Verkkotallennusmaksu


Talouselämä uutisoi että Viihteen tallennus muuttuu maksulliseksi lisäominaisuudeksi:


 


Sonera Viihteen verkkotallennus muuttuu marraskuun alussa valinnaiseksi palveluksi. Käyttöön otetaan samalla verkkotallennusmaksu.


"Tallennuspalvelulle asetetaan 2,48 euron suuruinen verkkotallennusmaksu"


 


http://www.talouselama.fi/uutiset/sonera+lanseeraa+asiakkailleen+uuden+maksun/a2325483


 


Saisiko tästä lisätietoa?


Vanhat sopimukset pysynee ennallaan?


 


Edit: Muokattu otsikkoa// MiaSL


 


117 kommenttia

Kunniamerkki +14

@H4rry kirjoitti:

Kai viihteen hinta putoaa, kun osa palvelusta poistuu?




 


Kuten tiedotteessa lukee


 


Voit poistaa tallennusominaisuuden käytöstäsi soittamalla asiakaspalveluumme 0200 17 000 (mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin 9–16.30. Mikäli poistat ominaisuuden käytöstäsi, verkkoon tallentamasi tv-ohjelmat eivät ole enää katsottavissa. Sonera Viihteen sopimuksesi jatkuu muilta osin entisellään, eikä palvelun hinta muutu.


 


@kjns kirjoitti:

@H4rry kirjoitti:

Kai viihteen hinta putoaa, kun osa palvelusta poistuu?


 

Kuten tiedotteessa lukee

 

Voit poistaa tallennusominaisuuden käytöstäsi soittamalla asiakaspalveluumme 0200 17 000 (mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin 9–16.30. Mikäli poistat ominaisuuden käytöstäsi, verkkoon tallentamasi tv-ohjelmat eivät ole enää katsottavissa. Sonera Viihteen sopimuksesi jatkuu muilta osin entisellään, eikä palvelun hinta muutu.

 


tämä käytännössä tarkoittaa  sitä että  hinta nousee jokatapauksessa   pitää talennuspalvelun taikka ei  koska     palvelun ominaisuudet huononee  jos ei pidä tallennuspalvelua


@kjns kirjoitti:

@H4rry kirjoitti:

Kai viihteen hinta putoaa, kun osa palvelusta poistuu?


 

Kuten tiedotteessa lukee

 

Voit poistaa tallennusominaisuuden käytöstäsi soittamalla asiakaspalveluumme 0200 17 000 (mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin 9–16.30. Mikäli poistat ominaisuuden käytöstäsi, verkkoon tallentamasi tv-ohjelmat eivät ole enää katsottavissa. Sonera Viihteen sopimuksesi jatkuu muilta osin entisellään, eikä palvelun hinta muutu.

 


Katsos sielähän toi lause kummitteli. Eli nyt maksan Viihde palvelusta, josta voin katsoa normi kanavia?


@TeroRe kirjoitti:

Tässä kootusti muutama kysymys ja niihin vastaus:

 

Miksi verkkotallennusmaksu ei ole tasaraha? Verkkotallennusmaksu on tasan tekijänoikeusjärjestöille maksettava korvaus + alv.

Irtisanomisoikeudesta: Muutoksesta kerrotaan tarkemmin asiakaskirjeissä, jotka ovat perillä lähipäivinä. Halutessaan asiakkaalla on muutoksen vuoksi oikeus irtisanoa Sonera Viihde -sopimus.


Yksi maksun perusteista on että tallennukset katsottavissa muillakin päätelaitteilla, miten toteutuu? Uudet pelisäännöt tekevät tämän mahdolliseksi. Saumaton käyttö eri päätelaitteilla on toivottu ominaisuus jonka toteutusta selvitämme myös. Tiedotamme palvelun päivityksistä asiakkaille.

 

Miten pitkään tallenteet jatkossa säilyvät? Saman ajan kuin tähän saakka eli 90 vrk. Sonera Viihde on suhteellisen uusi tuote, ja päivitämme ja kehitämme sitä koko ajan. Tallennusaikaa mietitään nyt muuttuneiden pelisääntöjen pohjalta. Tiedotamme palvelun päivityksistä asiakkaille.

 

Mainokset, miten ja missä, saako kelattua yli? Saa kuten tähänkin asti, tähän ei tule nyt muutosta.

Kaupallisten televisioyhtiöiden toiminta rahoitetaan televisiomainonnalla. Jos tv-yhtiöt eivät saa tuloja mainonnasta, ne eivät voi esittää ohjelmia mainosrahoitteisilla kanavillaan. Mainonnan toteutuksen yksityiskohdista sovitaan televisioyhtiöiden kanssa. Uskomme, että kaikki osapuolet haluavat mahdollisimman käyttäjäystävällisen tavan mainonnalle. 


Propsit teille varsin nopeasta tiedottamisesta täällä Klaanissa, ja etenkin tuon irtisanomisoikeuden varmistamisesta.

 

Itse olen ollut viimeiset reilut kolme vuotta varsin tyytyväinen Sonera Viihteeseen, vaikka nikottelujakin matkan varrelle toki mahtuu. Nyt kyllä valitettavasti näyttää vahvasti siltä, että tuon palvelun aikakausi minun taloudessani on ohi. Digibokseja kotona on muutamakin kappale, ja maksukanavia saa nykyään vaikka ärkkäriltä, muista netin tarjoamista vaihtoehdoista puhumattakaan.

 

Se kyllä ihmetyttää minuakin, että mistä ihmeessä Sonera Viihteessä maksetaan kymppi kuussa, jos päättää kieltäytyä tuosta "tallennusmaksusta" ja jatkaa muuten vaan Viihteen tilaajana? Käsittääkseni noista telkkarin peruskanavista on kuitenkin jo kertaalleen maksettu yli kymppi kuussa Yle-verona ja korvaamaton määrä hukkaan kulunutta aikaa sontamainosten tuijotteluna?

 

Summa summarum, Viihde saa lähteä mutta keskimäärin varsin hyvin toiminut nettiyhteys kelpaa ainakin toistaiseksi.

 

Irtisanomisohjeita odotellessa.

Kunniamerkki +14

@yarchum kirjoitti:

Se kyllä ihmetyttää minuakin, että mistä ihmeessä Sonera Viihteessä maksetaan kymppi kuussa, jos päättää kieltäytyä tuosta "tallennusmaksusta" ja jatkaa muuten vaan Viihteen tilaajana? Käsittääkseni noista telkkarin peruskanavista on kuitenkin jo kertaalleen maksettu yli kymppi kuussa Yle-verona ja korvaamaton määrä hukkaan kulunutta aikaa sontamainosten tuijotteluna?

 




 


Yle-verohan tosiaan nimensä mukaisesti menee 100%:sti Yleisradiolle, muut televisiotoimijat eivät saa siitä pennin latia. Kaikki muut tv-kanavat Suomessa ovat joko mainosrahoitteisia tai maksukanavia. Yle-vero on siitä epäoikeudenmukainen maksu, että sen joutuu maksamaan vaikka ei käyttäisi mitään Ylen palvelua koskaan ja ikinä, tai edes omistaisi televisiota, joten sillä ei sinänsä tämän asian kanssa ole mitään tekemistä.


 


Uusi maksu perustuu tekijänoikeusmafian tekijänoikeusjärjestöjen katsantokantaan siitä, että operaattorin tiloissa tapahtuva ohjelmien tallennus ei ole kotitallentamista, ts. yksityistä kopiointia samalla tavalla kuin asiakkaan omalla, kotona olevalla digiboksilla tallentaminen. He katsovat, että operaattorin toimittamana tämä palvelu on uusi jakelukanava ja operaattorin palvelimelta striimattu tallennus on uusi esityskappale, josta on siten maksettava uudestaan.


 


Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry., eli tuttavallisemmin TTVK, joka myös innovaatioiden vihaajana ja kehityksen jarruna tunnetaan, on lähetellyt kaikille tällaisia palveluita tarjoaville firmoille uhkausviestejä oikeustoimista jo usean vuoden ajan, ja kaikki pienemmät toimijat onkin jo saatu sulkemaan palvelunsa isoja operaattoreita lukuunottamatta. Näillä kun on taloudelliset mahdollisuudet taistella oikeudessa ko. järjestöä vastaan ja neuvotella sen kanssa tasavertaisesti.


 


Näiden neuvotteluiden tuloksena tähän uuteen tallennusmaksuun nyt päädyttiin. Operaattoritkaan eivät halunneet lähteä ratkomaan tätä asiaa oikeuteen, koska riskinä olisi ollut Suomen oikeuslaitoksen vankkumattoman linjan mukaisesti kansan oikeustajun sekä maalaisjärjen vastainen ja TTVK:n kannalta myönteinen päätös joka olisi voinut tuhota koko toimialan tai tehdä siitä niin kallista toteuttaa ettei se olisi enää palveluntarjoajalle, saatika asiakkaalle järkevää. Uudella maksulla saadaan TTVK & Co. tyytyväiseksi (ainakin vähäksi aikaa) ja pystytään jatkamaan innovatiivisten palveluiden tarjoamista ja kehittämistä Suomessa. Sopu vain valitettavasti näkyy käyttäjälle suurempana laskuna.


 


Ainiin, ja vastaus ensimmäiseen kysymykseesi, Sonera Viihteen kuukausimaksulla katetaan palvelun ylläpitämisestä ja tuottamisesta koituvat kulut (jotka eivät ole ihan pienet), ja tarkoitus olisi tehdä vielä vähän voittoakin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Viihde ilman tallennusta tarjoaa kuitenkin myös videovuokraamon jossa on valtavasti uutuusleffoja ja jotka on siellä nopeasti/välittömästi katsottavissa niiden lähtiessä levitykseen.


 


Unohtamatta laajoja kanavapaketteja sekä ja ainakin omaan käyttöön todella tärkeitä ohjelmakirjastoja.


 

 


@TeroRe kirjoitti:

Viihde ilman tallennusta tarjoaa kuitenkin myös videovuokraamon jossa on valtavasti uutuusleffoja ja jotka on siellä nopeasti/välittömästi katsottavissa niiden lähtiessä levitykseen.

 

Unohtamatta laajoja kanavapaketteja sekä ja ainakin omaan käyttöön todella tärkeitä ohjelmakirjastoja.

 


 luulen kyllä että suurinosa tilaa palvelun   ensisijaisesti
tallennuspalvelun  takia  ilman että  hankki digipoksia

  mikä nyt siis muuttuu erilliseksi palveluksi

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@MMALINEN kirjoitti:

 luulen kyllä että suurinosa tilaa palvelun ensisijaisesti tallennuspalvelun takia ilman että hankki digipoksia mikä nyt siis muuttuu erilliseksi palveluksi




 


 


Jep, näin voi toki olla. Minulla ei tosin ole tilastoja käytettävissä niin en tiedä varmuudella sanoa :)


 


Nämä on näitä kuuluisia mielipide- ja makuasioita mutta minun mielestäni pari euroa kuussa lisää ei näy kuitenkaan missään, käytännössä saman verran kuin kaksi purkkia maitoa. Lakisääteinen asia kuitenkin, ei mahda mitään. @kjns on hyvin taustoittanut asiaa.

jos se ei tunnu missään teikeläisillä, niin olisihan sonera voinut pudottaa viihteen hinnan tuonne vajaaseen kaheksaan, jolloin tallennuksen kanssa se olisi pysynyt samana, niinkuin sopimuksessa on sovittu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@jepjep11 kirjoitti:

jos se ei tunnu missään teikeläisillä, niin olisihan sonera voinut pudottaa viihteen hinnan tuonne vajaaseen kaheksaan, jolloin tallennuksen kanssa se olisi pysynyt samana, niinkuin sopimuksessa on sovittu.




 


Se oli minun oma mielipiteeni. Ymmärrän toki että muitakin näkemyksiä ja mielipiteitä on.


 


Mitä tulee tuohon maksun sisältymiseen hintaan loppuhinnan pysyessä samana, niin meidän näkökulmasta  tässä yksi palveluominaisuus muuttuu maksulliseksi meistä riippumattomista syistä. Hinnoittelumme ja palvelusta saamamme korvaus säilyy samana ja toisaalta takaa mahdollisuudet ylläpitää ja kehittää palvelua.


 


Verkkotallennusmaksu on uusi kustannus joka läpilaskutetaan tekijänoikeusjärjestöille. Tekemällä ominaisuudesta valinnaisen annamme asiakkaidemme päättää maksavatko he tallennusominaisuudesta vai eivät.


 


 


@TeroRe kirjoitti:

Tässä kootusti muutama kysymys ja niihin vastaus:

 

Mainokset, miten ja missä, saako kelattua yli? Saa kuten tähänkin asti, tähän ei tule nyt muutosta.

Kaupallisten televisioyhtiöiden toiminta rahoitetaan televisiomainonnalla. Jos tv-yhtiöt eivät saa tuloja mainonnasta, ne eivät voi esittää ohjelmia mainosrahoitteisilla kanavillaan. Mainonnan toteutuksen yksityiskohdista sovitaan televisioyhtiöiden kanssa. Uskomme, että kaikki osapuolet haluavat mahdollisimman käyttäjäystävällisen tavan mainonnalle. 


Tuo tallennusmaksu 2,48/kk ei minua niinkään haittaa, mutta mainosten ylikelaamisen estäminen kyllä pistää vakavasti harkitsemaan koko Sonera Viihteen käytön mielekkyyttä ja harkitsemaan varsin edullisen (100 Mt liittymä + Sonera viihde yhteensä 19.95 €/kk) kaksivuotisen sopimukseni (alk 4/2015) irtisanomista. Tuossa edellä sanotaan, että mainokset saa kelattua yli, kuten tähänkin asti, mutta Soneran tiedotteessa sanotaan kyllä " Lakimuutos tuo tallenteille mukaan myös mainoksia, joiden yli ei voi kelata." Miten tämä mainosasia siis oikeasti on ???

Kunniamerkki +14

@kjaakona kirjoitti:


Tuo tallennusmaksu 2,48/kk ei minua niinkään haittaa, mutta mainosten ylikelaamisen estäminen kyllä pistää vakavasti harkitsemaan koko Sonera Viihteen käytön mielekkyyttä ja harkitsemaan varsin edullisen (100 Mt liittymä + Sonera viihde 19.95 €/kk) kaksivuotisen sopimukseni (alk 4/2015) irtisanomista. Tuossa edellä sanotaan, että mainokset saa kelattua yli, kuten tähänkin asti, mutta Soneran tiedotteessa sanotaan kyllä " Lakimuutos tuo tallenteille mukaan myös mainoksia, joiden yli ei voi kelata." Miten tämä mainosasia siis oikeasti on ???

 


Tuosta piti itsekin kirjoittaa, että selvä ristiriita tiedotuksessa on.
Itse ainakin puhtaasi tallennuspalvelun takia viihteen hankin (ei tarvitse olla poistelemassa tallenteita jotka jo katsottu, ja miettiä riittääkö tila), jos haluisin vuokrata maksullisia vuokraelokuvia miksi ihmeessä ostaisin tätä varten viihteen joka maksaa 10e/kk?

Ohjelmakirjasto on hyödyllinen ja käytän sitä itsekin, sehän tosin vaatii jonkun maksullisen kanavapaketin tilauksen että en tuotakaan nyt kovin suurena etuna pidä, kun pakkomainokset otetaan käyttöön.

 

 


@TeroRe kirjoitti:

Viihde ilman tallennusta tarjoaa kuitenkin myös videovuokraamon jossa on valtavasti uutuusleffoja ja jotka on siellä nopeasti/välittömästi katsottavissa niiden lähtiessä levitykseen.

 

Unohtamatta laajoja kanavapaketteja sekä ja ainakin omaan käyttöön todella tärkeitä ohjelmakirjastoja.

 


Kuten tuossa ylempänä jo todettiinkin, niin miksi ihmeessä maksaisin kympin kuussa siitä, että minulla on mahdollisuus vuokrata elokuvia tai mahdollisuus käyttää maksukanavien ohjelmakirjastoja?

 

Sillä kympillä kuussa voin jo vuokrata useita leffoja muista palveluista (Plejmo, Viaplay) tai kustantaa itselleni ohjelmakirjaston (Netflix, HBO). Mistä minä siis loppujen lopuksi maksaisin, jos minulla olisi Sonera Viihde ilman tallennustilaa? Ja miksi?

Kunniamerkki +14

@yarchum kirjoitti:

Kuten tuossa ylempänä jo todettiinkin, niin miksi ihmeessä maksaisin kympin kuussa siitä, että minulla on mahdollisuus vuokrata elokuvia tai mahdollisuus käyttää maksukanavien ohjelmakirjastoja?

Sillä kympillä kuussa voin jo vuokrata useita leffoja muista palveluista (Plejmo, Viaplay) tai kustantaa itselleni ohjelmakirjaston (Netflix, HBO). Mistä minä siis loppujen lopuksi maksaisin, jos minulla olisi Sonera Viihde ilman tallennustilaa? Ja miksi?


Juuri näin, jatkossa siis mielestäni maksetaan vain tv lähetystenvastaanotosta Soneralle, joka onnistuu täysin maksutta antenni tai kaapeliverkon kautta. Eli palvelun hyöty putoaa aika lähelle nollaa käytännössä, kympillä kuussa saa tosiaan laajat ohjelmakirjastot kuten kerroit.

Kovalevyllinen boksi on Soneralla aika kallis, ellei se nyt ole taas tarjouksessa 59e en ole tarkistanut.

Ilman kovalevyllistä boksia viihteellä ei tee mitään jatkossa, ja ainakin itse kun adsl-kohteessa asun niin tallennusominaisuudet yhteyden hitaudesta johtuen ovat rajoitetummat.

Se on sitten eri asia kannattaako tuohon sijoittaa jatkossa, jos sitä ei jo satu olemaan..

 

Kovalevyllisen boksin kanssa viihde on mielestäni sama kuin normaali antenniverkon tallentava boksi, sillä erotuksella ettei siitä tarvitse digiboksin hankinnan jälkeen maksaa kk maksua.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Hyvä tietää ,että irtisanominen onnistuu. Koska itselläni on 2 vuoden määräaikainen sopimus ollut vasta 4 kk niin ei tunnu kivalta heti hintaa nostaa ( vaikka ei ole sonera itse keksinyt maksua) . Jos asiakas haluaisi tehdä määräaikaiseen sopimukseen muutoksia niin ei kyllä palveluntarjoajat tähän kovin helpolla suostu, mutta kyllä nyt toisinpäin onnistuu heti. Itse olisin valmis kunnioittamaan 2 vuoden sopimusta mutta koska sonera ei kunnioita sopimusta (nostaisi hinnan vasta kun sopimus on loppunut )niin olen itse valmis luopumaan palvelusta. Plus ei tuo pakkomainokset maksetusta ohjelmasta kuullosta kyllä mitenkään hyvältä ja eikä tule edes parannusta siihen, että saisi olla 2 vuotta ohjelmat tallella. Joten ei mitään etuja vaan haittoja hinnan nousun lisäksi


@kjaakona kirjoitti:

@TeroRe kirjoitti:

Tässä kootusti muutama kysymys ja niihin vastaus:

 

Mainokset, miten ja missä, saako kelattua yli? Saa kuten tähänkin asti, tähän ei tule nyt muutosta.

Kaupallisten televisioyhtiöiden toiminta rahoitetaan televisiomainonnalla. Jos tv-yhtiöt eivät saa tuloja mainonnasta, ne eivät voi esittää ohjelmia mainosrahoitteisilla kanavillaan. Mainonnan toteutuksen yksityiskohdista sovitaan televisioyhtiöiden kanssa. Uskomme, että kaikki osapuolet haluavat mahdollisimman käyttäjäystävällisen tavan mainonnalle. 


Tuo tallennusmaksu 2,48/kk ei minua niinkään haittaa, mutta mainosten ylikelaamisen estäminen kyllä pistää vakavasti harkitsemaan koko Sonera Viihteen käytön mielekkyyttä ja harkitsemaan varsin edullisen (100 Mt liittymä + Sonera viihde yhteensä 19.95 €/kk) kaksivuotisen sopimukseni (alk 4/2015) irtisanomista. Tuossa edellä sanotaan, että mainokset saa kelattua yli, kuten tähänkin asti, mutta Soneran tiedotteessa sanotaan kyllä " Lakimuutos tuo tallenteille mukaan myös mainoksia, joiden yli ei voi kelata." Miten tämä mainosasia siis oikeasti on ???


"Mainokset, miten ja missä, saako kelattua yli? Saa kuten tähänkin asti, tähän ei tule nyt muutosta."

 

Tuossa se mielestäni kerrotaan. Muutosta ei tule nyt. Mutta voi tulla esimerkiksi marraskuun puolessavälissä tai joulukuussa. 

 

Ihan hyvin Sonera voisi antaa takauksen että tiettyyn päivään saakka pakkomainokset pysyvät poissa. Eikö? Meillä ainakin irtoaa boksista piuhat ensimmäisen pakkomainoksen myötä.

Tuosta mainosten kelauksesta ei vielä ole tehty päätöstä. Näistä siis neuvotellaan televisioyhtiöiden kanssa, tiedotamme kyllä heti, kun tähän saadaan jotain annettavaa. 

Hinta yhteensä 19,95/ kk!!!miten pirussa minä maksan 39,95/ kk!!
Kunniamerkki +14

@jepjep11 kirjoitti:
Hinta yhteensä 19,95/ kk!!!miten pirussa minä maksan 39,95/ kk!!

Tuo 19,95 € on kiinteistösopimuskohteiden hinta. Siis sellaisten, joissa on soneran kuidut talossa ja joku perusnopeus sisältyy vastikkeeseen. Viihde-paketti tuo mukanaan noissa kiinteistöissä netin maksiminopeuden + Viihteen ja maksaa pari kymppiä kuussa. 


 


39,95 € on sitten ns. normaali hinta netistä ja Viihteestä muissa kohteissa.

Jos tämä tallennusmaksu tuli jäädäkseen, niin sitten suosittelen Soneraa ns. poistamaan verkkotallennus mahdollisuuden ja tallettamaan kaikki ilmestyneet ohjelmat 2 vuodeksi ohjelmakirjastoon. Näin ei tarvi leikkiä tallentamisen kanssa vaan kaikki ilmestyneet ohjelmat ovat katsottavana pari vuotta.

"Halutessasi sinulla on muutoksen vuoksi oikeus irtisanoa Sonera Viihde -sopimuksesi päättymään heti"

Mihin päivämäärään asti tätä lausetta sovelletaan? Onko irtisanomismahdollisuus voimassa 1.11.15 asti?

Moi. Nopeasti katselin et vain verkkotallennus siis muuttumassa maksulliseksi. Mulla on soneran boksi kovalevyllä varustettuna joten sitä tämä maksu ei siis tule koskemaan vai? Johan minä maksoin aikoinaan 100€ kovalevyllisestä boxistakin pelkästään. 

Kunniamerkki +14

@steve123 kirjoitti:

Moi. Nopeasti katselin et vain verkkotallennus siis muuttumassa maksulliseksi. Mulla on soneran boksi kovalevyllä varustettuna joten sitä tämä maksu ei siis tule koskemaan vai? Johan minä maksoin aikoinaan 100€ kovalevyllisestä boxistakin pelkästään. 




 


Muutos koskee nimenomaan verkkotallennusta.


Asiakkaan kotona sijaitsevaan digiboksiin tallentamiseen tämä muutos ei vaikuta.

Koko tämä ajatus tallennusmaksusta on kyllä järjettömyydessään käsittämätön. Esim. YouTubessa saa mainokset pois kk-maksua maksamalla ja muutenkin siinä tulee melko nopeasti se "skip AD" painike, usein jotain 4 sekuntia. Nyt siis maksamme 2,48 €/kk lisää siitä että saamme nähdä pakkosyöttömainoksia, joita ei voi kelata. Jos emme maksa niin näitä mainoksia ei joudu näkemään, toisaalta ei pysty myöskään paljon ohjelmia tallentelemaankaan Sonera Viihteen kautta sillä kovalevy 320 GB tai 500 GB koolla on melko pieni, ilman USB-kopiointimahdollisuutta. Ei tällaista USB-kopiointimahdollisuutta ole boksi-softaanne tulossa? Maksukanavien tallentamiseen tuo 320 GB:n kovo-boksi on meidän taloudessa riittänyt melko hienosti jo 4,5 vuotta, vaikka aina välillä (melko useinkin) joutuu tietenkin sitä siivoamaan, kyllähän sitä paljon enemmän tallettaisi jos vain tilaa olisi mahdollisuus saada lisää, esim. USB-vienti.

 

Mainittakoon että varmasti Sonera, Elisa, Maxivision jne. olette viimeiseen asti osaltanne viivyttäneet tällaisen lain voimaantuloa, sillä epäilemättä tämä tulee syömään IPTV-palvelujen suosiota ahnaalla suulla...

edelleen  operaattorit saa päättää  tuodaanko toi   tallennusmaksu hintoihin  ei tekijäoikeusfirmat sitä  päätä ainoastaan   operaattoreiden on tilitettävä  maksut     noille firmoille

Vastaa