Telia TV lähiverkossa - ongelmia kuvan kanssa

  • 6 March 2018
  • 6 kommenttia
  • 15 katselukertaa

Kunniamerkki +1

Liittymä: ADSL 24/1 (Technolocor reititin)

TV-boxi: Arris VIP1853 (hdd-malli)

 

TV-boxi on ollut kytkettynä useita vuosia siten, että TV-boxin ja reitittimen välissä on ollut LAN-kytkin, johon on ollut liitettynä myös muita laitteita (wlan, apple-tv, br-soitin, wii,..) Tämä on toiminut moitteettomasti.

 

Viime Joulukuussa alkoivat ongelmat. Kuva alkoi satunnaisesti jumittua (noin kerran/pari tunnissa). En muista oliko näihin aikoihin mitään ohjelmisto- tms. päivitystä laitteille. 

 

Ongelma ratkesi kun otin tuon kytkimen pois välistä - eli TV-boxi kytkettynä verkkokaapelilla suoraan reitittimeen. Oletin siis vian olevan tuossa vanhassa LAN-kytkimessä. 

 

Jouduin kuitenkin noiden muiden laitteiden hankkimaan uuden kytkimen (vanhan 10/100Mb halpiskytkimen tilalle hankin 10/100/1000Gb HPE Aruban kytkimen), jolloin ongelmat kuvan jumittamisen kanssa jatkuivat. Nyt tällä hetkellä kuva jumittaa jo usean kerran tunnissa. 

 

Palvelunkuvaukseen ilmeisesti kuuluu, että TV-boxi täytyy kytkeä suoraan reittimeen, eli Telian suunnalta tähän ei ole odotettavissa apua. Ainoa komponetti, mitä ei ole vaihdettu on tuo tallentava-Arris (TV-boxi) mutta toisaalta koska se toimii suoraan reitittimeen kytkettynä (ja koska tuo ei ole vaihdettavissa samanlaiseen jossa kovolla olevan tallennukset toimisivat) niin olettaisin että vika voi olla myös muualla. 

 

 

Onko täällä kellään ollut samanlaisia ongelmia, ja/tai tietäisi mitä portti/VLAN konfigurointeja voisi kokeilla tuolle HPE/Aruban kytkimelle? Jotenkin voisin olettaa että jollain Telia-TV toimii kytkimen kautta kytkettynä - lähinnä koska se toimi täysin moitteettomasti myös meillä useita vuosia. 

 

 

Sen verran vielä; tuo uusi HPE Aruba on L2/L3-kytkin, mutta tällä hetkellä ilman multicast tms. rajoituksia tai VLAN määrityksiä. 

 

 

Kiitokset etukäteen avusta ja kommenteista.

-Tommi


6 kommenttia

Tervetuloa Yhteisöön @TommiLo 🙂>


 


Melkein suosittelen olemaan yhteydessä Helppi-palveluun, heidät saa kiinni numerosta 060010100 (2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm) He pystyvät sisäverkon kautta auttamaan 🙂>

Kunniamerkki +14

Epäilen suuresti että tuolla helppi palvelussa osataan tällä kertaa auttaa.. Parempi paikka johon soittaa olisi HP yritystuotteiden tuki +35820320300


 


On mullakin joskus ollut seuraava setuppi: Soneran Inteno (nyk. Telia) --> HP ProCurve 2524 --> Motorola boksi (nyk. arris) ja hyvin toimi, kun ei tehnyt mitään temppuja sille portille jossa boksi oli kiinni eli vain peruskytkin siltä


Iptv vlan id on 252, mutta sillä et mitään sinällään tee koska ei se iptv pelkästään sillä lähde toimimaan eikä tässä tapauksessa tarvita vlan määrittelyä.

Kunniamerkki +1

Jätin Helppiin soittamisen tällä kertaa, sillä jos Suomen Telian tuki ei pystynyt tuossa auttamaan, niin tuskin Helppikään (tämä myös osittain aiempien soittojen/kyselyiden pohjalta tehty henkilökohtainen kokemus - sen verran turhia euroja on sinnekin päin lahjoitettu turhaan). 

 

Tuo [ADLS-Reititin] >> [LAN-kytkin] >> [ARRIS-TV boxi] ratkaisu on tosiaan toiminut useita vuosia (~2012 lähtien) mutta ongelmat alkoivat vasta Joulukuussa'17. Eli edelleenkin väitän että joko palvelun tai noiden Telian hallinnoimien laitteiden osalta oli tehty joku muutos - ehkä liittyen softapäivitykseen tms. Se että tuohon ei löytynyt Telian suunnalta apuja on mielestäni aivan normaalia "sivukonttori-toimintaa".. itseasiassa Ruotsin vastaavalta foorumilta alkoi löytymään jo paljon enemmän apua. 

 

 

Anyway - ongelma ratkesi... Ajoin snifferillä muutamat jaksot liikenteen seurantaa, ja sieltä löytyi tiettyjä asioita mitkä joko suoraan tai epäsuorasti aiheuttivat tuon kuvan jumittumisen. Sieltä löytyi myös paljon muita mielenkiintoisia yksityiskohtia tuosta liikenteestä (esim. kukin kanava luo omien IP-osoittiden välille yhteyden Telian mediaserverille, jossa sielläkin kohde-IP on aina eri. Eli IP-liikenteestä pystyi seuraamaan mitä kanavaa TV'stä katseltiin..) 

 

Koska konfiguraatiot ovat kunkin laitemallin osalta erilaisen, niin en laita koko konfiggia tähän, vaan annan ainoastaan taikasanan "IGMP" jonka kautta ongelma ratkesi. Tämä määritys siis puuttuu käsittääkseni kaikista kytkimistä, ja pitää määritellä aina erikseen. 

 

 

Lopputuloksena on jälleen tyytyväiset lapset kun "juniorit" yms. näkyvät pätkimättä, ja mikä parasta - tämä tuli korjattua ennen TI-Suomen alkua=)

Tosin nyt kun on ollut Apple-TV käytössä jokusen kuukauden, niin maksukanavat (joita ei voi tallentaa) tullevat siirtymään sinne - sen verran helpompaa ja nopeampaa on sen käyttö. 

 

Kiitokset avusta.

-Tommi

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Hienoa että asia selvisi ja kiitokset sinulle @TommiLo että tulit kertomaan siitä tänne. Ehkäpä muille saman asian kanssa painiskeleville on tuosta apua.


 


Helpistä sen verran että heillä on siellä erinomainen tietämys myös näihin "nippeliasioihin" joten jos meidän tekninen tuki ei osaa auttaa, Helppi melko varmasti osaa. Mutta hyvä että homma rullaa ja junioritkin on tyytyväisiä :smileyhappy:

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +6

Haluan esittää kiitokseni tähän ketjuun.

Ratkaisu toimii vieläkin: kellarin ja olohuoneen kytkimien välillä kun laittoi kulkemaan VLAN 1U, VLAN 252T ja broadcastit, alkoi Inteno XG6846 ja Technicolor TG799 Xtream välinen yhteys toimia ja Arris VIP5305W:n pystyi kytkemään piuhalla.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +6

Tähän wanhaan ketjuun vielä lisäys: Jos haluaa myös päivitysten tulevan perille ARRIS VIP5305W:n, kannattaa reitittää myös 254T aiemmin mainittujen 1U ja 252T lisäksi.

Vastaa