Viihdepaketin tekniikka

  • 15 September 2016
  • 6 kommenttia
  • 1 katselukerta

Puhelinmyynti onnistui myymään minulle Viihdepaketin WLAN-härpäkkeineen. Ilmaiseksi toki. Laatikon sisältö oli tyrmäävä, kuin suoraan 80-luvulta: neljä erillistä laitemötikkää virtalähteineen, piuhaa sinne piuhaa tänne mötiköitten välille,kotiverkkoon, digiboxiin, telkkariin jne. Ihmettelin aikani, kuka nykyisin huolii kotiinsa moiset viritykset. Kokeilin modeemia ja se toimi piuhalla läppärissä, mutta wlan ei herännyt eloon. Olisi pitänyt ottaa yhteyttä laitteen maahantuojaan. Soneran kunniaksi on sanottava, että Helpsonin asennuskäynnin olisi saanut veloituksetta, mutta päädyin pakkaamaan kamat takaisin laatikkoon ja kuskaamaan postiin palautettavaksi. Soneran myynnille tiedoksi, että palataan sitten asiaan, kun romua tarvitaan noin kolmasosa nykyisestä, eikä siivoojan hermokimppupiuhoja ollenkaan.


6 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Sonera Viihde pitäisi toimia kyllä kahdella laitteella, sillä palvelureitittimellä sekä + Digiboxilla. Kaapeli tästä palvelureitittimestä digiboxiin... Sillä minäkin tätä Viihdettä olen käyttänyt 3 vuotta jo...

Kysymys on wlan/wifistä. Yläkerrassa adsl-reititin ja sen apuna toinen ilmeisesti antennia vastaava komponentti. Alakerrassa antennireititin, digiboxi ja tv. Vain ylä- ja alakerran välille ei olisi tarvinnut fyysistä kaapelia, muuten kaikki kiinni toisissaan. Minusta yksinkertaisemmin tämä toimisi niin, että adsl-purkissa on antenni, joka lähettää wlan/wifin alakerran vastaavaan antennilliseen digibox-reitittimeen. Ja vielä yksinkertaisemmin niin, että adsl/digibox-reititin on yksi purkki, joka kommunikoi suoraan alakerran smart-tv:n kanssa ilman oheiskapistuksia. Se hässäkkä, mikä Viihde-laatikosta paljastui, oli lähinnä viihde itsessään, valitettavasti. Itse palvelun sisältö olisi kiinnostanut.

Kunniamerkki +5

Minulla on Soneran viihdepaketti ollut jo vuosia ja toiminut moitteettomasti siihen asti kun vaihdoin nyt 10 vuotta hyvin palvelleen Panasonicin tv:n  Samsungin Smart 4K SUHD tv yli 3000€ huippumalliin vastaamaan paremmin tämän päivän tarpeita ja tekniikkaa sekä myös parempaa kuvaa, mutta kuvan suhteen kävikin toisin päin, kuva on aika sekavaa mössöö kun vertaa entiseen. Olin yhteydessä Samsungin tukeen jotka kertoivat syyn olevan digiboksissa. Soneraviihteen mukana tuleva digiboksin antaa max. 1920x1080pix resoluution ja uuden tv:n resoluutio on 3840x2160pix joten uusi tv tarvitsee skaalavan digiboksin jotta Samsungin kuva olisi optimaalinen, mutta Soneralla ei heiltä saamani tiedon mukaan tällaista digiboksia ole? Soneralla on itsellä myynnissä Samsungin Smart SUHD 4K televisioita joissa on sama resoluutio kuin minun uudessa mutta ei ole tarjolla Sonera viihteen tilaajalle siihen sopivaa tämän päivä digiboksia jotka ovat tätä päivää uusien 4K televisioiden myötä. Nyt onkin hyvät neuvot kalliit miten tämän ratkaistaan?


@Kari2015 kirjoitti:

Minulla on Soneran viihdepaketti ollut jo vuosia ja toiminut moitteettomasti siihen asti kun vaihdoin nyt 10 vuotta hyvin palvelleen Panasonicin tv:n  Samsungin Smart 4K SUHD tv yli 3000€ huippumalliin vastaamaan paremmin tämän päivän tarpeita ja tekniikkaa sekä myös parempaa kuvaa, mutta kuvan suhteen kävikin toisin päin, kuva on aika sekavaa mössöö kun vertaa entiseen. Olin yhteydessä Samsungin tukeen jotka kertoivat syyn olevan digiboksissa. Soneraviihteen mukana tuleva digiboksin antaa max. 1920x1080pix resoluution ja uuden tv:n resoluutio on 3840x2160pix joten uusi tv tarvitsee skaalavan digiboksin jotta Samsungin kuva olisi optimaalinen, mutta Soneralla ei heiltä saamani tiedon mukaan tällaista digiboksia ole? Soneralla on itsellä myynnissä Samsungin Smart SUHD 4K televisioita joissa on sama resoluutio kuin minun uudessa mutta ei ole tarjolla Sonera viihteen tilaajalle siihen sopivaa tämän päivä digiboksia jotka ovat tätä päivää uusien 4K televisioiden myötä. Nyt onkin hyvät neuvot kalliit miten tämän ratkaistaan?


Et sä sillä uhd:llä tee vielä mitään kun mikään tv-kanava ei vielä edes lähetä uhd materiaalia,netflix:ssä on jotain 4k leffoja/sarjoja joilla sitä voi testata.Yksi vaihtoehto on että vaihdat sen iptv:n kaapelitv:seen jos talossa sellainen on.Kuvan pitäisi olla vähän tarkempi(ainakin bbc:n hd kanavassa huomasin eron digiboxi->telkkari) mutta samanlaista pixelimössöä se on suunnilleen kaikissa uusissa telkkareissa koska tv:n reso ja bitrate on niin matalat koska niitä ohjelmia ei olla kuvattu uhd tasoisina vaan ainoastaan sd/hd tasoisina.

Kunniamerkki +5

Pitäisi kuvasta silti saada HD tasoinen skaalavalla digiboksilla eikä olla 1960 luvun kuvamössöö.

Kai katsot hd kanavia ja netti on tarpeeksi nopea eli >25M tms?.Jos netti takkuilee niin se boxi todennäköisesti huonontaa kuvaa automaattisesti eli hyvin ja luettavasti toimiva sekä tarpeaksi nopea netti on pakollinen jos haluat sillä hd kuvaa katsoa.Mikä sen iptv boxin merkki ja malli on?..Jos sulla on samassa verkossa esim win10 tietokone tai muita laitteita jotka vie niin voi olla ettei sitä kaistaa riitä sille iptv boxille hd kuvaa varten eli testaa pelkällä iptv boxilla?.Poista wlan käytöstä jos et sitä käytä.

 

 

/offtopic

Tollainen tuli 

2.10.2016 14:53

Pyyntö epäonnistui. Ota yhteys järjestelmän ylläpitäjään ja ilmoita päivä ja kellonaika, jolloin virhe ilmeni, sekä tämä poikkeustunnus: 3048EE0D

 

/kehitysehdotus

Kaikkein parashan olisi että sonera tekisi oman viihde softan samsungiin niin ei tarvitsisi sitä iptv boxia todennäköisesti ollenkaan.Kaikki samsungin telkkarit on sitten käsittääkseni käyttäneet 2015 lähtien ainoastaa tizen smartv:tä.

Vastaa