Telia TV jatkuvat tallennukset ja mitä ei voi tallentaa

  • 26 November 2019
  • 22 kommenttia
  • 116 katselukertaa

Hei!

Okei olen nyt tutustunut Telia TV palveluun ja jos nyt ymmärtänyt oikein niin aika heikolta vaikuttaa. Okei talonyhtiön kautta netti ja Telia TV ei olisi kallis, mutta taitaa lähteä palautukseen samantien tuo Telia TV digibokseineen. Toki siihen on oikeus koska etämyynnistä kyse. Nettiä nyt ei ole vielä edes kytketty laitteet vaan jo sain.

No niin ensimmäisenä jatkuvat tallenteet eli ne pitää tehdä selaimella internet-sivuillanne mikäli olen ymmärtänyt oikein ja katsottavissa vain tuon sivuston kautta tai digiboksilla joka liitetty laajakaistaan? Niin no näihän se ei ole kilpailijolla vaan jatkuvia tallennuksia on mahdollista tehdä myös mobiilisovelluksella sekä katsoa. En vain ymmärrä logiikkaa tuon takana.


Toinen seikka missä kilpailijat parempia on tuo mobiilisovellus jossa ohjelmaopas kätevästi, kuten guide telkkareissa, digibokseissa jne. ja sitä kautta tallentaminen helppoa eli onkohan siihen teidän sovellukseen tulossa parannusta ja jos niin millä aikataululla?

 

Tallennustilaa luvataan 3000tuntia, no se on kyllä helppo luvata jos tallenteet säilytvät VAIN 90vrk, kun kilpailijoiden palveluissa 2000tuntia ja tallennukset säilyvät 730vrk eli kaksi vuotta. Olisi nyt edes vuosi niin jotenkin ratkaisun vielä ymmärtäisin. Helppo tallentaa 3000h ja katsoa 90vrk aikana? :D

Ohjeissa mainitaan, että tekijänoikeuksien "Sopimus- ja tekijänoikeussyistä johtuen kaikkia ohjelmia ei välttämättä ole mahdollista tallentaa. Sisällön omistajalla on oikeus kieltää ohjelman tallentaminen verkkoon." niin älkää nyt vaan sanoko, että myös ilmaiskanavilta ei pysty tallentamaan kaikkea sieltä tulevaa? Tiedän jo entuudestaan, että maksukanavia ei voi tallentaa verkkoon ja näin se on muidenkin palveluissa ja vaatisi kovalevyn, mutta kai ilmaiskanavilta voi tallentaa mitä haluaa?

Niin sovelluksia taitaa olla tasan yksi tai kaksi Youtube sekä Netflix eikä nopealla tahdilla taida muutosta olla tulossa? 

 

Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta jos näin vaikeaa on esim. jatkuva tallentaminen, niiden katsominen rajoittunutta niin valmis maksamaan kilpailijan pelkästä viihdeboksista tallennuksineen 19,90€/kk ja Telialle pelkästä netistä + modeemin vuokrasta kun sitoutua käyttämään rajoittunutta palvelua 24kk.

Niin kokemusta on kilpailijoiden ratkaisusta, omasta käytöstä sekä tuttavien niin jos nuo edellä mainitut seikat on totta niin kovin heikolta näyttää Telia TV:n ominaisuudet. Jaa niin no ehkä sitä UHD:ta saisi verkon yli kai katseltua jotenkin, jos olisi UHD tv :D


22 kommenttia

Uusimmassa boksissa ainoa sovellus on youtube. Äläkä ainakaan siihen usko, että Telia saisi edes kohtuullisella aikataululla uusia sovelluksia boksille - ei saa. En pysty ymmärtämään, miksi Telian on muihin operaattoreihin verrattuna niin vaikeaa saada neuvotteluja eri sovelluksista maaliin.

 

Telian kohdalla pitää vain mennä nykyisen tilanteen mukaan, kehitys on hiiiiiiiiiiiiidasta.

Hei @TazmanianDevil ja tervetuloa Yhteisöön!


Kiitos myös kattavasta palautteesta.

Jatkuva tallennus onnistuu toistaiseksi ainoastaan telia.fi/tallennus sivustolla, kun käytössä on digiboksi Telian laajakaistalla. Digiboksin tai sovelluksen kautta tämä ei valitettavasti vielä onnistu, mutta asia on kyllä kehityslistalla.

Tallenteiden katseluaika on tosiaan 90 vuorokautta, jonka jälkeen ne poistuvat automaattisesti. Erikseen tilattava kovalevy on toki yksi vaihtoehto, jos haluat tallentaa myös maksukanavia ja 90 vrk tallennusaika ei riitä.


Lähtökohtaisesti kaikkia ilmaiskanavien ohjelmia pystyy tallentamaan verkkoon. En ainakaan itse muista yhtään tapausta, jossa sisällön omistaja olisi sen kieltänyt jonkin tietyn ohjelman osalta. Se ei toki tarkoita, etteikö näin voisi jossain erityistapauksessa tapahtua.


Palvelua kehitetään jatkuvasti ja uusia ominaisuuksia pyritään tuomaan tasaisin väliajoin. Kehitystyössä joudutaan toki priorisoimaan eri ominaisuuksia, joten en pysty lupaamaan parannusta mainitsemiisi puutteisiin ainakaan hirveän nopealla aikataululla.


Suosittelen kuitenkin testaamaan palvelua, jos et ole sitä vielä tehnyt. Uskon ja toivon, että löydät siitä myös monia hyviä puolia 🙂 Lisäinfoa löydät mm. asiakastuesta ja telia.fi:stä.

Itse haksahdin päälle vuosi sitten tähän palveluun. Luotin liikaa siihen että "palvelua kehitetään jatkuvasti" olisi totta. Eipä näy kehityksen tuotoksia, tai hetkonen, saatiin melkein kaikille ilmaiskanaville HD-verkkotallennus. Taisi myös boksin menu-valikko muuttaa jossain kohtaa ulkonäköään myös.

 

Ottaa aivan törkeästi pannuun tämä pelleily.

 

Eli palauta mikäli mahdollista. Euroakaan ei kannata laittaa Telian TV-palveluihin ennenkuin ne on edes verrattavissa kilpailijoiden vastaaviin.


@IlariJR@  kirjoitti:

Hei @TazmanianDevil ja tervetuloa Yhteisöön!

Kiitos myös kattavasta palautteesta.

Jatkuva tallennus onnistuu toistaiseksi ainoastaan telia.fi/tallennus sivustolla, kun käytössä on digiboksi Telian laajakaistalla. Digiboksin tai sovelluksen kautta tämä ei valitettavasti vielä onnistu, mutta asia on kyllä kehityslistalla.

Tallenteiden katseluaika on tosiaan 90 vuorokautta, jonka jälkeen ne poistuvat automaattisesti. Erikseen tilattava kovalevy on toki yksi vaihtoehto, jos haluat tallentaa myös maksukanavia ja 90 vrk tallennusaika ei riitä.

Lähtökohtaisesti kaikkia ilmaiskanavien ohjelmia pystyy tallentamaan verkkoon. En ainakaan itse muista yhtään tapausta, jossa sisällön omistaja olisi sen kieltänyt jonkin tietyn ohjelman osalta. Se ei toki tarkoita, etteikö näin voisi jossain erityistapauksessa tapahtua.

Palvelua kehitetään jatkuvasti ja uusia ominaisuuksia pyritään tuomaan tasaisin väliajoin. Kehitystyössä joudutaan toki priorisoimaan eri ominaisuuksia, joten en pysty lupaamaan parannusta mainitsemiisi puutteisiin ainakaan hirveän nopealla aikataululla.

Suosittelen kuitenkin testaamaan palvelua, jos et ole sitä vielä tehnyt. Uskon ja toivon, että löydät siitä myös monia hyviä puolia 🙂 Lisäinfoa löydät mm. asiakastuesta ja telia.fi:stä.


Kiitos vastauksestasi ja löytämieni tietojen vahvistamisesta.

Keskustelupalstaa sen verran lukenut, että olen kyllä tullut siihen johtopäätökseen, että laite lähtee takaisin ja parempi perua koko Telia TV. Vanhoja keskusteluita esim. nyt tallennuksista ja jos vuodessa ei saada mitään aikaan niin kovin vaikea uskoa ja luottaa parempaa huomiseen tuotteen osalta.

21vuotta IT-alalla työskennelleenä ja kehitys seuranneena on jo nuo tallennusten rajoittaminen sekä tallessa pysyminen syitä miksei halua edes koko digiboksianne testata. Voi olla kiva ja hieno laite, mutta tällaisenaan kovin raakile tämä palvelu kokonaisuus ja vaikkei nyt itsellä painoarvoa mitä sovelluksia saa digiboksiin niin ei (telkkarit on "älykkäitä", pleikkari, chromecast...).

 

Mietin ihan tuota teknistäkin toteuttamista (outo kun olen) mikä rajaa tallentamista sekä jatkuvien tallennusten katsomista olevan ratkaisuna outo. Siellä pitää olla jotenkin tallenteet kahdesti tai tunnistus laitekohtaisesti jonka luulisi maksavan enemmän kuin yhdellä tunnuksella tallentamisen sekä katsomisen vapaasti, vikatilanteista nyt puhumattakaan. Enpä nyt mikään järjestelmäasiantuntija ole eli tuo lienee kuitenkin halvempaa kuin sallia vapaasti ja kenties joku tekijänoikeus tai korvausvelvoite taustalla.

Olihan noita jo aikoinaan esim. Watson, sai tallentaa jonkin aikaa (taisi olla viikon) kaikkien ilmaiskanavien kaikki ohjelmat ja erikseen kahdeksi vuoteen talteen. Tuo toki muuttui sitten jossain vaiheessa, mutta jatkuva tallennus ohjelma kohtaisesti oli käytettävissä. Tuokin loppunut jo kaksi vuotta sitten taisi olla itselläni käytössä yhteenä sen kuusi vuotta, että varmasti vertailupohjaa on ollut.

Se onko sitten mitään järkeä tallentaa ohjelman X kaikki jaksot, kun kaikissa palveluissa tuntuu olevan sama vika eli se kyllä tallentaa sitten kaikki uusinnat myös eli tuplia saa olla poistamassa ja tuleeko koskaan kaikkia tallennuksia katsottua on tarina erikseen 🙂 Sitä vaan tottuu tiettyyn ominaisuuksiin niin ilman on vaikea olla, enpä haluaisi enää ajaa autollakaan jossa ei ilmastointia tai vakionopeuden säädintä :D

Tarkoitukseni ei ole ylistää muiden ratkaisuja ja mollata Telian palvelua. Kehittyviä järjestelmiä ne muillakin ovat olleet ongelmineen sekä puutteineen, mutta ovat pidempään olleet markkinoilla niin täten myös edellä. Menet nyt minkä tahansa operaattorin forumeille niin juttua riittää palveluista tai siis lähinnä negatiivista, kun harvoin suomalaiset menee ääneen kehumaan mitään :)

Asiat joiden oletin olevan jo lähes standardeja eivät olekaan. Sain sen tiedon mitä halusin tukemaan päätöstäni. Toivotan kaikkea hyvää Telialle tuotteen kehityksen suhteen ja oletettavasti olette saanut vastata samoihin valituksiin/kritiikkiin riittävästi. Tsemppiä siis niin yhteisön väelle sekä asiakasrajapintoihin muutenkin :)

Toimitushan oli todella nopea, toki siitä 30€ sai sitten maksaakin :)

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Se Telian tallennin toimii jotenkin erikoisesti, menee siitä missä aita on matalin. Tallensin erään kerran kaksi perättäistä ohjelmaa, ajattelin, että ne olisivat osat yksi ja kaksi.

Ensimmäien alku oli viitisentoista minuuttia myöhässä, oli alussa edellistä ohjelmaa sen verran ja loppui varsinainen ohjelma liian aikaseen.

No, katson seuraavan osan, siinähän on tietenkin edellisen ohjelman loppu alussa. Eipä ollut, siinä oli oli alussa viitisentoista minuuttia samaa kuin edellisessäkin osassa.

Siis tallentaa vain kerran, eikä tv lähetyksen mukaan.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

Kiitokset näistä palautteista ja nämä ovat meillekin tärkeitä saada 🙂 Harmi tietystyi, jos palvelu ei täysin tarpeita vastannut, mutta kenties tälle tulee vielä toinen mahdollisuus myöhemmässä vaiheessa. Kehitystä tehdään monella saralla Telia TV:nkin osalla ja voi tuntuakin siltä, ettei kaikki halutut ominaisuudet tule nopeasti pihalle, joka on täysin ymmärrettävää. Taustalla kuitenkin tapahtuu ja parannuksia tulee pitkässä juoksussa.

 Uutena Telia tv asiakkaana oli kyllä iso yllätys huomata että nämä tallenuspalvelut ovat valovuoden jäljessä siitä mitä Elisa on tarjonnut jo 10v. Kuinka kauan nämä teidän kehitystyöt jatkuvat vai onko kaikki resurssit ohjattu saamaan joku kotimainen liiga toimimaan?

 

Olisiko jo aika herätä tälle vuosikymmenelle??

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Heippa @Ralf1 ja tervetuloa tänne Yhteisöön juttelemaan ja etsimään tietoa!


 


Jos jatkuvan tallennuksen ominaisuudesta puhutaan, niin toistuvia tallennuksia ei toistaiseksi tehdä sovelluksen tai digiboksin kautta. Sitä voi käyttää osoitteessa telia.fi/tallennus, jos käytössäsi on Telia TV -digiboksi Telian laajakaistalla. Täältä löydät lisää tietoa tallennuspalvelusta. 


 


Toivon, että viihdyt siitäkin huolimatta Telia TV:n parissa, vaikka tuo jatkuva tallennus kohdallasi ei olisikaan käytössä:smileyhappy:

Sitäpä juuri että Elisalla toimi jo 10v sitten ihan sovelluksella tai digiboksilla jatkuvan tallennuksen lisäminen.

Ralf1 esitti pari kysymystä. 

Kyllä Telia menettää asiakkaita jo sillä, että lähettää foorumille työntekijöitä, jotka eivät vastaa asiakkaiden huoliin. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Kehitystyön tuloksista ja sen jatkumisesta vielä jos puhutaan, niin jatkuvan tallennuksen ominaisuus tulee päivittymään Telia TV -palveluun myöhemmin, mutta tarkemmin en pysty sanomaan ajankohtaa. Kehitystyö itsessään tuskin tällä alalla lakkaa koskaan. Mitä puolestaan Liigaan tulee, niin tokikaan se ei ole meidän ainoa kehityskohteemme, vaan yksi tuotteistamme / palveluistamme muiden joukossa. 


 


Ymmärrän turhautumisen, kun vaihdettuaan uuteen palveluun kaikki toiminnot eivät ole samanlaisia kuin aiemmin totutussa, ja jos kaikista ominaisuuksista kuten nyt puhutusta jatkuvan tallentamisen rajallisuudesta ei ole ostotilanteessa ollut puhetta, ja sen mahdollinen puute on tullut yllätyksenä. 


 


 

Yhteisöä kun selaa aiheesta niin tämä sama vastaus ja kehitystyö on jatkunut jo monta vuotta

Samalla voisin mainita että kun telia tv palvelun otin niin ketään ei maininnut että samalla jo olemassa oleva telia nettiyhteyteni uusiutuisi taas 24kk määräaikaiseksi.

 

Parempi vaan laittaa telia boksi kaappiin ja nöyränä soitella Elisalle takaisin....

 

Säälittävää

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

@Ralf1@  kirjoitti:

Samalla voisin mainita että kun telia tv palvelun otin niin ketään ei maininnut että samalla jo olemassa oleva telia nettiyhteyteni uusiutuisi taas 24kk määräaikaiseksi.


 




Palvelun tilausvaiheessa käydään asiakkaan kanssa läpi mitä tuote tai sopimus pitää sisällään, myös määräaikaisesta sopimuksesta tulee kertoa. Tilauksen jälkeen lähetämme tilausvahvistukset, joissa nämä ehdot myös kerrotaan. Pahoittelen kovasti, jos asiaan on jäänyt epäselvyyttä.

Olitko ollut meihin puhelimitse yhteydessä kun Telia TV:tä sinulle tilattiin? Tallennamme kaikki yhteydenotot ja tämä on ilman muuta mahdollisuus tarkistaa, mikäli myyntitilanteessa ei ole kaikki mennyt niinkuin pitäisi.

Tämä keskustelu tuo hyvin esiin jo vuosia kestäneen ongelman Telia TV -palvelussa. Palvelusta puuttuu oleellisia perustoiminnallisuuksia joita uusi käyttäjä pitää itsestäänselvyytenä. Pidempään palvelua käyttäneet ovat kyselleet niitä vuosia ja saaneet aina saman vastauksen: ovat kehityksessä, mutta aikataulua ei valitettavasti tiedetä.

 

Aina välillä iskee pienoinen optimisti. Palvelua on kehitetty niin pitkään ja hartaasti että varmasti kohta Telia räväyttää ja julkaisee huikeasti kehittyneen palvelun joka lyö kilpailijat maan rakoon. Sitten iskee realismi ja ymmärrys että ei ehkä kannata turhaan odottaa...

 

Toivottavasti kuitenkin joskus...

En usko. Telian tallennusta käyttäessä tulee ikävä niitä helppoja aikoja kun vhs kasetille sai napin painamisella tallenuksen käyntiin. Tämän päivän telia tallennuspalvelu on suorastaan häpeällisen *******a jos vertaa kilpailijoihin. Ja samoja vastauksia tullut aiheeseen jo usean vuoden. 

 

Maksan kiltisti loppuun määräaikaisen liittymäni mutta en aio enää hetkeäkään sitä käyttää vaan siirryn takaisin Elisan asiakkaaksi.

Nyt kun olen tutkinut mahdollisuutta vaihtaa Elisalle, niin tässä faktoja.

Kysyin Elisalta voiko heidän Ilmaiskanavia paussata niinkuin Telia-TV kovalevydigiboksilla, kun lähtee käymään jääkaapilla. Juujuu oli vastaus.

Tutkin sitten asiaa ja totuus on, että Elisalla on pitkä lista ilmaiskanavia, joita ei voi tallentaa eikä siis paussata. Muista tallennusominaisuuksista olen kuullut pääasiassa hyvää Elisan kohdalla. 

Aivan. Kovalevydigiboksi onkin eri asia eli normi boksilla ei käydä jääkaapilla. Turhaa verrata sitä elisaan koska ei ole sama asia.

 

Nytkin taas kun piti etsiä yksi ensi viikolla alkava sarja ja laittaa jatkuvalle tallennukselle niin olisi ollut mukavaa ihan sovelluksella hoitaa homma mutta ei niin ei. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

@Baron@  kirjoitti:

Nyt kun olen tutkinut mahdollisuutta vaihtaa Elisalle, niin tässä faktoja.

Kysyin Elisalta voiko heidän Ilmaiskanavia paussata niinkuin Telia-TV kovalevydigiboksilla, kun lähtee käymään jääkaapilla. Juujuu oli vastaus.

Tutkin sitten asiaa ja totuus on, että Elisalla on pitkä lista ilmaiskanavia, joita ei voi tallentaa eikä siis paussata. Muista tallennusominaisuuksista olen kuullut pääasiassa hyvää Elisan kohdalla. 


Joo ei voi paussata. Ainoa asia mitä Telialta kaipaan.

 

Menee muutenkin vähän hassusti. Ensin pitää laittaa ohjelma tallennukseen ja tämän jälkeen etsiä se tallennus, sen jälkeen etsiä kohta tallennuksesta jossa olit. Tämä ei myöskään "valu" seuraavan ohjelman puolelle vaan täytyy laittaa sekin tallennukseen jos haluaa senkin katsella. Sekä toimii vain tietyillä kanavilla.

 

Toki erona Telian boksiin, että nyt on tullut lähinnä käytettyä suoratoistopalveluita jotka boksilta löytyy ja suorat lähetykset jäänyt vähemmälle. Omassa käytössä voittaa Telian 6-1 vaikka olisi kiva tuollainen perusominaisuus Ellunkin boksista löytyisi.

Mites tämä jatkuvan tallennyksen kehitys etenee? Minulla käytössä telia tv pelkällä 4g yhteydellä eikä siis laajakaistalla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@jannel84@  kirjoitti:

Mites tämä jatkuvan tallennyksen kehitys etenee? Minulla käytössä telia tv pelkällä 4g yhteydellä eikä siis laajakaistalla.




Laitetaan tästä kyselyä eteenpäin ja palaillaan kun tiedetään enemmän. 


 


edit Merja_J: sain vastausta että askeleita on tämän suhteen otettu eteenpäin. Toivotaan että vielä tämän vuoden puolella saataisiin homma kuosiin. 


@Merja_J@  kirjoitti:

@jannel84@  kirjoitti:

Mites tämä jatkuvan tallennyksen kehitys etenee? Minulla käytössä telia tv pelkällä 4g yhteydellä eikä siis laajakaistalla.


Laitetaan tästä kyselyä eteenpäin ja palaillaan kun tiedetään enemmän. 


@jannel84 vaihda elisaan niin alkaa hommat toimimaan👍> tätä samaa nyt on jatkunut jo niin monta vuotta että tuskin tulee koskaan paranemaan

Vastaa