IPTV ei saa IP:tä


Moi!

 

Minulla on ongelmana Thomson tg789 reititin, joka ei löydä IPTV:lle IP:tä - eli ei saa yhteyttä DHCP-palvelimeen. Reititin ilmoittaa IPTV:n osalta statukseksi "Contacting DHCP Server...". Normi nettiyhteydelle DHCP-palvelin kyllä löytyy ja sieltä suostutaan antamaan IP. Olen antanut reitittimelle aikaa (tunteja) löytää IPTV:llekin IP, mutta mitään ei tapahdu. Olen myös uudelleen käynnistänyt sekä reitittimen että Motorolan VIPn (1003) kohtuullisen monta kertaa ilman tulosta. Omituisena yksityiskohtana vielä sellainen, että olen saanut pari kertaa IPTV:n näkyviin, mutta silloin Internet-yhteys ei ole suostunut juttelemaan DHCP-palveliment kanssa.

 

Olen käyttänyt pitkään toista reititintä, eli ko. Thomson ei ole ollut varmaan vuoteen kiinni seinässä.

 


10 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Muistathan että operaattori jakaa enintään 5kpl IPv4 osoitteita liittymää kohden. Tämän jälkeen osoitteita ei jaeta enempää ennen kuin laina-aika päättyy.


 


Onko sinulla xDSL vai Ethernet yhteyden toteutustekniikka?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@messen kirjoitti:

Moi!


 


Minulla on ongelmana Thomson tg789 reititin, joka ei löydä IPTV:lle IP:tä - eli ei saa yhteyttä DHCP-palvelimeen. Reititin ilmoittaa IPTV:n osalta statukseksi "Contacting DHCP Server...". Normi nettiyhteydelle DHCP-palvelin kyllä löytyy ja sieltä suostutaan antamaan IP. Olen antanut reitittimelle aikaa (tunteja) löytää IPTV:llekin IP, mutta mitään ei tapahdu. Olen myös uudelleen käynnistänyt sekä reitittimen että Motorolan VIPn (1003) kohtuullisen monta kertaa ilman tulosta. Omituisena yksityiskohtana vielä sellainen, että olen saanut pari kertaa IPTV:n näkyviin, mutta silloin Internet-yhteys ei ole suostunut juttelemaan DHCP-palveliment kanssa.


 


Olen käyttänyt pitkään toista reititintä, eli ko. Thomson ei ole ollut varmaan vuoteen kiinni seinässä.


 




@olkitu tuossa antoikin hyviä neuvoja. Minulla tuli mieleen vielä seuraavia:


 



  • Onko tolla toisella reitittimellä IPTV toiminut moitteetta?

  •  Oletko kokeillut tuon Thomsonin osalta esim. palauttaa tehdasasetuksia tai etsiä ohjelmistopäivityksiä? En tiedä tarkalleen, mutta voihan olla, että jokin asetus on vuoden aikana muuttunut ja vaatii toimiakseen päivityksen.

  •  "Omituisena yksityiskohtana vielä sellainen, että olen saanut pari kertaa IPTV:n näkyviin, mutta silloin Internet-yhteys ei ole suostunut juttelemaan DHCP-palveliment kanssa."

    • Olkitun kirjoitukseen viitaten: onko sinulla tuolloin muita laitteita kytkettynä verkkoon kuin tuo IPTV? Jos onkin IP-osoitteet loppu? Muistatko, mitä juuri tuolloin olit tehnyt?



IP-osoitteiden määrä on hyvä pointti. Ei kuitenkaan olla tuosta kiinni, koska verkkoon on ollut yhteydessä vain 2 reititintä, jotka haluavat julkisen IP:n (+IPTV).

 

Tekniikka on xDSL.

Kiitoksia vastauksista!

 

1. IPTV on toiminut toisella reitittimellä moiteetta. Ilmeisesti Sonera kuitenkin tehnyt jotain muutoksia IPTV:n lähetystapaan (?)

Jouduin sammuttamaan reitittimeni huonekaluja siirrettäessä hetkeksi aikaa, jonka jälkeen IPTV ilmoitti että palveluun ei saada yhteyttä.

 

2. Olen resetoinut Thomsonin, mutta tämä ei tuntunut auttavan. Ohjelmistopäivityksistä en tiedä mitään. Käsittääkseni näitä bokseja ei voi itse päivittää?

 

3. Verkkoon ei ole ollut kytkettynä muuta kuin yksi DSL-reititin (Telewell TW-EAV510), ja sitten x laitetta sisäverkossa jotka saavat sisäverkon ip:t reitittimeltä. Kun olen kokeillut näitä, ei kiinni ole ollut kuin reititin, jossa kiinni Motorolan VIP1003. IP:den loppumista tietysti tukisi se, että IPTV ja reititin kilpailisivat keskenään siitä kumpi ehtii saada DHCP:ltä IP:n ensin.. En vaan keksi miten tällainen tilanne olisi voinut päästä syntymään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@messen kirjoitti:

IP-osoitteiden määrä on hyvä pointti. Ei kuitenkaan olla tuosta kiinni, koska verkkoon on ollut yhteydessä vain 2 reititintä, jotka haluavat julkisen IP:n (+IPTV).


 


Tekniikka on xDSL.




Toimiko kaikki siis vanhalla reitittimellä, mutta nyt kun käytät Thomsonia, alkoi ongelmia ilmaantua?


 


Olethan katsonut tämän ohjeen kanssa, että asetukset ovat oikein? Oletko kokeillut laitteen tehdasasetusten palauttamista ja ohjelmistopäivitystä? https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Thomson-TG789?id=1301

Jep. Vanhalla reitittimellä kaikki on toiminut tähän asti hienosti. Tein tehdasasetusten palauttamisen tuon asiakastuen Thomson-ohjeen mukaan tuloksetta. Firmiksen versio on 8.8.B.A, enkä ole Thomsoniin mitään päivityksiä ajanut. Soneran xDSL-reitittimet ovat ilmeisesti Soneran etähallinnassa? Eli päivitykset pitää pyytää sieltä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@messen kirjoitti:

Jep. Vanhalla reitittimellä kaikki on toiminut tähän asti hienosti. Tein tehdasasetusten palauttamisen tuon asiakastuen Thomson-ohjeen mukaan tuloksetta. Firmiksen versio on 8.8.B.A, enkä ole Thomsoniin mitään päivityksiä ajanut. Soneran xDSL-reitittimet ovat ilmeisesti Soneran etähallinnassa? Eli päivitykset pitää pyytää sieltä?




Nii-in, minulle tämä kiinteän verkon puoli on hieman vieraampaa aluetta, kokemukset rajoittuvat vain yksinkertaiseen 1/512 ADSL-linjaan. Kuitenkin tuo sinun versionumero on todella vanha, ainakin jos tähän keskusteluketjuun on luottamus: http://klaani.sonera.fi/t5/Kiinteat-nettiyhteydet-ja/Thomson-TG789vn-firmwaren-paivitys/td-p/48797/page/63 Ilmeisesti viime heinäkuussa ollaan menty jo numerossa 10.5.1.Q . 


 


Tuolla NikoNo neuvoikin, että ohjelmistopäivitykset saa työpyyntönä vikapalvelusta, jos ei lähde itsestään rullaamaan. Ties vaikka ongelmat loppuisivat tällä yksinkertaisella operaatiolla. Ei siitä pahitteeksikaan ole.

Sun pitää laittaa se iptv porttiin siinä thomsonissa että se toimii.Voi myös hyvinkin olla syynä myös toi että firmware on vanha siihen ettei se toimi eli omien sivujen vikapalvelun kautta vaan pyyntöä että päivittää sen(sen kai pitäisi tehdä se automaattisesti kun pistät sen kiinni puhelinpiuhaan?.Eli laite kiinni ja odottelet vähän aikaan).

 

/edit

eipä se tietenkään voi toimia jos soneralla on sun vanhan adsl boxin mac siellä eli pistät tuolta vikailmoituksesta että olet vaihtanut sen boxin ja kerrot sen mac osoitteen niille.Mitä omat sivut sanoo eli mikä laite sulla on käytössä niiden mielestä?.


@Purnipsi kirjoitti:

@messen kirjoitti:

Jep. Vanhalla reitittimellä kaikki on toiminut tähän asti hienosti. Tein tehdasasetusten palauttamisen tuon asiakastuen Thomson-ohjeen mukaan tuloksetta. Firmiksen versio on 8.8.B.A, enkä ole Thomsoniin mitään päivityksiä ajanut. Soneran xDSL-reitittimet ovat ilmeisesti Soneran etähallinnassa? Eli päivitykset pitää pyytää sieltä?


Nii-in, minulle tämä kiinteän verkon puoli on hieman vieraampaa aluetta, kokemukset rajoittuvat vain yksinkertaiseen 1/512 ADSL-linjaan. Kuitenkin tuo sinun versionumero on todella vanha, ainakin jos tähän keskusteluketjuun on luottamus: http://klaani.sonera.fi/t5/Kiinteat-nettiyhteydet-ja/Thomson-TG789vn-firmwaren-paivitys/td-p/48797/page/63 Ilmeisesti viime heinäkuussa ollaan menty jo numerossa 10.5.1.Q . 

 

Tuolla NikoNo neuvoikin, että ohjelmistopäivitykset saa työpyyntönä vikapalvelusta, jos ei lähde itsestään rullaamaan. Ties vaikka ongelmat loppuisivat tällä yksinkertaisella operaatiolla. Ei siitä pahitteeksikaan ole.


Joo. Laitoin vikailmoituksen eteenpäin ja pyysin päivitystä. Katsotaan josko se auttaisi.


@arapahoe kirjoitti:

Sun pitää laittaa se iptv porttiin siinä thomsonissa että se toimii.Voi myös hyvinkin olla syynä myös toi että firmware on vanha siihen ettei se toimi eli omien sivujen vikapalvelun kautta vaan pyyntöä että päivittää sen(sen kai pitäisi tehdä se automaattisesti kun pistät sen kiinni puhelinpiuhaan?.Eli laite kiinni ja odottelet vähän aikaan).

 

/edit

eipä se tietenkään voi toimia jos soneralla on sun vanhan adsl boxin mac siellä eli pistät tuolta vikailmoituksesta että olet vaihtanut sen boxin ja kerrot sen mac osoitteen niille.Mitä omat sivut sanoo eli mikä laite sulla on käytössä niiden mielestä?.


Motorolan VIP1003 on kyllä kiinni Thomsonin yhdessä ethernet-porteista niin kuin kuuluukin. Oletin itsekin että Thomson olisi päivittynyt automaattisesti kun saa yhteyden, mutta mitään ei tapahtunut vaikka laite oli kytkettynä verkkoon n. 8 tuntia.

 

ADSL:n MACilla ei pitäisi olla tämän kanssa mitään tekemistä, koska yhteyden saa toimimaan kahdella erillisellä DSL-boksilla.. DHCP-palvelin siis suostuu antamaan IP:n molemmille, eli mitään MACiin perustuvaa ACL:ää Sonera ei taida harrastaa? Ongelmana tuntuisi olevan että DHCP ei suostu samaan aikaan antamaan kahta julkista IP:tä, eli yhtä PTV:lle ja toista Internet-yhteydelle. Katsotaan jos Thomsonin ohjelmistopäivitys auttaisi.

Vastaa