Telia-tv pätkii


Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

Minulla on jo useamman päivän ollut kiusallinen ongelma. Tv kanavien ohjelmat pätkii useasti. Käytössä Arris VIP5305W UHD-digiboksi. Nettinä Yhteys Kotiin L 45-100 Mbit/s +hybridi reititin.


21 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@rekyl  kirjoitti:

Minulla on jo useamman päivän ollut kiusallinen ongelma. Tv kanavien ohjelmat pätkii useasti. Käytössä Arris VIP5305W UHD-digiboksi. Nettinä Yhteys Kotiin L 45-100 Mbit/s +hybridi reititin.




Ensiapuna voisit kokeilla tähän reitittimen uudelleenkäynnistystä. Odota sitten että kaikki sen valot syttyvät palamaan normaalisti, ja tee sitten sama myös vielä tuolle digiboksille. Auttoiko nämä toimenpiteet tuohon pätkimiseen vai olitko näitä jo testannutkin? 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

Hei!

Kyllä olen resetoinut molemmat, niin reitittimen kuin digiboksinkin. Pätkii silti aika-ajoin.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@rekyl  kirjoitti:

Hei!


Kyllä olen resetoinut molemmat, niin reitittimen kuin digiboksinkin. Pätkii silti aika-ajoin.


 




Pystytkö testaamaan yhteyttä kaapelin kanssa, ei siis langattomasti. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

Täytyy kokeilla jos vielä pätkii sillä tänään on toiminut toistaiseksi.

Hep! Täällä sama p.... purkki ja hermot menee kyseisen laitteen kanssa! Joka ikinenpäivä pätkii ensin kuvaa ja hetken päästä purkin sininen valo vilkkuu ja on siis `pudonnut verkosta`! Harvinaista on jos päivän edes toimisi moitteetta.

Laite on päivitetty joka kerta kun herjaa uudesta päivityksestä ja käynnistetty (virtajohto irti) joka kerta ongelmien ilmaannuttua, ei vaikutusta asiaan. Olen ollut yhteydessä laitteesta Teliaan aikaisemmin ja neuvot ihan samat joka kerta: päivitä, käynnistä uudelleen!

Onko nyt niin, että 100M valokuitu ei kertakaikkiaan riitä televison katseluun jos taloudessa pari tablettia samaan aikaan netissä?? Aika hengettömältä tuo yhteys tuntuu....


@Jukka6511  kirjoitti:

Hep! Täällä sama p.... purkki ja hermot menee kyseisen laitteen kanssa! Joka ikinenpäivä pätkii ensin kuvaa ja hetken päästä purkin sininen valo vilkkuu ja on siis `pudonnut verkosta`! Harvinaista on jos päivän edes toimisi moitteetta.


Laite on päivitetty joka kerta kun herjaa uudesta päivityksestä ja käynnistetty (virtajohto irti) joka kerta ongelmien ilmaannuttua, ei vaikutusta asiaan. Olen ollut yhteydessä laitteesta Teliaan aikaisemmin ja neuvot ihan samat joka kerta: päivitä, käynnistä uudelleen!


Onko nyt niin, että 100M valokuitu ei kertakaikkiaan riitä televison katseluun jos taloudessa pari tablettia samaan aikaan netissä?? Aika hengettömältä tuo yhteys tuntuu....




Ongelmana tuskin on se nettiliittymä. Keneltä tämä valokuitu on ja minkälainen reititin sinulla on siinä käytössä?
Tämä kuulostaa nyt wifin häiriöltä. Onko reititin ja digiboksi kaukana toisistaan ja miten ne sijoitettu?

Siis valokuitu on ihan Telian kuitu ja pakettina Technicolorin reititin ja Arriksen boxi. Yhteys on langaton, mutta matkaa ei ole kuin n.10m ja edes ovia ei ole yhtään edessä. Reititin on eteisen oven päällä ( käytävän päässä) ja siis avoimessa tilassa. Käytävä kääntyy 90-astetta olohuoneeseen päin n.5m jälkeen ja Arris sijaitsee olohuoneessa television edessä tason päällä. Olohuoneessa ei ole suljettavaa ovea, eli `matka reitittimelle on avoin`.

Kai nämä langattomat vermeet sentään 10m matkan kestää olla?!


@Jukka6511  kirjoitti:

Siis valokuitu on ihan Telian kuitu ja pakettina Technicolorin reititin ja Arriksen boxi. Yhteys on langaton, mutta matkaa ei ole kuin n.10m ja edes ovia ei ole yhtään edessä. Reititin on eteisen oven päällä ( käytävän päässä) ja siis avoimessa tilassa. Käytävä kääntyy 90-astetta olohuoneeseen päin n.5m jälkeen ja Arris sijaitsee olohuoneessa television edessä tason päällä. Olohuoneessa ei ole suljettavaa ovea, eli `matka reitittimelle on avoin`.


Kai nämä langattomat vermeet sentään 10m matkan kestää olla?!




Suoraan en pysty sanomaan mitään metrimääräistä matkaa minkä yhteys kantaa, koska tähän vaikuttaa niin moni ulkoinen asia kuten kantavat seinät, peilit, metalliset rakenteet, häiriötä aiheuttavat sähkölaitteet, muut langattomat verkot samalla taajuusalueella ym. 
Onko reititin kuitenkin avoinaisessa paikassa, eikä esimerkiksi sähkökaapin tai datajakamon sisällä? Onko laitteen sijoitteluun mahdollista vaikuttaa?

Reititin on kuten sanoin eteisen oviaukon päällä avoimessa käytävässä. Tuulikaapissa on sähkötaulu ja matkaahan tähän ei ole kuin reilu metri. Ovea välissä siis ei ole vaan oviaukko....

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Jukka6511  kirjoitti:

Reititin on kuten sanoin eteisen oviaukon päällä avoimessa käytävässä. Tuulikaapissa on sähkötaulu ja matkaahan tähän ei ole kuin reilu metri. Ovea välissä siis ei ole vaan oviaukko....




Kuulostaisi äkkiseltään, että ongelma voisi tosiaan johtua boksin ja reitittimen välisestä langattomasta yhteydestä.


Löytyykö asunnostasi Ethernet kaapeloinnilla toteutettua sisäverkkoa, jonka avulla saisit langallisen yhteyden tarjottua boksille?


 


Voimme teknisen asiakaspalvelun etäyhteyden kautta varmistua johtuuko ongelma langattomasta yhteydestä boksin ja reitittimen välillä.


Suosittelen kuitenkin ennen yhteydenottoa nollamaan boksin valikosta Wifi-asetukset ja muodostamaan yhteyden uudelleen reitittimen 5GHz taajuudella toimivaan Wifi-verkkoon. 

No niin. Ethernet-kaapeli vedetty Arris Vip5305 boxille ja homma toimii: vihreä valo palaa ja kuva näkyy. Mutta….kysymys:

Tarvitsisin vielä itse TV:lle langallisen yhteyden (koska Technicolor riepu ei jaksa lähettää 10m signaalia Wifinä TV.lle) ja tympäsee koka päivä hakea langatonta verkko tv:lle.

Voiko ethernet-kaapelin kautta tulevan netin jakaa erillisellä kytkimellä/reitittimellä tv.n luona vai pitääkö tähänkin olla joku Telian oma värkki?! 
Wifin vahvistaminenhan ei onnistunut TP-linkin vahvistimella kun Telian laitteet on niin ’salattuja’ että yhdistäminen ei onnistunut…?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Jukka6511  kirjoitti:

No niin. Ethernet-kaapeli vedetty Arris Vip5305 boxille ja homma toimii: vihreä valo palaa ja kuva näkyy. Mutta….kysymys:


Tarvitsisin vielä itse TV:lle langallisen yhteyden (koska Technicolor riepu ei jaksa lähettää 10m signaalia Wifinä TV.lle) ja tympäsee koka päivä hakea langatonta verkko tv:lle.


Voiko ethernet-kaapelin kautta tulevan netin jakaa erillisellä kytkimellä/reitittimellä tv.n luona vai pitääkö tähänkin olla joku Telian oma värkki?! 
Wifin vahvistaminenhan ei onnistunut TP-linkin vahvistimella kun Telian laitteet on niin ’salattuja’ että yhdistäminen ei onnistunut…?




Meiltä tosiaan löytyy tähän hommaan sopiva ratkaisu eli Telia Smart Wifi  -laajentimet. Itselläni ne ovat käytössäni ja hyväksi olen ne todennut. Rakennuksissa voi olla mutkaa matkan varrella ja siinä voi olla myös langatonta verkkoa haittaavia tekijöitä. Voi toki kokeilla Hybridistä vaihtaa taajuutta (2,4GHz /5GHz).

No mielellään pysyisin tv:n kanssa ihan langallisessa kun tuo wifi on ollut alusta saakka yhtä värkkäämistä!

Ja nyt kun kerran välikaton kautta on vedetty kaapeli olohuoneeseen arrikselle, niin olishan tuo ihan kiva hyödyntää tv:llekin kun sieltä tulee kuiten cmoret ja muut!

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

Melkein kaksiviikoa meni ongelmitta mutta tänä iltana 14.9.2021 taas kuva ja ääni pätkii useasti. Reitittimen ja digiboksin väliä ei ole kuin n.6m ja suora näköyhteys. Netti toimii mainiosti...

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@rekyl  kirjoitti:

Melkein kaksiviikoa meni ongelmitta mutta tänä iltana 14.9.2021 taas kuva ja ääni pätkii useasti. Reitittimen ja digiboksin väliä ei ole kuin n.6m ja suora näköyhteys. Netti toimii mainiosti...


 




Ikävä kuulla että sama ongelma on uusiutunut. Onko sinulla edelleen laitteet verkkokaapelilla toisiinsa kytketty? Mikäli laitteet ovat verkkokaapelilla toisiinsa yhdistetty voi ongelma johtua reitittimen kiinteästä DSL-yhteydestä. Käynnistele reititintä uusiksi ja varmista, että puhelinjohto on paketin alkuperäinen alle kaksi metrinen kaapeli ja tarkista kytkentä molemmista päistä.


 


Yhteyden ollessa langaton voi edelleen samat langattoman verkon häiriöt haitata laitteiden välistä yhteyttä. Voimme etäyhteyden kautta tarkistaa reitittimelle tulevan yhteyden ja myös reitittimen ja boksin välisen yhteyden. Tätä varten sinun tulisi olla yhteydessä tekniseen asiakaspalveluumme. Meidät tavoitat parhaiten Minun Teliasta löytyvän chatin kautta tai puhelimitse numerosta 020690400 mpm/pvm. Tekninen asiakaspalvelumme on tavoitettavissa arkisin klo 8-20 ja lauantaisin 9-16.30.

Mulla oli aikoinaan Zyxelin modeemi ja siinä oli todella heikko wlan. Ei tarvinnut kuin laittaa A4 paperi antennin eteen tai reikäinen eteisen verho antennin ja tietokoneen väliin niin hyvin pätki, eikä etäisyyttä ollut kuin 2,5 metriä.

Sitten tuli Telialta tämä uusi modeemi, sillä on sama missä huoneessa on, ottaa ovien läpi ja mutkien taakse.

Toisaalta mulla oli Lumia puhelin, siinäkin oli vahva wlan, ensi metri, sitten 90 asteen mutka ja 3 metriä käytävää, sitten 90 asteen mutka ja 2 metriä. Hyvin toimi vaikka reitti oli u-muotoinen.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

Huomasin kun tutkin tarkemmin asetuksia että mulla oli reitittimessä valittuna 2GHz taajuus. Muutin taajuudeksi 5 GHz ja poistin 2GHz taajuuden käytöstä. Nyt toimii taas hyvin. Niin että olisikohan ongelma johtunut siitä...🤔>

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +7

@rekyl  kirjoitti:

Huomasin kun tutkin tarkemmin asetuksia että mulla oli reitittimessä valittuna 2GHz taajuus. Muutin taajuudeksi 5 GHz ja poistin 2GHz taajuuden käytöstä. Nyt toimii taas hyvin. Niin että olisikohan ongelma johtunut siitä...🤔>

 


Johtuu juurikin siitä.Se ei toimi sillä 2,4geellä.Sain aikoinaan ohjeen ruksata se 2,4 pois sieltä asetuksista,kun se aina tiputti sen sieltä 5geestä siihen 2,4:een.

Vähä sellane ongelmallinen se langaton on tässä hommassa,parhaiten se tuntuu toimivan kun pistää piuhan kiinni.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@PiaJo  kirjoitti:

@Jukka6511  kirjoitti:

No niin. Ethernet-kaapeli vedetty Arris Vip5305 boxille ja homma toimii: vihreä valo palaa ja kuva näkyy. Mutta….kysymys:

Tarvitsisin vielä itse TV:lle langallisen yhteyden (koska Technicolor riepu ei jaksa lähettää 10m signaalia Wifinä TV.lle) ja tympäsee koka päivä hakea langatonta verkko tv:lle.

Voiko ethernet-kaapelin kautta tulevan netin jakaa erillisellä kytkimellä/reitittimellä tv.n luona vai pitääkö tähänkin olla joku Telian oma värkki?! 
Wifin vahvistaminenhan ei onnistunut TP-linkin vahvistimella kun Telian laitteet on niin ’salattuja’ että yhdistäminen ei onnistunut…?


Meiltä tosiaan löytyy tähän hommaan sopiva ratkaisu eli Telia Smart Wifi  -laajentimet. Itselläni ne ovat käytössäni ja hyväksi olen ne todennut. Rakennuksissa voi olla mutkaa matkan varrella ja siinä voi olla myös langatonta verkkoa haittaavia tekijöitä. Voi toki kokeilla Hybridistä vaihtaa taajuutta (2,4GHz /5GHz).


@Jukka6511 

Ethernet kaapelista tulevan netin voi jakaa kytkimellä esim. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/21668/hgvbf/TP-LINK-TL-SG105-5-porttinen-kytkin?gclid=EAIaIQobChMIv-zK0JCN8wIVw4bVCh2-cgIxEAQYASABEgIfEfD_BwE

Joten tuon avulla saa yhdestä kaapelista 4kpl vapaita portteja muita laitteita varten ja tarvittaessa löytyy useampi porttisiakin.

Tai jos löytyy vanha modeemi kaapista, niin siitä palomuuri ja DHCP pois päältä niin sekin toimii kytkimenä (ja vaikka Wifi tukiasemana).

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +7

@samivdsl  kirjoitti:

@PiaJo  kirjoitti:

@Jukka6511  kirjoitti:

No niin. Ethernet-kaapeli vedetty Arris Vip5305 boxille ja homma toimii: vihreä valo palaa ja kuva näkyy. Mutta….kysymys:

Tarvitsisin vielä itse TV:lle langallisen yhteyden (koska Technicolor riepu ei jaksa lähettää 10m signaalia Wifinä TV.lle) ja tympäsee koka päivä hakea langatonta verkko tv:lle.

Voiko ethernet-kaapelin kautta tulevan netin jakaa erillisellä kytkimellä/reitittimellä tv.n luona vai pitääkö tähänkin olla joku Telian oma värkki?! 
Wifin vahvistaminenhan ei onnistunut TP-linkin vahvistimella kun Telian laitteet on niin ’salattuja’ että yhdistäminen ei onnistunut…?


Meiltä tosiaan löytyy tähän hommaan sopiva ratkaisu eli Telia Smart Wifi  -laajentimet. Itselläni ne ovat käytössäni ja hyväksi olen ne todennut. Rakennuksissa voi olla mutkaa matkan varrella ja siinä voi olla myös langatonta verkkoa haittaavia tekijöitä. Voi toki kokeilla Hybridistä vaihtaa taajuutta (2,4GHz /5GHz).


@Jukka6511 

Ethernet kaapelista tulevan netin voi jakaa kytkimellä esim. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/21668/hgvbf/TP-LINK-TL-SG105-5-porttinen-kytkin?gclid=EAIaIQobChMIv-zK0JCN8wIVw4bVCh2-cgIxEAQYASABEgIfEfD_BwE

Joten tuon avulla saa yhdestä kaapelista 4kpl vapaita portteja muita laitteita varten ja tarvittaessa löytyy useampi porttisiakin.

Tai jos löytyy vanha modeemi kaapista, niin siitä palomuuri ja DHCP pois päältä niin sekin toimii kytkimenä (ja vaikka Wifi tukiasemana).


Hmm..mulla kyllä techicolorissa on noita portteja vetää useampikin piuha,mitäs se muuta tarttee? TV ja läppäri toimii mulla ihan hyvin langattomana,mutta ton digiboksin välillä on probleemaa.Onks siinä vaan niin huono vlan,että se ei oikein toimi? Boksi onkin mulla kaapelilla ni toimii.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@jesse56  kirjoitti:

Hmm..mulla kyllä techicolorissa on noita portteja vetää useampikin piuha,mitäs se muuta tarttee? TV ja läppäri toimii mulla ihan hyvin langattomana,mutta ton digiboksin välillä on probleemaa.Onks siinä vaan niin huono vlan,että se ei oikein toimi? Boksi onkin mulla kaapelilla ni toimii.


Eipä kai mitään, jos kaikki toimii hyvin.

Koska boksi on kuitenkin kaapelilla kiinni, tarkista asetuksista, ettei se ole yhtäaikaa langattomassa verkossa.

Lisäksi voit testata, että siltaat techicolorista yhden portin, ellei siinä ole jo 4 portti valmiiksi sillattuna, juurikin digboksia varten.

Toki sitä en tiedä onko tästä mitään apua, satunnaisiin ongelmiin.

 

Jos käytössäsi on ADSL yhteys, silloin voisi hybridi yhteyteen vaihto mahdollisesti auttaa. Lisäksi olen kuullut, että monella on tosi vanhoja TV bokseja käytössä tai päivitykset eivät ole perille tulleet, että voit toki tarkistaa esim. asiakaspalvelun kanssa, että käytössäsi on uusin boksi ja ohjelmisto (jos Telia TV boksi on useamman vuoden vanha).

 

Vastaa