Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
BYSIYS
Uusi jäsen
  • 16 custom-general.kudos
  • 3 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Uusi tallennusnäkymä on käyttökelvoton

Tausta

Telia-TV on ollut hyvä palvelumuoto sen jälkeen kun alkuhankaluuksista on päästy. Meillä sitä on käytetty paljolti niin, että televisioa on katsottu kolmen kuukauden viiveellä. Ts. on tallennettu ohjelmat, jotka saattaisivat kiinnostaa, ja lähellä määräajan päättymistä on katsottu ne, jotka oikeasti ovat olleet kiinnostavia.

 
Uusi käyttöliittymä
Uudessa käyttöliittymässä pitää monimutkaisen näppäilyn jälkeen päästä ensin kohtaan KAIKKI TALLENNUKSET. Sen jälkeen tulee mielettömän pitkä lista tallennuksia kokonaisina sarjoina aakkosjärjestyksessä. Ainoa tapa löytää tietty ohjelma olisi hakea sitä nimellä.
 
Ongelma nro1:
Kun valitsee tekstihakua varten kohdan A-Ö, kaukosäädin ei näytä kirjaimia vaan ainoastaan numeroita. Ohjelmaa ei siis voi hakea edes nimelllä.
 
Ongelma nro 2:
Vaikka kaukosäädin tuottaisi kirjamia, ne ovat säätimessä niin pienet ja hankalat, että käytössä pitäisi aina olla kirkkaat valot ja suurennuslasi. Vaikka kaikki tämä toimisi, tekstihaku on äärettömän hankala käyttää valikkoon verrattuna.
 
Ongelma nro 3:
Kiinnostavan ohjelman nimi ei välttämättä muistu mieleen. Kun tallenteita on paljon eivätkä ne ole aikajärjestyksessä, haku on mahdoton.
 
Ongelma nro 4:
Tallennusvaiheessa järjestelmä ei hyväksy läheskään kaikilta kanavilta yksittäisen jakson tallennusta vaan vaatii tallennettavaksi koko sarjan. Tämä lisää tallenteidän määrää tolkuttomasti.
 
Ongelma nro 5:
taannehtivia tallennuksia on tullut valtava määrä automaattisesti. Näyttää siltä, että jos olet tallentanut yksittäisen jakson jostakin sarjasta, systeemi on siitä lähtien tallentanut koko sarjan kaikki jaksot.
 
Päätelmät
Uusi käyttöliittymä on käyttökelvoton. Isot kuvat hukkaavat tallennuskapasiteettia ja tilan ruudulta. Mitään lisäarvoa kuvat eivät tuota vaikka ovatkin muodin mukaisia. Haun kannalta välttämätöntä olisi, että tallennukset näytettäisiin edes aikajärjestyksessä.
 
Järjestelmän pitäisi olla tavallisen kansalaisen kannalta mahdollisimman helppokäyttöisiä. Nyt on tehty kvanttihyppy väärään suuntaan. Miksi yksinkertaisesta ja helppokäyttöisestä tallenteiden listauksesa luovuttiin?
 
Kuten Telialla näyttää olevan tapana, muutos tehtiin tälläkin kertaa kertomatta siitä asiakkaille. Vaikka järjestelmä toimisikin, siitä olisi pitänyt informoida ja sen käyttö olisi pitänyt opastaa ja ohjeistaa. Palvelun tarjoajan on syytä ottaa  huomioon, etteivät läheskään kaikkien asiakkaiden digitaidot riitä monimutkaisen käyttöympäristön omaksumiseen omatoimisesti.
 
Mikäli asiaa ei viipymättä palauteta tai paranneta, joudumme luopumaan Telia-TV:stä, koska palvelu ei enää toimi. Emme myöskään ole valmiita maksamaan sellaisesta palvelusta, jonka toiminta lakkaa kesken sopimuskauden. Toivottavasti tästä ei synny erimielisyyttä, jotta järeämpiin oimiin ei tarvitse ryhtyä. Mainehaitta tästä on Telialle jo joka tapauksessa tullut. Tällaista joululahjaa ei olisi kaivattu.
 
79 vastausta
HannaMarikaL
Moderaattori
Moderaattori
  • 87 custom-general.kudos
  • 318 custom-general.replies
  • 19 custom-general.solutions


@jarkko35  kirjoitti:

Minusta tämä uudistus on ihan hyvä. Kun menee kohtaan yksittäiset tallennukset, niin sieltä pääsee kyllä nuolinäppäimillä nopeasti listan loppuun - eli niihin tallenteisiin jotka on tallentanut kolme kuukautta sitten, ja jotka ovat kohta poistumassa. Todella helppoa käyttää. Ja parasta on ehdottomasti tässä uudistuksessa tämä sarjatallennus - se, että suoraan boksilta voi asettaa jatkuvat tallennukset, ja jatkuvassa tallennuksessa olevat sarjat löytyvät omista "laatikoistaan" - ja laatikon sisällä on sitten sarjan kaikki tallennetut jaksot. Kätevää. Olenko tosiaan ainoa joka on tyytyväinen tähän uudistukseen? Toivoisin kuitenkin, että Telia toisi Tallennukset- valikkoon "Katselussa olevat"- listan, josta olisi helppo jatkaa katselussa olevien tallenteiden katselua. Olisiko tämä mahdollista toteuttaa?


Kiva kuulla, että pidät uudistuksista. 🙂 Vien toiveesi tuollaisesta "katselussa olevat" -listasta eteenpäin asiasta vastaavalle taholle, kiitos palautteesta.

| Telia Yhteisön moderaattori | iPhone 12 | Sarjat | Musiikki | Kaikkea maan ja taivaan väliltä |

BYSIYS
Uusi jäsen
  • 16 custom-general.kudos
  • 3 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Nyt tallennuskuvakkeet on laitettu aikajärjestykseen aakkosjärjestyksen sijaan. Se tekee hakemisesta mahdollisen siltä osin, kuin kysymys on poistuvista tallennuksista. Muilta osin haku on vanhaan, selkeäään listanäkymään verrattuna toivoton. Listaan verrattuna ruudulle mahtuu kerrallaan vain pieni määrä tallenteita. Esim. Juice-elokuvan haku kesti minulta yli puoli tuntia, kun se sijaitsi jossain tallenteiden puolivälissä. Laittakaa nyt kuntoon kaukosäätimen tekstihaku. Kun nyt ruudulta valitsee kohdan A-Ö, kaukosäädin tulostaa vain numeroita, ei kirjaimia. Jos tämä ei onnistu nykyisillä laitteilla, toimittakaa sellaiset uudet, joissa tämä ominaisuus toimii. Sen jälkeen uudistuksen kanssa voinee elää.

NikoNo
Moderaattori
Moderaattori
  • 664 custom-general.kudos
  • 1502 custom-general.replies
  • 95 custom-general.solutions


@BYSIYS  kirjoitti:

Nyt tallennuskuvakkeet on laitettu aikajärjestykseen aakkosjärjestyksen sijaan. Se tekee hakemisesta mahdollisen siltä osin, kuin kysymys on poistuvista tallennuksista. Muilta osin haku on vanhaan, selkeäään listanäkymään verrattuna toivoton. Listaan verrattuna ruudulle mahtuu kerrallaan vain pieni määrä tallenteita. Esim. Juice-elokuvan haku kesti minulta yli puoli tuntia, kun se sijaitsi jossain tallenteiden puolivälissä. Laittakaa nyt kuntoon kaukosäätimen tekstihaku. Kun nyt ruudulta valitsee kohdan A-Ö, kaukosäädin tulostaa vain numeroita, ei kirjaimia. Jos tämä ei onnistu nykyisillä laitteilla, toimittakaa sellaiset uudet, joissa tämä ominaisuus toimii. Sen jälkeen uudistuksen kanssa voinee elää.


Kiitokset palautteesta. Ymmärrän tuon haasteen, kun tallenteita on kertynyt paljon. Tällä hetkellä tähän ei ole antaa mitään vinkkiä tai ratkaisua, mutta välitän tämänkin ajatuksen kehityksen puolelle pohdittavaksi.

Tumpa
Uusi keskustelija
  • 6 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Olisiko hyvä idea palauttaa vanha listaus tallenteista takaisin?

Makelel3
Kommentaattori
  • 22 custom-general.kudos
  • 23 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Mobiilissa ihan toimiva ja hieno, mutta TV:n puolella todella surkea... Palauttakaa vanha tai laittakaa toiseksi vaihtoehdoksi vanhan tyylinen lista.

HannaMarikaL
Moderaattori
Moderaattori
  • 87 custom-general.kudos
  • 318 custom-general.replies
  • 19 custom-general.solutions

@Tumpa  kirjoitti:

Olisiko hyvä idea palauttaa vanha listaus tallenteista takaisin?


Olemme vieneet tästä palautetta eteenpäin asiasta vastaaville tahoille. Nyt en kuitenkaan uskalla luvata, että vanhan mallinen listaus tallenteiden osalta palautuisi takaisin. Mutta katsotaan, mitä tuleman pitää. 🙂

 


@Makelel3  kirjoitti:

Mobiilissa ihan toimiva ja hieno, mutta TV:n puolella todella surkea... Palauttakaa vanha tai laittakaa toiseksi vaihtoehdoksi vanhan tyylinen lista.


Kiva kuulla, että mobiilin puolella ole tyytyväinen uudistukseen. Vien tämän palautteesi eteenpäin, jotta saadaan myös TV:n puolella uudistus toimivaksi.

 

Nämä palautteet ovat meille tärkeitä ja ehdottomasti niitä saa ja kannaattakin meille laittaa 🙂 

| Telia Yhteisön moderaattori | iPhone 12 | Sarjat | Musiikki | Kaikkea maan ja taivaan väliltä |

madass
Kommentaattori
  • 15 custom-general.kudos
  • 21 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Kirjoitin jo toiseen ketjuun, että olen tämän uudistuksen jälkeen valmis palaamaan VHS-tallennukseen. Kasetin päälle voi kätevästi kirjoittaa, että mitä siinä on ja missä kohtaa. Ei tarvitse ihmetellä, että WTF??

Eastman
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 1 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@BYSIYS  kirjoitti:

Tausta

Telia-TV on ollut hyvä palvelumuoto sen jälkeen kun alkuhankaluuksista on päästy. Meillä sitä on käytetty paljolti niin, että televisioa on katsottu kolmen kuukauden viiveellä. Ts. on tallennettu ohjelmat, jotka saattaisivat kiinnostaa, ja lähellä määräajan päättymistä on katsottu ne, jotka oikeasti ovat olleet kiinnostavia.

 
Uusi käyttöliittymä
Uudessa käyttöliittymässä pitää monimutkaisen näppäilyn jälkeen päästä ensin kohtaan KAIKKI TALLENNUKSET. Sen jälkeen tulee mielettömän pitkä lista tallennuksia kokonaisina sarjoina aakkosjärjestyksessä. Ainoa tapa löytää tietty ohjelma olisi hakea sitä nimellä.
 
Ongelma nro1:
Kun valitsee tekstihakua varten kohdan A-Ö, kaukosäädin ei näytä kirjaimia vaan ainoastaan numeroita. Ohjelmaa ei siis voi hakea edes nimelllä.
 
Ongelma nro 2:
Vaikka kaukosäädin tuottaisi kirjamia, ne ovat säätimessä niin pienet ja hankalat, että käytössä pitäisi aina olla kirkkaat valot ja suurennuslasi. Vaikka kaikki tämä toimisi, tekstihaku on äärettömän hankala käyttää valikkoon verrattuna.
 
Ongelma nro 3:
Kiinnostavan ohjelman nimi ei välttämättä muistu mieleen. Kun tallenteita on paljon eivätkä ne ole aikajärjestyksessä, haku on mahdoton.
 
Ongelma nro 4:
Tallennusvaiheessa järjestelmä ei hyväksy läheskään kaikilta kanavilta yksittäisen jakson tallennusta vaan vaatii tallennettavaksi koko sarjan. Tämä lisää tallenteidän määrää tolkuttomasti.
 
Ongelma nro 5:
taannehtivia tallennuksia on tullut valtava määrä automaattisesti. Näyttää siltä, että jos olet tallentanut yksittäisen jakson jostakin sarjasta, systeemi on siitä lähtien tallentanut koko sarjan kaikki jaksot.
 
Päätelmät
Uusi käyttöliittymä on käyttökelvoton. Isot kuvat hukkaavat tallennuskapasiteettia ja tilan ruudulta. Mitään lisäarvoa kuvat eivät tuota vaikka ovatkin muodin mukaisia. Haun kannalta välttämätöntä olisi, että tallennukset näytettäisiin edes aikajärjestyksessä.
 
Järjestelmän pitäisi olla tavallisen kansalaisen kannalta mahdollisimman helppokäyttöisiä. Nyt on tehty kvanttihyppy väärään suuntaan. Miksi yksinkertaisesta ja helppokäyttöisestä tallenteiden listauksesa luovuttiin?
 
Kuten Telialla näyttää olevan tapana, muutos tehtiin tälläkin kertaa kertomatta siitä asiakkaille. Vaikka järjestelmä toimisikin, siitä olisi pitänyt informoida ja sen käyttö olisi pitänyt opastaa ja ohjeistaa. Palvelun tarjoajan on syytä ottaa  huomioon, etteivät läheskään kaikkien asiakkaiden digitaidot riitä monimutkaisen käyttöympäristön omaksumiseen omatoimisesti.
 
Mikäli asiaa ei viipymättä palauteta tai paranneta, joudumme luopumaan Telia-TV:stä, koska palvelu ei enää toimi. Emme myöskään ole valmiita maksamaan sellaisesta palvelusta, jonka toiminta lakkaa kesken sopimuskauden. Toivottavasti tästä ei synny erimielisyyttä, jotta järeämpiin oimiin ei tarvitse ryhtyä. Mainehaitta tästä on Telialle jo joka tapauksessa tullut. Tällaista joululahjaa ei olisi kaivattu.
 

Täysin samaa mieltä. Tämä päivitys oli suuri pettymys. Nähtäväksi jää toimiiko Telia vai onko itse tehtävä ratkaisu.

SpurenVonNussen
Uusi jäsen
  • 8 custom-general.kudos
  • 3 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Vanha verkkoon tallennettujen lista takaisin heti!

Parantakaa sitä jatkossa, mutta nykyinen pitää hylätä välittömästi.

 

Tämä uusi kuvakkeisiin perustuva sisältää hyvin paljon toiminnallisia virheitä, esimerkiksi joitakin jo katsottuja tallenteita ei saa poistettua. Tallenteiden kestoa ei kerrota kuin otsikon jatkona ja silloin se näkyy vain jos otsikko on kovin lyhyt. 

En tee IT-ammattilaisena ilmaista työtä ja kerro teille kaikkia vikoja. Teidän tulee ne ITSE SELVITTÄÄ!

Tämä uusi versio on selvästi ei-ammattilaisen tekele ja aivan testaamaton!

 

JoonasLam
Moderaattori
Moderaattori
  • 257 custom-general.kudos
  • 556 custom-general.replies
  • 31 custom-general.solutions

Palautetta saa laittaa jatkossakin ja kiitos siitä tähän asti. Vanhaa näkymää ei olla näillä näkymin tuomassa takaisin ja uuteen tottuminen vie varmasti aikansa. Tallenteen keston näkyvyydestä vien palautetta meillä eteenpäin, josko sen saisi muovattua tulevaisuudessa paremmin näkyville. 

Onko @SpurenVonNussen käytössäsi Telia TV Digiboksi laajakaistalla -palvelu? Siinä on havaittu häiriöitä joidenkin yksittäisten tallenteiden poistossa ja se on korjauksen alla. 

Telia Yhteisön moderaattori | *insert quote here*