Laajakaista-adsl, puhelinverkon purkaminen

  • 9 January 2019
  • 3 kommenttia
  • 54 katselukertaa

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Hei! Nyt on useampi ihminen kirjoittanut siitä, että Telia on ilmoittanut adsl-laajakaistapalvelun loppumisesta kun puhelinlinjoja puretaan. Tämän lankapuhelinpalvelun lopettamisenhan ei pitänyt vaikuttaa adsl-laajakaistaan ollenkaan. Muun muassa tällainen kirjoitus löytyy: 

 

Kyllä ei voi kuin ihmetellä tätä telian touhua puhelin linjat puretaan pois vaikka ei oo vielä edes saatu toimimaan 4g verkkoa pystyyn. Ihmiset pakotetaan käyttää langatonta nettiä joka toimii miten toimii. Olen käyttänyt kiinteää nettiä yli 10 vuotta puhelin linjoja myöten ja toimivuus ollu kiitettävä, nopeus on ollu 23 megaa. Mutta nyt tuli puhelu joka ilmoitti että palvelu lopetetaan 6.2.2019. No telia lupaa että se toimittaa minulle reitittimen jolla saan vähintään 10 mega yhteys, no saapa nähä koska viime kesänä kokeiltiin reitintä tässä osoitteeessa ja paras nopeus oli 5.5 megaa vaihtelu oli 1-5.5 megaa lähetys nopeus oli huimat 0.15 Tälläkö yhteydellä minun 4K suoratoisto palvelu toimii? Lisäksi menetin telia tv palvelun koska reitittemen kautta ei saa hd palvelua joka minulla oli yli 2 vuotta käytössä puhelinlinjan kautta. Tämäkö on nyt nyt sitä palvelun parentamista minusta tässä mennään takas kivikaudelle.

 

Eli mistä on kysymys? Aikooko Telia tosiaan ajaa adsl-yhteydet pois. Telia tv-palvelua ei paljon ilman kiinteä nettiä käytetä.


3 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Odotellaan Telian vastausta, mutta ainakin trendi on ollut se, että vanhempaa kiinteää verkkoa on koko ajan purettu pois. Itseltänikin lähti kuparit viime kesänä, palvelu päättyi tosin jo toissa vuonna. En usko, että se on mitenkään muuten kuin ajankohdallisen sattuman kanssa kytköksissä tuohon lankapuhelinpalvelun päättymiseen. Mutta kuten sanoin, odotellaan vastausta.


 


En nyt tarkalleen muista, mutta jotkin kanavat tuon AIPTV boksin kautta näkyvät HD:na. Toki kiinteä on kiinteä, ja siinä on aina varattu tietty kapa tuolle tv palvelulle.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

Minunkin kylällä lähtee suuri osa puhelinlinjoista pois, koska ne on samoissa pylväissä sähkölinjojen kanssa ja sähköyhtiö kaivaa omat linjansa maahan. Sähköyhtiön omistamat huonokuntoiset pylväät puretaan sitten kokonaan pois ja samalla lähtee ne puhelinlinjatkin.


 


Mutta tämä on ollut tiedossa jo monta vuotta ja itse olen sen verran onnekas, että omaan taloon tulee puhelinlinja maakaapelina, joten ADSL-yhteys säilyy vaikka pylväät lähteekin. Selkeästi kyllä 4G hidastui, kun suuri osa kylästä siirtyi sitä käyttämään lähes samanaikaisesti. Siihenkin on parannusta kuulemma tulossa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@jarkko35@  kirjoitti:

Hei! Nyt on useampi ihminen kirjoittanut siitä, että Telia on ilmoittanut adsl-laajakaistapalvelun loppumisesta kun puhelinlinjoja puretaan. Tämän lankapuhelinpalvelun lopettamisenhan ei pitänyt vaikuttaa adsl-laajakaistaan ollenkaan. 


 




Kupariverkkoa emme pura lankaliittymien lakkauttamisen vuoksi, kuten tässäkin kirjoituksessa kerromme, eli näillä kahdella asialla ei ole tekemistä keskenään vaikka ilmoitukset samaan ajankohtaan osuivatkin. Linjojen purkua voidaan tehdä esimerkiksi niiden huonon kunnon takia, ja purkuja on toteutettu tätä aikaisemminkin.


 


Haluamme tietenkin, että jokaisella on toimivat yhteydet käytössään jatkossakin. Joillekin vanhojen linjojen purkualueille saattaa olla esimerkiksi kuitu tulossa, ja mikäli mobiilinetti jää ainoaksi vaihtoehdoksi, senkin tilanne tarkistetaan ja tarvittaessa tehdään parannusta kuuluvuuteen purkujen myötä. Ajantasaisimpia tietoja alueen tilanteesta pystymme aina parhaiten tarkastelemaan tarkemmilla osoitetiedoilla, ja tarvittaessa jätämme kuuluvuuspalautteen verkkosuunnitteluun jos suunniteltuja parannuksia ei vielä ole näköpiirissä. 


 


Meiltä saa nykyisin Telia TV -palvelun myös mobiilinetin yhteyteen. Parhain kuvanlaatu on saavutettavissa 8 Mbit/s nopeudella, mutta palvelu toimii kyllä tuota hitaammillakin yhteyksillä. Se on tietysti totta, että joitakin sisältöeroja on vielä Telia TV:ssä riippuen siitä, onko se meidän laajakaistamme kanssa yhteispaketissa, vai erikseen otettuna joko mobiilinetin, tai toisen operaattorin netin kanssa.


 


Asiakaspalvelumme kautta voidaan katsastaa vielä tarkemmin osoitteen tilanne, ja katsoa ratkaisua yhdessä!


 

Vastaa