Telia tv kuva ja ääni

  • 18 December 2018
  • 21 kommenttia
  • 151 katselukertaa

Onko muut huomannu samaa. Ääni ja kuva eivät ole keskenään kohdallaan. Ääni tulee välillä jops useita sekunteja perässä


21 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Paletsu2000@  kirjoitti:

Onko muut huomannu samaa. Ääni ja kuva eivät ole keskenään kohdallaan. Ääni tulee välillä jops useita sekunteja perässä


Oliko kyseessä mikä kanava vai onko sama ominaisuus joka kanavalla? Onko apuja, jos vaihtaa kanavalta toiselle ja menee takaisin aiemmalle kanavalle?

 

Mitä yhteysnopeutta olet saanut ja onko digiboxisi langaton versio ja mikä malli on palvelureitittimen osalta? Jos sinulla on esim. Hybridi-modeemi ja langaton digiboxi, niin onko 5GHz -taajuutena valittuna?

Eikö @PiaJo:lla ole Telia-TV itsellä?


Oma vastaus suoraan kysymykseen on, että huomasin viivettä.


Epäilin ensin uutta kokoonpanoa, kun päätin yhdistää telia boksin hdmiillä telkkariin ja siitä äänet optisella vahvistimeen. Aikaisemmin yhdistin kaikki laitteet suoraan vahvistimeen. Täytyy tutkia lisää illalla. 


 


Edit SannaMKoo: lisätty tägitys nimimerkkiin

Arris boksi on kytkettynä verkkojohdolla modeemiin. Modeemina on huawei b525s. 4g yhteys. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Paletsu2000Minkälaista yhteysnopeutta sinulla on siinä 4G-verkon puolella ja oletko pakottanut 4G-verkon tiettyyn verkkotaajuuteen?

 

@BaronMinulla on käytössä kyllä Telia TV -palvelu, Hybridi-modeemilla ja langaton digiboxi.

Yhteysnopeudet vaihtelee 20mbs-120mbs. En lukinnut millekkään taajuudelle modeemia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Paletsu2000@  kirjoitti:

Yhteysnopeudet vaihtelee 20mbs-120mbs. En lukinnut millekkään taajuudelle modeemia


Kokeiletko lukita taajuuden Huawein reitittimestä kyseisen linkin mukaan. Se kannattaa lukita, koska voi olla, että alueella on useampi tukiasema ja useampi taajuus. Silloin pahimmassa tapauksessa käy niin, että yhteys pomppii ees taas taajuudelta toiselle ja saattaa näkyä hitautena.

Kunniamerkki +10

Oletteko siis sitä mieltä, että yhteyden hitaus tai vaihto taajuudelta toiselle aiheuttaa kuvan ja äänen (jatkuvaa) epäsynkronointia, mutta ei mitään muuta havaittavaa ongelmaa esim. kuvan hetkittäistä pysähtymistä? Ei ainakaan mainittu muita ongelmia.

Ei tuo yhteys nyt ilmoitettujen tietojen mukaan mitenkään hitaaltakaan vaikuta tähän tarkoitukseen.

 

Itse en ole huomannut mitään ongelmaa TeliaTV:ssä käytettäessä sitä tietokoneen TeliaTV sovelluksella ja 4G-mobiililla yhteydellä (näin siis reissussa). Kotona kiinteä yhteys sekä TeliaTV boksi ja siinäkin kaikki ok.

 

Sitäpä en sitten tiedä onko tämä TeliaTV boksi sellainen että tuota mainittua epäsynkkaa ilmenee mobiililla verkkoyhteydellä. Kysyjä voisi kokeilla tietokoneen avulla, jos sellainen löytyy, samaisen 4G yhteyden kautta miten silloin pelaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Paletsu2000@  kirjoitti:

Arris boksi on kytkettynä verkkojohdolla modeemiin. Modeemina on huawei b525s. 4g yhteys. 




Oletko resetoinut Arris boksin @Paletsu2000?


Kokeile sitä jos et ole tehnyt jo sitä :


Esim. Pyöreä Arris boksi



  1. Katkaise virta pois digiboksista irroittamalla virtajohto laitteen takaa.

  2. Kytke virtajohto takaisin ja pidä samanaikaisesti digiboksin päällä olevaa nappia pohjassa. Odota, kunnes etupaneelin valo lopettaa vilkkumisen ja muuttuu punaiseksi.

  3. Lopeta napin painaminen ja paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun "Tervetuloa Telia TV -palveluun" tulee näkyviin.

  4. Ruudulle aukeaa System-valikko.




  1. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK.

  2. Digiboksi varmistaa vielä poiston kysymyksellä, valitse YES ja paina OK.

  3. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.

  4. Valitse valikosta REBOOT WITHOUT SAVING ja paina OK.

  5. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana laitteen käynnistyessä uudestaan tarvittaessa.

Kunniamerkki +10

Kyllä tuo synkkaongelma minusta kuulostaa juuri tuolta Jurris digiboksin ongelmalta. Siten tuo täydellinen resetointi ja uudelleen käynnistys on varmaan paikallaan.

Resetointi auttoi. No miksi tietokoneen/puhelimella kun katsoo live urheilua niin lähetys on jopa 20s edellä boksia?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Paletsu2000@  kirjoitti:

Resetointi auttoi. No miksi tietokoneen/puhelimella kun katsoo live urheilua niin lähetys on jopa 20s edellä boksia?




Joo niissä livelähetyksissä on eroa riippuen mitä kautti katsoo, jotenkin liittyy lähetystekniikkaan muistaakseni ?


@kiisseli67@  kirjoitti:

@Paletsu2000@  kirjoitti:

Arris boksi on kytkettynä verkkojohdolla modeemiin. Modeemina on huawei b525s. 4g yhteys. 


Oletko resetoinut Arris boksin @Paletsu2000?

Kokeile sitä jos et ole tehnyt jo sitä :

Esim. Pyöreä Arris boksi

  1. Katkaise virta pois digiboksista irroittamalla virtajohto laitteen takaa.
  2. Kytke virtajohto takaisin ja pidä samanaikaisesti digiboksin päällä olevaa nappia pohjassa. Odota, kunnes etupaneelin valo lopettaa vilkkumisen ja muuttuu punaiseksi.
  3. Lopeta napin painaminen ja paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun "Tervetuloa Telia TV -palveluun" tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa System-valikko.

  1. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK.
  2. Digiboksi varmistaa vielä poiston kysymyksellä, valitse YES ja paina OK.
  3. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.
  4. Valitse valikosta REBOOT WITHOUT SAVING ja paina OK.
  5. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana laitteen käynnistyessä uudestaan tarvittaessa.

Tuossa resetoinissa pitää ajaa myös tuo factory resetti muuten ei auta mitään tuo "resetointi". Näin ainakin itselläni vip 5035w. Silloin hakee uuden päivityksen ja pitää myös kirjautua uudelleen. Pelkällä remove softwarella hyppää takaisin tv 1 ja ei tarvitse kirjautua uudelleen.

Tänään taas samaa ongelmaa. Esim. Tv 2 ja ampumahiihto. Ei ole ääni ja kuva synkassa. Resetoinnit tehty moneen kertaan ja lukittu reititin tietylle taajuudelle. Ei auta. Kuitenkin perus asetuksilla on toiminut oikein aikaisimmin

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Miten sinulla on TeliaTV siellä kytkettynä: tuleeko ääni suoraan televisiosta vai onko jotain vahvistinta/aktiivikaiutinta/kotiteatteria käytössä? Onko reititin ja boksi langattomassa yhteydessä toisiinsa vai verkkokaapelilla? Toistuuko ongelma, jos langattoman sijaan on kaapelilla?

Juu nyt tarkennusta. Eli hetken pysyy ääni ja kuva synkassa kun vaihtaa kanavaa.  Minulla on huawein b525 reititin jossa on telian liikkuvalaajakaista sim- kortti. Tv boksi on kytkettynä modeemin 

lan1 portista 1m pitkällä verkkokaapelilla. Boksista kuva on siirretty tv.seen hdmi- johdolla. Vasta mittasin telian yhteysnopeustestillä niin lataus nopeus oli 112.6 mbs.

Ääni tulee tv.n kautta.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Olitko kokeillut jo Factory Resetin lisäksi tuon Remove Softwaren?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Vanha aihe, mutta nostetaanpa esiin kun olen jo rajannut ongelman aika tarkkaan. Kokoonpanossa Arris boksi HDMI:llä kiinni Samsung TV:ssä, josta ääni menee optisena kotiteatterivahvistimelle. Normaali tv:n katselussa, tai esim Prime Videon tms appin kanssa viivettä ei ole. Ei myöskäään jos Arriksen boksista valitsen analogisen stereoäänen. Sen sijaan jos Arriksesta valitsen Dolby Digital äänen, tulee samantien ääneen havaittava viive. Resetointi ei asiaan vaikuta.

 

Samsungin TV:ssä ääniasetuksissa viive nollissa, sen muuttaminen ainoastaan pahentaa asiaa. Ja tosiaan kaikki muu toimii, paitsi tuo Dolby Digital-ääni Arriksella.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@shamrock  kirjoitti:

Kokoonpanossa Arris boksi HDMI:llä kiinni Samsung TV:ssä, josta ääni menee optisena kotiteatterivahvistimelle. Normaali tv:n katselussa, tai esim Prime Videon tms appin kanssa viivettä ei ole. Ei myöskäään jos Arriksen boksista valitsen analogisen stereoäänen. Sen sijaan jos Arriksesta valitsen Dolby Digital äänen, tulee samantien ääneen havaittava viive. Resetointi ei asiaan vaikuta.




Hmm, nyt esitit mielenkiintoisen ongelman, mutta hetken googlettelun perusteella et ole ongelman kanssa yksin. Oletko Telkkarin ääniasetuksista valinnut minkä audio-muodon? Oletko testannut auttaako tämän vaihtaminen? Netin keskustelupalstoja lukemalla monet ovat audio viiveen saaneet korjattua vaihtamalla kytkennän kulkemaan ensin kotiteatterivahvistimelle. 


 


Onko kotiteatterivahvistimessa HDMI passthrough mahdollisuutta? Eli boksista vietäisiin ensin audio ja video HDMI kaapelilla vahvistimelle, josta toisella kaapelilla otetaan video telkkarille?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

TV:ssa on kaksi vaihtoehtoa, PCM ja automaattinen. Normaalisti on automaattisella, ja sillä toimii Dolby Digital tv:n läpi. Tietysti jos muutan sen PCM:lle, menetän tuon Dolby Digitalin kokonaan. Kotiteatterivahvistin on sen verran vanha ettei siinä ole HDMI:tä ... on kuitenkin sen verran hyvä Harman/Kardon etten siitä haluaisi luopua niin pitkään kuin toimii. Ja samassa TV:ssä on HDMI:n kautta myös PC, Eli kaikki lähdelaitteet kiinni TV:n HDMI-tuloissa, joista sitten ääni optisena kotiteatterilla. Ainoa missä viivettä esiintyy on tuo Arris silloin kun Dolby Digital on valittuna. Sen verran vähän toki Telia TV:n kautta tulee tuota Dolby Digital sisältöä katsottua, että voihan tuon PCM-valinnan kanssa elää. Mutta vaikkapa kehitystiimille tiedoksi.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Tarkennetaan vielä, jätin tuon kotiteatterin pois pelistä, eli testasin Arriksesta HDMI:llä tv:hen ja tv:n kaiuttimilla. Sama tilanne. Dolby Digital-asetuksella äänet tulee viiveellä, analoginen stereo ok. Tosin tuon eilisen resetoinnin jälkeen, ei sitten ole nelosen kanavat näkyneet boksilla ollenkaan ... 😁>

Vastaa