erikseen maksa? En ole sen enempää tutustunut lainsäädäntöön, joten voin olla väärässäkin.

 

Ja vaikuttaisiko tuo sitten hinnoitteluun kuitenkaan enään, suurin osa varmaan sen kotimaan paketin kuitenkin ottaisi ja näin ne kalliimmat EU liittymät jäisi pölyä keräämään hyllyyn, joten vähemmän tuloja operaattorille..


Vaikka perustaa yrityksen jolla ei ole ulkomaan operaattorien kanssa sopparia mutta kuka tälläisen ostaisi kun ei pääse ulkomailla nettiin eikä soittamaan 🙂 

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Konkari
Viestejä 710 kpl

26/53

Eikai mikään tosiaan estä tuomasta markkinoille liittymää joka sisältää dataa vain kotimaassa

En usko, että mitään estettä olisi.

 

Iso-Britanniassahan on suorastaan tavallista, että uusi asiakas ei saa liittymäänsä verkkovierailua lainkaan.

Tämä ei tosin johdu dataroamingin hinnoittelusta, vaan siitä, että Britanniassa ei ole samankaltaisia keskitettyjä luottotietorekistereitä kuten Suomessa.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 13 kpl

27/53

 


@olkitu kirjoitti:

Vaikka perustaa yrityksen jolla ei ole ulkomaan operaattorien kanssa sopparia mutta kuka tälläisen ostaisi kun ei pääse ulkomailla nettiin eikä soittamaan 🙂


Jos se netin käyttö puhelimella on viestisovelluksia ja googlemapsia ym, niin gigalla per viikko pärjää enemmän kuin hyvin myös ulkomailla. Itse maksaisin paljon mielummin koko ajan halvempaa liittymää, ja ottaisin matkan ajalle toisen (ennen paikallisen) kuten tähänkin asti. Ja itse asiassa sunnittelinkin toimivani niin, että en päivitä entistä Telia liittymääni seuraavan matkan takia, vaan otan kuukaudeksi uuden Telia liittymän jonka EU data riittää helposti. Mitäpä veikkaat kumpi tulee koko vuoden kannalta halvemmaksi? 🙂

 

Ihan mielenkiintoinen kysymys kyllä, olisiko operaattoreilla mahdollisuutta myydä halvempia vain kotimaan liittymiä? Mutta no, kuten todettu niin pyrkimys on kova myydä ne 20-30e/kk liittymät kaikille. Toivottavasti alalla on kuitenkin kilpailua eikä kartellia jolloin vaihtoehtojakin löytyy.

 

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 4 418 kpl

28/53

@Crowley04 kirjoitti:

 


@olkitu kirjoitti:

Vaikka perustaa yrityksen jolla ei ole ulkomaan operaattorien kanssa sopparia mutta kuka tälläisen ostaisi kun ei pääse ulkomailla nettiin eikä soittamaan 🙂


Jos se netin käyttö puhelimella on viestisovelluksia ja googlemapsia ym, niin gigalla per viikko pärjää enemmän kuin hyvin myös ulkomailla. Itse maksaisin paljon mielummin koko ajan halvempaa liittymää, ja ottaisin matkan ajalle toisen (ennen paikallisen) kuten tähänkin asti. Ja itse asiassa sunnittelinkin toimivani niin, että en päivitä entistä Telia liittymääni seuraavan matkan takia, vaan otan kuukaudeksi uuden Telia liittymän jonka EU data riittää helposti. Mitäpä veikkaat kumpi tulee koko vuoden kannalta halvemmaksi? 🙂

 

Ihan mielenkiintoinen kysymys kyllä, olisiko operaattoreilla mahdollisuutta myydä halvempia vain kotimaan liittymiä? Mutta no, kuten todettu niin pyrkimys on kova myydä ne 20-30e/kk liittymät kaikille. Toivottavasti alalla on kuitenkin kilpailua eikä kartellia jolloin vaihtoehtojakin löytyy.

 


Noh meillä on kolme suurta operaattoria Suomessa oikeasti. Virtuaalioperaattori voi yrittää toimia mutta kun ei suomalainen niele oikein tota datakattoa niin sitten seuraus on usein ettei myy tarpeeksi että saisi edes maksettu kolmelle suurelle operaattorille vuokraa. 

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 13 kpl

29/53

Oikeassa kilpailutilanteessa sitä kilpailua täytyy olla kolmen ison välilläkin vaikka nuo pienet markkinoilta katoaisi. Jos kahdelta häviää alle 10e/kk liittymät, niin siinä on rako kolmannella viedä kaikki tuollaista tarvitsevat asiakkaat.

 

Aivan varmasti jokaiselle 5e/kk liittymän myyminen on kannattavampaa pitkässä juoksussa kuin 0e/kk.

Vastaa
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 4 418 kpl

30/53

@Crowley04 kirjoitti:

Oikeassa kilpailutilanteessa sitä kilpailua täytyy olla kolmen ison välilläkin vaikka nuo pienet markkinoilta katoaisi. Jos kahdelta häviää alle 10e/kk liittymät, niin siinä on rako kolmannella viedä kaikki tuollaista tarvitsevat asiakkaat.

 

Aivan varmasti jokaiselle 5e/kk liittymän myyminen on kannattavampaa pitkässä juoksussa kuin 0e/kk.


Jaa 🙂 Jos kaikki kolme tekee tota samaa niin voit toki luopua kokonaan puhelinliittymästä tai maksaa 🙂 Toki voit hankkia niitä halvemman operaattorin esim Globetel tai Moimobiili. Globetel käyttää Telian verkkoa eli maksaa Telialle verkon käytöstä ja Moimobiili DNA:n verkon käytöstä.

Vastaa
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.