Määräaikaisen sopimuksen irtisanominen


Tervehdys Soneran väki,

 

Kuinka voi irtisanoa määräaikaisen Viihde-sopimuksen? Syyksi riittänee toimimaton tuote.


28 kommenttia

Jos on jotain vikaa, tai yleensä toimintaan liittyviä ongelmia, tulee olla yhteydessä vikapalveluun. Vikapalvelu sitten tekee tarvittavia toimenpiteitä ja mikäli tuote ei siitä huolimatta toimi, katsotaan tapauskohtaisesti mitä asialle voidaan tehdä. :)


 


Vikapalveluun voit olla yhteydessä Omien Sivujen kautta, tai soittamalla. :)

Eiköhän vikapalvelukin ole varsin hyvin tietoinen kaikista ko tuotetta koskevista vioista. Tuskin palvelee ketään, jos kaikki asiakkaat ovat yhteydessä samoista ongelmista.

 

Vinkki: Ostan vaikkapa digiboxin, joka tallentaa milloin huvittaa ja mikäli tallennus onnistuu hävittää tallenteet. Kyseessä on tällöin viallinen tuote. Mikäli laitetta ei saada korjattua kohtuullisessa ajassa, sen voi vaihtaa tai purkaa kaupan. Sonera Viihteessä vaihto ei tule kyseeseen, eikä tuotetta ole korjattu kohtuullisessa ajassa, joten sopimuksen purku lienee oikeutettua.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@JussiJokk kirjoitti:

Eiköhän vikapalvelukin ole varsin hyvin tietoinen kaikista ko tuotetta koskevista vioista. Tuskin palvelee ketään, jos kaikki asiakkaat ovat yhteydessä samoista ongelmista.


 


Vinkki: Ostan vaikkapa digiboxin, joka tallentaa milloin huvittaa ja mikäli tallennus onnistuu hävittää tallenteet. Kyseessä on tällöin viallinen tuote. Mikäli laitetta ei saada korjattua kohtuullisessa ajassa, sen voi vaihtaa tai purkaa kaupan. Sonera Viihteessä vaihto ei tule kyseeseen, eikä tuotetta ole korjattu kohtuullisessa ajassa, joten sopimuksen purku lienee oikeutettua.




Tähän ei ole antaa vielä varmaa vastausta, että oikeuttaako tämä vikatilanne irtisanomaan koko Viihdepaketin. Pitää huomioida kuitenkin, että palvelu ei ole kokonaan käyttökelvoton. Ymmärrän toki, että tallennus on tärkeä osa tätä tv-palvelua. Viestitään tästä asiasta tarkemmin, kunhan saadaan vastauksia, että miten tässä asiassa toimitaan.

Saivarrellaan sitten lisää. Herra Sonera ostaa uuden auton, joka hyytyy tien päälle joka kymmenes ajokerta. Huolto ei saa autoa kuntoon, mutta kaupan peruminen ei tule kyseeseen koska auto ei ole kokonaan käyttökelvoton??

 

Ihan oikeastiko asioiden selvittämistä siirretään, siirretään, siirretään...????

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Tuo auto esimerkki on hieman ontuva. Jatketaan kuitenkin sillä eteenpäin, kun otit sen tähän nyt esille. Jos tuossa on kuitenkin 100% varmuus, että auto tulee vielä kuntoon, niin mikä olisi kohtuullinen aika odottaa korjausta?

Tässä Soneran Viihdepaketissa kuitenkin on sellainen tilanne, että tekniikka laitetaan kuntoon ja palvelu saadaan toimimaan. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole. Viihdepaketti on yksi meidän tärkeimmistä palveluista, joten voit uskoa, että sen kimpussa tehdään töitä ja se laitetaan kuntoon.

Kuten tuossa edellisessä viestissäni sanoin, niin palaan heti asiaan kun saadan selvät toimintaohjeet, miten näiden irtisanomista miettivien asiakkaiden kanssa toimitaan.

Nyt kun kysyt, niin jos olisi 100% varmuus, että auto (tai tässä tapauksessa Sonera Viihde) tulee kuntoon, niin voisin odottaa viikon tai pari, edellyttäen että käytössä olisi korvaava kulkuneuvo.

 

Ikävä kyllä, kuvittelin jo alkuvuoden ongelmien jälkeen että ongelmat olisi jo ratkaistu, mutta näköjään ei. Itse olen ottanut tämän palvelun vain ja ainoastaan TV:n katselun ja tallennusten takia. Molemmissa on, kuten hyvin tiedät enemmän tai vähemmän ongelmia. Huonoa käytettävyyttä ja puutteellisia ominaisuuksia en edes lue tässä ongelmiksi. Katoavat tallenteet ja ajastukset, sekä säännöllisen epäsäännölliset yhteysvirheet (jostain kumman syystä suurin osa klo 21 alkaen) ovat mielestäni selviä vikoja jotka haittaavat palvelun käyttöä.

 

Jossain toisessa ketjussa oli maininta joukosta ammattilaisia jotka työskentelevät näiden ongelmien kimpussa. Heille voisi laittaa palautetta, ettei maksevia asiakkaita käytettäisi beta-, jopa alfatestaajina. Kyllä koodarin hiekkalaatikko täytyy olla eristetty kuluttajalle suunnatusta tuotteesta. Samalla voisi kysyä mahdollisuudesta tuotteen downgreidaukseen jos päivitys menee syystä tai toisesta per**lleen. Jos tällöin menetetään pariksi viikoksi uusi, mullistava vuokraelokuvan pausetoiminto, on se huomattavasti parempi kuin että tuhansilta asiakkailta sekoaa laitteet viikoiksi.

 

Ja vielä lopuksi. Älkää asiakaspalvelun porukka ottako näistä itseenne. Ainakaan allekirjoittanut ei kohdista valitusvirsiään teitä vaan edustamaanne yritystä kohden. Ikävä kyllä, suurta taloa ei näytä kiinnostavan asiakkaiden ongelmat ennen kuin osakkeenomistajat alkavat kysellä asiakaskadon perään. Itse irtisanoin tänään perheen matkapuhelinliittymät ja seuraava tavoite on saada Viihteen sopimus purettua. Toivottavasti päättävä elin ilmoittaisi lähiaikoina menettelyohjeet...

korjaamot kyllä ilmottaa arvioidun korjausajan ja päivittävät asiakasta, mikäli tilanteessa tulee jotain muutoksia, täällä ei tiedä kukaan mitään ja vikailmotuksista saa saman vastauksen, että vika päällä, korjataan mahd. pian. pahoittelut. Ei taida puljussa kukaan tietää kauan vikojen paikantamisessa/korjausehdotuksissa/parivikaalisää/korjataankunehditään oikein menee...

 

itte irtisanoin jo viihteen määräaikaisuuden loppuun ja elisa tilattu jo tilalle. En voi tuotetta kenellekkään kehua, sen verta paljon vikoja ja ongelmia on tuotteen kanssa

Jokos tähän kysymykseen on löytynyt vastausta?

liekkö edes vielä tajunnut koko kysymystä... uskomattoman hienoa toimintaa kyllä soneralta.

Siellä varmaan päättävä elin odottaa sormet ristissä, että saisivat jotain kyhättyä kasaan. Sen jälkeen on hyvä sanoa ettei meillä mitään vikaa ole... eihän nyt toimivaa palvelua irtisanota. Sitten tulee taas uusi, mullistava päivitys (sinne maksullisten juttujen puolelle toki) ja taas on kaikki sekaisin.

varmaan tuo kehitys/huoltopuoli on ostopalvelu jostain ei niin kehittyneestä-maasta, tai ainakin palvelun taso on sitä... mutta ehkäpä ne elisan vehkeet ehtii huomiseks paikalle jo niin ei mee viikonlopun tarjonta ihan ohi.

Eikös palvelu ole jo jonkin aikaa ollut rikki tallentamisien osalta. Ihmettelen muuten suuresti, että on kaksi sopimusosaopuolta, Sonera ja minä, minä en saa irtisanottua määräaikaista sitten millään, Soneralla on käytössä melkeinpä kaikki konstit. Tallennus on iso oleellinen osa palvelua.

Jaloilla, jaloilla....

Toivottavasti Sonera käyttää oikeuttaan irtisanoa sopimuksen kun jättää laskut maksamatta...

Oikeasti: Onko näin yksinkertaiseen kysymykseen mahdotonta saada vastausta? Jos siellä ollaan sitä mieltä ettei irtisanominen näillä perusteilla onnistu niin se tieto riittää.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Tähän asiaan tuli selkeä vastaus, eli nykyinen tilanne ei oikeuta palvelun irtisanomiseen. Suurin osa Viihteen vioista on saatu jo korjattua. Tallennuskin toimii jo, mikäli tallennuksia ajastaa digiboksin kautta suoraan. Tallennuksissa on ongelmaa vielä omien sivujen kautta ajastaessa, joten kannattaa tässä vaiheessa ajastaa suoraan boksin kautta. Kuten olen aiemminkin todennut, niin kaikki nämä ongelmat tullaan laittamaan kuntoon kyllä.

Moi NikoNo,

Hyvää huomenta vaan teille sinne klaaniin.Hyvä että saa vastauksia suoriin kysymyksiin,mutta esittäisin muutaman jatkokysymyksen.

1.Suurimmat viat korjattu,mutta mielestäni tuotteen pitää toimia täysin pl. väliaikaiset(lyhyet) häiriöt. Voiko tuote olla vain osittain toimiva ja silti sopimuksen mukainen?

2.Tallennukset toimivat boksin kautta laitettaessa.Minä yritin laittaa 2 ohjelmaa 10.5.2015 illalla tallenukseen boksin kautta =>virhekoodi 3 eli onnistumisprosentti pyöreä 0.Tein uudelleen käynnistyksen ym.mutta ei auttanut.Tiedän että välillä tulee häiriöitä,mutta ovatko häiriöt mielestänne niin HARVINAISIA,että eivät oikeuta vaatia parempaa toimivuutta tuotteelle?

3.Ilmoitit saaneesi tiedon että sopimusta ei voi irtisanoa nykyisten häiriöiden vuoksi(myös muut kuin tässä mainitsemani).Onko tämä vain Soneran kanta asiaan vai myös kuluttajaviraston ym. muiden viranomaisten kanta.

Hyvää kevättä ja jaksamisia klaaniin kyllä ne varmasti saadaan kaikki toimimaan ja aurinko paistamaan.

Vuoden soppari menossa kaapelitv:ssä kanavapaketista mutta nyt kun Soneralla oli tuota säätöä noiden Eurosport & Discovery-kanavien kanssa, niin ainakin voi siltikin halutessaan purkaa sopimuksen ilman mitään velvoitteita tai maksuja. 

 

Kyselin ihan mielenkiinnosta tuota asiaa aiemmin asiakaspalvelusta ja näin minulle vastattiin:

 

jos kanavapakettiin tulee muutoksia kesken sopimuskauden, niin se on peruste irtisanomiselle


@R2Pine kirjoitti:

Moi NikoNo,

Hyvää huomenta vaan teille sinne klaaniin.Hyvä että saa vastauksia suoriin kysymyksiin,mutta esittäisin muutaman jatkokysymyksen.

1.Suurimmat viat korjattu,mutta mielestäni tuotteen pitää toimia täysin pl. väliaikaiset(lyhyet) häiriöt. Voiko tuote olla vain osittain toimiva ja silti sopimuksen mukainen?

2.Tallennukset toimivat boksin kautta laitettaessa.Minä yritin laittaa 2 ohjelmaa 10.5.2015 illalla tallenukseen boksin kautta =>virhekoodi 3 eli onnistumisprosentti pyöreä 0.Tein uudelleen käynnistyksen ym.mutta ei auttanut.Tiedän että välillä tulee häiriöitä,mutta ovatko häiriöt mielestänne niin HARVINAISIA,että eivät oikeuta vaatia parempaa toimivuutta tuotteelle?

3.Ilmoitit saaneesi tiedon että sopimusta ei voi irtisanoa nykyisten häiriöiden vuoksi(myös muut kuin tässä mainitsemani).Onko tämä vain Soneran kanta asiaan vai myös kuluttajaviraston ym. muiden viranomaisten kanta.

Hyvää kevättä ja jaksamisia klaaniin kyllä ne varmasti saadaan kaikki toimimaan ja aurinko paistamaan.


3 kysymykseen ilman mitään poliitikkojen kiemuroita suoraa vastausta odotellen.

 

Palvelu ei ole sopimuksen mukainen, vastaavaa toimivaa palvelua ei ole saatavilla.

kyllähän se sonera ei sitä päätä yksinomaan mikä riittää sopimuksen purkamiseen.sopimusosapuolia on 2 joten eiköhän se joku viranomainen loppujenlopuksi ratkaise onko sopimuksen irtisanominen mahdollista näillä perusteilla.ja takuulla on mahdollista!

Kiitos tiedosta. Soneran mielestä siis viallisesta tuotteesta voi periä täyden hinnan ja asiakas on sidottu tähän sopimusajan loppuun saakka. Onnea ja menestystä tuleville asiakkaille!

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@mrela kirjoitti:


@R2Pine kirjoitti:

1.Suurimmat viat korjattu,mutta mielestäni tuotteen pitää toimia täysin pl. väliaikaiset(lyhyet) häiriöt. Voiko tuote olla vain osittain toimiva ja silti sopimuksen mukainen?


2.Tallennukset toimivat boksin kautta laitettaessa.Minä yritin laittaa 2 ohjelmaa 10.5.2015 illalla tallenukseen boksin kautta =>virhekoodi 3 eli onnistumisprosentti pyöreä 0.Tein uudelleen käynnistyksen ym.mutta ei auttanut.Tiedän että välillä tulee häiriöitä,mutta ovatko häiriöt mielestänne niin HARVINAISIA,että eivät oikeuta vaatia parempaa toimivuutta tuotteelle?


3.Ilmoitit saaneesi tiedon että sopimusta ei voi irtisanoa nykyisten häiriöiden vuoksi(myös muut kuin tässä mainitsemani).Onko tämä vain Soneran kanta asiaan vai myös kuluttajaviraston ym. muiden viranomaisten kanta.


Hyvää kevättä ja jaksamisia klaaniin kyllä ne varmasti saadaan kaikki toimimaan ja aurinko paistamaan.




3 kysymykseen ilman mitään poliitikkojen kiemuroita suoraa vastausta odotellen.


 




1. Olet oikeassa, tuotteen pitää toki toimia kokonaisuudessaan ja siksi se tullaankin laittamaan kuntoon. Siellä on viimeisimpiä korjauspäivityksiä tehty juuri eilen, joten jälleen on menty askel eteenpäin.

2. Itsekkin laittelin eilen useampia ohjelmia tallennukseen testin vuoksi ja näytti kaikki jäävän talteen. Toki en ehtinyt vielä kaikkia tarkistamaan, että oliko tallenteet muuten onnistuneita. Oletko testaillut eilen tai tänään, että onko tilanne yhtään parantunut?

3. Tokihan tähän ei ole kuluttajaviranomaisten kantaa kyselty, mutta asiaa on selvitelty meidän talon sisällä lakimieheltä saakka, joten sieltä on tullut ihan oikeudellista faktaa tähän tilanteeseen. Tähän ei ole olemassa mitään selkeää aikarajaa, että missä ajassa korjaukset pitää saada tehtyä ilman että asiakkailla olisi purkuoikeus koko palveluun. Vaikka tallennus onkin tärkeä osa palvelua, niin se on silti vain yksi osa kokonaisesta palvelusta. Toki jos tätä tallennusasiaa ei saada kohtuullisen ajan puitteissa korjattua, niin purkuoikeus varmasti tulee kyseeseen. Uskon kuitenkin itse, että viat saadaan korjattua ja viimeksi korjauspäivityksiä on tehty eilisen päivän aikana, joten parempaan päin mennään jo.


@NikoNo kirjoitti:

@mrela kirjoitti:

@R2Pine kirjoitti:

1.Suurimmat viat korjattu,mutta mielestäni tuotteen pitää toimia täysin pl. väliaikaiset(lyhyet) häiriöt. Voiko tuote olla vain osittain toimiva ja silti sopimuksen mukainen?

2.Tallennukset toimivat boksin kautta laitettaessa.Minä yritin laittaa 2 ohjelmaa 10.5.2015 illalla tallenukseen boksin kautta =>virhekoodi 3 eli onnistumisprosentti pyöreä 0.Tein uudelleen käynnistyksen ym.mutta ei auttanut.Tiedän että välillä tulee häiriöitä,mutta ovatko häiriöt mielestänne niin HARVINAISIA,että eivät oikeuta vaatia parempaa toimivuutta tuotteelle?

3.Ilmoitit saaneesi tiedon että sopimusta ei voi irtisanoa nykyisten häiriöiden vuoksi(myös muut kuin tässä mainitsemani).Onko tämä vain Soneran kanta asiaan vai myös kuluttajaviraston ym. muiden viranomaisten kanta.

Hyvää kevättä ja jaksamisia klaaniin kyllä ne varmasti saadaan kaikki toimimaan ja aurinko paistamaan.


3 kysymykseen ilman mitään poliitikkojen kiemuroita suoraa vastausta odotellen.

 


1. Olet oikeassa, tuotteen pitää toki toimia kokonaisuudessaan ja siksi se tullaankin laittamaan kuntoon. Siellä on viimeisimpiä korjauspäivityksiä tehty juuri eilen, joten jälleen on menty askel eteenpäin.

2. Itsekkin laittelin eilen useampia ohjelmia tallennukseen testin vuoksi ja näytti kaikki jäävän talteen. Toki en ehtinyt vielä kaikkia tarkistamaan, että oliko tallenteet muuten onnistuneita. Oletko testaillut eilen tai tänään, että onko tilanne yhtään parantunut?

3. Tokihan tähän ei ole kuluttajaviranomaisten kantaa kyselty, mutta asiaa on selvitelty meidän talon sisällä lakimieheltä saakka, joten sieltä on tullut ihan oikeudellista faktaa tähän tilanteeseen. Tähän ei ole olemassa mitään selkeää aikarajaa, että missä ajassa korjaukset pitää saada tehtyä ilman että asiakkailla olisi purkuoikeus koko palveluun. Vaikka tallennus onkin tärkeä osa palvelua, niin se on silti vain yksi osa kokonaisesta palvelusta. Toki jos tätä tallennusasiaa ei saada kohtuullisen ajan puitteissa korjattua, niin purkuoikeus varmasti tulee kyseeseen. Uskon kuitenkin itse, että viat saadaan korjattua ja viimeksi korjauspäivityksiä on tehty eilisen päivän aikana, joten parempaan päin mennään jo.


kuluttajaneuvojien kannoilla ei olekkaan  mitään  laillista merkistystä ne on vaan suosituksia vaikka oliskin käsitelty  kuluttajariitalautaskunnassa kyse on  siittä vaan halutaanko niitä noudattaa   kunnollinen  yritys noudattaa  niitä pakko  ei ole niin kuin  lakia on pakko noudattaa  en ota tässä  nyt kantaa siihen  minkälainen  yritys sonera on sanoin nyt vaan  tänkin asian tähän  jokainen  tietysti  halutessaan voi viedä asian oikeuteen   jossa punnitaan  onko asia laillista ja samalla saadaan lainvoimanen tuomio asiaan 


@NikoNo kirjoitti:

 Toki jos tätä tallennusasiaa ei saada kohtuullisen ajan puitteissa korjattua, niin purkuoikeus varmasti tulee kyseeseen.

Vieläkö viitsisit selvittää tyhmälle, mikä on se kohtuullinen aika ja kuinka se lasketaan? Jos tallennuksissa on vikaa kolme viikkoa, toimii sen jälkeen päivän ja sitten taas räkii seuraavat kaksi viikkoa, niin onko vika ollut päällä viisi vai kaksi viikkoa?

 

Ihan sillä kysyn, koska kuluvan vuoden aikana yli puolet ajasta Viihteessä on ollut enemmän tai vähemmän vikaa.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@JussiJokk kirjoitti:


@NikoNo kirjoitti:


 Toki jos tätä tallennusasiaa ei saada kohtuullisen ajan puitteissa korjattua, niin purkuoikeus varmasti tulee kyseeseen.



Vieläkö viitsisit selvittää tyhmälle, mikä on se kohtuullinen aika ja kuinka se lasketaan? Jos tallennuksissa on vikaa kolme viikkoa, toimii sen jälkeen päivän ja sitten taas räkii seuraavat kaksi viikkoa, niin onko vika ollut päällä viisi vai kaksi viikkoa?


 


Ihan sillä kysyn, koska kuluvan vuoden aikana yli puolet ajasta Viihteessä on ollut enemmän tai vähemmän vikaa.




Sitä ei ole missään määritelty, mikä on kohtuullinen aika. Soneran linjauksen mukaan tämä 3 viikkoa on kyllä vielä kohtuullinen aika. Nyt kuitenkin alkaa näyttää jo hyvältä, kun eilen tehty korjauspäivitys on korjannut ongelmia huomattavasti. Sosiaalisessa mediassa on tullut asiakkailta jo positiivista palautetta ja ovat huomanneet parannukset.

Jos muuttaa omakotitaloon johon ei ole vedetty puhelinpiuhaa lähimmästä jakokeskuksesta, riittääkö määräaikaisen sopimuksen irtisanomiseen, ilman korvaus velvoitetta.


@mrela kirjoitti:

Jos muuttaa omakotitaloon johon ei ole vedetty puhelinpiuhaa lähimmästä jakokeskuksesta, riittääkö määräaikaisen sopimuksen irtisanomiseen, ilman korvaus velvoitetta.




Mikäli samaa palvelua, samalla tekniikalla ja hinnalla ei ole saatavilla uuteen osoitteeseen, luonnollisesti silloin voi palvelun irtisanoa, ilman määräaikaisen sopimuksen loppumaksujen laskutusta.

Vastaa