Uusi tallennusnäkymä on käyttökelvoton

  • 20 December 2020
  • 79 kommenttia
  • 108 katselukertaa

Tausta

Telia-TV on ollut hyvä palvelumuoto sen jälkeen kun alkuhankaluuksista on päästy. Meillä sitä on käytetty paljolti niin, että televisioa on katsottu kolmen kuukauden viiveellä. Ts. on tallennettu ohjelmat, jotka saattaisivat kiinnostaa, ja lähellä määräajan päättymistä on katsottu ne, jotka oikeasti ovat olleet kiinnostavia.

 
Uusi käyttöliittymä
Uudessa käyttöliittymässä pitää monimutkaisen näppäilyn jälkeen päästä ensin kohtaan KAIKKI TALLENNUKSET. Sen jälkeen tulee mielettömän pitkä lista tallennuksia kokonaisina sarjoina aakkosjärjestyksessä. Ainoa tapa löytää tietty ohjelma olisi hakea sitä nimellä.
 
Ongelma nro1:
Kun valitsee tekstihakua varten kohdan A-Ö, kaukosäädin ei näytä kirjaimia vaan ainoastaan numeroita. Ohjelmaa ei siis voi hakea edes nimelllä.
 
Ongelma nro 2:
Vaikka kaukosäädin tuottaisi kirjamia, ne ovat säätimessä niin pienet ja hankalat, että käytössä pitäisi aina olla kirkkaat valot ja suurennuslasi. Vaikka kaikki tämä toimisi, tekstihaku on äärettömän hankala käyttää valikkoon verrattuna.
 
Ongelma nro 3:
Kiinnostavan ohjelman nimi ei välttämättä muistu mieleen. Kun tallenteita on paljon eivätkä ne ole aikajärjestyksessä, haku on mahdoton.
 
Ongelma nro 4:
Tallennusvaiheessa järjestelmä ei hyväksy läheskään kaikilta kanavilta yksittäisen jakson tallennusta vaan vaatii tallennettavaksi koko sarjan. Tämä lisää tallenteidän määrää tolkuttomasti.
 
Ongelma nro 5:
taannehtivia tallennuksia on tullut valtava määrä automaattisesti. Näyttää siltä, että jos olet tallentanut yksittäisen jakson jostakin sarjasta, systeemi on siitä lähtien tallentanut koko sarjan kaikki jaksot.
 
Päätelmät
Uusi käyttöliittymä on käyttökelvoton. Isot kuvat hukkaavat tallennuskapasiteettia ja tilan ruudulta. Mitään lisäarvoa kuvat eivät tuota vaikka ovatkin muodin mukaisia. Haun kannalta välttämätöntä olisi, että tallennukset näytettäisiin edes aikajärjestyksessä.
 
Järjestelmän pitäisi olla tavallisen kansalaisen kannalta mahdollisimman helppokäyttöisiä. Nyt on tehty kvanttihyppy väärään suuntaan. Miksi yksinkertaisesta ja helppokäyttöisestä tallenteiden listauksesa luovuttiin?
 
Kuten Telialla näyttää olevan tapana, muutos tehtiin tälläkin kertaa kertomatta siitä asiakkaille. Vaikka järjestelmä toimisikin, siitä olisi pitänyt informoida ja sen käyttö olisi pitänyt opastaa ja ohjeistaa. Palvelun tarjoajan on syytä ottaa  huomioon, etteivät läheskään kaikkien asiakkaiden digitaidot riitä monimutkaisen käyttöympäristön omaksumiseen omatoimisesti.
 
Mikäli asiaa ei viipymättä palauteta tai paranneta, joudumme luopumaan Telia-TV:stä, koska palvelu ei enää toimi. Emme myöskään ole valmiita maksamaan sellaisesta palvelusta, jonka toiminta lakkaa kesken sopimuskauden. Toivottavasti tästä ei synny erimielisyyttä, jotta järeämpiin oimiin ei tarvitse ryhtyä. Mainehaitta tästä on Telialle jo joka tapauksessa tullut. Tällaista joululahjaa ei olisi kaivattu.
 

79 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +4

On huomattu. Mä oon tapellut joulusta asti tallenteiden kanssa eikä mitään kompensaatiota ole edes yritetty tarjota. Varmaan kuluttajasuojan kautta saisi jotain apua, mutta en jaksa tätä byrokratiaa yhtään enempää.

Nyt oon selvittämässä oikeuttaako tällaiset viat lopettamaan sopimuksen kesken sopimuskauden?

Eipä sieltä ole muutamaan päivään mitään kuulunut.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@tonitakala@  kirjoitti:

On huomattu. Mä oon tapellut joulusta asti tallenteiden kanssa eikä mitään kompensaatiota ole edes yritetty tarjota. Varmaan kuluttajasuojan kautta saisi jotain apua, mutta en jaksa tätä byrokratiaa yhtään enempää.


Nyt oon selvittämässä oikeuttaako tällaiset viat lopettamaan sopimuksen kesken sopimuskauden?


Eipä sieltä ole muutamaan päivään mitään kuulunut.


 




Totta, niiden kanssa on ollut ongelmia jo pidempään. Yksi häiriö kun on korjattu niin toinen on hetken päästä voinut tulla tilalle. Pahoittelut omasta puolestani. Tilanne on siis tiedossa ja parhaamme tehdään jotta homma saadaan niin sanotusti kuosiin. Korjauspäivityksiä tulee nyt onneksi aika hyvällä tahdilla, joten ehdottomasti parempaan suuntaan ollaan menossa. 

Kunniamerkki +3

Lisää ongelmia, kun yritän tallentaa tulevan jakson ei välttämättä tallennu tai sitten se katoaa bittiavaruuteen. Toiseksi tallennetun jakson poistaminen ei onnistu. Kun tallenteita on kymmeniä ei tiedä onko tallennustila täynnä paljonko on jäljellä. Ennen oli parempi lista takaisin edes vaihtoehtona.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Tallenteiden poistossa on tiedossa oleva häiriö parhaillaan päällä @hakore9 Aiheesta pääset lukaisemaan tarkemmin tästä. Tallennustila on muutettu rajattomaksi ja tallenteet poistuvat automaattisesti 3 kuukauden jälkeen, joten voit tallentaa niin paljon kuin tahdot haluamiasi ohjelmia. 

Vastaa