Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 65857
Kirjoituksia 178469

Uusi tallennusnäkymä on käyttökelvoton



Uusi tallennusnäkymä on käyttökelvoton

Uusi jäsen
Viestejä 3 kpl

Uusi tallennusnäkymä on käyttökelvoton

2/29

Tausta

Telia-TV on ollut hyvä palvelumuoto sen jälkeen kun alkuhankaluuksista on päästy. Meillä sitä on käytetty paljolti niin, että televisioa on katsottu kolmen kuukauden viiveellä. Ts. on tallennettu ohjelmat, jotka saattaisivat kiinnostaa, ja lähellä määräajan päättymistä on katsottu ne, jotka oikeasti ovat olleet kiinnostavia.

 
Uusi käyttöliittymä
Uudessa käyttöliittymässä pitää monimutkaisen näppäilyn jälkeen päästä ensin kohtaan KAIKKI TALLENNUKSET. Sen jälkeen tulee mielettömän pitkä lista tallennuksia kokonaisina sarjoina aakkosjärjestyksessä. Ainoa tapa löytää tietty ohjelma olisi hakea sitä nimellä.
 
Ongelma nro1:
Kun valitsee tekstihakua varten kohdan A-Ö, kaukosäädin ei näytä kirjaimia vaan ainoastaan numeroita. Ohjelmaa ei siis voi hakea edes nimelllä.
 
Ongelma nro 2:
Vaikka kaukosäädin tuottaisi kirjamia, ne ovat säätimessä niin pienet ja hankalat, että käytössä pitäisi aina olla kirkkaat valot ja suurennuslasi. Vaikka kaikki tämä toimisi, tekstihaku on äärettömän hankala käyttää valikkoon verrattuna.
 
Ongelma nro 3:
Kiinnostavan ohjelman nimi ei välttämättä muistu mieleen. Kun tallenteita on paljon eivätkä ne ole aikajärjestyksessä, haku on mahdoton.
 
Ongelma nro 4:
Tallennusvaiheessa järjestelmä ei hyväksy läheskään kaikilta kanavilta yksittäisen jakson tallennusta vaan vaatii tallennettavaksi koko sarjan. Tämä lisää tallenteidän määrää tolkuttomasti.
 
Ongelma nro 5:
taannehtivia tallennuksia on tullut valtava määrä automaattisesti. Näyttää siltä, että jos olet tallentanut yksittäisen jakson jostakin sarjasta, systeemi on siitä lähtien tallentanut koko sarjan kaikki jaksot.
 
Päätelmät
Uusi käyttöliittymä on käyttökelvoton. Isot kuvat hukkaavat tallennuskapasiteettia ja tilan ruudulta. Mitään lisäarvoa kuvat eivät tuota vaikka ovatkin muodin mukaisia. Haun kannalta välttämätöntä olisi, että tallennukset näytettäisiin edes aikajärjestyksessä.
 
Järjestelmän pitäisi olla tavallisen kansalaisen kannalta mahdollisimman helppokäyttöisiä. Nyt on tehty kvanttihyppy väärään suuntaan. Miksi yksinkertaisesta ja helppokäyttöisestä tallenteiden listauksesa luovuttiin?
 
Kuten Telialla näyttää olevan tapana, muutos tehtiin tälläkin kertaa kertomatta siitä asiakkaille. Vaikka järjestelmä toimisikin, siitä olisi pitänyt informoida ja sen käyttö olisi pitänyt opastaa ja ohjeistaa. Palvelun tarjoajan on syytä ottaa  huomioon, etteivät läheskään kaikkien asiakkaiden digitaidot riitä monimutkaisen käyttöympäristön omaksumiseen omatoimisesti.
 
Mikäli asiaa ei viipymättä palauteta tai paranneta, joudumme luopumaan Telia-TV:stä, koska palvelu ei enää toimi. Emme myöskään ole valmiita maksamaan sellaisesta palvelusta, jonka toiminta lakkaa kesken sopimuskauden. Toivottavasti tästä ei synny erimielisyyttä, jotta järeämpiin oimiin ei tarvitse ryhtyä. Mainehaitta tästä on Telialle jo joka tapauksessa tullut. Tällaista joululahjaa ei olisi kaivattu.
 
Vastaa
28 vastausta

Kommentaattori
Viestejä 49 kpl

21/29

@JoonasLam  kirjoitti:

Palautetta saa laittaa jatkossakin ja kiitos siitä tähän asti. Vanhaa näkymää ei olla näillä näkymin tuomassa takaisin ja uuteen tottuminen vie varmasti aikansa. Tallenteen keston näkyvyydestä vien palautetta meillä eteenpäin, josko sen saisi muovattua tulevaisuudessa paremmin näkyville. 

Onko @SpurenVonNussen käytössäsi Telia TV Digiboksi laajakaistalla -palvelu? Siinä on havaittu häiriöitä joidenkin yksittäisten tallenteiden poistossa ja se on korjauksen alla. 


Tottumista nopeuttaisi paljon se, että päivitys olisi edes likimain valmis ennen, kuin se jaetaan asiakkaille. Ja että epäjohdonmukaisia ominaisuuksia korjattaisiin rivakkaan tahtiin. 

Niin paljon huonoa ja laiskaa koodamista ja testaamista...

On varmasti hankalaa yhteistyö, kun koodarit on jossain Romaniassa ja testaajat täällä kotisoffalla, mutta kuitenkin.

Vastaa

Uusi jäsen
Viestejä 3 kpl

22/29

@JoonasLam  kirjoitti:

Palautetta saa laittaa jatkossakin ja kiitos siitä tähän asti. Vanhaa näkymää ei olla näillä näkymin tuomassa takaisin ja uuteen tottuminen vie varmasti aikansa. Tallenteen keston näkyvyydestä vien palautetta meillä eteenpäin, josko sen saisi muovattua tulevaisuudessa paremmin näkyville. 

Onko @SpurenVonNussen käytössäsi Telia TV Digiboksi laajakaistalla -palvelu? Siinä on havaittu häiriöitä joidenkin yksittäisten tallenteiden poistossa ja se on korjauksen alla. 


On minulla käytössä Telia TV Digiboksi laajakaistalla -palvelu. Se ei liity tähän, se sentään näyttää toimivan edelleen.

Uusi tallennusratkaisu sisältää hyvin paljon toimintavirheitä, sellaista ei olisi pitänyt edes ottaa käyttöön. Selvää on, että sitä ei ole testattu ennen käyttöön ottoa.

Minä olen käyttänyt Telian tallennuspalvelua vuosia ja minulla on jatkuvasti kymmeniä tallenteita verkossa. 

Pari esimerkkejä erilaisista virheistä, joita riittää:

1) On tallenteita, jotka on katsottu, mutta niitä ei saa poistettua millään tavalla.

2) Tänään tallensin Yle uutiset klo 20.25, siis minuuttia ennen sen alkamista. Kun halusin alkaa katsoa sitä klo 20.45, se ei ollut katsottavissa, mutta ilmestyi vasta klo 21 jälkeen. Ei tällaista ennen ole sattunut. Samanlainen tapaus sattui toistamiseen.

 

En tee teille ilmaista työtä, koska ongelmien selvittäminen teidän olisi pitänyt tehdä eikä kiusata asiakkaita kelvottomalla tuotteella.

Harkitsen operaattorin vaihtoa yli 25 vuoden Teilia-asiakkuuden jälkeen, koska ette ota tätä tosissanne. Selvittelen muita vaihtoehtoja.

Vastaa

Telialainen
Viestejä 804 kpl

23/29

@SpurenVonNussen  kirjoitti:

@JoonasLam  kirjoitti:

Palautetta saa laittaa jatkossakin ja kiitos siitä tähän asti. Vanhaa näkymää ei olla näillä näkymin tuomassa takaisin ja uuteen tottuminen vie varmasti aikansa. Tallenteen keston näkyvyydestä vien palautetta meillä eteenpäin, josko sen saisi muovattua tulevaisuudessa paremmin näkyville. 

Onko @SpurenVonNussen käytössäsi Telia TV Digiboksi laajakaistalla -palvelu? Siinä on havaittu häiriöitä joidenkin yksittäisten tallenteiden poistossa ja se on korjauksen alla. 


On minulla käytössä Telia TV Digiboksi laajakaistalla -palvelu. Se ei liity tähän, se sentään näyttää toimivan edelleen.

Uusi tallennusratkaisu sisältää hyvin paljon toimintavirheitä, sellaista ei olisi pitänyt edes ottaa käyttöön. Selvää on, että sitä ei ole testattu ennen käyttöön ottoa.

Minä olen käyttänyt Telian tallennuspalvelua vuosia ja minulla on jatkuvasti kymmeniä tallenteita verkossa. 

Pari esimerkkejä erilaisista virheistä, joita riittää:

1) On tallenteita, jotka on katsottu, mutta niitä ei saa poistettua millään tavalla.

2) Tänään tallensin Yle uutiset klo 20.25, siis minuuttia ennen sen alkamista. Kun halusin alkaa katsoa sitä klo 20.45, se ei ollut katsottavissa, mutta ilmestyi vasta klo 21 jälkeen. Ei tällaista ennen ole sattunut. Samanlainen tapaus sattui toistamiseen.

 

En tee teille ilmaista työtä, koska ongelmien selvittäminen teidän olisi pitänyt tehdä eikä kiusata asiakkaita kelvottomalla tuotteella.

Harkitsen operaattorin vaihtoa yli 25 vuoden Teilia-asiakkuuden jälkeen, koska ette ota tätä tosissanne. Selvittelen muita vaihtoehtoja.


Näistä epäkohdista on otettu koppia eli asia on selvityksessä. Kyllä näistä asiat selvitetään ja  tarkoituksenamme ei ole aiheuttaa asiakkaillemme harmia, päinvastoin. On tullut vastaan näitä tilanteita päivityksen jälkeen tallennuspalvelussa, mitkä viedään eteenpäin todettuamme että eivät ole toimivia ratkaisuja. 

Vastaa
0 tykkäystä

Kommentaattori
Viestejä 27 kpl

24/29

No nyt hävisi boksista kaikki tallenteet eikä anna tallentaa mitään.

Vastaa
0 tykkäystä

Uusi jäsen
Viestejä 1 kpl

25/29

@JoonasLam  kirjoitti:

Palautetta saa laittaa jatkossakin ja kiitos siitä tähän asti. Vanhaa näkymää ei olla näillä näkymin tuomassa takaisin ja uuteen tottuminen vie varmasti aikansa. Tallenteen keston näkyvyydestä vien palautetta meillä eteenpäin, josko sen saisi muovattua tulevaisuudessa paremmin näkyville. 



Tuo se on oikea asenne palveluntarjoajalta. Asiakkaiden mielipiteet eivät merkitse mitään. ME olemme oikeassa ja tyytykää siihen, te kurjat väärässä olevat asiakkaat!

 

Enpä muista, milloin viimeksi olisin missään törmännyt näin päin p...tä menneeseen "uudistukseen". Yleensä ohjelmien päivitykset parantavat käytettävyyttä ja tuovat parannuksia. Nyt niin ei todellakaan käynyt.

Vastaa
0 tykkäystä

Moderaattori
Viestejä 330 kpl

26/29

@Jarsut  kirjoitti:

@JoonasLam  kirjoitti:

Palautetta saa laittaa jatkossakin ja kiitos siitä tähän asti. Vanhaa näkymää ei olla näillä näkymin tuomassa takaisin ja uuteen tottuminen vie varmasti aikansa. Tallenteen keston näkyvyydestä vien palautetta meillä eteenpäin, josko sen saisi muovattua tulevaisuudessa paremmin näkyville. 


Tuo se on oikea asenne palveluntarjoajalta. Asiakkaiden mielipiteet eivät merkitse mitään. ME olemme oikeassa ja tyytykää siihen, te kurjat väärässä olevat asiakkaat!

 

Enpä muista, milloin viimeksi olisin missään törmännyt näin päin p...tä menneeseen "uudistukseen". Yleensä ohjelmien päivitykset parantavat käytettävyyttä ja tuovat parannuksia. Nyt niin ei todellakaan käynyt.


Hei @Jarsut ja tervetuloa Yhteisöön!

Tottahan asiakkaidemme mielipiteet merkkaavat ja voit olla varma, että me viemme näitä fiiliksiä eteenpäin täältä Yhteisöstä. Vanhaan näkymään ei olla palaamassa, mutta tätä uutta kehitetään.

Vastaa
0 tykkäystä

Kommentaattori
Viestejä 49 kpl

27/29

@MinnaLN  kirjoitti:

@Jarsut  kirjoitti:

@JoonasLam  kirjoitti:

Palautetta saa laittaa jatkossakin ja kiitos siitä tähän asti. Vanhaa näkymää ei olla näillä näkymin tuomassa takaisin ja uuteen tottuminen vie varmasti aikansa. Tallenteen keston näkyvyydestä vien palautetta meillä eteenpäin, josko sen saisi muovattua tulevaisuudessa paremmin näkyville. 


Tuo se on oikea asenne palveluntarjoajalta. Asiakkaiden mielipiteet eivät merkitse mitään. ME olemme oikeassa ja tyytykää siihen, te kurjat väärässä olevat asiakkaat!

 

Enpä muista, milloin viimeksi olisin missään törmännyt näin päin p...tä menneeseen "uudistukseen". Yleensä ohjelmien päivitykset parantavat käytettävyyttä ja tuovat parannuksia. Nyt niin ei todellakaan käynyt.


Hei @Jarsut ja tervetuloa Yhteisöön!

Tottahan asiakkaidemme mielipiteet merkkaavat ja voit olla varma, että me viemme näitä fiiliksiä eteenpäin täältä Yhteisöstä. Vanhaan näkymään ei olla palaamassa, mutta tätä uutta kehitetään.


Sanoista tekoihin? Ei se palvelu puhumalla parane tai kehity... Eikä telian sisäisellä viestittelyllä...

Vastaa
0 tykkäystä

Konkari
Viestejä 609 kpl

28/29

@BYSIYS  kirjoitti:
Mikäli asiaa ei viipymättä palauteta tai paranneta, joudumme luopumaan Telia-TV:stä, koska palvelu ei enää toimi. Emme myöskään ole valmiita maksamaan sellaisesta palvelusta, jonka toiminta lakkaa kesken sopimuskauden. Toivottavasti tästä ei synny erimielisyyttä, jotta järeämpiin oimiin ei tarvitse ryhtyä. Mainehaitta tästä on Telialle jo joka tapauksessa tullut. Tällaista joululahjaa ei olisi kaivattu.

Jos päätätte luopua palvelusta, niin ehdotan tutustumaan VU+ Ultimo 4K -verkkotallentimeen. Meillä on ollut sellainen jo monta vuotta eikä siinä ole ollut pahemmin moitittavaa. Kanavien vastaanotto tapahtuu joko antenni- tai satelliittiverkosta, valinta tapahtuu automaattisesti kanavia valittaessa tai tallenteiden alkaessa. Antenniverkon lisäksi on kaksi satelliittilautasta. Myös Canal Digitalin satellittipuolen maksukortti toimii suoraan niillä kanavilla jotka eivät vaadi korttilinkitystä, linkitettyihin pitää sitten erikseen hankkia salauksenpurkumoduli. Mulle on riittänyt ne linkittämättömätkin. Virittimiä mulla on tuossa tällä hetkellä kymmenen, jolloin voi olla vähintään 10 samanaikaista tallennetta tai kanavien striimausta verkkoon.

 

Laite toimii myös omana netti-tv palvelimena, eli kaikkia kanavia voi livestriimata taikka katsella tallenteita millä tahansa vekottimella, missä vaan pyörii webbiselain sekä ilmainen VLCplayer-videotoistin. VPN-yhteyden kautta tämä onnistuu myös etänä. Laite tukee etäkäytössä myös huonoa mobiililaajakaistayhteyttä eli se pystyy transkoodaamaan livelähetyksiä taikka tallenteita alemmalle bittivirralle (jonka tason voi itse säätää), tällöin kuva saadaan näkymään pätkimättä myös hitaalla yhteydellä, toki kuvanlaatu ei sitten ole yhtä hyvä. Toisaalta hyvällä 4G:lläkin menee ainakin kotimaiset HD kanavat läpi pätkimättä suurimman osan ajasta, kotipäässähän meillä on valokuitu.

 

Erityisesti pidän VU+:ssa siitä kun sen käyttö ei ole sidottu pelkästään yhden TV:n äärelle tai siten, että vain yksi ihminen voisi käyttää laitetta samaan aikaan. Eri perheenjäsenet voivat katsella omia mielisarjojaan yhtä aikaa. Se, joka ei halua pelata tietotekniikan kanssa voi katsella "localina" eli laitteeseen liitetyn television kautta perinteisesti kaukosäätimellä ohjaten, samaan aikaan kun muut voivat katsella vaikka tietokoneesta tai muulla laitteella webbihallinnan tai client-ohjelmiston kautta tietokoneella/tabletilla/puhelimella. Kodi-ohjelmiston ja Raspberry Pi tms. alustan kautta on myös mahdolista käyttää toisesta huoneesta, käyttäen ko. television kaukosäädintä (HDMI CEC) Kodi-alustan ohjaamiseen.

 

Tallennenäkymä tässä on oheisen kuvan mukainen (tämä siis näkyy TV:n kautta, webbihallinnassa on periaatteessa sama mutta toisen näköinen). Oheinen kuva on toki kaapattu webbihallinnan "etäkaukosäädin" toiminnolla, jolla on mahdollista käyttää boksia webbiselaimen yli emuloiden kaukosäädintä. Oheinen tallennenäkymä aukeaa yhdellä napin painalluksella ja tallenteiden esitysjärjestys on se, millaiseksi käyttäjä on sen asettanut:

 

VUplus.jpg

 

Sitä, miten tallenteet listataan voi helposti säätää, meillä taitaa olla nyt aikajärjestys käytössä. Hakemistoja voi vapaasti tehdä ja poistaa sekä ohjata ajastuksia menemään suoraan tiettyyn hakemistoon. Myös hakusanoihin perustuvia automaattisia ajastuksia voi tehdä, jos ohjelman esitysaika vaihtelee. Poistetut ohjelmat siirtyvät "Poistetut kohteet" kansioon josta ne voi vielä palauttaa korkeintaan kahden viikon ajan, jonka jälkeen ne vasta poistuvat lopullisesti.

 

Paikallisesti käytettäessä laite on myös todella nopea. Kanavien vaihdossa tai tallenteiden katselussa ei ole mitään ylimääräisiä viiveitä. Paikallisesti katsottaessa tallenteita voi myös kuvallisesti pikakelailla erilaisilla nopeuksilla (256x saattoi olla maksimi), jolloin tallenne menee sellaisena "vilinänä" ruudulla, erittäin paljon nopeutettuna siis.

 

Ohjelmisto tässä päivitetään itse, joten laitteen toiminta ei itsekseen muutu toisenlaiseksi ilman, että käyttäjä nimenomaan haluaa sen päivittää ja varautuu siinä yhteydessä että asiat voivat muuttua toisenlaiseksi. Ja toisaalta jos ei pidä uudesta ohjelmistoversiosta, voi vanhankin palauttaa helposti takaisin backupeista. Myös aivan kaikki asetukset saa helposti backupattua ja verkossa tämä näkyy "verkkokiintolevynä", jolloin myös tallennettujen ohjelmien siirto tietokoneelle käy käden käänteessä, jos haluaa ottaa niistä varmuuskopioita.

 

Jos löytyy koodausosaamista, on myös mahdollista vaikuttaa laitteen toimintaan erittäin syvälliselläkin tasolla, esimerkiksi kaikki valikot ja erilaiset näkymät on mahdollista säätää mieleisekseen muokkaamalla niiden koodia, mutta ainakaan mulla ei ole riittänyt aika perehtyä ja toisaalta kun käytän laitetta valtaosin verkon yli eli asialla ei ole niin isosti merkitystäkään.

 

Kaikenkaikkiaan tämä oli hyvä hankinta ja on ollut hyvä palvelija. Alussa joutuu jonkun verran käyttämään aikaa siihen että perehtyy kaikkiin ominaisuuksiin ja säätää mieleiset asetukset (asetuksia on todella paljon koska kaikkiin olennaisiin asioihin voi itse vaikuttaa), tekee hakusanapohjaiset automaattiset tallennukset jne. mutta vaiva kannatti koska sen jälkeen laitteesta saa paljon enemmän irti, sen toimiessa juuri omien toiveiden mukaisesti.

 

Suosittelen myös Telian R&D puolta hankkimaan laitteen ja ottamaan siitä ideoita, millä tavoin TV-palvelun kuuluu toimia.

Vastaa

Uusi jäsen
Viestejä 1 kpl

29/29

Uusi tallennusnäkymä on ihan hyvä, kun siihen vain ensin tottui. Päivityksen yhteydessä toki kaikki keskeneräiset ohjelmat meni alkuun ja sai aikalailla kelailla ja katsella että mihin kohtaan oli jäänyt etenkin kun niitä ohjelmia oli useampia. Mutta tämän jälkeen mulla ei ole ollut mitään ongelmaa löytää kuvakkeiden joukosta ohjelmia ja ne on ihan selkeästi tallennusjärjestyksessä uusimmasta vanhimpaan.

Mutta sitten niihin ongelmiin...

Tallennuspalvelu on näkymältään sama sekä sovelluksessa että digiboksissa ne eivät vain kommunikoi keskenään ohjelmien poiston suhteen, jos poistat ohjelman digiboksilta näkyy se edelleen sovelluksessa eikä sitä pysty poistamaan ja sama toisinpäin.

Tallennuksien laittaminen voisi ensin tarjota vaihtoehtoa tallenna vain tämä jakso ja valitessa tallenna kaikki eikä toisinpäin kuten nyt. Sillä tallenna kaikki tallentaa tosiaan ihan kaikki jaksot, tulee ne vaikka 7 kertaa uusintana ja sitten aina uudet jaksot päälle ja niiden uusinnat jne. Tässä parempi olisi se, että tallentaisi vain kaikki saman sarjan tms jaksot siihen tiettyyn aikaan milloin on tallenuksen asettanut. (Esim. Holmes keskiviikko klo 21)

Lisäksi ohjelmaopas on epäselkeä, kun ajastaa jonkun ohjelman heittää se rec merkinnän myös saman jakson kohtaan muina esitettävinä ajankohtina samalla kanavalla, nämä ohjelmat eivät kuitenkaan tallennu (onneksi). On hankala tarkistaa että laitoinko jo haluamani ohjelman kun siellä merkintöjä on enemmänkin etkä kuitenkaan voi olla varma mikä niistä ohjelmista tallentuu vai tallentuuko mikään.

Lisäksi useamman kerran aina klo 21 tapahtunut niin, että tallennukset häviää. Tallennus valikossa on teksti suurinpiirtein näin "sinulla ei ole tallennettuja tai ajastettuja ohjelmia" ongelma kestää noin 10 minuuttia, jonka jälkeen kaikki palautuu ennalleen. Muutoin kaikki siis ok. Tästä on keskusteltu muuten yleisesti mein naapurustossakin ja kaikki sanovat täysin samaa, joten ongelmien korjaannuttua luulen täällä ainakin olevan aika monta tyytyväistä telia asiakasta

Vastaa
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.