Kaapeli-TV -taajuudet ja teräväpiirtolähetysten sijoittelu kanavanippuihin

  • 7 August 2015
  • 5 kommenttia
  • 106 katselukertaa

Minulla on tietokoneella DVB Viewer -ohjelma tv-katselua varten. Sillä on myös kätevä tallentaa ohjelmaa ja samalla katsella toista, jos tulee kaksi mielenkiintoista ohjelmaa samaan aikaan. Koska tietokoneessa on vaan yksi viritin, on tallennettavan ja katseltavan ohjelman oltava samassa kanavanipussa, eli samalla taajuudella.

 

Minulla on ollut kirjanmerkeissä sivu, jossa on ollut Soneran kaapeli-TV -taajuudet. Nyt se kirjanmerkki vie sivulle, jossa kerrotaan että Apu & tuki -osio uudistui.

 

Katseluohjelman hallitsemisessa ja ylläpitämisessä on välttämätöntä tietää kanavien taajuudet, koska ohjelman transponders-kansioon tehdään lista taajuuksista ja kanavanipuista. Kaikilla kaapeli-tv -yhtiöillä on ollut verkossa nähtävillä tällainen taajuuksien ja kanavanippujen lista, mutta nyt en löydä sitä Soneran sivuilta.

 

Jos lista on kokonaan poistettu, toivon että se palautettaisiin sivuillenne. Jos en vaan löydä sitä, voisitteko antaa sen tähän ketjuun. Sitä tarvitsee moni muukin, joten voisin kertoa siitä harrastajien foorumilla.

 

Katselukanavien sijoittelusta eri kanavanippuihin minulla olisi toivomus. Minunlaisten suomenkielisten ihmisten katselutottumusten kannalta on ikää, että Yle Teema HD on eri nipussa kuin Yle TV1 HD ja Yle TV2 HD. Varsinkin Teeman ja TV1:n ohjelmat ovat minua kiinnostavia ja niiden sijoitus eri kanavanippuihin haittaa huomattavasti niiden ohjelmien seuraamista. Nyt en voi tallentaa toista ja katsella toista kanavaa yhdellä virittimellä. Jos ne olisivat samassa nipussa, niin voisin. Olisiko mitään estettä sille, että vaihtaisi Yle Teema HD:n ja FOX HD:n paikkaa keskenään niin, että Yle Teema HD pääsisi "omiensa" joukkoon samalle taajuudelle?

 

Yle Teema HD:n ja FOX HD:n sijoittelun lisäksi vaikuttaa harmilliselta Nelonen HD:n sijoitus eri nippuun kuin muut pääkanavat. Muut pääkanavat ovat taajuuksilla 410000 kHZ ja 314000 kHz, Nelonen HD on taajuudella 370000 kHz. Jos Nelonen HD olisi muiden kanssa jommassa kummassa nipussa, pärjäisi kahden virittimen "digiboksilla" varsin hyvin, nyt tulee helpommin tilanteita, jossa sillä ei pärjää.


Tämä ei vielä ole kovin iso ongelma, mutta teräväpiirtolähetysten katselun yleistyessä siitä tulee. Toivon että otatte jatkossa tämän huomioon ohjelmakanavien sijoittelussa kanavanippuihin.


5 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Linkki: http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea/ohjeet/Sonera-Kaapeli-TV-taajuudet?id=9aee10f7-ac14-4a68-b749-3bc9e09bfa41


 


Ei mennyt kuin hetki löytää mitä tartteet Apu ja tuki -> Viihde ja TV-palvelut - Sonera KaapeliTV


 


Lisäksi ne voi hakea haustakin, että en tiedä miksi ei löydy?


 


Eiköhän tietokoneelle voisi laittaa useita virittimiä?

Miten osasinkin olla löytämättä taajuuksia. :manembarrassed: Pääasia kuitenkin että löytyi, kiitos.

 

Toista vastausta en kuitenkaan hyväksy. Syynä Yle HD -kanavien ripotteluun sikin sokin on epäilty olevan eri kanaville ostettua bittivirtaa, ja että näin saadaan täytettyä kanavanippu tehokkaammin.

Voi siinä olla perääkin, mutta olen aivan varma että niput saadaan täytettyä tehokkaasti niin, että Teema sijoitettaisiin haluamallani tavalla. Esim. DNA Welholla neljä Yle HD-kanavaa ovat kaikki samassa nipussa yhdessä MTV3 HD:n kanssa. Kanavia ja niiden sijoitusvaihtoehtoja on niin paljon, että aivan varmasti löytyy minua ja Soneraa tyydyttävä ratkaisu jos vaan asiasta vähänkään välitetään. Epäilen, että asiaa ei vaan ole tultu ajatelleeksi ellei se koske itseä.

 

Ajattelin että ehdotukseni menisi tältä palstalta asiasta päättävien tietoon. Oletko sinä soneralainen ja vietkö ehdotukseni eteenpäin, vai kirjoitanko ehdotukseni johonkin muualle?

 

Jk. Muutama viikko sitten kirjoitin epäkunnossa olevasta reitittimestäni tälle palstalle ja yritimme selvittää ongelmaa. Kirjoitin sitten ZyXELin sähköpostitukeen, kuvailin reitittimen toimintaa ja liitin mukaan linkin keskusteluketjuun. Vastaus tuli nopeasti, että laite on rikki, pyysivät viemään sen elektroniikkaromun kierrätykseen ja lähettivät tilalle uuden. Asia hoitui hyvin ja ripeästi.

Palaan avauksen tekijän kysymykseen, koska siihen vastattu linkki ei vie enää toivotun asian äärelle.
Minulla on täysin saman ongelma, mikä aloitusavauksen tekijälläkin.

 

Pitäisi tehdä DVBViewer Pro ohjelman transponders-kansioon kanava haku lista kanavanippu, taajuus ja symbolinopeus Kanavataajuuslistan avulla suoritetaan kanavien viritys, kuten TV:ssä, jotta laitteella on mahdollista katsella eri kanavia.
Muuten joutuu käyttämään Cable All listaa, joka sisältää kaikki mahdolliset variaatiot kaikilla symbolinopeuksilla.  Haku sillä kestää vähintään pari tuntia.

 

Kaikilla muilla kaapeli-TV operaattoreilla kanavaparametrilista löytyy netistä. Telian listaa en monista Googlailuista huolimatta onnistu löytämään.

Kuvittelisin sellaisen listan olevan, mutta en ole onnistunut Googlaamaan sitä. Ehkä joku ystävällinen sielu voisi linkata sen minulle.

 

Vielä vähän taustaa, minulla on 4-virittimen kortti, DVBViewer Pro ohjelma ja siihen liittyvä Mediapalvelin, Recording service palvelulla, jota voi ohjailla mm. älypuhelimella tai tietokoneella.

Listan pitäisi sisältää tiedot seuraavista:

MUX = Kanavanippu ja Lähetystaajuus
Modulaatio: QAM256 (MUX 2 JA 3 QAM128)
Symbolinopeus: 6900

 

Nämä ovat tarpeen, jos pitää tehdä manuaalinen kanahaku digiboxissa tai TV:ssä.

Vastaan itselleni, löytivät ne sentään:  https://www.telia.fi/asiakastuki/tv-ja-viihde/telia-tv-kanavapaikat#kaapeli-tv-taajuudet

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Tervetuloa Yhteisöön @ilmopj .
Hyvä että löytyi, en ehtinyt vielä linkkaamaan ohjetta sinulle eikä näköjään muutkaan Yhteisön jäsenet. Mutta asia nyt siis kunnossa 🙂>

Vastaa