Telia Play digiboksin uusi rauta DV8919 – kysy ja kommentoi täällä **ketju on lukittu kommenteilta**


Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

21184iA28A019B0D7B519F.jpg

Muokkaus 24.1.2024

Keskustelu on lukittu uusilta kommenteilta ja kysymyksiltä. Jos asiasi on kesken niin avaathan uuden aiheen, kiitos :)

Miksi keskustelu on lukittu? Lue täältä lisää.

 

Telia Play digiboksi uudistui. Nykyiset Arris-digiboksit säilyvät edelleen käytössä ja niidenkin kehitys jatkuu, mutta uusinta uutta on nyt boksi, joka kulkee lempinimellä DV8919.

DV8919 on Android TV -käyttöjärjestelmään pohjautuva digiboksi. Android-alusta mahdollistaa uudenlaisia ominaisuuksia ja aiempaa yhtenäisemmän käyttökokemuksen digiboksin, sovelluksen ja tv.telia.fi:n välillä.

 

Mitä uutta DV8919 tarjoaa käytännössä?

 

  • Sovelluksia! Digiboksille on esiasennettu useita suosikkisovelluksia, kuten Yle Areena, C More, MTV, Netflix, Youtube… Lisäksi digiboksille voi ladata Google Play Kaupasta lisää haluamiaan sovelluksia Google-tilin avulla.
  • Laaja kattaus katsottavaa: Kanavapaketeista löytyy samat vaihtoehdot kuin Telia Play digiboksi -palvelusta, esimerkiksi C Moren suositut kanavapaketit. Näet kaikki saatavilla olevat kanavapaketit kanavakartasta.
  • Uusi käyttöliittymä
  • Uusi pienempi kaukosäädin. Kaukosäätimessä on painike myös Google Assistant -ääniohjaukselle. Google Assistant ei tue Suomea, mutta sitä voi hyödyntää englanniksi. Äänikomentojen ystäville toiminnallisuus on varmasti hyödyllinen.
  • Digiboksi on todella pieni, vain 12 cm x 12 cm x 2,5 cm. Koska kaukosäädin toimii bluetoothilla niin voit halutessasi laittaa boxin kaappiin piiloon. Tai pitää sen esillä, mielestämme se on kyllä makeen näköinen boxi!
  • Vanhat Arris-maailmasta tutut ominaisuudet ovat tietenkin myös mukana, esimerkkeinä mainittakoon elokuvien vuokraus ja tallennuspalvelu.
  • Olette toivoneet, että tallenteita voisi selailla listanäkymässä ja tässä boxissa se on mahdollista 😉

 

Lisää uuden boxin ominaisuuksista

 

Rauta, käyttöjärjestelmä, sovellukset ja päivitykset

 

  • Prosessori, muisti ja Flash: Quad-core Cortex-A55 24000+ DMIPS, 3G RAM, 16G Flash 
  • Voit yhdistää digiboksin nettiin joko verkkokaapelilla tai wlanin avulla langattomasti. Boksi on Wi-Fi 6 sertifioitu.
  • Digiboksi tukee Dolby Soundia ja se ei tue Dolby Atmosta. Jos katseltavan ohjelman oletusääni kuitenkin on Dolby Atmos -ääni, ohjelman pitäisi automaattisesti kuulua vaihtoehtoisella ääniraidalla. Ohjelmasta/sovelluksesta riippuen tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan aina ole tarjolla.  
  • Digiboksi tukee HDMI-CEC-ominaisuutta ja digiboksin asetuksista saat sen halutessasi pois/päälle.
  • Digiboksin käyttöjärjestelmänä toimii Androidin versio 10 ja päivitämme sen uusiin versioihin tulevaisuudessa aina tarpeen mukaan 
    • Androidin turvapäivitykset tulevat boksille laiteohjelmistopäivityksien yhteydessä ja muut turvapäivitykset Telia TV:n päivitysten yhteydessä.
    • Android-käyttöjärjestelmän, Telia TV:n ja esiasennettujen sovellusten päivittäminen tapahtuu automaattisesti, eikä sinun tarvitse olla kirjautunut digiboksille Google-tilillä päivitysten saamiseksi.
    • Jos ohjelmisto- tai sovelluspäivitykset eivät jostain syystä toimisi, voit etsiä päivityksiä Asetukset-valikon kautta.
  •  Google-tili:
    • Voit käyttää Telia TV:tä sekä boksin esiasennettuja sovelluksia ilman, että kirjaudut digiboksille Google-tiliäsi käyttäen. 
    • Jos haluat ladata boksille myös muita sovelluksia Google Play -kaupasta, sinun pitää kirjautua Google-tiliäsi käyttäen tai rekisteröityä Google-käyttäjäksi. Google Play -kaupasta ladatut sovellukset päivittyvät asetustesi mukaisesti, joten suosittelen, että laitat sovellusten automaattiset päivitykset päälle. Näin sinun ei tarvitse erikseen hakea päivityksiä, vaan boksissa on aina automaattisesti sovellusten uusimmat versiot.

 

 

Kuvanlaatu

 

  • Muistathan, että kuvalaatu riippuu digiboksin lisäksi televisiosi ominaisuuksista sekä käyttämäsi netistä ja sen nopeudesta.
    • Telkkarin pitää olla HD/UHD-yhteensopiva.
    • Tarvitset noin 7mbit/s-nopeudella toimivan netin HD-kanavien toistoa varten. Paras saatavilla oleva kuvanlaatu edellyttää noin 15mbit/s tai suurempaa nopeutta. 
    • UHD-kanavien toistoon tarvitset noin 18mbit/s-nopeuden, mutta nopeutta olisi hyvä olla 25mbit/s tai enemmän.
    • Jos netin nopeus vaihtelee, myös ohjelman kuvanlaatu vaihtelee. Tämä koskee erityisesti mobiilitekniikalla (4G, 5G) toteutettuja yhteyksiä, joissa nopeuden vaihtelut ovat tyypillisiä. 
  • Sovelluksissa, esimerkiksi suoratoistopalveluissa kuten Netflix ja C More, kuvanlaatu riippuu boksin, netin ja telkkarin ominaisuuksien lisäksi myös sovelluksen itsensä tarjoamasta kuvanlaadusta.

  • Perustelevisiokanavista lähes kaikki kanavat ovat HD-laatua (720p50, jotkin kanavat 1080p50). Kanavakartoissamme ei ole HD-merkintää peruskanavien kohdalla. 

  • Kaikilla kanavilla ei ole tarjolla HD-laatua, joten nämä näkyvät matalampilaatuisina käytetystä tekniikasta riippumatta:  
    • Peruskanavista TV7, TV7 Himlen ja France 24 eivät ole HD-laatuisia  
    • Maksukanavista jotkin lastenkanavista, SF-kanalen, V-Film Family, V Sport live 1-5, Venäjän kanavat, MTV00, BBC World, CNN ja Al Jazeera eivät ole HD-laatuisia 
  • Liiga UHD on tällä hetkellä ainoa tarjolla oleva UHD-kanavamme.
  • Antennitelkkariin verrattuna uuden digiboksin peruskanavien kuvanlaatu on suunnilleen samaa kuin antenniverkon HD-laatu, ja parempaa kuin antenniverkon SD-laatu.  
  • Kaapeli-TV- ja Telia TV digiboksi laajakaistalla -palveluihin verrattuna kuvanlaatu on heikompaa. Näissä palveluissa resoluutio on 1080i50, mutta tätä lomitettua kuvaa Telia TV digiboksi -palvelu ei tue.  
  • DV8919:n ja Arris 5305:n kuvanlaatu on sama. Kuvanlaatu riippuu palvelusta, kuten yllä mainitsin.  

 

 

Löydät tietoa tämän digiboksin ohjelmistopäivityksistä täältä.

Kerro mikä sinun mielestäsi kuulostaa parhaalta ominaisuudelta, ja mitä haluaisit nähdä DV8919-boksilla seuraavaksi?


Aihe on suljettu kommenteilta.

1056 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +5

Moi.
Metkaa. Pelkästään Telian digiboksi-uusi rauta keskustelu on saanut jo yli 63 sivua keskustelua helmikuusta 2022 alkaen. Lisäksi androidboxista on muitakin keskusteluja ja, kysymyksiä.
Vanhasta Arriksesta on eri nimisiä keskustelua, mutta kaikki ovat vain muutaman sivun mittaisia.
Telian mielestä kyseessä on vain heidän ja yksittäisten asiakkaiden välisiä ongelmia ja näin se pitää hoitaa. Hajota ja hallitse. He eivät kosta kättä pystyyn virheen merkiksi, ja ilmoita että uusi boksi on liian virheellinen, kerro esim että valmistajan kanssa on keskustelut käynnissä useista eri lisäominaisuuksista sekä vakauden ylläpitämiseksi. Lisäksi toimimattamuudesta saa omansa liiga - tuote joka muutenkin kärsii inflaatiota ilman ettei asiakkaat löydä pelejä, saa cmorea päälle, Cmoren liigalähetyksistä katosi uusinnat tekniikan osaston irtisanomisten myötä, mutta hömppä on se suunta joka kannattaa, niin käytäville laitetaan Jokereista työttömäksi jäänyt ammattitaidoton toimittaja pilaamaan liiga lähetyksiä. Onneksi twitterissäkin on noussut jo digiboksiongelmat esille. Joukossa on voimaa, siksi Telia yrittää pitää meidät täällä yksilöinä tai Helpissä 2. 5e min kuuntelemassa resetointiohjetta.
https://yhteiso.telia.fi/t5/forums/searchpage/tab/message?q=Arris&noSynonym=false&collapse_discussion=true

Eli DV8919X boksi lakannut toimimasta kunnolla. Ennen toimi moitteetta, mutta viimeisimmän ohjelmistopäivityksen aikoihin alkoi temppuilla. Nyt ei avaa tallenteita enää kuin madellen, jos ollenkaan, sama kanavalistan kanssa ei avaa ollenkaan. Jos ja kun tallenteet joskus aukeaa, niin ohjelman katselu onnistuu kyllä normaalisti. Sovellukset osio aukeaa, mutta meillä ei sovelluksia käytössä niin emme tiedä toimiiko nekään. Nettiboksi käynnistetty uudelleen, piuhat veks siitä ja tästä digiboksista ja takaisin, mutta ei vaikutusta. Netti toimii muissa laitteissa, mutta ei tässä boksissa tai boksi on muuten sökö? Jos yrittää etsiä boksiin päivityksiä kestää se etsintä ikuisuuden ja päättyy siihen, ettei päivitysten haku onnistunut. Boksiin tulee kyllä sininen valo NET kohtaan eli nettiin se yhdistää, mutta muuten tuntuu olevan pitkät piuhat kaiken muun osalta. Pitääkö tämä boksi nyt resetoida vai mitä? Resetoinnissa tallenteet säilyvät ilmeisesti jossain muualla pilvipalvelussa eli eivät katoa minnekään?


 


--------


Muokkaaja Merja_J: siirretty ketjuun toisesta osiosta

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Tomppa_1  kirjoitti:

Tukeeko tämä DV8919-digiboksi HDR-laatuista kuvaa joissakin kanavissa ja sovelluksissa ?




Tähän @Yaria kerkesikin kaivaa tietoa laitevalmistajan sivuilta, eli kyllä, laite itsessään tukee HDR -laatua. Meidän Telia TV -palvelun sisällöissä HDR -kuvanlaatu ei ole käytössä, ainakaan tällä hetkellä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

nyt on samat tunnukset. asetin pin-koodin, mutta edelleen etenee vaiheeseen: Vahvista 6 e. en uskalla kokeilla enää edetä.

mutta nyt jos tulisi vuokraus, sitä ei saisi laskuttaa, koska pin-kysely on päällä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@HenriLie  kirjoitti:

@Tomppa_1  kirjoitti:

Tukeeko tämä DV8919-digiboksi HDR-laatuista kuvaa joissakin kanavissa ja sovelluksissa ?


Tähän @Yaria kerkesikin kaivaa tietoa laitevalmistajan sivuilta, eli kyllä, laite itsessään tukee HDR -laatua. Meidän Telia TV -palvelun sisällöissä HDR -kuvanlaatu ei ole käytössä, ainakaan tällä hetkellä.


Tämä on tavallista. Välttämättä kaikkia laitteiden suomia ominaisuuksia ei hyödynnetä softatasolla. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

@aikuishuvitus  kirjoitti:

voisinkohan ottaa boxin mukaan myymälään niin he varmaan osaavat laittaa sen pin-koodin ostoille. tässä on se hyvä puoli


että myymäläänne ei ole kymmentä kilsaa.




 



@aikuishuvitus  kirjoitti:

nyt on samat tunnukset. asetin pin-koodin, mutta edelleen etenee vaiheeseen: Vahvista 6 e. en uskalla kokeilla enää edetä.


mutta nyt jos tulisi vuokraus, sitä ei saisi laskuttaa, koska pin-kysely on päällä.




Hyvä homma, että nyt on pin-kyselyn takana ne ostokset! Koodi kysytään siinä mainitsemasi Vahvista-kohdan jälkeen. 

Milloin tulee softatasolla sellainen boxi joka ei aiheuta kettuuntumista tai häpeää, että on Telian asiakas? Tuo laite, jota ei saisi edes markkinoida ihmisille jättää tallennuksia väliin ainakin Yleltä ja Neloselta. MOT ja Big Brother. En vielä tiedä mitä muuta  tämä romu jättää tallentamatta, mutta Telian olisi syytä herätä tämän boxin ja palvelun suhteen. Liian surkea hinta laatu suhde. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

@Kenobi  kirjoitti:

Milloin tulee softatasolla sellainen boxi joka ei aiheuta kettuuntumista tai häpeää, että on Telian asiakas? Tuo laite, jota ei saisi edes markkinoida ihmisille jättää tallennuksia väliin ainakin Yleltä ja Neloselta. MOT ja Big Brother. En vielä tiedä mitä muuta  tämä romu jättää tallentamatta, mutta Telian olisi syytä herätä tämän boxin ja palvelun suhteen. Liian surkea hinta laatu suhde. 


Nämä mainitsemasi ongelmat tallennuksissa ovat Telia-häröilyä oikein selkeimmillään. Vika Telia TV-palvelussa, ei laitteissa. Vikoja ollut niin kauan kuin olen asiakkaana ollut. Telia itsekin myöntänyt että kun saadaan joku ongelma "kuntoon", menee jostakin toiselta laidalta rikki.

Nyt viimeaikona Telialla tehty jotakin isoa remppaa taustajärjestelmissä ja sen satoa korjataan ja pitkään. Vika TAAS Telialla toki tiedossa ja asiasta jopa tuen sivuilla häiriötiedoite: 
https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_420613213&lang=fi

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Traveller  kirjoitti:


Nyt viimeaikona Telialla tehty jotakin isoa remppaa taustajärjestelmissä ja sen satoa korjataan ja pitkään. Vika TAAS Telialla toki tiedossa ja asiasta jopa tuen sivuilla häiriötiedoite: 
https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_420613213&lang=fi


Eikä tuo häiriötiedote pidä edes paikkaansa. En voi laittaa Big brotheria uudelleen tallentamaan. Poistin tallennoksen ja laitoin uudelleen, mutta ei onnistu. Kakkoselta on Uusi päivä jäänyt tänään -taas- tallentamatta. Jatkuva tallennos ei toimi vaan piti laittaa joka päivälle uudestaan.  Uudessa boksissa ei ole ollut yhtään hyvää asiaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@Hannele2022  kirjoitti:




Eikä tuo häiriötiedote pidä edes paikkaansa. En voi laittaa Big brotheria uudelleen tallentamaan. Poistin tallennoksen ja laitoin uudelleen, mutta ei onnistu. Kakkoselta on Uusi päivä jäänyt tänään -taas- tallentamatta. Jatkuva tallennos ei toimi vaan piti laittaa joka päivälle uudestaan.  Uudessa boksissa ei ole ollut yhtään hyvää asiaa.




Olet oikeassa, uudelleentallennuksesta ei välttämättä ole apua. Viilasimme nyt tiedotetta uudelleen. Kiitokset nostosta!

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

@Merja_J  kirjoitti:

@Hannele2022  kirjoitti:


Eikä tuo häiriötiedote pidä edes paikkaansa. En voi laittaa Big brotheria uudelleen tallentamaan. Poistin tallennoksen ja laitoin uudelleen, mutta ei onnistu. Kakkoselta on Uusi päivä jäänyt tänään -taas- tallentamatta. Jatkuva tallennos ei toimi vaan piti laittaa joka päivälle uudestaan.  Uudessa boksissa ei ole ollut yhtään hyvää asiaa.


Olet oikeassa, uudelleentallennuksesta ei välttämättä ole apua. Viilasimme nyt tiedotetta uudelleen. Kiitokset nostosta!


Tallenteet Telia TV:ssä aivan kuraa ja rapaa. Tänään aamulla tallensin YLE TV1:ltä ohjelmajakson sarjasta "Norjalaisia tarinoita" - no,, tallenteena sain samaisen ohjelmasarjan jakson joka näytetty 20.9!!!!!!! Muistelen että olisin senkin jakson tallentanut. Luvattu uusintojen näkeminen suoraan ohjelmaoppaasta lienee tämän sotkun aiheuttanut

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Huhtikuunkukka  kirjoitti:

Eli DV8919X boksi lakannut toimimasta kunnolla. Ennen toimi moitteetta, mutta viimeisimmän ohjelmistopäivityksen aikoihin alkoi temppuilla. Nyt ei avaa tallenteita enää kuin madellen, jos ollenkaan, sama kanavalistan kanssa ei avaa ollenkaan. Jos ja kun tallenteet joskus aukeaa, niin ohjelman katselu onnistuu kyllä normaalisti. Sovellukset osio aukeaa, mutta meillä ei sovelluksia käytössä niin emme tiedä toimiiko nekään. Nettiboksi käynnistetty uudelleen, piuhat veks siitä ja tästä digiboksista ja takaisin, mutta ei vaikutusta. Netti toimii muissa laitteissa, mutta ei tässä boksissa tai boksi on muuten sökö? Jos yrittää etsiä boksiin päivityksiä kestää se etsintä ikuisuuden ja päättyy siihen, ettei päivitysten haku onnistunut. Boksiin tulee kyllä sininen valo NET kohtaan eli nettiin se yhdistää, mutta muuten tuntuu olevan pitkät piuhat kaiken muun osalta. Pitääkö tämä boksi nyt resetoida vai mitä? Resetoinnissa tallenteet säilyvät ilmeisesti jossain muualla pilvipalvelussa eli eivät katoa minnekään?


 


--------


Muokkaaja Merja_J: siirretty ketjuun toisesta osiosta




Vaikuttaisi sille, että käytät verkkokaapelia netin ja digiboksin välillä? Oletko kokeillut langattomasti? Viittaan tällä avoimena olevaan häiriöön, mikä tiedossamme ja korjauksessa. 

Kunniamerkki +1

Otin nyt tämä Android Boxin tänään ensimmäistä kertaa käyttöön.Ensivaikutelma on hyvä,boxin asennus oli helppoa ja Android tv on tuttu järjestelmä itselle,aikaisemmin oli itsellä käytössä Xiomin Android boxi jonka korvaajaksi tämä tuli.Boxin käyttöjärjestelmä päivittyi heti asennuksen aikana ja hain myös heti Android appien sekä tv järjestelmät päivitykset myös, joita oli 13 kpl,nämähän päivittyy automaattisesti mutta nopeutin päivitystä hakemalla nämä heti itse.Boxi toimii oikein hyvin ja kuvanlaatu on ihan ok kun vertaa antenni kuvaan,vaikka nettinä meillä on pelkkä 4G.Mun mielestä kaukosäädin on hyvä ja on hyvä että siinä ei myöskään ole numeronäppäimiä,en ole niitä koskaan itse kaivannut,erittäin toimivaa minimalismia.Telvision omaa kaukosäädintä ei tarvitse ollenkaan,telvisiona meillä on pariviikkoa vanha LG.Boxin kaukosäätimellä  kun tv,n avaa,se aukeaa myös oikeaan ulostuloon saman tien,kun asensin Boxin tv,n hmdi cec liitäntään.Nyt sitten alkaa sitten pidempi aikainen käyttö ja laittelen tänne sitten kokemuksia käytettävyydestä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Jiipeetee  kirjoitti:

Otin nyt tämä Android Boxin tänään ensimmäistä kertaa käyttöön.Ensivaikutelma on hyvä,boxin asennus oli helppoa ja Android tv on tuttu järjestelmä itselle,aikaisemmin oli itsellä käytössä Xiomin Android boxi jonka korvaajaksi tämä tuli.Boxin käyttöjärjestelmä päivittyi heti asennuksen aikana ja hain myös heti Android appien sekä tv järjestelmät päivitykset myös, joita oli 13 kpl,nämähän päivittyy automaattisesti mutta nopeutin päivitystä hakemalla nämä heti itse.Boxi toimii oikein hyvin ja kuvanlaatu on ihan ok kun vertaa antenni kuvaan,vaikka nettinä meillä on pelkkä 4G.Mun mielestä kaukosäädin on hyvä ja on hyvä että siinä ei myöskään ole numeronäppäimiä,en ole niitä koskaan itse kaivannut,erittäin toimivaa minimalismia.Telvision omaa kaukosäädintä ei tarvitse ollenkaan,telvisiona meillä on pariviikkoa vanha LG.Boxin kaukosäätimellä  kun tv,n avaa,se aukeaa myös oikeaan ulostuloon saman tien,kun asensin Boxin tv,n hmdi cec liitäntään.Nyt sitten alkaa sitten pidempi aikainen käyttö ja laittelen tänne sitten kokemuksia käytettävyydestä.


Paljonko sulle maksettiin tuossa kommentista? 😉> Olet ensimmäinen, joka kehuu tuota boksia. 

Kunniamerkki +1

Mun on vaikea sanoa pidempiaikaista käytöstä mitään koska tänään tämän sain,ensivaikutelmasta kirjoitin.Kuten sanoin mulla oli Xiomin Android boxi 4 vuotta käytössä ja silloin kun sen ensimmäisen kerran sain,kaatuili se joka tunnin aikana ainaki parikertaa,nää kaikki ongelmat ratkesi kun päivityksiä tuli,mutta kauan siihen meni.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Jiipeetee  kirjoitti:

Mun on vaikea sanoa pidempiaikaista käytöstä mitään koska tänään tämän sain,ensivaikutelmasta kirjoitin.Kuten sanoin mulla oli Xiomin Android boxi 4 vuotta käytössä ja silloin kun sen ensimmäisen kerran sain,kaatuili se joka tunnin aikana ainaki parikertaa,nää kaikki ongelmat ratkesi kun päivityksiä tuli,mutta kauan siihen meni.


Toivottavasti boksisi toimii jatkossakin hyvin. 👍>

Miten ihmeessä tollanen voi olla auki toukkokuulta???? Korjauksessa 😁> 😁> 😁>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Tvsala  kirjoitti:

Miten ihmeessä tollanen voi olla auki toukkokuulta???? Korjauksessa 😁> 😁> 😁>




Viittaat varmaankin tähän häiriötiedotteeseen "Telia TV DV8919-digiboksin verkkokaapelilla yhdistämisessä häiriöitä". Häiriön korjaaminen on vaatinut monen tahon yhteistyötä ja onneksi nyt näyttäisi olevan ns. valoa tunnelin päässä ja korjaus häiriöön on pian tulossa.


@PiaJo  kirjoitti:


@Huhtikuunkukka  kirjoitti:

Eli DV8919X boksi lakannut toimimasta kunnolla. Ennen toimi moitteetta, mutta viimeisimmän ohjelmistopäivityksen aikoihin alkoi temppuilla. Nyt ei avaa tallenteita enää kuin madellen, jos ollenkaan, sama kanavalistan kanssa ei avaa ollenkaan. Jos ja kun tallenteet joskus aukeaa, niin ohjelman katselu onnistuu kyllä normaalisti. Sovellukset osio aukeaa, mutta meillä ei sovelluksia käytössä niin emme tiedä toimiiko nekään. Nettiboksi käynnistetty uudelleen, piuhat veks siitä ja tästä digiboksista ja takaisin, mutta ei vaikutusta. Netti toimii muissa laitteissa, mutta ei tässä boksissa tai boksi on muuten sökö? Jos yrittää etsiä boksiin päivityksiä kestää se etsintä ikuisuuden ja päättyy siihen, ettei päivitysten haku onnistunut. Boksiin tulee kyllä sininen valo NET kohtaan eli nettiin se yhdistää, mutta muuten tuntuu olevan pitkät piuhat kaiken muun osalta. Pitääkö tämä boksi nyt resetoida vai mitä? Resetoinnissa tallenteet säilyvät ilmeisesti jossain muualla pilvipalvelussa eli eivät katoa minnekään?




Vaikuttaisi sille, että käytät verkkokaapelia netin ja digiboksin välillä? Oletko kokeillut langattomasti? Viittaan tällä avoimena olevaan häiriöön, mikä tiedossamme ja korjauksessa. 




 


Tähän tulikin jo ratkaisu ja oli juuri tämä verkkokaapeliongelma.


 


_____


Muokkaus TeroRe: Lisäsin mukaan lainauksen

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Morjesta ketjuun!


 


Tiedoksi pari asiaa:


 


1. Tulemme vaihtamaan käyttämämme yhteisöalustan kokonaan uuteen. Nykyinen Yhteisö sulkeutuu kokonaan ensi viikon perjantaina 14.10 ja uusi aukeaa marraskuun puolella. Kirjoitin aiheesta lisätietoja tänne --> Yhteisö sulkeutuu 14.10 ja avautuu uudistuneena marraskuussa 


 


Tässä välissä myös tämä ketju on kokonaan tavoittamattomissa siihen asti, kunnes uusi Yhteisö aukeaa uudella alustalla.


 


2. Mietimme samalla myös sitä, että miten voimme parantaa keskustelua ja tiedottamista Telia TV:n ympärillä. Harmillisesti tuotteessa on ollut viime aikoina paljon ongelmia ja tämän ketjun focus on mennyt isosti niiden käsittelyyn ja melkein pelkästään niihin. Ketju on paisunut todella pitkäksi, ja täältä on ruudun molemmin puolin vaikea enää poimia oleellisia asioita talteen ja eteenpäin. Näin ollen teillä on vastauksien kanssa vaikeuksia, saada niitä ja toisaalta kaikilla on vaikea nähdä, että mihin on vastattu jo ja mihin ei. Ja niin edelleen.


 


Haluamme olla avoimia mitä tulee mahdollisiin ongelmiin ja niiden korjaamiseen. Toisaalta haluamme myös keskittyä tulevaan, uudistuksiin ja ideointiin ja niin edelleen. Haluamme löytää tähän toimivamman ratkaisun, nykyisellään tämä megaketju ei oikein enää palvele ketään. Lähtökohta on toki se, että ongelmista ei tarvitsisi keskustella eikä tiedottaa ja ideaalitilanteessa voisimme keskittyä vain tulevaan. Käytännössä näin ei kuitenkaan ole, aina kun on kyse koodista ja teknisistä laitteista sekä ihmisistä niin ongelmia harmillisesti voi joskus esiintyä.


 


Yritetään löytää tähän hyvä ja paremmin toimiva malli tänne Yhteisöön, joka palvelisi kaikkia 🙂>


 


Kiitos ymmärryksestä ja pahoittelut ongelmista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@Hannele2022  kirjoitti:


@Jiipeetee  kirjoitti:

Otin nyt tämä Android Boxin tänään ensimmäistä kertaa käyttöön.Ensivaikutelma on hyvä,boxin asennus oli helppoa ja Android tv on tuttu järjestelmä itselle,aikaisemmin oli itsellä käytössä Xiomin Android boxi jonka korvaajaksi tämä tuli.Boxin käyttöjärjestelmä päivittyi heti asennuksen aikana ja hain myös heti Android appien sekä tv järjestelmät päivitykset myös, joita oli 13 kpl,nämähän päivittyy automaattisesti mutta nopeutin päivitystä hakemalla nämä heti itse.Boxi toimii oikein hyvin ja kuvanlaatu on ihan ok kun vertaa antenni kuvaan,vaikka nettinä meillä on pelkkä 4G.Mun mielestä kaukosäädin on hyvä ja on hyvä että siinä ei myöskään ole numeronäppäimiä,en ole niitä koskaan itse kaivannut,erittäin toimivaa minimalismia.Telvision omaa kaukosäädintä ei tarvitse ollenkaan,telvisiona meillä on pariviikkoa vanha LG.Boxin kaukosäätimellä  kun tv,n avaa,se aukeaa myös oikeaan ulostuloon saman tien,kun asensin Boxin tv,n hmdi cec liitäntään.Nyt sitten alkaa sitten pidempi aikainen käyttö ja laittelen tänne sitten kokemuksia käytettävyydestä.




Paljonko sulle maksettiin tuossa kommentista? 😉> 




Noh noh, ei kyseenalaisteta jos joku on tyytyväinen 🙂> Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu se, että jos kaikki toimii niin niistä ei huudella ja päin vastoin 🙂> 


 


En kyseenalaista enkä väheksy ongelmia, päinvastoin (siksi olen tähän tarttunut kuten muutama tunti sitten kirjoitin), mutta kerron, että syyskuussa ketjussa on kirjoitellut noin eri 20 nimimerkkiä (jos järjestävää seuraa ei lasketa). Se on toki merkittävä luku ja kyllä indikoi eri asioita, mutta se on pieni luku suhteessa siihen kuinka paljon meillä on asiakkaita, joilla tämä boksi on käytössä. Tämä ketju siinä mielessä värittää asioita, tai korostaa asioita jonkin verran. 



Vaikka minua ei lasketakaan - koska edustan järjestävää seuraa - niin kerron silti, että minulla on myös tämä boksi ja olen siihen ihan tyytyväinen. Katsomme tosi paljon telkkaria eli ihan "livelähetyksiä" ja sitten jonkin verran kirjastoja ja leffoja. Youtubea sekä Disney+ -palvelua tulee katsottua boxin kautta myös päivittäin.


 


Minulla on boxista ns. pilottiversio, jolla testaamme sisäisesti erilaisia uudistuksia ja muutoksia. Jos jotain saisin muuttaa niin se on se tiettyjen kanavien tallennuspakote ennen niiden katselua (kyllä, meillä on kiinteä netti muualta, Valokuitusen kuitu on tilauksessa, toivottavasti saadaan!). Mutta, koska lähetys tulee netin yli niin sisältöoikeuksien haltijat sanelevat, että muiden yhteyksiä käytettäessä ohjelma on pakko laittaa talletukseen ennen katselua. Jos TV-lähetykset tulisivat antennin kautta (tai kaapelin), tällaista ehtoa ei olisi. Mutta silloin tuote olisi kokonaan eri mistä nyt puhutaan ja tämän tietäen hyväksyn asian täysin. Boxi ei jumittele eikä boottaile ja tosiaan meidän käytössä toimii hyvin.


 


Että on meitä tyytyväisiä käyttäjiä enempikin olemassa 🙂>

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +5

Moi.

 

Minusta jumitusten ja bugisuuden lisäksi boksin huonoimmat puolet ovat hitaus :

-surkein program guide ever

- program guide valikon takana

-program guide sta puuttuu alkavan ohjelman muistutus

- vanhalla boksilla pystyi aloittamaan ohjelman alusta ilman nauhoitusta. Ja kun sen tekee valikon valikosta, niin on se hidasta.

-kanavien scrollaus on hitain ikinä. Ihan ku uusi boksi olisi putkiradio joka lämpenisi aina, uudelle taajuudelle.

- android ohjelmien olemassa olo, play kauppa plussaa. Tosin voi olla, että suurin hyöty on vielä tajuamatta sillä en oo tainnut tajuta ladata sieltä kuin hmm. Olisiko ruutu- applikaation. Monet oli valmiina. En oikein tajua mitä tvhen lataisi. Spotify? En kuuntele tvllä musaa.

No joo.

@TeroRe : mainitsit täällä olevan parikymmentä tyytymätöntä asiakasta ja, suhteutit sitä asiakasmääriin. Vinkiksi. Nämä palstat ei korreloi kaikkien tyytymättömien kanssa. Kaikista tyytymättömimät ovat kiitä ihmisiä joille it ja, atk hommat ovat hepreaa eivätkä eksy tänne kirjoittamaan ja, jonottavat helppiin monta kertaa viikossa kalliilla, maksulla.

Rohkaisenkin Telia tekemään vaikka meilillä asiakaskyselyn niiltä käyttäjiltä jotka siirtyivät uuteen Androidiin ovatko tyytyväisempiä uuteen vai vanhaan? Tällainen web poll on halpa toteuttaa. Onko teillä munaa tuohon?

Eniten itseä kypsyttää tuo että osa ongelmista on jo keväältä. Panostuksen puutteen haistaa jokainen. Turhautuneet käyttäjät hajautetaan chat botti in, helpdesk numeroon sekä keskustelufoorumiin. Aito asiakaspalvelun sekä auttamisenhalu puuttuu. Osalla, teistä se varmasti on, mutta budjetti rajoittaa.

Ihme ettei liiga ole puuttunut telian ja Cmoren touhuihin. Uusi boksi vie lätkästäkik ilon ja Cmoren laahaava tulos aiheutti irtisanonnat jäkispuolen tekniikassa joka näkyy nyt sitten ihan kaikessa.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@TeroRe  kirjoitti:

@Hannele2022  kirjoitti:

@Jiipeetee  kirjoitti:

Otin nyt tämä Android Boxin tänään ensimmäistä kertaa käyttöön.Ensivaikutelma on hyvä,boxin asennus oli helppoa ja Android tv on tuttu järjestelmä itselle,aikaisemmin oli itsellä käytössä Xiomin Android boxi jonka korvaajaksi tämä tuli.Boxin käyttöjärjestelmä päivittyi heti asennuksen aikana ja hain myös heti Android appien sekä tv järjestelmät päivitykset myös, joita oli 13 kpl,nämähän päivittyy automaattisesti mutta nopeutin päivitystä hakemalla nämä heti itse.Boxi toimii oikein hyvin ja kuvanlaatu on ihan ok kun vertaa antenni kuvaan,vaikka nettinä meillä on pelkkä 4G.Mun mielestä kaukosäädin on hyvä ja on hyvä että siinä ei myöskään ole numeronäppäimiä,en ole niitä koskaan itse kaivannut,erittäin toimivaa minimalismia.Telvision omaa kaukosäädintä ei tarvitse ollenkaan,telvisiona meillä on pariviikkoa vanha LG.Boxin kaukosäätimellä  kun tv,n avaa,se aukeaa myös oikeaan ulostuloon saman tien,kun asensin Boxin tv,n hmdi cec liitäntään.Nyt sitten alkaa sitten pidempi aikainen käyttö ja laittelen tänne sitten kokemuksia käytettävyydestä.


Paljonko sulle maksettiin tuossa kommentista? 😉> 


Noh noh, ei kyseenalaisteta jos joku on tyytyväinen 🙂> Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu se, että jos kaikki toimii niin niistä ei huudella ja päin vastoin 🙂> 

 

En kyseenalaista enkä väheksy ongelmia, päinvastoin (siksi olen tähän tarttunut kuten muutama tunti sitten kirjoitin), mutta kerron, että syyskuussa ketjussa on kirjoitellut noin eri 20 nimimerkkiä (jos järjestävää seuraa ei lasketa). Se on toki merkittävä luku ja kyllä indikoi eri asioita, mutta se on pieni luku suhteessa siihen kuinka paljon meillä on asiakkaita, joilla tämä boksi on käytössä. Tämä ketju siinä mielessä värittää asioita, tai korostaa asioita jonkin verran. 


Vaikka minua ei lasketakaan - koska edustan järjestävää seuraa - niin kerron silti, että minulla on myös tämä boksi ja olen siihen ihan tyytyväinen. Katsomme tosi paljon telkkaria eli ihan "livelähetyksiä" ja sitten jonkin verran kirjastoja ja leffoja. Youtubea sekä Disney+ -palvelua tulee katsottua boxin kautta myös päivittäin.

 

Minulla on boxista ns. pilottiversio, jolla testaamme sisäisesti erilaisia uudistuksia ja muutoksia. Jos jotain saisin muuttaa niin se on se tiettyjen kanavien tallennuspakote ennen niiden katselua (kyllä, meillä on kiinteä netti muualta, Valokuitusen kuitu on tilauksessa, toivottavasti saadaan!). Mutta, koska lähetys tulee netin yli niin sisältöoikeuksien haltijat sanelevat, että muiden yhteyksiä käytettäessä ohjelma on pakko laittaa talletukseen ennen katselua. Jos TV-lähetykset tulisivat antennin kautta (tai kaapelin), tällaista ehtoa ei olisi. Mutta silloin tuote olisi kokonaan eri mistä nyt puhutaan ja tämän tietäen hyväksyn asian täysin. Boxi ei jumittele eikä boottaile ja tosiaan meidän käytössä toimii hyvin.

 

Että on meitä tyytyväisiä käyttäjiä enempikin olemassa 🙂>


Olet oikeassa, sinua ei lasketa. Olisi tosi mukavaa lukea täällä joltakin EiTelia ihmiseltä joka ei ole expertti näissä asioissa, että hänellä toimii boksi hyvin. Se antaisi toivoa meille muillekin, että boksi joskus voi vielä toimia hyvin. Minulla näkyy ongelmat joka paikassa missä käytän boksia. Siksi minun on vaikea ymmärtää  että miksi minulla, mutta ei esim sinulla. Vai onko ongelmat vain - tai pääosin - tallennuspuolella jota sinä et ehkä käytä. *miettii itsekseen* 

Odotan kovasti, että tallennokset saisivat sarjan nimen eikä vain jakson nimeä, mutta olen oppinut odottamaan korjauksia pidemmän aikaa. 

Mut hienoa että tämä sivusto uusitaan. Tämä on todella hankala ja täältä on tosi vaikea löytää mihinkään. Odotan mielenkiinnolla uutta. 👍>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@Kyreasser  kirjoitti:

@TeroRe : mainitsit täällä olevan parikymmentä tyytymätöntä asiakasta ja, suhteutit sitä asiakasmääriin. Vinkiksi. Nämä palstat ei korreloi kaikkien tyytymättömien kanssa. Kaikista tyytymättömimät ovat kiitä ihmisiä joille it ja, atk hommat ovat hepreaa eivätkä eksy tänne kirjoittamaan ja, jonottavat helppiin monta kertaa viikossa kalliilla, maksulla.




Olet oikeassa, ei korreloi mutta se toimii mielestäni molempiin suuntiin. Meidän suomalaisten tapa on tosiaan tuoda esiin epäkohtia, ei niinkään kehua. Ja jos vielä kyseenalaistetaan henkilön motiivi, joka kertoo olevansa tyytyväinen asiaan x niin voi olla, että jatkossa kukaan ei tule kertomaan niitä positiivisia kokemuksia. Tietyntyyppinen käytös ruokkii usein ruokkii itseään.


 


Siksi halusin tuoda keskusteluun sen, että koko totuus ei ole se, että uusi boximme olisi täysi susi. Ongelmia toki on ollut, en kiistä missään nimessä ja niihin meillä pitää tarttua, mutta on meillä tyytyväisiäkin käyttäjiä.


 


Jos on ongelmia niin Helppiin ei toki tarvitse soittaa, meillä on vikapalvelu sellaisia tilanteita varten.


 



@Hannele2022  kirjoitti:
...minun on vaikea ymmärtää  että miksi minulla, mutta ei esim sinulla. Vai onko ongelmat vain - tai pääosin - tallennuspuolella jota sinä et ehkä käytä. *miettii itsekseen* 

Voit olla tässä kyllä hököllä. Siinä mielessä, että olen usein huomannut, että en (tai taloutemme ei) vastaa monestikaan keskiverto suomalaista 😁> Esimerkiksi inhoan autoa jolla ajan, siinä on vaikka millaisia vikoja jotka ovat kuitenkin niitä ihan ominaisuuksia. Toiset taas kehuvat maasta taivaisiin. Käytämme sähköllä lämpeävässä vanhassa omakotitalossa vähemmän sähköä kuin moni uudessa maalämmöllä lämpeävässä talossa. Ja niin edelleen.


 


Voi siis olla, että tässä kohtaa käyttöprofiilini on sellainen, että en törmää outouksiin.


 


Minulla ei ole varsinaiseen asiaan sinänsä mitään annettavaa, joten lopetan tähän. Haluamme parantaa aiheen ympärillä täällä Yhteisössä, nykyinen kahden ketjun malli ei toimi enää. Ja mitä tulee Telia TV:een niin myös sen suhteen on parannettavaa.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +5

Moi.


 


Kiitos vastauksestasi @TeroRe . 


Sinun on ymmärrettävä, että meidän mielestä saattaa omata subjektiivisen näkökannan asiaan. Samasta syystä tämä ei toimi molempiin suuntiin. Sinä saat palkkaa samalta taholta jota puolustat, me olemme asiakkaita jotka maksamme palvelusta jonka pitäisi tavoittaa jokin tietty taso. 


 


Toimin itse alalla jossa riskinarvio on arkipäivää, ja isomman asian kohdatessa sitä valmistellaan huolella ja tuplatsekataan kaikki asiat. Olisi mielenkiintoista tietää miten Telian riskinarvio tässä järjestelmän vaihdossa meni, ja mitä nykyisen tilannekuvan mukainen asia aiheutti riskinarvioinnissa? Ja millä laskitte tätä riskiä? Kysymällä maailmalla kokemuksia tästä boksista? Annoitte muutamille telian erilaisten palveluiden käyttäjille koekäyttöön ja otitte palautteen vastaan?  Onko muuten mainitsemasi kaltaista beta versiota ihan tavallisilla asiakkailla käytössä? Vink Vink 


Totuus on nykyisen kaltainen. Täällä selitellään ja höpötellään puolin ja toisin, kansa ravaa myymälään, perheillat menee riitelyksi kun tv ei toimi(muistanette onnistuneen tv mainoksen siitä kun kotona, ei netti riittänyt äidille ja tyttärelle). 


Telian ratkaisu on laittaa keskustelupalsta uusiksi. 


Mielenkiintoisempaa olisi kuulla faktoja kokouksista mitä on päätetty miten edetään. Todnäk tätä laatikon päivitystä vääntää joku Helsingin kaupungin palkoista vastaavan tasoinen firma joka sekin ostaa vielä ulkoa palvelunsa. 


Ja Huom. Minähän myös kehuin tätä androidia juuri appien takia. Tosin parasta hyötyä en ole osannut ehkä ottaa irti kosken tiä mitä olisi, hyödyllistä ladata telluun. Ja voin antaa toisenkin kehun näinä energian säästöaikoina. Tykkään kun digiboksin kaukosäätimestä sammuu sekä tv että boksi. Turhaan on päällä kuten vanha oli. Hetken kesti opetella käynnistyksen oikeata kestoa ettei tv ja, digi lähde epäsynkroon käynnistyksessä. 


 


---


Muokkaus HannaMarikaL: Lisätty tägäys