Telia TV toiseen televisioon


Meillä adsl:n kautta Teli TV -palvelut. Poika haluaisi omaan huoneeseen telkan. Mitä lisälaitteita se vaatii? Oma reititin ja digiboksi? Mistä voi tilata kakkosvehkeet?


 


Edit NikoNo: otsikkoa täsmennetty hieman


49 kommenttia

Kunniamerkki +5

Käsittääkseni Telia Tv ei ole vielä tuotteistettu kahdelle vastaanottimille. Tämän lisäksi adsl tuo omat rajoitukset. Tuossa kaista riittää juuri ja juuri yhteen kanavaan. Kahden saman aikaisen kanavan vastaanottaminen voinee toimia, mutta sitten muu netti on viimeistään tukossa.


 


Jos tuo olisi kuitenkin mahdollista, niin reitittimestä vain toinen lähiverkkokaapeli toiseen vastaanottimeen. Adsl:n osalta suosittelen mahdollisimman lyhyttä puhelinkaapelia. Lähiverkkokaaepeli saa olla varsin pitkä. Speksit sallivat jopa 100 metrin kieppiä, mutta kaupoissa pisin pituus jäänee 30 tai 50 metriin. Jos lähiverkkokytkintä haluaa käyttää, niin upd liikenteen vuoksi suosittelne sellaista kytkintä, joka tukee imgp snooping ominaisuutta. Valitettavasti löytyy vain kalliimista yritystason laitteista. Yksi poikkeus löytynee TP-linkin tuotteesta:TP-LINK TL-SG108E. Mikäli haluat leikkiä nettiyhteyden kapasiteetin kanssa, niin yksi vaihtoehto on hankkia toinen vastaanotin kilpailevalta taholta. Vaihtoehtoja on kaksi, mutta täällä niiden maininta ei ole suotavaa. Tällöin signaali tulisi nykyisen nettiyhteyden kautta.


 


Alkuvaiheessa tutkisin tilannetta että kakkostelevisiossa voitaisiin käyttää normaalia television omaa viritintä, joko kaapeliverkon tai antenniverkon kautta. Onko tämä suljettu pois? Vai onko tarvetta jollekin lasten maksukanavalle?

Kunniamerkki +14

Juu, adsl kaista on se mikä rajoittaa tosiaan jonkun verran kuten todettiin jo aiemman kirjoittajan toimesta. 


 


Yksi ratkaisu olisi hankkia noin. 30e maksava chromecast tai kalliimpi mutta käyttöystävällisempi Apple Tv kakkos telkkariin ja käyttää sen kautta Telia Tv sovellusta. Telia tv sovelluksessa on joitakin puutteita vs. telia tv digiboksi, niistä voit etsiä haulla keskusteluita täältä yhteisöstä. Tokihan tämäkin sitä kaistaa vaatii. https://www.telia.fi/kauppa/tv-ja-viihde/telia-tv


 

Tätä kakkostelkkariasiaa kysytään toistuvasti mutta yhtään toimivaa vastausta en ole vielä löytänyt. Minun tarpeeni olisi saada ilmaiset TV-kanavat näkymään toisessa ja kolmannessa televisiossa. Mahdollisuus katsoa tallenteita olisi plussaa, mutta primääritarve on ihan tavalliselle livetelkkarille, ja niin että eri televisioista voi katsoa eri kanavia. Miten onnistuu? Näissä keskusteluissa esitettyihin rajoituksiin ja vaihtoehtoihin liittyen:

 

- Nettiyhteys on valokuitu suoraan taloon, eli sisääntuleva kaista ei ole ongelma. 

 

- Telia TV -äppi Apple TV:ssä voisi muuten toimia, mutta ymmärtääkseni äpissä ei pysty katsomaan livenä valtaosaa kanavista.

 

- "Osta tallennuspalvelu, tallenna, ja katso myöhemmin" ei vastaa minun käsitystäni telkkarin katsomisesta livenä. Ei siis ole vaihtoehto.

 

Ilmeisesti Telia ei suostu tekemään useamman ruudun sopimuksia asiakkaittensa kanssa -- onko näin? Mitään teknistä estettähän tähän ei ole, kun kerran muut toimijat pystyvät siihen. Esim. Netflixillä on hyvin helppo tehdä neljän ruudun sopimus. Ja muissa maissa onnistuu TV-lähetyskin useampaan ruutuun (esim. AT&T Uverse Jenkeissä).

 

Jos useamman ruudun sopimusta ei pysty tekemään, niin voinko tehdä useita Telia TV -sopimuksia samaan osoitteeseen? Jokaiseen uuteen sopimukseen luulisi kuuluvan digiboksi ihan samalla tavalla kuin ensimmäiseenkin.

 

Tuntuu käsittämättömältä että tämä on palveluntarjoajalle niin vaikeaa. Useamman TV:n talous ei nyt todellakaan ole mikään harvinaisuus, mutta silti tuntuu ettei tätä edes yritetä ratkaista.

 

Jokohan tähän löytyisi ratkaisu Telialta? Ei ole näköjään kukaan Telialta vaivautunu vastaamaan.

Tällä hetkellä Telia TV digiboksilla palvelu on kytköksissä nettiyhteyteen, eli samaan yhteyteen ei saada kahta Telia TVtä. Telia TV sovellus ja siihen chromecast tai Apple TV on tällä hetkellä siihen simppelein vaihtoehto ja tallennuspalvelulla tosiaan voi katsoa "suorana" kun laittaa kyseisen ohjelman tallentumaan ja aloittaa katselun heti. Joitakin kanavia on myös täysin suoraan katsottavissa.

Olisi kyllä hirmu hyvä jos kehittäisitte jonkun järkevän ratkaisun tähän hommaan, siis sellaisen jossa sisällöt olisi käytettävissä kaikissa televisioissa. Esimerkiksi kaapelikorttinne pystyy linkittämään useampaan laitteeseen ja täten siirtämään maksullisen sisällön mukanaan vaikkapa makuuhuoneeseen tarvittaessa.

 

Voisitte yrittää vaikkapa kääntää tuon ihmeellisen rajoitteen jossa kahta Telia TV:tä ei saa saman yhteyden päälle, vaikkapa toiminnan vaatimukseksi että samat sisällöt toimisi toisessa boksissa vain samalla yhteydellä missä pääboksi on niin niitä ei jaeltaisi kavereille yms.

 

Pakko myös sanoa, että äärettömän turhauttavaa mitä tämän Telia TV:n kehitys on nykyisellään.

"Tällä hetkellä" on joka vastauksessa, eli saa mitään käryä onko mahdollisesti koskaan mitään tapahtumassa. "Tulossa" olevatkin viipyy. Tuntuu ettei kukaan oikeastaan tiedä mistään mitään ja asioita vain yhtäkkiä tapahtuu jos on tapahtuakseen, TV:n kehitykseen viestiä että voisitte hieman huomioida asiakkaitakin, kun se muuallakin talossa tuntuu jokseenkin onnistuvan.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@  kirjoitti:

Olisi kyllä hirmu hyvä jos kehittäisitte jonkun järkevän ratkaisun tähän hommaan, siis sellaisen jossa sisällöt olisi käytettävissä kaikissa televisioissa. Esimerkiksi kaapelikorttinne pystyy linkittämään useampaan laitteeseen ja täten siirtämään maksullisen sisällön mukanaan vaikkapa makuuhuoneeseen tarvittaessa.




Samaan tapaan Telia TV -digiboksi on siirrettävissä televisiosta toiseen halutessaan. Nämä laitteet ei ole nykyisin edes isoja, joten niiden liikuttelu on varsin simppeliä. Sanoisin, että vaatii askartelua aivan saman verran, kuin sen kortin siirtelykin.


 


Tässä ketjussa on toki hyviä ideoita tulevaisuutta ajatellen ja näitä on meidän kehitysporukalle toimitettukin. Lupauksia mihinkään suuntaan en kuitenkaan uskalla antaa. Se on tullut opittua, että on viisainta antaa lupauksia silloin, kun jokin asia on aivan varma.


 


Haluan heittää myös esimerkin, kuinka minun ystävälläni on asiat ratkaistu. Käytössä siis kolme televisiota kotona. Perheen päätelkkarissa olohuoneessa on Telia TV -digiboksi laajakaistalla palvelu, jossa kohtuullinen nippu myös maksukanavia kyydissä. Tämän lisäksi molemmissa makuuhuoneiden telkkareissa on Chromecastit, jolloin Telia TV -sovellukselta saadaan tv-sisällöt siirrettyä tabletilta/kännykältä isolle ruudulle. Käytännössä siis Telia TV -digiboksi laajakaistalla ja Telia TV -sovellus yhdistelmä tarjoaa palvelut kolmeen televisioon. Tallennukset toimii samalla tavalla kaikilta laitteilta ja lisäksi maksukanavista maksetaan vain yksi maksu, kun Telia TV -sovellukseen on saanut samat kanavat maksutta kyytiin, mitkä on maksullisena boksilla.


 


Toki kuvailemani ratkaisu ei ole kaikille optimaalinen tai toimiva, mutta kenties jollekin sopii joka etsii ratkaisua tähän tilanteeseen :smileyhappy:


@NikoNo@  kirjoitti:

@  kirjoitti:

Olisi kyllä hirmu hyvä jos kehittäisitte jonkun järkevän ratkaisun tähän hommaan, siis sellaisen jossa sisällöt olisi käytettävissä kaikissa televisioissa. Esimerkiksi kaapelikorttinne pystyy linkittämään useampaan laitteeseen ja täten siirtämään maksullisen sisällön mukanaan vaikkapa makuuhuoneeseen tarvittaessa.


Samaan tapaan Telia TV -digiboksi on siirrettävissä televisiosta toiseen halutessaan. Nämä laitteet ei ole nykyisin edes isoja, joten niiden liikuttelu on varsin simppeliä. Sanoisin, että vaatii askartelua aivan saman verran, kuin sen kortin siirtelykin.

 

Tässä ketjussa on toki hyviä ideoita tulevaisuutta ajatellen ja näitä on meidän kehitysporukalle toimitettukin. Lupauksia mihinkään suuntaan en kuitenkaan uskalla antaa. Se on tullut opittua, että on viisainta antaa lupauksia silloin, kun jokin asia on aivan varma.

 

Haluan heittää myös esimerkin, kuinka minun ystävälläni on asiat ratkaistu. Käytössä siis kolme televisiota kotona. Perheen päätelkkarissa olohuoneessa on Telia TV -digiboksi laajakaistalla palvelu, jossa kohtuullinen nippu myös maksukanavia kyydissä. Tämän lisäksi molemmissa makuuhuoneiden telkkareissa on Chromecastit, jolloin Telia TV -sovellukselta saadaan tv-sisällöt siirrettyä tabletilta/kännykältä isolle ruudulle. Käytännössä siis Telia TV -digiboksi laajakaistalla ja Telia TV -sovellus yhdistelmä tarjoaa palvelut kolmeen televisioon. Tallennukset toimii samalla tavalla kaikilta laitteilta ja lisäksi maksukanavista maksetaan vain yksi maksu, kun Telia TV -sovellukseen on saanut samat kanavat maksutta kyytiin, mitkä on maksullisena boksilla.

 

Toki kuvailemani ratkaisu ei ole kaikille optimaalinen tai toimiva, mutta kenties jollekin sopii joka etsii ratkaisua tähän tilanteeseen :smileyhappy:


Kaapelikorttia siirrettäessähän pitikin irroitella töpseleitä ja kerätä laitteisto mukaan, juu. Lähempänä olisit ollut jos olit sanonut että ei sen hankalampaa kuin edellisenkään digiboksin siirtäminen jota ei siis tarvinnut tehdä vaan ottaa se kortti.

Enkä tässä edes huomioi sitä, että erään loistavan ominaisuuden eli BT-kaukosäätimen takia tuo teidän boksi on poissa näkyvistä ja johdot nätisti niputettuna, siirtyy siis tooodella simppelisti.

 

Toisekseen kun ne sisällöt ei siirry sovelluksella. Jatkuvat tallenteet uupuu, MIX pakettien kanavat uupuu. Jatkuvat tallennuksetkin on ollut yllättäen ”tulossa” sovellukseen kuinka pitkään? Tallennusten kelaaminenkin on suorastaan nautinnollista sovelluksella ja Chromecastilla... ehkä jossain rinnaikkaisuniversumissa.

 

Vertaahan myös käyttökokemusta, selaan telkkarista kanavat läpi, ainiin maksukanavat tarkistetaan sovelluksella. Hypi sitten perinteisen telkkarin ja sovelluksen kanssa edestakaisin, ihanaa.

 

Ihan riittäisi, että tämä kehitystiiminne vastaisi näihin ihmisten ehdotuksiin. Miten sille TV tiimille on niin hankalaa pitää yllä minkäännäköistä dialogia asiakkaiden suuntaan? Lähetä kehitysidea sinne, että vastatkaa kehitysideoihin jotain konkreettista ja perusteltua!

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@  kirjoitti:




Toisekseen kun ne sisällöt ei siirry sovelluksella. Jatkuvat tallenteet uupuu, MIX pakettien kanavat uupuu. Jatkuvat tallennuksetkin on ollut yllättäen ”tulossa” sovellukseen kuinka pitkään? Tallennusten kelaaminenkin on suorastaan nautinnollista sovelluksella ja Chromecastilla... ehkä jossain rinnaikkaisuniversumissa.


 


Vertaahan myös käyttökokemusta, selaan telkkarista kanavat läpi, ainiin maksukanavat tarkistetaan sovelluksella. Hypi sitten perinteisen telkkarin ja sovelluksen kanssa edestakaisin, ihanaa.


 


Ihan riittäisi, että tämä kehitystiiminne vastaisi näihin ihmisten ehdotuksiin. Miten sille TV tiimille on niin hankalaa pitää yllä minkäännäköistä dialogia asiakkaiden suuntaan? Lähetä kehitysidea sinne, että vastatkaa kehitysideoihin jotain konkreettista ja perusteltua!




Nämä mainitsemasi haasteet Chromecastin käyttöön liittyen on tiedostettu myös meidän kehityspuolella. Näistä on jonkin verran palautteita kuitenkin tullut. Toistaiseksi ei ole antaa mitään lupauksia aikataulusta, jolloin muutoksia voisi odotella. Kerrotaan toki heti, kun näissä asioissa tapahtuu edistystä.


@NikoNo@  kirjoitti:


Nämä mainitsemasi haasteet Chromecastin käyttöön liittyen on tiedostettu myös meidän kehityspuolella. Näistä on jonkin verran palautteita kuitenkin tullut. Toistaiseksi ei ole antaa mitään lupauksia aikataulusta, jolloin muutoksia voisi odotella. Kerrotaan toki heti, kun näissä asioissa tapahtuu edistystä.


Juuh, tuskin maltan odottaa :smileylol:

Telia on kyllä Suomen operaattoreista ylivoimaisesti kankein asiakaslähtöisten ratkaisujen kehittelyssä. Jos vaikka Liigaa mietitään, niin siihenkään ei viitsitty tuoda mitään joustavampia ratkaisuja, se on vaan ikäihmistenkin yritettävä pärjätä puhelimella ja chromecastilla. Mahtavia digibokseja kun ei saa kuin 2v sopimuksella, Liigakauden ulkopuolella se onkin sitten tyhjän panttina. Ja ratkaisuna ei ole yrittää kaupitella muita paketteja digiboksin mukaan, kun niitä jo on toisen operaattorin kautta. Liiga on Telialle melko suuri satsaus, mutta pahasti jäi vajaaksi toteutus.

 

Ihan esimerkkinä kun toisen operaattorin - jonka pitkäaikainen asiakas itse olen - kanssa oli hieman ongelmia, niin sieltä suunnalta oltiin yhteydessä ja tulee uutta korttia jotta saa kaikilla televisioilla katseltua ohjelmat - eikä maksanut ylimääräistä. Eikä ollut ensimmäinen kerta, kun operaattorin puolelta myönnettiin virhe tai huono laiteratkaisu ja tuli uutta ja parempaa tavaraa ilmaiseksi tilalle. Telian puolelta aina vaan "viedään viestiä eteenpäin" ja "on mahdollisesti tulossa" jne. joka on asiakkaalle todella rasittava vastaus. Edeltä onkin helposti luettavissa syy, miksi toinen operaattori on saanut pitää asiakkaan, eikä Telialle huvita maksaa yhtään mistään. Liigasta vähän pakon edessä, mutta mitään muuta ei ole eikä tule.

 

 


@mikkooks@  kirjoitti:

Telia on kyllä Suomen operaattoreista ylivoimaisesti kankein asiakaslähtöisten ratkaisujen kehittelyssä.


Itseasiassa omalla kohdalla se syy miksi tämä Telia TV:n kehitys turhauttaa näin paljon on se, että Telialla on muuten havaintoni mukaan kovasti kaikkea pilottia jne asiakaslähtöisyyttä muiden tuotteiden osalta. Telia TV:n osalta sen sijaan pidetään asiakkaille keskisormi tasaisesti pystyssä vaikka siihen aktiivisimmin palautetta annetaan. TV:n kohdalla joku musta aukko, minne voi kyllä huudella mutta konkreettisia vastauksia ei kannata odottaa.

 

Kertoohan se jotain jos vuoden 2019 tekniikoilla ehdotus on tosiaan kahden tai useamman television talouteen on siirrä koko digiboksi sinne missä haluat katsoa :D

 

Ei tässä muu auta kuin tehdä omille hermoille palvelus ja käyttää palvelua "as is" ja jättää ominaisuusehdotukset ja kehityksestä kyselyt muille tahoille.

Sama juttu. MIX M paketti on nimenomaan vain Eurosportin kanavien takia otettu ja olisi suht mukava katsella näitä myös kännykällä (Snooker yms)... Olisi helpompaa (ja halvempaa) peruttaa kaikki Telian maksupaketit ja vaihtaa Viaplayhin ja Eurosport-playeriin. Viaplay oikeuksistakaan ei yllättävästi ole tullut uutta tietoa Viasat Kulta-paketin kylkeen. Todella pitkään olen ollut jo Soneran/Telian asiakkaana ollut, mutta turhautuneisuus alkaa olla jo todella suurta. Toivottavasti kohta alkaa uusia päivityksiä tulemaan tai alkaa tod.näk. asiakkaat kaikkoamaan. (Tämä asiakas ainakin)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Veikkaan, että yksi tekijä on se, että ilmeisesti sama palvelu on koko konsernin alueella käytössä tai ainakin osittain eri maissa samoja palikoita yms... Eli siinä missä vaikka Suomen Telian matkapuhelinverkko on yksinomaan Suomen Telian ja he voivat tehdä melko pitkälle kehitystyötä siinä tahdissa mitä vain itse haluavat, ei sama ehkä päde TV-palveluihin.


 


Mutta tämä on vain arvaus, vahvat viitteet esim. sovelluksista löytyy siihen, että kyseessä on monikansallinen, yli maayhtiörajojen menevä sovellus.


@Purnipsi@  kirjoitti:

Veikkaan, että yksi tekijä on se, että ilmeisesti sama palvelu on koko konsernin alueella käytössä tai ainakin osittain eri maissa samoja palikoita yms... Eli siinä missä vaikka Suomen Telian matkapuhelinverkko on yksinomaan Suomen Telian ja he voivat tehdä melko pitkälle kehitystyötä siinä tahdissa mitä vain itse haluavat, ei sama ehkä päde TV-palveluihin.

 

Mutta tämä on vain arvaus, vahvat viitteet esim. sovelluksista löytyy siihen, että kyseessä on monikansallinen, yli maayhtiörajojen menevä sovellus.


Jakelusopimukset varmasti rajoittavat tietyiltä osin operaattorin mahdollisuuksia. Sopimuksista taas noin yleisesti voidaan sanoa, että myyjä useimmiten tietää mitä on myymässä, ostajan pitää myös tietää mitä ostaa. Jos tehdään niin huonoja sopimuksia, että niiden puitteissa asiakas joutuu näkemään turhaa vaivaa, olisi kenties syytä arvioida ko. sopimuksia tehneiden henkilöiden asemaa.

 

Jos tässä yhteydessä palataan Liigaan, niin esim. jakelualustojen suhteen tuskin on sopimuksissa mitään esteitä. En millään jaksa uskoa, että Liigan puolelta olisi haluttu rajata esim. Android TV pois. Tässä kohtaa kyseessä on vain ja ainoastaan Telian halukkuus myydä Liigan oheen sitä digiboksia, laajakaistaa ym. Näinhän sitä kannattaakin toimia - tiettyyn pisteeseen asti. Siinä kohtaa kun esim. digiboksista ei saada vuokrasopimusta joka kattaisi vain Liiga-kauden, mennään pahasti metsään. En ole pahemmin Telian muuhun tarjontaan edes tutustunut, sen verran huonoa kokemusta taustalla. En siis voi ottaa kantaa asiakaslähtöisyyteen suurella varmuudella, mutta Liigan osalta ainakin on valittu liian räikeä omien laitteiden tuputtaminen.


@Purnipsi@  kirjoitti:

Veikkaan, että yksi tekijä on se, että ilmeisesti sama palvelu on koko konsernin alueella käytössä tai ainakin osittain eri maissa samoja palikoita yms... Eli siinä missä vaikka Suomen Telian matkapuhelinverkko on yksinomaan Suomen Telian ja he voivat tehdä melko pitkälle kehitystyötä siinä tahdissa mitä vain itse haluavat, ei sama ehkä päde TV-palveluihin.

 

Mutta tämä on vain arvaus, vahvat viitteet esim. sovelluksista löytyy siihen, että kyseessä on monikansallinen, yli maayhtiörajojen menevä sovellus.


Tämä pitänee aika hyvin paikkansa. Joskus boksiin luikahti ohjelmistoversio _swe -päätteellä ja piakkoin tuli uusi _fin päätteellä. Ei näissä eroja näkynyt ja kielikin oli suomi, luultavasti vain joku pikkuvirhe ohjelmiston nimeämisessä. Myös kirjautuminen palveluun menee serverille fi-iptvlogin.telia.se. Tämä siis laajakaistallisessa versiossa. aIPTV meni muistaakseni telia.net tms.

 

Jos Telia tässä kohtaa haluaisi vähän parantaa imagoaan TV-casen kohdalla, niin kertoisi edes rehellisesti mihin voidaan täällä suomen päässä vaikuttaa ja antaa palautetta sekä kertoa mikä menee ruotsin puolelle hoitoon jolloin voidaan tietää että prioriteetti on melkoisen matala ja josta voidaan olettaa ettei kiinnosta kommentoida mitenkään.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@mikkooks@  kirjoitti:


@Purnipsi@  kirjoitti:

Veikkaan, että yksi tekijä on se, että ilmeisesti sama palvelu on koko konsernin alueella käytössä tai ainakin osittain eri maissa samoja palikoita yms... Eli siinä missä vaikka Suomen Telian matkapuhelinverkko on yksinomaan Suomen Telian ja he voivat tehdä melko pitkälle kehitystyötä siinä tahdissa mitä vain itse haluavat, ei sama ehkä päde TV-palveluihin.


 


Mutta tämä on vain arvaus, vahvat viitteet esim. sovelluksista löytyy siihen, että kyseessä on monikansallinen, yli maayhtiörajojen menevä sovellus.




Jakelusopimukset varmasti rajoittavat tietyiltä osin operaattorin mahdollisuuksia. Sopimuksista taas noin yleisesti voidaan sanoa, että myyjä useimmiten tietää mitä on myymässä, ostajan pitää myös tietää mitä ostaa. Jos tehdään niin huonoja sopimuksia, että niiden puitteissa asiakas joutuu näkemään turhaa vaivaa, olisi kenties syytä arvioida ko. sopimuksia tehneiden henkilöiden asemaa.


 


Jos tässä yhteydessä palataan Liigaan, niin esim. jakelualustojen suhteen tuskin on sopimuksissa mitään esteitä. En millään jaksa uskoa, että Liigan puolelta olisi haluttu rajata esim. Android TV pois. Tässä kohtaa kyseessä on vain ja ainoastaan Telian halukkuus myydä Liigan oheen sitä digiboksia, laajakaistaa ym. Näinhän sitä kannattaakin toimia - tiettyyn pisteeseen asti. Siinä kohtaa kun esim. digiboksista ei saada vuokrasopimusta joka kattaisi vain Liiga-kauden, mennään pahasti metsään. En ole pahemmin Telian muuhun tarjontaan edes tutustunut, sen verran huonoa kokemusta taustalla. En siis voi ottaa kantaa asiakaslähtöisyyteen suurella varmuudella, mutta Liigan osalta ainakin on valittu liian räikeä omien laitteiden tuputtaminen.




Tutustuin hieman Telian Ruotsin valikoimiin:
https://www.telia.se/privat/tv

Jos oikein ymmärsin, ei Ruotissakaan ole tarjolla Android-TV -sovellusta, vaan tavoiksi katsoa lähetyksiä TV:stä ovat: Chromecast, Arris-boksi tai Apple TV ja Apple TV 4k, tai sitten tietokoneen kautta katsoen. En tiedä, mutta epäilen, että Suomessakaan ei muita katselukanavia sen nopeammin saada kuin Ruotsissakaan. En myöskään tiedä, mikä on ruotsalaisten kuluttaijen mielipide ja tarve, että onko siellä toivetta ollut tv:n oman käyttiksen sovellukseen. Itsekin kyllä sitä toivon, sillä helpointa on se, että bokseja on niin vähän kuin mahdollista.

Kunniamerkki +10

En ota kantaa näihin muutamiin edellisiin kommentteihin vaan tuohon varsinaisen otsikon aiheeseen.

 

Itselläni on ollut jo vuosia Telia TV boksi liitetty kahteen televisioon. Käytössä on HDMI jakaja, jonka toinen HDMI lähtö on kytketty HDMI-CAT6 muuntimeen. Tämän jälkeen HDMI signaalia voi viedä CAT6 parikaapelia pitkin pitkästikin häiriöttömänä ja hyvälaatuisena. Toisessa päässä on vain muunnin toisinpäin ja muuntimesta HDMI piuhalla toiseen televisioon.

 


@kefiiri@  kirjoitti:

En ota kantaa näihin muutamiin edellisiin kommentteihin vaan tuohon varsinaisen otsikon aiheeseen.

 

Itselläni on ollut jo vuosia Telia TV boksi liitetty kahteen televisioon. Käytössä on HDMI jakaja, jonka toinen HDMI lähtö on kytketty HDMI-CAT6 muuntimeen. Tämän jälkeen HDMI signaalia voi viedä CAT6 parikaapelia pitkin pitkästikin häiriöttömänä ja hyvälaatuisena. Toisessa päässä on vain muunnin toisinpäin ja muuntimesta HDMI piuhalla toiseen televisioon.

 


Niin eikö tällä viritelmällä kuitenkin saa kahteen televisioon vain täsmälleen saman lähetyksen näkyviin?


@Purnipsi@  kirjoitti:

@mikkooks@  kirjoitti:

@Purnipsi@  kirjoitti:

Veikkaan, että yksi tekijä on se, että ilmeisesti sama palvelu on koko konsernin alueella käytössä tai ainakin osittain eri maissa samoja palikoita yms... Eli siinä missä vaikka Suomen Telian matkapuhelinverkko on yksinomaan Suomen Telian ja he voivat tehdä melko pitkälle kehitystyötä siinä tahdissa mitä vain itse haluavat, ei sama ehkä päde TV-palveluihin.

 

Mutta tämä on vain arvaus, vahvat viitteet esim. sovelluksista löytyy siihen, että kyseessä on monikansallinen, yli maayhtiörajojen menevä sovellus.


Jakelusopimukset varmasti rajoittavat tietyiltä osin operaattorin mahdollisuuksia. Sopimuksista taas noin yleisesti voidaan sanoa, että myyjä useimmiten tietää mitä on myymässä, ostajan pitää myös tietää mitä ostaa. Jos tehdään niin huonoja sopimuksia, että niiden puitteissa asiakas joutuu näkemään turhaa vaivaa, olisi kenties syytä arvioida ko. sopimuksia tehneiden henkilöiden asemaa.

 

Jos tässä yhteydessä palataan Liigaan, niin esim. jakelualustojen suhteen tuskin on sopimuksissa mitään esteitä. En millään jaksa uskoa, että Liigan puolelta olisi haluttu rajata esim. Android TV pois. Tässä kohtaa kyseessä on vain ja ainoastaan Telian halukkuus myydä Liigan oheen sitä digiboksia, laajakaistaa ym. Näinhän sitä kannattaakin toimia - tiettyyn pisteeseen asti. Siinä kohtaa kun esim. digiboksista ei saada vuokrasopimusta joka kattaisi vain Liiga-kauden, mennään pahasti metsään. En ole pahemmin Telian muuhun tarjontaan edes tutustunut, sen verran huonoa kokemusta taustalla. En siis voi ottaa kantaa asiakaslähtöisyyteen suurella varmuudella, mutta Liigan osalta ainakin on valittu liian räikeä omien laitteiden tuputtaminen.


Tutustuin hieman Telian Ruotsin valikoimiin:
https://www.telia.se/privat/tv

Jos oikein ymmärsin, ei Ruotissakaan ole tarjolla Android-TV -sovellusta, vaan tavoiksi katsoa lähetyksiä TV:stä ovat: Chromecast, Arris-boksi tai Apple TV ja Apple TV 4k, tai sitten tietokoneen kautta katsoen. En tiedä, mutta epäilen, että Suomessakaan ei muita katselukanavia sen nopeammin saada kuin Ruotsissakaan. En myöskään tiedä, mikä on ruotsalaisten kuluttaijen mielipide ja tarve, että onko siellä toivetta ollut tv:n oman käyttiksen sovellukseen. Itsekin kyllä sitä toivon, sillä helpointa on se, että bokseja on niin vähän kuin mahdollista.


Ei varmasti saada nopeammin, mutta eipä sen toisaalta pitäisi olla kuluttajan ongelma, että palveluntarjoaja on iso ja kankea.

 

Toisaalta pitää sen verran korjata viestiäsi, että Android TV ei ole "tv:n oma käyttis". Android TV käyttöjärjestelmää on paitsi televisioissa, myös monella nimellä kulkevissa tv-bokseissa.


@kefiiri@  kirjoitti:

En ota kantaa näihin muutamiin edellisiin kommentteihin vaan tuohon varsinaisen otsikon aiheeseen.

 

Itselläni on ollut jo vuosia Telia TV boksi liitetty kahteen televisioon. Käytössä on HDMI jakaja, jonka toinen HDMI lähtö on kytketty HDMI-CAT6 muuntimeen. Tämän jälkeen HDMI signaalia voi viedä CAT6 parikaapelia pitkin pitkästikin häiriöttömänä ja hyvälaatuisena. Toisessa päässä on vain muunnin toisinpäin ja muuntimesta HDMI piuhalla toiseen televisioon.

 


Tätä itsekin kyselin aikanaan toisessa aiheessa, että mahtaisiko miten toimia hyödyntää asunnon valmista sisäverkkoa tähän hommaan. Jäi sitten ajatuksen asteelle kun en ollut valmis vielä pistämään rahaa noihin palikoihin, mutta hyvä tietää että tälläinen siis toimii. Olisiko sinulla suositella laitteistoa tähän hommaan?

Höpö höpö puhetta. Samassa linjassa toimii vaikka 5 laitetta yhtäaikaa jos kaistassa on potkua.

Kysymys on vain rahasta. 

Esimerkkinä otetaan vaikka niin, että vien oman boksin kaverin luokse jolla on telian linja. Lykkään vaan paikalle ja syötän tunnukset ja voila!

Palataanpa tähän kahden telkkarin katseluun, ja vielä yhtä aikaa, kahdella digiboksilla. 

 

Laitteina hybridimodemi ja pyöreät arris vip digiboksit.

Miten pitäisi onnistua? Meillä riittää peruskanavat ja tallennusten katselu, mutta toisten asiakkaiden vuoksi tulisi tietää onnistuuko maksukanavien katselu myös. 

Jahas.. Näyttää taas olevan töissä telialaisia, jotka leikkii "en huomaa kysymystä" leikkiä. 

Tuohon vaikuttaa nyt hieman että mitä palveluita sinulla on tilattuna meiltä.


 


Mikäli sinulla on Telia TV digiboksi laajakaistalla palvelu, niin tämän kaveriksi pystyy ottamaan Telia TV digiboksin. Tällöin pitää yhteys sillata hybridmodeemin LAN4-portista ja kytkeä Telia TV digiboksi tähän portiin tai erillinen reititin tähän porttiin ja siitä yhteys digiboksille. 


 


Nämä kaksi palvelu ovat kuitenkin erillään ja molempiin tilataan haluttu sisältö erikseen. 

Vastaa