Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
LuMaria
Telialainen
Telialainen
  • 86 custom-general.kudos
  • 206 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Telia TV digiboksin uusi rauta – kysy ja kommentoi täällä

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Uusi Android TV pohjainen digiboxi.jpg

Telia TV digiboksi uudistui. Nykyiset Arris-digiboksit säilyvät edelleen käytössä ja niidenkin kehitys jatkuu, mutta uusinta uutta on nyt boksi, joka kulkee lempinimellä DV8919.

DV8919 on Android TV -käyttöjärjestelmään pohjautuva digiboksi. Android-alusta mahdollistaa uudenlaisia ominaisuuksia ja aiempaa yhtenäisemmän käyttökokemuksen digiboksin, sovelluksen ja tv.telia.fi:n välillä.

 

Mitä uutta DV8919 tarjoaa käytännössä?

 

  • Sovelluksia! Digiboksille on esiasennettu useita suosikkisovelluksia, kuten Yle Areena, C More, MTV, Netflix, Youtube… Lisäksi digiboksille voi ladata Google Play Kaupasta lisää haluamiaan sovelluksia Google-tilin avulla.
  • Laaja kattaus katsottavaa: Kanavapaketeista löytyy samat vaihtoehdot kuin Telia TV digiboksi -palvelusta, esimerkiksi C Moren suositut kanavapaketit. Näet kaikki saatavilla olevat kanavapaketit kanavakartasta.
  • Uusi käyttöliittymä
  • Uusi pienempi kaukosäädin. Kaukosäätimessä on painike myös Google Assistant -ääniohjaukselle. Google Assistant ei tue Suomea, mutta sitä voi hyödyntää englanniksi. Äänikomentojen ystäville toiminnallisuus on varmasti hyödyllinen.

Uusi Android TV pohjainen digiboxi ja kaukosäädin.jpg

  • Digiboksi on todella pieni, vain 12 cm x 12 cm x 2,5 cm. Koska kaukosäädin toimii bluetoothilla niin voit halutessasi laittaa boxin kaappiin piiloon. Tai pitää sen esillä, mielestämme se on kyllä makeen näköinen boxi!
  • Vanhat Arris-maailmasta tutut ominaisuudet ovat tietenkin myös mukana, esimerkkeinä mainittakoon elokuvien vuokraus ja tallennuspalvelu.
  • Olette toivoneet, että tallenteita voisi selailla listanäkymässä ja tässä boxissa se on mahdollista 😉

 

Lisää uuden boxin ominaisuuksista

 

Rauta, käyttöjärjestelmä, sovellukset ja päivitykset

Lue lisää
  • Prosessori, muisti ja Flash: Quad-core Cortex-A55 24000+ DMIPS, 3G RAM, 16G Flash 
  • Voit yhdistää digiboksin nettiin joko verkkokaapelilla tai wlanin avulla langattomasti. Boksi on Wi-Fi 6 sertifioitu.
  • Digiboksi tukee Dolby Soundia ja se ei tue Dolby Atmosta. Jos katseltavan ohjelman oletusääni kuitenkin on Dolby Atmos -ääni, ohjelman pitäisi automaattisesti kuulua vaihtoehtoisella ääniraidalla. Ohjelmasta/sovelluksesta riippuen tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan aina ole tarjolla.  
  • Digiboksi tukee HDMI-CEC-ominaisuutta ja digiboksin asetuksista saat sen halutessasi pois/päälle.
  • Digiboksin käyttöjärjestelmänä toimii Androidin versio 10 ja päivitämme sen uusiin versioihin tulevaisuudessa aina tarpeen mukaan 
    • Androidin turvapäivitykset tulevat boksille laiteohjelmistopäivityksien yhteydessä ja muut turvapäivitykset Telia TV:n päivitysten yhteydessä.
    • Android-käyttöjärjestelmän, Telia TV:n ja esiasennettujen sovellusten päivittäminen tapahtuu automaattisesti, eikä sinun tarvitse olla kirjautunut digiboksille Google-tilillä päivitysten saamiseksi.
    • Jos ohjelmisto- tai sovelluspäivitykset eivät jostain syystä toimisi, voit etsiä päivityksiä Asetukset-valikon kautta.
  •  Google-tili:
    • Voit käyttää Telia TV:tä sekä boksin esiasennettuja sovelluksia ilman, että kirjaudut digiboksille Google-tiliäsi käyttäen. 
    • Jos haluat ladata boksille myös muita sovelluksia Google Play -kaupasta, sinun pitää kirjautua Google-tiliäsi käyttäen tai rekisteröityä Google-käyttäjäksi. Google Play -kaupasta ladatut sovellukset päivittyvät asetustesi mukaisesti, joten suosittelen, että laitat sovellusten automaattiset päivitykset päälle. Näin sinun ei tarvitse erikseen hakea päivityksiä, vaan boksissa on aina automaattisesti sovellusten uusimmat versiot.

Kuvanlaatu

Lue lisää
  • Muistathan, että kuvalaatu riippuu digiboksin lisäksi televisiosi ominaisuuksista sekä käyttämäsi netistä ja sen nopeudesta.
    • Telkkarin pitää olla HD/UHD-yhteensopiva.
    • Tarvitset noin 7mbit/s-nopeudella toimivan netin HD-kanavien toistoa varten. Paras saatavilla oleva kuvanlaatu edellyttää noin 15mbit/s tai suurempaa nopeutta. 
    • UHD-kanavien toistoon tarvitset noin 18mbit/s-nopeuden, mutta nopeutta olisi hyvä olla 25mbit/s tai enemmän.
    • Jos netin nopeus vaihtelee, myös ohjelman kuvanlaatu vaihtelee. Tämä koskee erityisesti mobiilitekniikalla (4G, 5G) toteutettuja yhteyksiä, joissa nopeuden vaihtelut ovat tyypillisiä. 
  • Sovelluksissa, esimerkiksi suoratoistopalveluissa kuten Netflix ja C More, kuvanlaatu riippuu boksin, netin ja telkkarin ominaisuuksien lisäksi myös sovelluksen itsensä tarjoamasta kuvanlaadusta.

  • Perustelevisiokanavista lähes kaikki kanavat ovat HD-laatua (720p50, jotkin kanavat 1080p50). Kanavakartoissamme ei ole HD-merkintää peruskanavien kohdalla. 

  • Kaikilla kanavilla ei ole tarjolla HD-laatua, joten nämä näkyvät matalampilaatuisina käytetystä tekniikasta riippumatta:  
    • Peruskanavista TV7, TV7 Himlen ja France 24 eivät ole HD-laatuisia  
    • Maksukanavista jotkin lastenkanavista, SF-kanalen, V-Film Family, V Sport live 1-5, Venäjän kanavat, MTV00, BBC World, CNN ja Al Jazeera eivät ole HD-laatuisia 
  • Liiga UHD on tällä hetkellä ainoa tarjolla oleva UHD-kanavamme.
  • Antennitelkkariin verrattuna uuden digiboksin peruskanavien kuvanlaatu on suunnilleen samaa kuin antenniverkon HD-laatu, ja parempaa kuin antenniverkon SD-laatu.  
  • Kaapeli-TV- ja Telia TV digiboksi laajakaistalla -palveluihin verrattuna kuvanlaatu on heikompaa. Näissä palveluissa resoluutio on 1080i50, mutta tätä lomitettua kuvaa Telia TV digiboksi -palvelu ei tue.  
  • DV8919:n ja Arris 5305:n kuvanlaatu on sama. Kuvanlaatu riippuu palvelusta, kuten yllä mainitsin.  

 

Kerro mikä sinun mielestäsi kuulostaa parhaalta ominaisuudelta, ja mitä haluaisit nähdä DV8919-boksilla seuraavaksi?

547 vastausta
rv26031960
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 11 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Minäkin epäilen tuon kaukosäätimen asetusten muuttamisen toimivan meidän ääniongelmaan. mutta kokeillaan illalla.

Yaria
Vakiokalustoa
  • 65 custom-general.kudos
  • 121 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Hannele2022  kirjoitti:

@mickem  kirjoitti:

Hei @rv26031960 ja @Hannele2022!

Osalla asiakkaista on havaittu että DV8919 digiboksilla ääni kuuluu huonosti tai äänentasoissa on eroavaisuuksia. Kanavissa on eroavaisuuksia millä volume-tasolla ääni tulee, esim. mainokset yleensä tulevat kovemmalla volumella. Jos ääni taas kuuluu heikosti Telia TV digiboksin kautta olevissa tallenteissa / livekuvassa, vaikka ääntä laittaisi suuremmalle, ongelman korjaamiseksi tulee kaukosäätimen yhteensovitus ottaa pois päältä digiboksin asetuksista. Sen jälkeen asettaa digiboksista äänet täydelle volyymille. Tämä asetus löytyy Asetukset - Kaukosäädin - OK-nappia painamalla liukusäädin vasemmalle off-asentoon. Sitten digiboksin kaukosäätimellä vol + äänet täydelle volyymille. Toivottavasti tästä on apua!


Ei oikein mikään osunut kohdalleen vastauksessasi. Nyt ei ole kyse mainoksista vaan ohjelmista. Kun katson tallennoksia, niin esim neloskanavalla pitää volume olla esim BB:a katsoessani yli 60 numerolla. Ylen kanavilla riittää nro 17. Nämä ovat ääripäät. Kaikki muut on jotain tuolta väliltä. Ja kun katsoo netfliksiä tai cmorea äänen voimakkuudeksi voi riittää 15. Keskimäärin minulla on volume nro muilla kanavilla n 25-30. Näillä kaikilla numeroilla ääni on siis sama. Osasinkohan nyt olla ymmärrettävä? 


Kyllä televisiokanavat lähettävät eri äänenvoimakkuuksilla. Yle lähettää Dolby Digital stereo, tai monikanava- eli tilaääntä (5.1) kun sellainen on saatavilla. 

 

Äänenvoimakkuus voi vaihdella eri ohjelmien välillä. Erityisesti vanhemmat sarjat/elokuvat tulevat hiljempaa. Tuo BB esimerkkikin on ihan erityisesti lähetettävän (live)materiaalin äänenvoimakkuudesta kiinni. Kun ohjelmien materiaalilähteet vaihtelevat, niin luonnollisesti äänitasoissa saattaa olla ja onkin eroja. 

 

Mainoskanavilla ohjelmien ja mainosten eroa on pyritty tasaamaan, mutta ohjelmissa on luonnollisempi dynamiikka, kuin mainosten kovemmalle prosessoitu eli limitoitu ääni. 

 

Eri suoratoistopalveluiden välillä olen myös huomannut pientä vaihtelua äänenvoimakkuudessa ihan tietokoneellakin.

 

Monissa televisioissa ja viritinvahvistimissa on eri äänitilojen lisäksi äänentasauksia - Auto Volume Leveling (AVL). 

rv26031960
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 11 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tiedossa on kyllä nämä äänenvoimakkuuden erot eri kanavien välillä. Mutta ääni kun voi alkaa huutamaan todella kovaa saman puheohjelman aikana. ei ole kyse mainoksista tms. Ja tosiaankin kun vaihtaa esim. netflixiin tai c-morelle, niin ääni on todella kova, korviin sattuu, ei pysty kauan kuuntelemaan! tämä ongelma alkoi heti, kun olin vaihtanut uuden digiboksin vanhan tilalle. en tehnyt mitään muutoksia TVhen tai viritinvahvistimeen. Irrotin vanhan digiboksin ja asensin uuden samoihin piuhoihin.

PiaJo
Telialainen
Telialainen
  • 235 custom-general.kudos
  • 1019 custom-general.replies
  • 74 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@rv26031960  kirjoitti:

Tiedossa on kyllä nämä äänenvoimakkuuden erot eri kanavien välillä. Mutta ääni kun voi alkaa huutamaan todella kovaa saman puheohjelman aikana. ei ole kyse mainoksista tms. Ja tosiaankin kun vaihtaa esim. netflixiin tai c-morelle, niin ääni on todella kova, korviin sattuu, ei pysty kauan kuuntelemaan! tämä ongelma alkoi heti, kun olin vaihtanut uuden digiboksin vanhan tilalle. en tehnyt mitään muutoksia TVhen tai viritinvahvistimeen. Irrotin vanhan digiboksin ja asensin uuden samoihin piuhoihin.


Ilmoitathan, auttoiko asetusten muuttaminen? Aiemmin @mickem kirjoittikin, että "Osalla asiakkaista on havaittu että DV8919 digiboksilla ääni kuuluu huonosti tai äänentasoissa on eroavaisuuksia. Kanavissa on eroavaisuuksia millä volume-tasolla ääni tulee, esim. mainokset yleensä tulevat kovemmalla volumella. Jos ääni taas kuuluu heikosti Telia TV digiboksin kautta olevissa tallenteissa / livekuvassa, vaikka ääntä laittaisi suuremmalle, ongelman korjaamiseksi tulee kaukosäätimen yhteensovitus ottaa pois päältä digiboksin asetuksista. Sen jälkeen asettaa digiboksista äänet täydelle volyymille. Tämä asetus löytyy Asetukset - Kaukosäädin - OK-nappia painamalla liukusäädin vasemmalle off-asentoon. Sitten digiboksin kaukosäätimellä vol + äänet täydelle volyymille".

Hannele2022
Vakiokalustoa
  • 47 custom-general.kudos
  • 96 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

20220922_162404.jpg

20220922_162453.jpg

 Tallennos ei toimi. Ohjelma on toistuvalla tallennoksella. Kuvan ottamishetkellä ohjelma oli mennyt jo puoli tuntia. Ja ei, en ole käyttänyt töpseliä irti sillä katson/kuuntelen ohjelman loppuosan ensin.

mickem
Telialainen
Telialainen
  • 14 custom-general.kudos
  • 47 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Hannele2022  kirjoitti:

Tallennos ei toimi. Ohjelma on toistuvalla tallennoksella. Kuvan ottamishetkellä ohjelma oli mennyt jo puoli tuntia. Ja ei, en ole käyttänyt töpseliä irti sillä katson/kuuntelen ohjelman loppuosan ensin.


Tämä häiriö on meillä tiedossa ja tutkinnassa. Pyrimme korjaamaan sen mahdollisimman pian. Voit halutessasi ilmoitaa meille esimerkkejä ohjelmista, joissa on ilmennyt väärää sisältöä tai tallennus alkaa liian aikaisin / myöhään. Nyt on ilmeisesti tuosta YLE TV1 Eduskuntalähetykset klo 16-17 kyseessä?

Hannele2022
Vakiokalustoa
  • 47 custom-general.kudos
  • 96 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@mickem  kirjoitti:

@Hannele2022  kirjoitti:

Tallennos ei toimi. Ohjelma on toistuvalla tallennoksella. Kuvan ottamishetkellä ohjelma oli mennyt jo puoli tuntia. Ja ei, en ole käyttänyt töpseliä irti sillä katson/kuuntelen ohjelman loppuosan ensin.


Tämä häiriö on meillä tiedossa ja tutkinnassa. Pyrimme korjaamaan sen mahdollisimman pian. Voit halutessasi ilmoitaa meille esimerkkejä ohjelmista, joissa on ilmennyt väärää sisältöä tai tallennus alkaa liian aikaisin / myöhään. Nyt on ilmeisesti tuosta YLE TV1 Eduskuntalähetykset klo 16-17 kyseessä?


Kyllä vain oli kysymys tuosta Eduskuntalähetyksestä. Ohjelmalla oli nimi vaihtunut, niin jospa se vaikutti tallennokseen? Ilmoittelen, jos huomaan tallennos ongelmia.

Sansu
Uusi keskustelija
  • 9 custom-general.kudos
  • 18 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hetki testailtu tätä boxia ja onhan tämä aivan pohjat verrattuna vanhaan pyöreään boxiin. Onko tähän mahdollista edes tulla vanhan boxin ominaisuuksia kuten nuolinäppäimillä kanavien koko ohjelmatietojen selaus ja tallentaminen? Tässä boxissa nuoli ylöspäin painamalla näkyy kanavat ja 2 seuraavaa ohjelmaa muttei tallennusmahdollisuutta, eli mentävä ohjelmaoppaaseen jolloin et edes kuule taustalla aiemmin katsomaasi ohjelmaa. Eihän tälläinen voi olla 2020 luvulla edes mahdollista.

Hannele2022
Vakiokalustoa
  • 47 custom-general.kudos
  • 96 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Sansu  kirjoitti:

Hetki testailtu tätä boxia ja onhan tämä aivan pohjat verrattuna vanhaan pyöreään boxiin. Onko tähän mahdollista edes tulla vanhan boxin ominaisuuksia kuten nuolinäppäimillä kanavien koko ohjelmatietojen selaus ja tallentaminen? Tässä boxissa nuoli ylöspäin painamalla näkyy kanavat ja 2 seuraavaa ohjelmaa muttei tallennusmahdollisuutta, eli mentävä ohjelmaoppaaseen jolloin et edes kuule taustalla aiemmin katsomaasi ohjelmaa. Eihän tälläinen voi olla 2020 luvulla edes mahdollista.


Minä myös kaipaan sitä, että taustalle jäisi meneillään olevan ohjelman äänet. Voin melkeinpä luvata, että sulla tulee vielä jonkun verran asioita, mitkä ovat toisin, kuin siinä pyöreässä digiboksissa oli. Mikään ei toimi yhtä hyvin. Aina, jos joku ei toimi, käytä boksin johto irti seinästä. Se auttaa aika usein. 

Sansu
Uusi keskustelija
  • 9 custom-general.kudos
  • 18 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Hannele2022  kirjoitti:

@Sansu  kirjoitti:

Hetki testailtu tätä boxia ja onhan tämä aivan pohjat verrattuna vanhaan pyöreään boxiin. Onko tähän mahdollista edes tulla vanhan boxin ominaisuuksia kuten nuolinäppäimillä kanavien koko ohjelmatietojen selaus ja tallentaminen? Tässä boxissa nuoli ylöspäin painamalla näkyy kanavat ja 2 seuraavaa ohjelmaa muttei tallennusmahdollisuutta, eli mentävä ohjelmaoppaaseen jolloin et edes kuule taustalla aiemmin katsomaasi ohjelmaa. Eihän tälläinen voi olla 2020 luvulla edes mahdollista.


Minä myös kaipaan sitä, että taustalle jäisi meneillään olevan ohjelman äänet. Voin melkeinpä luvata, että sulla tulee vielä jonkun verran asioita, mitkä ovat toisin, kuin siinä pyöreässä digiboksissa oli. Mikään ei toimi yhtä hyvin. Aina, jos joku ei toimi, käytä boksin johto irti seinästä. Se auttaa aika usein. 


 

Sehän pitäisi olla ihan itsestäänselvyys että samalla kun katsot ohjelmaa niin pystyt selaamaan ja asettamaan tallennuksia muillekkin kanaville. Siksi olisikin mukava Telian kanta asiaan kuulla että onko mahdollista noita ominaisuuksia tähän boxiin tuoda. Muihin ongelmiin en vielä ole törmännyt, mutta vanhaan boxiin palaan heti jos niitä enemmän ilmenee. Edit Hannele2022:lle piti vastauksena tämä tulla, mutta tulikin uutena viestinä.

 

 

---

Muokkaus Se_Jesse: lisätty lainaus