Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
LuMaria
Telialainen
Telialainen
  • 86 custom-general.kudos
  • 206 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Telia TV digiboksin uusi rauta – kysy ja kommentoi täällä

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Uusi Android TV pohjainen digiboxi.jpg

Telia TV digiboksi uudistui. Nykyiset Arris-digiboksit säilyvät edelleen käytössä ja niidenkin kehitys jatkuu, mutta uusinta uutta on nyt boksi, joka kulkee lempinimellä DV8919.

DV8919 on Android TV -käyttöjärjestelmään pohjautuva digiboksi. Android-alusta mahdollistaa uudenlaisia ominaisuuksia ja aiempaa yhtenäisemmän käyttökokemuksen digiboksin, sovelluksen ja tv.telia.fi:n välillä.

 

Mitä uutta DV8919 tarjoaa käytännössä?

 

  • Sovelluksia! Digiboksille on esiasennettu useita suosikkisovelluksia, kuten Yle Areena, C More, MTV, Netflix, Youtube… Lisäksi digiboksille voi ladata Google Play Kaupasta lisää haluamiaan sovelluksia Google-tilin avulla.
  • Laaja kattaus katsottavaa: Kanavapaketeista löytyy samat vaihtoehdot kuin Telia TV digiboksi -palvelusta, esimerkiksi C Moren suositut kanavapaketit. Näet kaikki saatavilla olevat kanavapaketit kanavakartasta.
  • Uusi käyttöliittymä
  • Uusi pienempi kaukosäädin. Kaukosäätimessä on painike myös Google Assistant -ääniohjaukselle. Google Assistant ei tue Suomea, mutta sitä voi hyödyntää englanniksi. Äänikomentojen ystäville toiminnallisuus on varmasti hyödyllinen.

Uusi Android TV pohjainen digiboxi ja kaukosäädin.jpg

  • Digiboksi on todella pieni, vain 12 cm x 12 cm x 2,5 cm. Koska kaukosäädin toimii bluetoothilla niin voit halutessasi laittaa boxin kaappiin piiloon. Tai pitää sen esillä, mielestämme se on kyllä makeen näköinen boxi!
  • Vanhat Arris-maailmasta tutut ominaisuudet ovat tietenkin myös mukana, esimerkkeinä mainittakoon elokuvien vuokraus ja tallennuspalvelu.
  • Olette toivoneet, että tallenteita voisi selailla listanäkymässä ja tässä boxissa se on mahdollista 😉

 

Lisää uuden boxin ominaisuuksista

 

Rauta, käyttöjärjestelmä, sovellukset ja päivitykset

Lue lisää
  • Prosessori, muisti ja Flash: Quad-core Cortex-A55 24000+ DMIPS, 3G RAM, 16G Flash 
  • Voit yhdistää digiboksin nettiin joko verkkokaapelilla tai wlanin avulla langattomasti. Boksi on Wi-Fi 6 sertifioitu.
  • Digiboksi tukee Dolby Soundia ja se ei tue Dolby Atmosta. Jos katseltavan ohjelman oletusääni kuitenkin on Dolby Atmos -ääni, ohjelman pitäisi automaattisesti kuulua vaihtoehtoisella ääniraidalla. Ohjelmasta/sovelluksesta riippuen tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan aina ole tarjolla.  
  • Digiboksi tukee HDMI-CEC-ominaisuutta ja digiboksin asetuksista saat sen halutessasi pois/päälle.
  • Digiboksin käyttöjärjestelmänä toimii Androidin versio 10 ja päivitämme sen uusiin versioihin tulevaisuudessa aina tarpeen mukaan 
    • Androidin turvapäivitykset tulevat boksille laiteohjelmistopäivityksien yhteydessä ja muut turvapäivitykset Telia TV:n päivitysten yhteydessä.
    • Android-käyttöjärjestelmän, Telia TV:n ja esiasennettujen sovellusten päivittäminen tapahtuu automaattisesti, eikä sinun tarvitse olla kirjautunut digiboksille Google-tilillä päivitysten saamiseksi.
    • Jos ohjelmisto- tai sovelluspäivitykset eivät jostain syystä toimisi, voit etsiä päivityksiä Asetukset-valikon kautta.
  •  Google-tili:
    • Voit käyttää Telia TV:tä sekä boksin esiasennettuja sovelluksia ilman, että kirjaudut digiboksille Google-tiliäsi käyttäen. 
    • Jos haluat ladata boksille myös muita sovelluksia Google Play -kaupasta, sinun pitää kirjautua Google-tiliäsi käyttäen tai rekisteröityä Google-käyttäjäksi. Google Play -kaupasta ladatut sovellukset päivittyvät asetustesi mukaisesti, joten suosittelen, että laitat sovellusten automaattiset päivitykset päälle. Näin sinun ei tarvitse erikseen hakea päivityksiä, vaan boksissa on aina automaattisesti sovellusten uusimmat versiot.

Kuvanlaatu

Lue lisää
  • Muistathan, että kuvalaatu riippuu digiboksin lisäksi televisiosi ominaisuuksista sekä käyttämäsi netistä ja sen nopeudesta.
    • Telkkarin pitää olla HD/UHD-yhteensopiva.
    • Tarvitset noin 7mbit/s-nopeudella toimivan netin HD-kanavien toistoa varten. Paras saatavilla oleva kuvanlaatu edellyttää noin 15mbit/s tai suurempaa nopeutta. 
    • UHD-kanavien toistoon tarvitset noin 18mbit/s-nopeuden, mutta nopeutta olisi hyvä olla 25mbit/s tai enemmän.
    • Jos netin nopeus vaihtelee, myös ohjelman kuvanlaatu vaihtelee. Tämä koskee erityisesti mobiilitekniikalla (4G, 5G) toteutettuja yhteyksiä, joissa nopeuden vaihtelut ovat tyypillisiä. 
  • Sovelluksissa, esimerkiksi suoratoistopalveluissa kuten Netflix ja C More, kuvanlaatu riippuu boksin, netin ja telkkarin ominaisuuksien lisäksi myös sovelluksen itsensä tarjoamasta kuvanlaadusta.

  • Perustelevisiokanavista lähes kaikki kanavat ovat HD-laatua (720p50, jotkin kanavat 1080p50). Kanavakartoissamme ei ole HD-merkintää peruskanavien kohdalla. 

  • Kaikilla kanavilla ei ole tarjolla HD-laatua, joten nämä näkyvät matalampilaatuisina käytetystä tekniikasta riippumatta:  
    • Peruskanavista TV7, TV7 Himlen ja France 24 eivät ole HD-laatuisia  
    • Maksukanavista jotkin lastenkanavista, SF-kanalen, V-Film Family, V Sport live 1-5, Venäjän kanavat, MTV00, BBC World, CNN ja Al Jazeera eivät ole HD-laatuisia 
  • Liiga UHD on tällä hetkellä ainoa tarjolla oleva UHD-kanavamme.
  • Antennitelkkariin verrattuna uuden digiboksin peruskanavien kuvanlaatu on suunnilleen samaa kuin antenniverkon HD-laatu, ja parempaa kuin antenniverkon SD-laatu.  
  • Kaapeli-TV- ja Telia TV digiboksi laajakaistalla -palveluihin verrattuna kuvanlaatu on heikompaa. Näissä palveluissa resoluutio on 1080i50, mutta tätä lomitettua kuvaa Telia TV digiboksi -palvelu ei tue.  
  • DV8919:n ja Arris 5305:n kuvanlaatu on sama. Kuvanlaatu riippuu palvelusta, kuten yllä mainitsin.  

 

Kerro mikä sinun mielestäsi kuulostaa parhaalta ominaisuudelta, ja mitä haluaisit nähdä DV8919-boksilla seuraavaksi?

588 vastausta
LuMaria
Telialainen
Telialainen
  • 86 custom-general.kudos
  • 206 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Viime viikolla julkaistu digiboksin päivitys korjasi ongelman, jossa MTV:n ja Nelosen kanavat piti tallentaa, vaikka digiboksia käytti Telian nettiliittymällä. Jos digiboksi edelleen Telian netissäkin vaatii tallentamista, kannattaa ottaa virtapiuha irti toviksi ja kokeilla uudelleen. Kannattaa myös tarkistaa, että digiboksi on päivittynyt. Mene Päävalikon Asetuksista kohtaan "Tietoa palvelusta" ja avautuvasta näkyvästä valitse "Tekniset tiedot". Tässä pitäisi näkyä Firmware-otsikon kohdalla versionumero 10.3.65. 

Lanttilo
Kommentaattori
  • 16 custom-general.kudos
  • 70 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Muuallakin asiasta marisin, mutta tämä lienee paras paikka. Käytän F1.com:in sovellusta (valkoinen teksti punaisella pohjalla) formuloiden katseluun. Ongelmana on muutaman sekunnin välein tuleva nykiminen, joka vaikuttaisi siltä, että joitain ruutuja ei ehditä toistaa ja ne hypätään yli.

Toiminta ja ääni etenee sinänsä normaalisti, mutta nykiminen tapahtuu 5-10 sekunnin välein. Tietystikään staattisellla ruudulla sitä ei huomaa/sitä ei tapahdu.

Jos taasen castaan kännykällä saman lähetyksen samalla softalla joko chromecasteihin tai TeliaTV:n chromecastiin, niin kyseistä nykimistä ei tapahdu/ole havaittavissa.

Mistään mitään tietenkään tietämättä vedän maallikon varmuudella analyysin, että laitteesta loppuu puhti ja sen purkaessa bufferia tapahtuu kyseinen ilmiö.

Hannele2022
Vakiokalustoa
  • 57 custom-general.kudos
  • 114 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@LuMaria  kirjoitti:

Viime viikolla julkaistu digiboksin päivitys korjasi ongelman, jossa MTV:n ja Nelosen kanavat piti tallentaa, vaikka digiboksia käytti Telian nettiliittymällä. Jos digiboksi edelleen Telian netissäkin vaatii tallentamista, kannattaa ottaa virtapiuha irti toviksi ja kokeilla uudelleen. Kannattaa myös tarkistaa, että digiboksi on päivittynyt. Mene Päävalikon Asetuksista kohtaan "Tietoa palvelusta" ja avautuvasta näkyvästä valitse "Tekniset tiedot". Tässä pitäisi näkyä Firmware-otsikon kohdalla versionumero 10.3.65. 


Kun ei ole päivittynyt niin miten sen päivityksen saa?

Lanttilo
Kommentaattori
  • 16 custom-general.kudos
  • 70 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Lanttilo  kirjoitti:

Muuallakin asiasta marisin, mutta tämä lienee paras paikka. Käytän F1.com:in sovellusta (valkoinen teksti punaisella pohjalla) formuloiden katseluun. Ongelmana on muutaman sekunnin välein tuleva nykiminen, joka vaikuttaisi siltä, että joitain ruutuja ei ehditä toistaa ja ne hypätään yli.

Toiminta ja ääni etenee sinänsä normaalisti, mutta nykiminen tapahtuu 5-10 sekunnin välein. Tietystikään staattisellla ruudulla sitä ei huomaa/sitä ei tapahdu.

Jos taasen castaan kännykällä saman lähetyksen samalla softalla joko chromecasteihin tai TeliaTV:n chromecastiin, niin kyseistä nykimistä ei tapahdu/ole havaittavissa.

Mistään mitään tietenkään tietämättä vedän maallikon varmuudella analyysin, että laitteesta loppuu puhti ja sen purkaessa bufferia tapahtuu kyseinen ilmiö.


Käsi pystyyn virheen merkiksi.  Kun otin pois kehittäjätilan, niin ongelma minimoitui/hävisi kokonaan.

Ehkä ei pitäisi käännellä kaikkia vipuja ihan vaan vanhasta muistista.

Tomppa_1
Vakiokalustoa ☆
  • 44 custom-general.kudos
  • 205 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa


 

Kun ei ole päivittynyt niin miten sen päivityksen saa?


Asetukset/Järjestelmän asetukset/Laitteen asetukset/Tietoja/Järjestelmäpäivitys

LuMaria
Telialainen
Telialainen
  • 86 custom-general.kudos
  • 206 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Osalla asiakkaista digiboksi ei toimi, jos sen yhdistää nettiin LAN-kaapelilla. Tästä virheestä löytyy myös häiriötiedote. Jos digiboksi oikuttelee, kannattaa LAN-kaapeli ottaa irti ja yhdistää boksi nettiin WiFillä. Oikkuihin saattaa kuulua esimerkiksi seuraavia: 

  • Digiboksi ei toimi ollenkaan
  • Live-kanavat (esim. Yle 1) jää vain pyörittämään latausikonia
  • Ohjelmakirjastot tai sovellukset eivät aukea
  • Tallentamisessa voi olla häiriöitä
  • Digiboksi ilmoittaa olevansa offline-tilassa

Langattoman verkon pääsee valitsemaan kohdasta Asetukset > Järjestelmän asetukset > Verkko ja internet. 

 

Jos törmäätte näihin ongelmiin, kuulisin mielelläni miten digiboksi oireili ja korjaantuiko ongelma langatonta yhteyttä käyttämällä. 🙂

Pahoittelemme häiriötä ja työstämme siihen korjausta. 

Hannele2022
Vakiokalustoa
  • 57 custom-general.kudos
  • 114 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@mickem  kirjoitti:

@Hannele2022  kirjoitti:

Onko tällä uudella digiboksilla oikeasti ominaisuus, että se katkaisee virran aina laitteesta itsekseen, kun tv on suljettuna? Minulle vaihdettiin juuri toinen boksi, kun ekassa oli ongelmia. Mutta tämä uudempikin katkaisee aina virran. Se ei siis mene mihinkään valmiustilaan vaan siihen pitää aina käydä itse laittamassa virta päälle. Kaukosäätimellä ei onnistu. Onko muilla samoin? Minulla on nyt kahdessa boksissa ollut sama ongelma. 


Tämä ominaisuus riippuu käyttämäsi television tavasta "käskyttää" digiboksia, kun HDMI CEC -asetus on käytössä digiboksilta. Tämä löytyy digiboksilta valitsemalla Asetukset - Järjestelmän asetukset - TV asetukset - HDMI CEC. Kun HDMI CEC on käytössä ja TV:n kaukosäätimen sammutuspainiketta painetaan, digiboksi saa HDMI-johtoa pitkin käskyn joko laittaa myös digiboksin valmiustilaan tai sammuttaa kokonaan. Television asetuksista voi löytyä mallista riippuen mahdollisuus muuttaa tätä. Tässä kuulostaa siltä, että televisiosi käskyttää digiboksia sammumaan kokonaan.

 

Kun televisio käynnistetään valmiustilasta, on hyvä huomioida, että digiboksin käynnistymisessä saattaa olla hetken viive (10-30 sekuntia) verrattuna television käynnistymiseen, jos digiboksi on sammunut kokonaan. Poistamalla HDMI CEC käytöstä, voit sulkea molemmat laitteet erikseen omilla kaukosäätimillään valmiustilaan.


Olen ottanut pois käytöstä HDMI CEC:n mutta ei sillä ollut mitään merkitystä. Edelleen digiboksi sammuu, kun tv on jonkun tietyn ajan kiinni. Tai ei tarvi olla edes kiinni. Jos minulla on jäänyt tv esim tallennusten puolelle ja tv on auki, niin jonkun ajan kuluttua boksi menee kiinni. Onko se ominaisuus vai vika?

Tomppa_1
Vakiokalustoa ☆
  • 44 custom-general.kudos
  • 205 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Hannele2022  kirjoitti:

@mickem  kirjoitti:

@Hannele2022  kirjoitti:

Onko tällä uudella digiboksilla oikeasti ominaisuus, että se katkaisee virran aina laitteesta itsekseen, kun tv on suljettuna? Minulle vaihdettiin juuri toinen boksi, kun ekassa oli ongelmia. Mutta tämä uudempikin katkaisee aina virran. Se ei siis mene mihinkään valmiustilaan vaan siihen pitää aina käydä itse laittamassa virta päälle. Kaukosäätimellä ei onnistu. Onko muilla samoin? Minulla on nyt kahdessa boksissa ollut sama ongelma. 


Tämä ominaisuus riippuu käyttämäsi television tavasta "käskyttää" digiboksia, kun HDMI CEC -asetus on käytössä digiboksilta. Tämä löytyy digiboksilta valitsemalla Asetukset - Järjestelmän asetukset - TV asetukset - HDMI CEC. Kun HDMI CEC on käytössä ja TV:n kaukosäätimen sammutuspainiketta painetaan, digiboksi saa HDMI-johtoa pitkin käskyn joko laittaa myös digiboksin valmiustilaan tai sammuttaa kokonaan. Television asetuksista voi löytyä mallista riippuen mahdollisuus muuttaa tätä. Tässä kuulostaa siltä, että televisiosi käskyttää digiboksia sammumaan kokonaan.

 

Kun televisio käynnistetään valmiustilasta, on hyvä huomioida, että digiboksin käynnistymisessä saattaa olla hetken viive (10-30 sekuntia) verrattuna television käynnistymiseen, jos digiboksi on sammunut kokonaan. Poistamalla HDMI CEC käytöstä, voit sulkea molemmat laitteet erikseen omilla kaukosäätimillään valmiustilaan.


Olen ottanut pois käytöstä HDMI CEC:n mutta ei sillä ollut mitään merkitystä. Edelleen digiboksi sammuu, kun tv on jonkun tietyn ajan kiinni. Tai ei tarvi olla edes kiinni. Jos minulla on jäänyt tv esim tallennusten puolelle ja tv on auki, niin jonkun ajan kuluttua boksi menee kiinni. Onko se ominaisuus vai vika?


Onko sinulla kohdasta Asetukset/Kaukosäädin liukukytkin pois päältä ?

Hannele2022
Vakiokalustoa
  • 57 custom-general.kudos
  • 114 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Tomppa_1  kirjoitti:

@Hannele2022  kirjoitti:

@mickem  kirjoitti:

@Hannele2022  kirjoitti:

Onko tällä uudella digiboksilla oikeasti ominaisuus, että se katkaisee virran aina laitteesta itsekseen, kun tv on suljettuna? Minulle vaihdettiin juuri toinen boksi, kun ekassa oli ongelmia. Mutta tämä uudempikin katkaisee aina virran. Se ei siis mene mihinkään valmiustilaan vaan siihen pitää aina käydä itse laittamassa virta päälle. Kaukosäätimellä ei onnistu. Onko muilla samoin? Minulla on nyt kahdessa boksissa ollut sama ongelma. 


Tämä ominaisuus riippuu käyttämäsi television tavasta "käskyttää" digiboksia, kun HDMI CEC -asetus on käytössä digiboksilta. Tämä löytyy digiboksilta valitsemalla Asetukset - Järjestelmän asetukset - TV asetukset - HDMI CEC. Kun HDMI CEC on käytössä ja TV:n kaukosäätimen sammutuspainiketta painetaan, digiboksi saa HDMI-johtoa pitkin käskyn joko laittaa myös digiboksin valmiustilaan tai sammuttaa kokonaan. Television asetuksista voi löytyä mallista riippuen mahdollisuus muuttaa tätä. Tässä kuulostaa siltä, että televisiosi käskyttää digiboksia sammumaan kokonaan.

 

Kun televisio käynnistetään valmiustilasta, on hyvä huomioida, että digiboksin käynnistymisessä saattaa olla hetken viive (10-30 sekuntia) verrattuna television käynnistymiseen, jos digiboksi on sammunut kokonaan. Poistamalla HDMI CEC käytöstä, voit sulkea molemmat laitteet erikseen omilla kaukosäätimillään valmiustilaan.


Olen ottanut pois käytöstä HDMI CEC:n mutta ei sillä ollut mitään merkitystä. Edelleen digiboksi sammuu, kun tv on jonkun tietyn ajan kiinni. Tai ei tarvi olla edes kiinni. Jos minulla on jäänyt tv esim tallennusten puolelle ja tv on auki, niin jonkun ajan kuluttua boksi menee kiinni. Onko se ominaisuus vai vika?


Onko sinulla kohdasta Asetukset/Kaukosäädin liukukytkin pois päältä ?


Ei ole.

Memyself
Uusi keskustelija
  • 7 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Muuten hyvä, mutta kaukosäädin on ominaisuuksiltaan aika miniatyyri aiempiin verrattuna. Ohjelmien infot ja tallennuspalvelun käyttö on monen näppäilyn takana. Ennen näille oli omat näppäimet. Eikä ole enää numeroita kapulassa.

 

Muuten siis hyvä digiboksi eikä ole ongelmia. Mutta oliko kaukosäätimen näppäimiä pakko karsia näin rajusti?