Sonera Laajakaista ja Youtube


Miksi Youtube ei toimi kunnolla Soneran yhteydellä? Sama vika toistuu kaikilla talouden koneilla. Aikasemmalla (Elisa) operaattorilla ei ollut kyseistä ongelmaa. Googlella löytyy kohtalotovereita.

Testasin Youtubea samanaikaisesti Songin, Elisan (remote desktop) ja Soneran yhtyksillä. Sonera oli ainoa jolla Youtube ei toiminut kunnolla.

Nykyinen yhteys on Soneran laajakaista extra 10/2 ja yhteys DSLAM:iin muodostuu nopeudella 11/2,2mbit. Kaikki muut internetpalvelut, Youtubea lukuunottamatta toimii moitteetta. Myös "Speedtest" näyttää nopeuden olevan kohdillaan, eli sisään tulee 11Mbit/s ja ulos menee 2,2Mbit/s.

Voisiko Sonera-asiantuntija ottaa kantaa tähän?

Kiitos.

699 kommenttia

Hohhoijaa. Taas mennään sellaista vauhtia että oksat pois. Tein pari testiä tätä videota lataamalla. Latasin sen neljään kertaan ja otin aikaa:

http://www.youtube.com/watch?v=nngRw2rW2to

Yhteytenä Sonera 10/10 Extra valokuitu/Cat5 -tekniikka.

Youtube-sivun ja bufferin latausajat tälle alle neljäminuuttiselle 360p-videolle olivat neljällä eri yrittämällä 3m35s, 4m30s, 5m10s ja yli 6min. "Parhaalla" kellotetulla tuloksella eli 3m35s, video pätkäisi ainoastaan 2 kertaa kesken toiston! Huonoimmalla kerralla video pätki sekunnin parin välein ja oli täysin käyttökelvotonta katseltavaa.

No, minkä tahansa musiikkivideon katseleminen on jo parilla pätkäsyllä mielestäni käyttökelvotonta katseltavaa.

No mitäs seuraavaksi. Otin Soneran kiinteän extraverkon koneesta irti ja laitoin Samsung Galaxy S2:n kiinni USB-yhteydellä. Puhelimessa on Saunalahden halvin, 5 euroa kuussa maksava 0,5Mbit/s datapaketti.

Latasin sivun uudelleen. Tulos: Youtube-sivun ja videobufferin yhteenlaskettu latausaika 3min36s ja pätkäsyjä toiston aikana 0. Tämä saunalahden paperilla 20 kertaa hitaampi 5 euron mobiiliyhteys teki siis ensiyrittämällä sen mitä Soneran yli 5 kertaa hinnakkaampi kiinteä kuituyhteys ei kyennyt tekemään edes viidennellä uudelleenyrityksellä (kyllä, jatkoin kokeilua huvikseni).

Ja tämä youtube-mahdottomuus on nyt vaivannut taas jo ainakin viikon verran, joskaan ei se koko kesänä ole mitenkään erityisemmin mallikkaasti toiminut missään vaiheessa. Nämä tulokset on Soneran omilla nimipalvelimilla ja automaattiasetuksilla. Kokeiltu on myös googlen nimipalvelimia mutta niistä ei ole ollut mitään käytännön hyötyä ongelmaa ratkaisemaan.

Sonera, mistä maksan teille?
Hups, tuplat.
Pätkiminen on myös alkanu taas täälläkin. Yhteys o 24/1 adsl. vähän aikaa toimi paremmin,mutta tosiaan se ilo oli lyhyt.
Täälläkin jopa 360p videot pätkii TAAS. Liittymän nopeus 8 Mb/s. Ei pitäisi olla vaikeata korjata, kun siinä on jo muutama viikko sitten onnistuttu.

Nyt hei oikeesti...
Sama ongelma Helsingissä. Soneran nopeustesti sanoo 70/9M mutta Youtuben mukaan http:n keskimääräinen nopeus on noin 1000 kbit/s. Ei riitä 1080- ja 720-tasoiseen videoon.

Liittymä on 100/10M mutta VDSL-modemi ei saa ihan täyttä nopeutta.
Jälleen kerran aukaisen tämän keskustelun,koska tämä vika on näkynyt jo jonkin aikaa omalla koneellani.
Yhteytenä 24M/1M Sonera laajakaista.
Muut sivut näyttää huoletta,mutta välillä Youtube tökkii todella paljon. Välillä ei edes sivun päivitys/F5 näppäimen painallus ei riitä.
Tein pientä tutkimusta latausnopeuksista.

Alla olevassa linkissä kuva latausnopeudesta katsottaessa Youtubesta 1080p videota.
(x-akseli 5s/ruutu, y-akseli 2Mb/s / ruutu)
http://p.twimg.com/AW0IPkBCIAMsMUz.jpg:large
Videon pituus n. 8 min ja pätki jatkuvasti.

1080p videotesti Vimeossa:
http://p.twimg.com/AW0IbWFCAAEVfRu.jpg
Videon pituus 4 min ja latausaika 3 min. Ei pätki.


Youtuben yhteysnopeushistoria kuukauden ajalta:
http://p.twimg.com/AW0LoBACIAIP87O.jpg:large
Keltaisesta kuvaajasta (Soneran verkko) näkee selvästi tämän uuden vian alkamisajankohdan.
Vika on näköjään poistunut tai verkon kuormitus laskenut, videot toistuvat taas pätkimättä ainakin täällä stadissa.
Ei toimi vieläkään niin hyvin kuin 100/10 yhteydellä pitäisi. 100 megan elisan netillä 1080p videoiden bufferoiminen on tsup heti valmis, mutta soneralla ei millään yhteys pysy videon tahdissa. Rasittavaa.
Siis olkaa hemmetin tyytyväisiä jos teillä toimii edes jotenkin. Itselläni toimii 360p-videot näin jouhevasti suoraan ruudulta kaapattuna:
http://www.youtube.com/watch?v=K2mqy0ZZwkM

Ja youtuben oma testivideo näyttää 720p:nä tältä:
http://www.youtube.com/watch?v=w7MESo0SLn0

Ei siis puhettakaan että nämä olisivat katsomiskelpoisia, edes 360p:llä. Kuten jälkimmäisestä testivideosta voi huomata, soneran 10 megabitin laajakaista extrahidas ei kykene yltämään edes 0,5 megabittiin sekunnissa kuin aniharvoin sahatessaan tiedonsiirtonopeuksissaan jossain nollan ja 1990-luvun välimaastossa.

Tämä siis Espoonlahdessa, suht uudessa talossa. Extra valokuidulla toteutettuna, ja RJ45 tulee tulee sähkökaapin kautta suoraan pistorasioille asti. Eläköön s**tana.
Välitin asiasta tiedustelua ja palautetta vikapalveluumme, mutta ainakaan tällä hetkellä vikapalvelumme tiedossa ei ole yleistä häiriötä YouTube -yhteyksiin liittyen.

Jos YouTube -yhteydet ovat pätkineet tai hidastelleet, mutta yhteys toimii muuten normaalisti, asiasta kannattaa tehdä tässä vaiheessa vikailmoitus vikapalveluumme. Vikailmoituksen selvityksessä voi olla apua ainakin seuraavista lisätiedoista:

1. Tracert -testin tulos http://www.youtube.com :lle ja sille palvelimelle jolta selain odottaa vastausta (esim. s.ytimg.com). Ohje traceroute testin tekemiseen.
2. Yhteyden julkinen IP-osoite. Tiedon voi tarkistaa helposti http://www.ip-osoite.fi/ -osoitteesta.
3. Yhteyden käytössä olevat DNS-palvelimet, jotka on saatu automaattisesti palvelimemme kautta.
4. Kellonaika, päivämäärä ja avatun videon www-osoite.
5. Mahdollisimman tarkka kuvaus ongelmasta.

Vikailmoituksen voi jättää parhaiten laajakaistan vikailmoituslomakkellamme, jolloin ilmoitukseen pystyy liittämään mukaan lisätietoja.
Mä en vaan enää jaksa näitä kaikkia hemmetin vikailmoituksia ja "ei ole havaittu vikaa" -vastauksia niihin. Mun mielestä mä olen ostanut valmiin palvelun enkä palvelua mitä mun pitää auttaa teitä korjaamaan joka toinen kuukausi tonkimalla ja salapoliisityötä tekemällä. Aina samasta syystä. Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu?
Manala kirjoitti:
Mä en vaan enää jaksa näitä kaikkia hemmetin vikailmoituksia ja "ei ole havaittu vikaa" -vastauksia niihin. Mun mielestä mä olen ostanut valmiin palvelun enkä palvelua mitä mun pitää auttaa teitä korjaamaan joka toinen kuukausi tonkimalla ja salapoliisityötä tekemällä. Aina samasta syystä. Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu?


Olen aivan samaa mieltä.Ja varsinkin nämä soneran korjaustoimet.Ainakin itsellä on aina yks ja sama,oli vika sitten missä tahansa ni ainoa miten sonera korjaa on yhteyden nopeuden rajoittaminen.Varsinki tän youtuben pätkimisen takia ei kuulu nopeutta tiputtaa.
Asko01 kirjoitti:
ainoa miten sonera korjaa on yhteyden nopeuden rajoittaminen.Varsinki tän youtuben pätkimisen takia ei kuulu nopeutta tiputtaa.


Juuri noin. Tuon takia en itsekään viitsi vikailmoitusta enää tehdä.
Jahas, ystävällisesti laitoin silti vikailmoituksen halutuilla tiedoilla.

Älkää sitten osoittako kiitollisuuttanne pudottamalla nopeutta kuten nämä uhoavat.

Muita uutisaiheitamme: 480p näyttäisi nyt latautuvan siedettävällä nopeudella.
Asko01 kirjoitti:

Olen aivan samaa mieltä.Ja varsinkin nämä soneran korjaustoimet.Ainakin itsellä on aina yks ja sama,oli vika sitten missä tahansa ni ainoa miten sonera korjaa on yhteyden nopeuden rajoittaminen.Varsinki tän youtuben pätkimisen takia ei kuulu nopeutta tiputtaa.

Sellaisissa häiriötilanteissa joissa yhteys toimii kauttaaltaan epävaasti niin, että esimerkiksi asiakkaan modeemin ja meidän keskuksemme välinen yhteys katkeilee, yhteyden nopeutta voidaan joutua joissain tapauksissa rajoittamaan, jos yhteyttä ei muuten saada toimimaan vakaasti. Tämä ei ole ainoa viankorjauskeino vastaavissa häiriötilanteissa.

Jos häiriö on koskenut vain YouTube -palvelua, mutta yhteytesi toimii muuten vakaasti, yhteyden kaistan rajaamisesta on tilanteeseen tuskin mitään hyötyä ja en usko, että tällainen korjaustoimenpide tulisi ongelmassa kysymykseen.
Nyt toimii taas kuten pitääkin. HD clipit latautuu hetkessä, eikä pätki.

Toivotaan nyt, jälleen kerran, että tää taso pysyy.
Jälleen on lataus ajat perseestä! Ei pysty katsomaan edes 360p laatusta videota 10 megan yhteydellä. Täytynee jälleen turvautua 3rd party nimipalveluun, koska Surina ei osaa hoitaa asioitaan kuntoon 3:ssa vuodessa.
Sami kirjoitti:
Välitin asiasta tiedustelua ja palautetta vikapalveluumme, mutta ainakaan tällä hetkellä vikapalvelumme tiedossa ei ole yleistä häiriötä YouTube -yhteyksiin liittyen.
Vikailmoituksen voi jättää parhaiten laajakaistan vikailmoituslomakkellamme

Tehty vikailmoitus 100/10Mbit extra, jossa valokuitu talojakamoon. Youtuben videot pätkivät jopa 360p resolla. Muut videosivustot toimivat paljon paremmin. Odotellaan tapahtuuko jotain, mutta aika kauan ollaan odoteltu.
Jep, 360p:n katsominen on edelleenkin täysin mahdotonta. Käsittämätöntä paskaa.
Eikä ole vieläkään tapahtunut mitään asian korjaamiseksi. Hienoa toimintaa.
Minulla myös Soneran 24/1 mbs laajakaista ja YouTuben lataus on etanavauhtia.
Kaikki Flashit sun muut on päivitetty.

kahdeksan megan laajakaistalla toimi YouTube ihan hyvin, heti kun nostin nopeuden, noin puolitoista vuotta sitten, alkoi YouTube hidastelemaan. yhtä tuskaa on odottaa että video alkaa pyörimään.

sitten kun yleensä alkaa joskus, niin ei pahemmin pätki.

Tehkää nyt jotain !!
Sami kirjoitti:
Vikailmoituksen selvityksessä voi olla apua ainakin seuraavista lisätiedoista:

1. Tracert -testin tulos http://www.youtube.com :lle ja sille palvelimelle jolta selain odottaa vastausta (esim. s.ytimg.com). Ohje traceroute testin tekemiseen.
2. Yhteyden julkinen IP-osoite. Tiedon voi tarkistaa helposti http://www.ip-osoite.fi/ -osoitteesta.
3. Yhteyden käytössä olevat DNS-palvelimet, jotka on saatu automaattisesti palvelimemme kautta.
4. Kellonaika, päivämäärä ja avatun videon www-osoite.
5. Mahdollisimman tarkka kuvaus ongelmasta.

Vikailmoituksen voi jättää parhaiten laajakaistan vikailmoituslomakkellamme, jolloin ilmoitukseen pystyy liittämään mukaan lisätietoja.


Joo minä en mitään tuollaista listaa rupea väsäilemään. Vika ei selvästikään ole pelkästään minun yhteydessäni, joten se olisi täysin turhaa.
En edes pääse tekemään tuota vikailmoituslomaketta, koska se kysyy jotain toisia tunnuksia sinne, joita minulla ei todellakaan ole.
Enkä rupea mitään soittelemaankaan, kun se asiakaspalvelu puhelimen välityksellä on aivan helvetin kallista ja aina joutuu jonottamaan kymmeniä minuutteja (Noh. Näin ainakin Sonera saa kätevästi "tienattua" ylimääräistä rahaa...)
Ja muutenkin noiden 4. ja 5. kohtien kysymykset on aivan turhia, koska se ongelma on aina sama riippumatta kellonajasta, sekä videon osoitteesta. Kaikissa youtuben videoissa on sama ongelma. Ainakin minulla.

Aika jännää, kun käytössä on tämä ihan sama kannettava tietokone, mutta silti omalla netilläni (Kymp:n 10 megan valokuitu) youtuben videot latautuvat (Jopa HD -laatuiset) sitä normaalia nopeutta.
Heti kun kytken vanhempien 8 megan soneran netin tähän, niin silloin ei pysty edes 240p videoita katselemaan youtubesta, ellei niitä anna ensin ladata sen 10 minuuttia.
Tästä voi hyvin päätellä, että vika on yksinomaan Soneran yhteydessä, ei omissa laitteissani.
KettuRepolainen kirjoitti:
[quote="Sami":3pb0thf1]Vikailmoituksen selvityksessä voi olla apua ainakin seuraavista lisätiedoista:

1. Tracert -testin tulos http://www.youtube.com :lle ja sille palvelimelle jolta selain odottaa vastausta (esim. s.ytimg.com). Ohje traceroute testin tekemiseen.
2. Yhteyden julkinen IP-osoite. Tiedon voi tarkistaa helposti http://www.ip-osoite.fi/ -osoitteesta.
3. Yhteyden käytössä olevat DNS-palvelimet, jotka on saatu automaattisesti palvelimemme kautta.
4. Kellonaika, päivämäärä ja avatun videon www-osoite.
5. Mahdollisimman tarkka kuvaus ongelmasta.

Vikailmoituksen voi jättää parhaiten laajakaistan vikailmoituslomakkellamme, jolloin ilmoitukseen pystyy liittämään mukaan lisätietoja.


Joo minä en mitään tuollaista listaa rupea väsäilemään. Vika ei selvästikään ole pelkästään minun yhteydessäni, joten se olisi täysin turhaa.
En edes pääse tekemään tuota vikailmoituslomaketta, koska se kysyy jotain toisia tunnuksia sinne, joita minulla ei todellakaan ole.
Enkä rupea mitään soittelemaankaan, kun se asiakaspalvelu puhelimen välityksellä on aivan helvetin kallista ja aina joutuu jonottamaan kymmeniä minuutteja (Noh. Näin ainakin Sonera saa kätevästi "tienattua" ylimääräistä rahaa...)
Ja muutenkin noiden 4. ja 5. kohtien kysymykset on aivan turhia, koska se ongelma on aina sama riippumatta kellonajasta, sekä videon osoitteesta. Kaikissa youtuben videoissa on sama ongelma. Ainakin minulla.
[/quote:3pb0thf1]

Päätinpä itse ihan huvin ja urheilun vuoksi avautua tuon virallisen lomakkeen kautta, mutta en ymmärrä miksi ihmeessä te palstan adminit ette voi tätä asiaa viedä eteenpäin. Kyseessä ei selkeästi ole mikään yksittäisen asiakkaan yksittäinen ongelma, vaan koskee huomattavaa osaa asiakaskunnastanne (tunteeko kukaan Soneran liittymän omistajaa, jolla näitä ongelmia ei olisi?).

Jos siellä ollaan oikeasti noin peukalo suussa tämän asian kanssa (2 vuotta vanha ketju, oikeesti?!), niin suosittelen soittamaan vaikka DNA:lle, ja kysymään miten he ulkomaanyhteytensä hoitavat. Entisellä Welhon kaapelimodeemilla kun ei Youtube pätkinyt allekirjoittaneella koskaan, Soneraan vaihtamiseen jälkeen päivittäin.
YouTube -videoiden pätkimistä yhteyksissämme selvitetään vikapalvelumme toimesta tällä hetkellä. Pätkimisestä on julkaistu myös ilmoitus häiriötiedotteisiimme.

Vastaa