Arris VIP 4302 kaukosäädin, bluetooth paritus (?)

  • 19 September 2017
  • 29 kommenttia
  • 210 katselukertaa

Moi,

 

olen yrittänyt parittaa kaukosäädintä ja Arris VIP 4302 boxia bluetoothilla yhteen ohjeen mukaisesti. En ole onnistunut tässä.

 

Keskustelevat keskenään edelleen infrapunalla. Vinkkejä?

 

-Hemppa-


29 kommenttia

Moi @Hemppavalokuitu! Äkkiseltään vaikuttaa siltä, että joko boksissa tai kaukosäätimessä on jotain vikaa. Jätätkö meille häiriöilmoituksen kirjautumalla telia.fi:hin, niin päästään tutkimaan asiaa tarkemmin, kiitos!

Minulla on täsmälleen sama ongelma ja olen ollut yhteydessä telian asiakaspalveluun sekä vikapalveluun puhelimitse, mutta ongelmaa ei tahdota oikein uskoa vikapalvelun päässä.

 

Olen nyt soitellut n. 10 kertaa samasta aiheesta ja viimeksi minulle tuli tekstiviesti jossa sanottiin että ”vaihda patterit ja lue käyttöohjetta”!?!

 

Eli kun boksin resetoi niin että alkaa lataamaan käyttistä, bluetooth vielä toimii  eli vihreä valo vilkahtaa kaukosäätimessä kun painaa jotain nappia ja boxin merkkivalo vilkahtaa myös vaikka seinän  takaa kokeilisi. 

 

Kun boxi sitten käynnistyy uudelleen softan latauksen ja käyttöönoton jälkeen, lakkaa bluetooth toimimasta. Punainen merkkivalo vilahtaa kaukossa jotain näppäintä painettaessa eikä bt tietenkään toimi.

 

Olen yrittänyt ehkä noin 30 kertaa parittaa säädintä nollaten välillä bt parituksen kaukosäätimen 7 ja 9-näppäimiä painamalla, sekä parittaa boottivaiheessa painamalla stanby ja nuoli takaisin-näppäimiä yhtaikaa, eikä lähde toimimaan. Telian vikapalvelijan kanssa koitettiin paritusta niin että kohta kohdalta mentiin kaikki vaiheet läpi yhdessä, hän kertoi mitä pitää tehdä ja samaan aikaan teki samat toimenpiteet heidän päässään samanlaiselle boxille. Heidän päässään bluetooth-yhteys toimi heittämällä, minulla taas ei.

 

Eli bt-yhteys toimii jossain vaiheessa ja ”paritusnapit” (standby + nuoli takaisinpäin) ovat oikein koska näitä painamalla myös puhelin löytää ruwidon säätimen bluetoothin kautta.

 

Mitä seuraavaksi, kun ei apua saa mistään? Sopimus purkuun vai esimiestasolle kyselemään että mikä mättää vikapalvelun asenteissa?

Kun yritin saada bluetoothin toimimaan niin bootin jälkeen Arris VIP 4302 pyytää kuvan mukaan Käyttäjätunnusta ja salasanaa??? Mitä pitäisi tehdä?

Minulla on Teliatunnukset muttei niitä voi antaa kun Arris ei hyväksy kuin numeroita?

Minunkaan kaukosäädin ei ole koskaan toiminut bluetoothina eikä parituskaan ole onnistunut?

Menikö Arris Rikki ja voinko lähettää laitteet takaisin korjattavaksi - jos niin minne ja miten?

 


@esapit kirjoitti:

Kun yritin saada bluetoothin toimimaan niin bootin jälkeen Arris VIP 4302 pyytää kuvan mukaan Käyttäjätunnusta ja salasanaa??? Mitä pitäisi tehdä?

Minulla on Teliatunnukset muttei niitä voi antaa kun Arris ei hyväksy kuin numeroita?

Minunkaan kaukosäädin ei ole koskaan toiminut bluetoothina eikä parituskaan ole onnistunut?

Menikö Arris Rikki ja voinko lähettää laitteet takaisin korjattavaksi - jos niin minne ja miten?

 


Etsivä löytää - löysin telian sähköpostin joka sain kun liityin TeliTV:n asiakkaaksi ja siellähän nämä 10 numeroiset koodit löytyi.

EIKÄ TIETENKÄÄN tämän jälkeenkään kaukosäädin suostu toimimaan bluetoothina ! ! !

Romu mikä romu.

 

Mielestäni ongelma liittyy nyt johonkin ohjelmistopäivitykseen jonka ongelmaa ei telia ole joko tunnistanut tai sitten ei halua myöntää ja korjailevat kaikessa hiljaisuudessa...

 

Törmään tähän samaan ongelmaan töissäni, jossa toimimme toisen suomalaisen operaattorin kanssa läheisessä yhteistyössä: jotain järjestelmää päivitetään kertomatta kenellekään, mitä on muutettu ja kun ongelmia tulee, kielletään kaikki ja jossain vaiheessa ongelmat vain poistuvat ”itsestään”...

 

Minun mielestäni olisi parempi, jos asiakkaalle suoraan myönnettäisiin että ongelmaa on ja että sitä ollaan korjaamassa, elkä pyöritellä asiakasta vain edes takaisin eri instanssien läpi jossa lopputulema on se, että asiakkaan kanssa ei olla enää missään tekemisissä kun ei haluta nähdä vaivaa. Tämä turhauttaa varmasti, voin kertoa omasta kokemuksesta.

 

Olen nyt 2 kuukautta yrittänyt selvittää mystistä äänen pätkimisongelmaa käytettäessä digitaalista äänilähtöä erilliselle viritinvahvisimelle viasatin ja cmoren kanavilla ja olin todella lähellä jo irtisanoa koko palvelun, koska lopulta minulle sanottiin vikapuolella että ”mitään laitteita ei enää lähetellä ja että vika on asiakkaan omissa laitteissa”?!? Kumma kyllä, jos vika on siis omissa laittessa ja vielä kahdessa eri merkkisessä laitteessa, että kyseiset kanavapaketit olivat ainoita joiden kanavissa ongelmaa ilmeni. Esim. MTV Live-kanavalla, BBC Primella, YLE HD-kanavilla yms. dolby digital toimi moitteetta. Ilmeisesti minulla on vikapalvelun mielestä sattunut hieman valikoivia viritinvahvistimia...

 

Pitkän taistelun jälkeen sain kuitenkin Arris 4302:n testiin, jolla ääniongelma vihdoin ratkesi, mutta tällä sain toisen ongelman tilalle... Itse tosin luulen että vika saattoi olla myös vanhan boxin kovalevyssä, koska kaikki bittivirtahan kierrätetään kovon kautta, jotta esim.  ajansiirrot ja takaisinkelaukset jo menevällä lähetyksellä olisi mahdollista. Tai sitten vanhan Arris vip 2853:n muistikapasiteetissa, vaikea sanoa… Uutta kovalevyäkään eivät vaan missään vaiheessa suostuneet lähettämään...

 

Näitä vastaavia ongelmia on varmasti enemmänkin mutta suurin osa ”perusjampoista” ei edes osaa kaivata esim. bluetooth-ominaisuutta, koska harvemmilla on tarvetta käyttää boxia niin, ettei näköyhteyttä boxiin ole.

Tutkin tässä muitakin keskusteluita joissa samaa ongelmaa on käsitelty, kumma juttu että aina kun ongelmaa ei saada ratkaistua, niin kommentointi mystisesti vain loppuu ns. ” Telian asiantuntijoilta”?

 

Esimerkki: https://yhteiso.telia.fi/t5/Telia-TV/Arris-VIP4302-Digiboxi-kaukosaatimen-ohjelmointi-televisoille/td-p/156241/page/2

Niillä keillä tuo bluetooth oikeasti toimii, vilkahtaako kaukosäätimessä oleva valo vihreänä vai punaisena kun painaa jotain näppäintä?

Kunniamerkki +14

@Yynghnuy kirjoitti:

Niillä keillä tuo bluetooth oikeasti toimii, vilkahtaako kaukosäätimessä oleva valo vihreänä vai punaisena kun painaa jotain näppäintä?




Vihreänä ainakin mulla kun tuon wlan Arris pilotin aikana käytin boksia.


@Yynghnuy kirjoitti:

Niillä keillä tuo bluetooth oikeasti toimii, vilkahtaako kaukosäätimessä oleva valo vihreänä vai punaisena kun painaa jotain näppäintä?


Kun käynnistän Arriksen aivan alusta astin painamalla laitteessa olevaa painiketta kokoajan ja samalla laittamalla virrat päälle ja sitten kun keltainen palkki alkaa lataamaan, niin siinä vaiheessa kun painaa kaukosäätimen painiketta, kaukosäätimen valo palaa vihreänä. Sitten kun lataukset on ohi ja kanavat näkyvät taas, niin se valo palaa punaisena kaukosäädintä käytettäessä.

Ja vaikka kuinka Telian antamien ohjeiden mukaan yrittää saada takaisin timimaan bluetoothina niin se ei onnistu?

Haiskahtaa että laitteeni on jollain tavoin ns. "maanantain päivän" laite ja ei toimi niinkuin sen pitäisi.

Voisin kyllä hyvin mielelläni kokeilla sitä uudempaa laitetta jossa on wlan liitäntä, josko se toimisi.

 

Onko sinulla ollut aiemmin joku toinen arriksen boxi ennen vip4302:sta?

 

Tuli nimittäin mieleen sellainen yksityiskohta tuosta 4302:n käyttöönotosta, että softan lataus rullasi 4 kertaa niin että siinä vaiheessa kun boxi buuttasi ja olisi pitänyt lähteä käynnistämään varsinaista telia viihdettä, aloittikin alusta tuon softan lataamsen... 5:llä kerralla suostui käynnistymään ”normaalisti”.

 

Voiko olla mahdollista, että tuo vanhan boxin provisiointi sotkee jollain tavalla ja boxi lataa väärän bootloaderin tms. kun boxin buuttaa?

 

Tähänkin kysymykseen olisi mukava saada Telian päästä joku kommentoimaan.

 

Ei nämä kuitenkaan ole mitään henkimaailman asioita eikä huonoa tuuria, kun kuitenkin on todettu että bluetooth-yhteys pelaa ennen varsinaisen viihteen käynnistymistä. 

 

Softaa ja bittejä nämäkin vaan on, mutta kun vikapalvelusta on vaikea saada kiinni ketään jota oikeasti kiinnostaisi...

Kunniamerkki +14

Kumpaa meistä tarkoitit? Mutta itselläni oli aiemmin Arris 2853.

Lähinnä esapit:lta kysyin, mutta hyvä tietää että joku jolla on ollut tuo vanha, on toimnut 4302:kin.

 

Harmi, ettei tuo aloittaja ole täällä kommentoimassa että saiko joskus tuota bt:tä toimimaan...

Kunniamerkki +14

esapit kirjoitti:.

Voisin kyllä hyvin mielelläni kokeilla sitä uudempaa laitetta jossa on wlan liitäntä, josko se toimisi.


 




Se oli pilotti johon yhteisön jäsenet saattoi osallistua, ehkä Telia jossain vaiheessa sen tuotteistaa ja sen saa sitten ostettua, ei ainakaan vielä taida olla Telian valikoimassa. Ehkä joku Telian edustaja osaa kommentoida?

Kaukosäätimessä tulisi tuon BT-ominaisuuden olla tosiaan käytössä kun valot kaukosäätimessä (yläreunassa) vilkahtelee vihreänä. Jos valo on punainen niin silloin vaaditaan näköyhteys digiboksin - kaken väliin koska se toimii infrapunan kautta. Tuon infrapunan(IR) toiminta pitäisi sitten olla ihan "idiootin" varma mikäli molemmat laitteet on kunnossa. Kaukosäätimen päästä tuon infrapunan testaus on helppoa esim. kännykän kameran kautta katsomalla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BT ja IR signaalien luku/vastanotto/lähetys on kovakoodattuna laitteeseen (digiboksiin) joten tuo itse IPTV-softalataus ei tee muutoksia Hardware-firmikseen millään tapaa.

Mä kans veikkaisin nopeesti tän keskustelun perusteella että oikeesti on voinut tullakkin maanantai kake tai digiboksi teille käyttöön. Olitteko tehneet näistä vikailmoituksia vielä vai pelkästään asiakastukeen olleet yhteydessä? Nämä esimerkkilaitteet voitaisiin vikailmoituksen kautta vaikka katsoa meille testiin että saadaanko mekään näitä toimimaan. Käydään sitten jälkipuinti tässä uudestaan että miten kävi 🙂 Kannattaa vikailmoitusta tehdessä vaikka viitata tähän yhteistön ketjuun niin ei tarvitse oikeastaan muita lisäinfoja tämän osalta.

Olen itse tehnyt vikailmoituksen (häiriö 5679339).

 

Itselläni on tosiaankin sellainen tilanne, että boxi on toisessa huoneessa missä myös viritinvahvistin ja videotykki, olohuoneessa on toinen telkkari johon tulee viritinvahvistimelta myös hdmi. Olohuoneesta ei ir:n kantama riitä boxiin eikä suoraa näköyhteyttä muutenkaan ole, joten itselleni erittäin tärkeä ominaisuus tuo bt.

 

Erikoista tosiaan, kuten 2 kirjoittajaa tässä ketjussa maininnut, on se, että tuo bt toimii vielä siinä vaiheessa kun ollaan tuossa ”tehdastilassa” eli resetoinnin jälkeen softan latausvaiheessa. Siksi epäilin itse, että tuossa olisi voinut jäädä joku vanha provisiointi käyttöön joka sekoittaa.

 

Jos homma saadaan kuntoon, käyn ainakin itse kuittaamassa tänne mitä tehtiin ja millä lähti toimimaan. Tämä palsta on kuitenkin kokonaisuudessaan todella hyödyllinen Telian asiakkaille, valitettavan harvoin vaan ihmiset käyvät ongelman ratkaisua kirjoittamassa...

Eipä lähtenyt BT futaamaan, vaikka tuntikaupalla tunkkasin kaikin mahdollisin keinoin..

Kiitokset Yynghnuy tiedoista, katsotaan miten tämän tapauksen lopputulema on. Vikailmoituksen tiimoilta otettiinkin jo yhteyttä.

Hemppavalokuitu, olikos sinulla nyt samanmoinen tuo oire eli tehdasresettitilassa kaukosäätimen valo vilkkasee vihreetä mutta softan käynnistyessä siirtyy taas infrapunalle? Varmistelen vielä että onhan digiboksin asetuksista määritelty Menu --> asetukset --> kaukosäädin --> BT Päälle x ? 7+9 näppäimillä saa tosiaan sen BT parituksen päälle kakesta kunhan se on digiboksista myös napattuna päälle. Jos ei onnistu helposti niin laitahan vikailmoitusta tulemaan tästä omien sivujen kautta

Sehän toimii sittenkin!!! ? Jee!

 

Sain tänään uudet laitteet (boxi ja kaukkari) ja lähti toimimaan laakista, juuri niin kuin ohjeissa eli boxi tulille ja paristot kaukosäätimeen ja sitten odotellaan että kirjautumisikkuna tulee esiin. Jo tunnusten naputteluvaiheessa bt oli toiminnassa.

 

Mulla siis ainakin noissa vanhoissa laitteissa jotain häikkää jommassa kummassa, en uskaltanut ruveta enää sen kummemmin testailemaan ristiin kun vihdoin sain toimimaan.

 

Ilmeisesti vanhat laitteet lähtee nyt Telialle ihmeteltäviksi.

 

Mutta joka tapauksessa mun kohdalta case closed. :)

Sain tänään testattua tuon palauttamasi laitteiston ja ongelma rajoittui kaukosäätimeen. Ei se pariutunut minkään muunkaan boksin kanssa vaikka kuin yritti. Itse digiboksi toimi kyllä toisten säätimien kanssa täysin normaalisti.

Selvitellään saadaanko tuosta kaukosäätimestä mitään tarkempaa enää irti. Haluan kuitenkin erikseen tarkentaa että tällä kertaa kyseessä oli maanantai-kappale tämän tapauksen osalta :)


@LiAntti kirjoitti:

Sain tänään testattua tuon palauttamasi laitteiston ja ongelma rajoittui kaukosäätimeen. Ei se pariutunut minkään muunkaan boksin kanssa vaikka kuin yritti. Itse digiboksi toimi kyllä toisten säätimien kanssa täysin normaalisti.


Minullakin on samanlaista ns. "vikaa" ja sain jo toisen kaukosäätimen telialta kun ilmoitin asiasta - kiitos siitä.

Pyytäisin nyt TARKAT ohjeet siitä miten se paritus tehdään?

Pitäähän toiminnan aikana olla myös verkkokaapelikin ja hdmi kaapeli kiinni boxissa ja kiinni verkossa?

Yritin uudelleen seuraavan ohjeen kanssa:

https://www.telia.fi/asiakastuki/tv-ja-viihde/telia-tv/kaukosaadin-tv

ja ohjeessa oleva KOHTASSA 3 se punainen vain vilkahtaa ja boxi jatkaa heti sekuntien kuluttua taas lataamista keltaisena. Pitäisikö boxin punainen palaa pitempään?

KOHDASSA 4 painetaanko STB ja - painikkeita vain jos boxissa palaa punainen valo ja painetaanko näitä painikkeita vain sekunnin tai pari vaiko koko ajan loppu latauksien ajan - öö vainko miten?

Edelleen kaukosäätimen valo palaa punaisena näiden toimintojen jälkeen.

Todennäköisesti teen parituksen jossain vaiheessa väärin painamalla painikkeita väärään aikaan ja väärän ajan. Sen takia TARKAT ohjeet kiitos.


@esapit kirjoitti:

Todennäköisesti teen parituksen jossain vaiheessa väärin painamalla painikkeita väärään aikaan ja väärän ajan. Sen takia TARKAT ohjeet kiitos.


1. Irrota digiboksin virtajohto

2. Paina ja pidä painettuna digiboksin päällä olevaa standby-nappia

3. Laita virtajohto takaisin em. nappi edelleen alas painettuna

4. Digiboksin merkkivalo alkaa vilkkua, ja odota kunnes se muuttuu punaiseksi ja lopettaa vilkkumisen

5. Lopeta standby-napin painaminen ja paina sen jälkeen samanaikaisesti kaukosäätimen STB- ja  - -painikkeita jonkun aikaa pohjaan ja odota kunnes digiboksi käynnistyy. Nyt uusi kaukosäädin pitäisi olla paritettu.

OTSIKOSSA: bluetooth paritus (?) VASTAUKSESSA: ...Nyt uusi kaukosäädin pitäisi olla paritettu. Ainakin minulla nyt kahdella eri kaukosäätimellä (telia toimitti toisen vakuuttamalla että VAIN ja ainoastaan kaukosäätimessä on se vika) aivan ohjeiden mukaan tehtynä paritus tulee infrapuna-yhteydellä. Kaukosäätimessä lopuksi palaa punainen valo kun painetaan jotain näppäintä - siis yhteys on infrapuna? Olen ymmärtänyt että em. ohjeiden lopuksi kaukosäätin toimii varmuudella Bluetooth -yhteydellä ja kun painetaan kaukosäätimen painikkeita valo kaukosäätimessä palaa silloin vihreänä. Haluaisin Arris digiboxin kiinnittää tv:n taakse piiloon pois pöytätasolta ja tv:n auki Arriksen kaukosäätimellä. Tämä ei toimi ainakaan jos yhteys on infrapuna!

@esapit kirjoitti:
OTSIKOSSA: bluetooth paritus (?) VASTAUKSESSA: ...Nyt uusi kaukosäädin pitäisi olla paritettu. Ainakin minulla nyt kahdella eri kaukosäätimellä (telia toimitti toisen vakuuttamalla että VAIN ja ainoastaan kaukosäätimessä on se vika) aivan ohjeiden mukaan tehtynä paritus tulee infrapuna-yhteydellä. Kaukosäätimessä lopuksi palaa punainen valo kun painetaan jotain näppäintä - siis yhteys on infrapuna? Olen ymmärtänyt että em. ohjeiden lopuksi kaukosäätin toimii varmuudella Bluetooth -yhteydellä ja kun painetaan kaukosäätimen painikkeita valo kaukosäätimessä palaa silloin vihreänä. Haluaisin Arris digiboxin kiinnittää tv:n taakse piiloon pois pöytätasolta ja tv:n auki Arriksen kaukosäätimellä. Tämä ei toimi ainakaan jos yhteys on infrapuna!

Hei. Jos paritus on tehty oikein, kaukosäätimessä palaa vihreä valo nappuloita painettaessa. Vain 1 kaukosäädin voi olla kerrallaan paritettuna digiboksin kanssa. Kokeileppa valita digiboksin asetuksista -> kaukosäädin ja sieltä paritus. Toista paritus tarvittaessa useampaan kertaan. Mikäli kaukosäätimen valo palaa painettuna punaisena, on siellä infrapuna käytössä.


Hei. Jos paritus on tehty oikein, kaukosäätimessä palaa vihreä valo nappuloita painettaessa. Vain 1 kaukosäädin voi olla kerrallaan paritettuna digiboksin kanssa. Kokeileppa valita digiboksin asetuksista -> kaukosäädin ja sieltä paritus. Toista paritus tarvittaessa useampaan kertaan. Mikäli kaukosäätimen valo palaa painettuna punaisena, on siellä infrapuna käytössä.

Tarkennan vielä: Siis paritushan minulla onnistuu OK, mutta se ei jää näiden ohjeiden jälkeen käynnistettäessä Bluetooth-yhteydellä toimivaksi, vaan muuttuu infrapunaksi.

Kun painan boxin painikkeen pohjaan ja sitten virrat päälle niin keltaisen palkin aikana (Downloading software...) sitten vapautan boxin painikkeen ja painan STB ja - painikkeen ja kaukosäädin parittuu bluetoothina - vihreä palaa kaukosäätimessä - Tähän asti OK!

Sitten boxi Lataa päivityksen ja keltainen palkki (Updating software, plase wait...) ja sen jälkeen starting software teksti välähtää ja Boxi käynnistyy hetken kuluttua täysin uudelleen ja SININEN palkki 100%:iin ja Kaukosäädin toimii jälleen infrapunana ja kaukosäätimen valo palaa punaisena. Olen näin tehnyt teidän ohjeiden mukaan jo satoja kertoja ja aina sama lopputulos.

 

Onkohan Telialla asiakkaina kahdenkerroksen (tai jopa kolmenkerroksen) väkeä?

Voisitko olla meihin yhteydessä esimerkiksi chatin kautta, niin saisimme asian tarkempaan tutkintaan? Kuulostaa kyllä vikatilanteelta.

Vastaa