Telia-tv -pahviloora (TG799 + Arris-boxi)


Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +12

Tuli nuo uudet vermeet postissa.

 

Ihmettelen kyllä "vähän", että paketti ei sisällä minkään näköistä suomenkielistä opasta vermeiden käyttökuntoon saamiseksi. Boxin mukana on englannin kielinen suppea opas ja modeemin mukana ei mitään.

 

5v sitten tuli komia pinkki "Sonera Koti TV:n asennus ja käyttöohje", missä seikkaperäisesti käytiin läpi niin modeemin (TG789) kuin boxin (Vip1003) viritykset sisältäen kaukosäätimien käytöt.

 

Nojoo - oletetaan, että lähistöllä on aina joku nörtti, joka vermeet saa toimimaan, mutta edes parissa asiassa olisi voitu jotain selvittää:

1: Uusi TG799 lähettää WiFiä sekä 2,4 että 5GHz -taajuuksilla. Edes pieni sepustus, miksi noin ja että mikä kannattaa valita missäkin ja minkä tyylisessä ympäristössä/talossa/tontilla...  MUTTA EI.

2: Olen vanha asiakas, jolla siis nuo roinat vain vaihtuivat uudempiin.  Olisi siis voinut kuvitella, että mukana on ohjeistus, mitä tehdään vanhalla romukasalle...  MUTTA EI.

 

3: Jos nämä ohjeet on jossain netin syöverissä, niin voisi kuvitella, että asiakkaalle ilmoitetaan (jo tilausvaiheessa, jotta ehtii ne mahdollisesti tulostamaan), että "katsohan tarkemmat ohjeet osoitteesta xx.yy.zz" - MUTTA EI.

 

Mikä teitä vaivaa?

 

 

 

 


11 kommenttia


@DigiHate kirjoitti:

Tuli nuo uudet vermeet postissa.


 


Ihmettelen kyllä "vähän", että paketti ei sisällä minkään näköistä suomenkielistä opasta vermeiden käyttökuntoon saamiseksi. Boxin mukana on englannin kielinen suppea opas ja modeemin mukana ei mitään.


 


5v sitten tuli komia pinkki "Sonera Koti TV:n asennus ja käyttöohje", missä seikkaperäisesti käytiin läpi niin modeemin (TG789) kuin boxin (Vip1003) viritykset sisältäen kaukosäätimien käytöt.


 


Nojoo - oletetaan, että lähistöllä on aina joku nörtti, joka vermeet saa toimimaan, mutta edes parissa asiassa olisi voitu jotain selvittää:


1: Uusi TG799 lähettää WiFiä sekä 2,4 että 5GHz -taajuuksilla. Edes pieni sepustus, miksi noin ja että mikä kannattaa valita missäkin ja minkä tyylisessä ympäristössä/talossa/tontilla...  MUTTA EI.


2: Olen vanha asiakas, jolla siis nuo roinat vain vaihtuivat uudempiin.  Olisi siis voinut kuvitella, että mukana on ohjeistus, mitä tehdään vanhalla romukasalle...  MUTTA EI.


 


3: Jos nämä ohjeet on jossain netin syöverissä, niin voisi kuvitella, että asiakkaalle ilmoitetaan (jo tilausvaiheessa, jotta ehtii ne mahdollisesti tulostamaan), että "katsohan tarkemmat ohjeet osoitteesta xx.yy.zz" - MUTTA EI.


 


Mikä teitä vaivaa?


 


 


 


 




Heippatirallaa @DigiHate!

Ihan on kyllä aiheellinen palaute, kiitoksia tästä. Ei pitäisi olettaa, että kaikilla on hyväntahtoisia nörttituttuja ja kyllähän ne ohjeet pitäisi olla kätevästi saatavilla just silloin, kun asiakkaalla on suurin into laitteen käyttöön ottoon päällänsä. Selvittelen miksi ohjeistukset puuttuvat paketista ja palaan asiaan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +12

Saisko nyt ees pikana kommentin tuohon kohtaan 2 ????

 

Myynti-chattikaan ei tuollaiseen peruskysymykseen osannut sanoa mitään (????)

 

Lähelläni on Telia-myyntipiste - voiko vanhat laitteet esim. tunkea TeliaTV-pahvilooraan ja kuskata ko. kauppaan?  ...vai miten/missä/koska...   ...vai kannetaanko elektroniikkajätelavalle... ???


@DigiHate kirjoitti:

Saisko nyt ees pikana kommentin tuohon kohtaan 2 ????


 


Myynti-chattikaan ei tuollaiseen peruskysymykseen osannut sanoa mitään (????)


 


Lähelläni on Telia-myyntipiste - voiko vanhat laitteet esim. tunkea TeliaTV-pahvilooraan ja kuskata ko. kauppaan?  ...vai miten/missä/koska...   ...vai kannetaanko elektroniikkajätelavalle... ???




Tuizella on selvityksessä tosiaan tuo ohjeasia, tässä sulle vielä palautusosoite vanhoille laitteille:


Posti / E-varasto
Sopimustunnus 628184
Satamatie 37
37800 Akaa

Laitteet voi palauttaa maksuttomana asiakaspalautuksena, esimerkiksi siinä laatikossa joka tuli uusien laitteiden mukana. Telian pisteisiin näitä laitteita ei voi palauttaa. 









 







Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +12

Vieläkään vastaus ("...voi palauttaa...") ei kerro, että nimenomaan PITÄÄKÖ vanhat laitteet palauttaa vai voiko ne hävittää myös itse, jos niin haluaa.  Ja että pitääkö vanhojen laitteiden haltijan jotenkin ilmetä lähetyksestä?

 

On se nyt vaikeaa kertoa asia heti kerralla täsmällisesti täälläkään...

 

** **

Itse uudet laitteet pelaavat hienosti ja asennus oli yksinkertainen.

 

Tietysti laitteiden mukana (ehkä joskus) tulevassa info-läpyskässä voisi myös kertoa, että ensimmäisessä startissa modeemi hakee ehkä tarjolla olevaa uutta sw-päivitystä ja jos löytää, niin tekee päivityksen + buuttailee pari ylimääräistä kertaa ennen kuin on vireessä... ...ettei siis innokas asiakas jo pakkaa boxia takaisin looraan, kun "jäi buuttikierteeseen"...

 

Jaksan edelleen ihmetellä, että heittelette asiakkaille laitteita ilman minkäänmoisia asennusohjeita...

 

Kunniamerkki +14

@DigiHate kirjoitti:

Vieläkään vastaus ("...voi palauttaa...") ei kerro, että nimenomaan PITÄÄKÖ vanhat laitteet palauttaa vai voiko ne hävittää myös itse, jos niin haluaa.  Ja että pitääkö vanhojen laitteiden haltijan jotenkin ilmetä lähetyksestä?


 


 




En ole Telian edustaja, mutta sopimushan sanoo että viihde laitteet (boksi, kaukosäädin, palvelureititin) ovat Telian omaisuutta. Eikös se ole itsestään selvää, että toisen omaisuus täytyy palauttaa kun käyttötarve, palvelu, tai sopimus päättyy? 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +12

Nojuu - laitteet tosiaan on lainassa, mutta palautustilanne saattaa tulla ajankohtaiseksi vuosikausia kestäneen lainan jälkeen, jolloin tilanne voi olla epäselvä - ainakin, jos asiasta ei nimenomaan tiedoteta, kun a) sopimukset päätetään ja b) laitteet uudistetaan. 

 

Tilannehan saattaa olla niinkin, että esim. mulla 5v olleet laitteet ovat Teliankin käsittelyssä jo suoranaista romua eli tekevät saman kuin itsekin eli laitteet elektroniikkajätteisiin.  Teliahan tietää, mitkä laitteet ovat kenelläkin lainassa ja voisi vaikka ilmoittaa vaihtoehtoina joko lähettää vanhat postissa tai hävittää ne itse asianmukaisesti.

 

Riippuen siis vanhojen laitteiden tulevasta elämästä - simppeli lappu "Palautathan lainalaitteet osoitteeseen Telia....... Kiitos" / "Voit hävittää vanhat laitteet itse tai lähettää ne osoitteeseen Telia.... Kiitos" selvittäisi asian heti kerrralla.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Ainakin tässä langattoman digiboksin pilotissa mukana olleille tuli selkeä ohje, että aiemmat laitteet voi halutessaan lähettää asiakaspalautuksena Telialle, tai sitten toimittaa itse eteenpäin energiajätteeseen.

Kunniamerkki +14

@jarkko35 kirjoitti:

Ainakin tässä langattoman digiboksin pilotissa mukana olleille tuli selkeä ohje, että aiemmat laitteet voi halutessaan lähettää asiakaspalautuksena Telialle, tai sitten toimittaa itse eteenpäin energiajätteeseen.




Juu, mutta sepä koski vain sitä pilottia eikä ollut mikään yleinen ohje. Virallinen ohjehan on että ne laitteet on Telian omaisuutta ja tulee palauttaa Telialle maksuttomana asiakaspalautuksena.

Kunniamerkki +14

@DigiHate kirjoitti:

Nojuu - laitteet tosiaan on lainassa, mutta palautustilanne saattaa tulla ajankohtaiseksi vuosikausia kestäneen lainan jälkeen, jolloin tilanne voi olla epäselvä - ainakin, jos asiasta ei nimenomaan tiedoteta, kun a) sopimukset päätetään ja b) laitteet uudistetaan. 


 


Tilannehan saattaa olla niinkin, että esim. mulla 5v olleet laitteet ovat Teliankin käsittelyssä jo suoranaista romua eli tekevät saman kuin itsekin eli laitteet elektroniikkajätteisiin.  Teliahan tietää, mitkä laitteet ovat kenelläkin lainassa ja voisi vaikka ilmoittaa vaihtoehtoina joko lähettää vanhat postissa tai hävittää ne itse asianmukaisesti.


 


Riippuen siis vanhojen laitteiden tulevasta elämästä - simppeli lappu "Palautathan lainalaitteet osoitteeseen Telia....... Kiitos" / "Voit hävittää vanhat laitteet itse tai lähettää ne osoitteeseen Telia.... Kiitos" selvittäisi asian heti kerrralla.




Minulle on aina tekstarilla tullut tuo tässäkin ketjussa mainittu osoite ja kehoitus palauttaa laitteet sinne. Eiköhän Telialla ole laitteiden sarjanumerot ylhäällä tosiaan juu mitkä kenellekin on lähetetty.  


 


Sinällään se ei lähtökohtaisesti ole asiakkaan huoli mitä omaisuuden haltija omaisuudellaan tekee kun asiakas ne takaisin toimittaa? Asiakkaalle myös kierrätys on hyvin usein taloyhtiön sekajäte astia, isot yritykset hoitavat kierrätyksen yleensä paljon asianmukaisemmin.

Nyt saatiin vähän lisätietoja noiden puuttuvien ohjeiden osalta.


 


Eli tosiaan, ehdottomasti olisi paketin mukana pitänyt tulla asennusohjeet. Kaikesta päätellen kyseessä näyttäisi olevan yksittäistapaus, eli ohjeet eivät nyt jostain syystä olleet sinun pakettiisi tietä löytäneet. Pahoittelut omasta puolestani vielä tästä.

Ja kuten @tilasto tuossa jo mainitsikin, kyseiset laitteet ovat tosiaan Telian omaisuutta ja ne tulisi asiakaspalautuksena meille palauttaa. :smileyhappy:

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +8

@jarkko35kirjoitti:

Ainakin tässä langattoman digiboksin pilotissa mukana olleille tuli selkeä ohje, että aiemmat laitteet voi halutessaan lähettää asiakaspalautuksena Telialle, tai sitten toimittaa itse eteenpäin energiajätteeseen.


Olihan toi typo?
Eihän Telia kehota laittamaan elektroniikkaa energiajätteeseen?

Vastaa