Copyright Telia Company 2020
01-04-2015 07:39
on vaan ruutu missä lukee kanava pois soneran jakelusta.?
montakohan päivää menee että discoveryn kanavat taas näkyy
sama homma animal planetin kohdalla ja eurosport
10-04-2015 01:05
Pitäs saada se EU-direktiivi voimaan, mikä määrää ilmoittamaan kanavapakettikohtaisesti joka ikisen kanavan sopimuskauden ja että tuota listaa olisi pakko tarkistaa päivittäin ja tehdä mahdolliset päivitykset.
Silloin tilanne olisi asiakkaalle selvä etukäteen.
Yleisesti ihmettelen, että kesken kaiken pätkäistävien maksettujen kanavien kohdalla hyväksytään, että annetaan hatusta tempaistuja toisia kanavia tilalle. Jos on punttisalikortti ja sali onkin yhtäkkiä rempan takia kiinni 2kk ni harva taitaisi suostua, kun tyynesti kehotettaisiin siksi aikaa menemään potkimaan palloa salin parkkipaikalle...
Oikea tapa olisi, että pätkäistävän kanavan sisältämän paketin sopimus päättyisi sillä sekunnilla ja uusi paketti ilman poistettua kanavaa olisi heti tarjolla - viritetyllä hinnalla!
10-04-2015 09:51
10-04-2015 10:10
@puolituttu kirjoitti:
EU:sta tuli mieleen, että onkohan tämä ihmisoikeusrikkomus. Määräaikaissopimuksen kanssa naimisissa olevia ihmisiä pakotetaan maksamaan ja pysymään asiakkaana vastoin omaa vapaata tahtoa (against own free will), vaikka maksettua palvelua ei enää tarjotakaan. Vain pelkkiä ehdollisia lupauksia mahdollisesta paremmasta tulevaisuudesta.
Siitä lähdetään, että kanavat saadaan pian takaisin näkyville. Alkuviikosta meillä on varmasti jo uutta kerrottavaa tästä asiasta. Neuvottelut ohjelmayhtiön kanssa on kuitenkin meneillään ja kyllä siellä pian ratkaisuun päästään.
10-04-2015 16:04
@NikoNo kirjoitti:Siitä lähdetään, että kanavat saadaan pian takaisin näkyville. Alkuviikosta meillä on varmasti jo uutta kerrottavaa tästä asiasta. Neuvottelut ohjelmayhtiön kanssa on kuitenkin meneillään ja kyllä siellä pian ratkaisuun päästään.
Pitäisiköhän tähän sanoa: Mitä minä sanoin 03-04-2015 08:43
@Infernoo kirjoitti:Ja ensi viikolla sanotaan että menee seuraavaan viikkoon?
Eli alkuviikosta kerrotte, että neuvottelut jatkuvat ja palataan asiaaan loppuviikosta tai loppuvuodesta?
10-04-2015 16:38
@NikoNo kirjoitti:
@t4l4v1510 kirjoitti:
Ja mainitaan nyt samalla, että surkeaa katsoa kun Terot, Sonerapartiot jne tekevät somessa/netissä kaikkensa saadakseen firmaa asiakasystävällisemmäksi ja läheisemmäksi, niin joku asiakkaiden käyttäytymisestä tai mistään muustakaan mitään ymmärtämätön suippokorva on työpöytänsä äärellä saanut kerralla kaikki asiat aivan katolleen ja ison damagen koko brandiin. Koko tapaus kertoo jälleen kerran firman sisällä olevasta osaamattomuudesta, haluttomuudesta ja/tai ahneudesta. Ei muusta.Pakko hieman korjata tätä mielikuvaa. Meillä on töissä todella ammattitaitoista porukkaa ja johtotasolla tiedetään erittäin hyvin asiakkaiden toiveet. Moni tuotepäällikkö ja johtotason ihminen seuraavat Klaanin keskusteluita, sekä saavat aktiivisesti tietoa sometiimiltä asiakkaiden palautteista. Kuten aiemminkin olen tässä ketjussa maininnut, niin nämä kanavasopimukset on monimutkainen paletti. Tarjolla on monia ohjelmayhtiöitä ja eri toimijat haluavat tarjota erilaisia paketteja ja hinnoitteluja. Tässä viidakossa sitten Sonera pyrkii sopimaan sellaisia diilejä, jotta asiakkaat saisivat meidän kautta tilattua mahdollisimman hyvin juuri sellaisia kanavanippuja mitä haluavat. Teidän asiakkaiden palautteilla on ihan aidosti merkitystä, mutta asiat ei aina muutu niin nopeasti kuin itsekkin haluttaisiin.
Hieman taas pistää silmään kommenttisi.
Kerrot johtoportaan ja tuotepäälliköiden seuraavan jupinaamme, mutta minkä ihmeen takia kyseiset henkilöt eivät osallistu omalla panoksellaan keskusteluun? Hieman korkeamman tittelin omaava henkilö toisi hieman vakuuttavuutta vastauksiin joita meille tarjoillaan, vaikka jatkuvasti niitä täällä joudutaankin kalastelemaan, että joku selvyys asioihin saataisiin. Tosin usein saamme ympäripyöreitä vastauksia, mitkä saattavat johtaa ihan mihin tahansa lopputulokseen.
Enkä nyt vähättele teitä tai teidän titteleitänne, mutta useinhan sitä halutaan keskustella hieman korkeamman tahon kanssa, mikäli halutaan saada rattaat pyörimään.
10-04-2015 20:40
Sonera voisi nyt ottaa pisteet kotiin ja näyttää välittävänsä asiakkaistaan.
Vuosikausia on pyydetty,kyselty,aneltu etc. jonkinlaista infoa mm. viihteen kehityksestä, ilman tulosta. Ei tarvinne muistuttaa, että tähän saakka käytännössä kaikki ongelmat ja kehitysideat on välitetty eteenpäin ja sen jälkeen niistä ei ole juuri kuultu.
Jos jollakulla päällikkötason jäsenellä (joka siis seuraa tarkasti näitäkin keskusteluja) olisi hiukan munaa, hän voisi ilmoittaa heti maanantai-aamuna järjestävänsä sopivaksi katsomanaan päivänä vaikka nettikeskustelun, jossa asiakkaat voisivat kysellä tilaamiensa palveluiden nykytilasta ja kehityksestä.
11-04-2015 00:06
Haluaisin tietää, tiedettiinkö Soneralla etukäteen että kanavat katkeaa, tai jos tiedettiin, miksi ei varoitettu?
Jostain tältä foorumilta (tai fb:sta) bongasin että "Ei haluttu huolestuttaa asiakkaita". No sehän on hyvä selitys, nythän asiakkaat on tyytyväisiä, kun ei etukäteen tarvinnut huolehtia...
Joudun toistamaan hieman itseäni 😉 . Mielestäni on erikoista että jos tiedetään etukäteen että kanavaneuvottelut menee heikosti niin päätetään olla kertomatta. Tuskin neuvottelujen vastapuolikaan puskista on omia vaatimuksiaan ja haluamisiaan esittänyt.
Kertokaa nyt oikeasti se että ruotsalaiset on ne neuvottelut hoitaneet (eivätkä ole informoineet soneraa siitä että huonosti menee) ja suomessa on odotettu sormi suussa. Ja nyt ruotsalaisten hanskat on tippuneet käsistä kun heillä kanavat näkyy. Täällä edelleen odotellaan...
Ei taida näkyä paris - roubaix sunnuntaina!
11-04-2015 12:25
Vuosi sitten vaihdoin elisalta soneralle juuri sen takia, että elisa ei saanut Eurosportteja näkymään minulle häiriöttömästi. soneralta näkyi 11 kuukautta häiriöittä, mutta sitten tuli puukkoa selkään. Ja soneran mielestä tämä petos ei ole sopimuksen purun arvoista, vaikka parhaat urheilukanavat ei näy. Pienehkö osahyvitys voisi olla esim. jääkiekon SM -finaalipelien näyttäminen ilmaiseksi, mutta sonera vain haistattaa sontaa maksaville asiakkailleen ja tarjoaa täysin marginaalikanavia. Onko lisää kanavia pimenemässä vai ilmoitetaanko vasta huomenna, että eilen pimeni taas muutama kanava?
12-04-2015 17:01
Alla valmistelemani teksti kuluttajariitalautakunnalle. Lomakkeen saat osoitteesta
http://www.kuluttajariita.fi/material/attachments/kuluttajariitalautakunta/kril/lomakkeet/6IiKiMQKt/...
Asian voi saattaa vireille sähköpostitse: kril@oikeus.fi.
KULUTTAJARIITALAUTAKUNNALLE
Valitus
Asia Kaapeli-TV kanavien poistaminen, hyvitys kuukausimaksuista
Osapuolet
Kuluttaja
xxxx
Elinkeinonharjoittaja
TeliaSonera Finland Oyj, Teollisuuskatu 15, 00510 Helsinki, ts-email@teliasonera.com
Vaatimukset
Elinkeinonharjoittaja tulee maksaa hyvityksenä kuluttajalle 139,30 EUR. Hyvitysvaatimuksen perusteet ovat seuraavat:
Sonera MIX M kanavapaketti
Hinta 19,90 EUR /kk. Hyvitys 3 kk kuukausimaksu = 59,70 EUR. Mikäli tilanne kolmen kuukauden jälkeen laskettuna 1.4.2015 lähtien jatkuu samanlaisena, 30 % hyvitys seuraavien kuukausimaksujen hinnasta. Vaatimus perustuu virhettä vastaavaan hinnanalennukseen.
Sonera HD kanavapaketti
Hinta 19,90 EUR/kk. Hyvitys 4 kk kuukausimaksu = 76,60 EUR. Mikäli tilanne neljän kuukauden jälkeen laskettuna 1.4.2015 lähtien jatkuu samanlaisena, 36,4 % hyvitys seuraavien kuukausimaksujen hinnasta. Vaatimus perustuu virhettä vastaavaan hinnanalennukseen.
Yhteensä 59,70 EUR + 76,60 EUR = 139,30 EUR.
Lisäksi elinkeinonharjoittaja on velvoitettava maksamaan viivästyskorkoa siitä lähtien kun elinkeinonharjoittaja on poistanut kaapeli-TV kanavat kuluttajalle toimittamistaan palveluista.
Yhteenveto vaatimusten perusteista
Elinkeinonharjoittaja on toiminut sopimusehtojen vastaisesti
Elinkeinonharjoittaja poisti 1.4.2015 myymistään kaapeli-TV paketeista seuraavat kanavat: Animal Planet, Discovery Channel, Discovery Science, Discovery World, Investigation Discovery, TLC, Eurosport (SD), Eurosport (HD), Eurosport 2 (SD) Eurosport 2 (HD), Animal Planet HD ja Discovery Showcase HD.
Elinkeinonharjoittajan sopimusehtojen mukaan elinkeinonharjoittaja ilmoittaa asiakkaalle hänen vahingokseen tehtyjen viestintäpalveluiden sopimusehtojen, palveluiden tai maksujen muutoksesta, muutoksen perusteista ja asiakkaan oikeudesta irtisanoa palvelu kirjallisesti tai sähköisesti esimerkiksi laskun yhteydessä tai sähköpostilla, viimeistään kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa.
Elinkeinonharjoittaja on toiminut sopimusehtojensa vastaisesti poistamalla kanavat 1.4.2015 ilman mitään ennakkoilmoitusta.
Sopimusrikkomuksen olennaisuus
Kuluttajan käytössä olevista Sonera MIX M ja Sonera HD kanavapaketeista poistuneet kanavat vastasivat seuraavin prosenttiosuuksin kuluttajan käytössä olleita kanavia:
Sonera MIX M -kanavapaketti | Kanavat | Tilanne 1.4.2015 jälkeen |
10 % | BBC HD | paketissa |
10 % | BBC World News | paketissa |
10 % | CNN | paketissa |
10 % | Discovery Channel | poistunut paketista 1.4.2015 |
10 % | Discovery Science | poistunut paketista 1.4.2015 |
10 % | Discovery World | poistunut paketista 1.4.2015 |
10 % | H2 HD | paketissa |
10 % | National Geographic | paketissa |
10 % | Viasat Explore | paketissa |
10 % | Viasat History | paketissa |
Pakettiin valituista kanavista elinkeinonharjoittaja poisti 1.4.2015 30 %. Elinkeinonharjoittajan poistamien kanavien prosenttiosuus olisi voinut olla enimmillään 70 % (Animal Planet, Discovery Channel, Discovery Science, Discovery World, TLC Eurosport 2 ja Eurosport 2 HD; seitsemän kanavaa valittavana olevista kymmenestä kanavasta).
Sonera HD kanavapaketti | Kanavat | Tilanne 1.4.2015 jälkeen |
9,1 % | Discovery HD Showcase | poistunut paketista 1.4.2015 |
9,1 % | Animal Planet HD | poistunut paketista 1.4.2015 |
9,1 % | Eurosport HD | poistunut paketista 1.4.2015 |
9,1 % | FashionTV HD | paketissa |
9,1 % | MTV LIVE HD | paketissa |
9,1 % | SVT1 HD | paketissa |
9,1 % | National Geographic HD | paketissa |
9,1 % | National Geographic Wild HD | paketissa |
9,1 % | Outdoor HD | paketissa |
9,1 % | Silver HD | paketissa |
9,1 % | Eurosport 2 HD | poistunut paketista 1.4.2015 |
Pakettiin kuuluvista kanavista elinkeinonharjoittaja poisti 1.4.2015 36,4 %.
Kyseessä on kuluttajan kannalta olennainen sopimusmuutos.
Korvaavat kanavat
Elinkeinonharjoittaja ilmoitti verkkosivullaan 7.4.2015 huhtikuun 2015 ajan tarjoamistaan korvaavista kanavista. Elinkeinonharjoittaja avasi kaikille kaapeli-tv-asiakkailleen Viasat History, Viasat Explore, Viasat Nature/Crime ja MTV Sport 1 kanavat.
Kuluttajan kannalta hyvityksellä ei ole merkitystä. Kuluttajalla oli jo ennen kanavien poistamista käytettävissään Viasat History ja Viasat Explorer kanavat. Kahdentoista poistamansa kanavan tilalle elinkeinonharjoittaja tarjosi neljää kanavaa.
[paikka ja päivämäärä]
Allekirjoitus
Liitteet
Liite 1: Kuluttajariitalautakunnan lomake: valitus palvelusta, täytettynä.
Liite 2: TeliaSonera Finland Oyj:n lasku.
Liite 3: Kanavapaketin Sonera MIX M kanavat.
Liite 4: Kanavapaketin Sonera HD kanavat.
Liite 5: TeliaSonera Finland Oyj:n 1.4.2015 poistamat kanavat.
Liite 6: TeliaSonera Finland Oyj, yleiset toimitusehdot kuluttajille.
13-04-2015 19:34