Verkkotallennusmaksu


Talouselämä uutisoi että Viihteen tallennus muuttuu maksulliseksi lisäominaisuudeksi:


 


Sonera Viihteen verkkotallennus muuttuu marraskuun alussa valinnaiseksi palveluksi. Käyttöön otetaan samalla verkkotallennusmaksu.


"Tallennuspalvelulle asetetaan 2,48 euron suuruinen verkkotallennusmaksu"


 


http://www.talouselama.fi/uutiset/sonera+lanseeraa+asiakkailleen+uuden+maksun/a2325483


 


Saisiko tästä lisätietoa?


Vanhat sopimukset pysynee ennallaan?


 


Edit: Muokattu otsikkoa// MiaSL


 


117 kommenttia

Äsken soittivat aspasta ja sain irtisanottua kaiken Soneraan viittaavan. Kiitos ja näkemiin. Palvelu pelasi hyvin, HD -kanavat näkyivät lähes pätkimättä, lukuun ottamatta kahden viikon tilttiä viime huhtikuussa. Asiakas itse ei ikävä kyllä tuntunut olevan Soneralle muuta kuin koirankakkaa kengänpohjassa.

Ei taida olla vielä vastausta kun ei ole mitään kuulunut. Kävin jo varmuudeksi kääntämässä aneettia, vielä vaatii hienosäädön. Expertti mainosti digiboxia, jossa 3 kanavan yhtäaikainen nauhoitus ja neljättä voi siinä sivussa katsella. Saa myös ulkoisen kovalevyn. Hintaan 229 euroa. Eipä ole mainosten katseluun tarvetta viihteellä. Ps. löytyi jopa 4 samanaikaisen kanavan tallentava  , kympin kalliimpi.

 Ei ole vielä tullut tarkempaa aikataulua mainoshommasta, mutta muutoksista ilman muuta tiedotetaan asiakkaita etukäteen.


 


 todella inhottava kuulla, että koet ettei sinua asiakkaana arvosteta! Johtuuko tämä tästä verkkotallennusmaksuasiasta, vai oliko jotain muuta syytä, josta tällainen tunne sinulle jäi?

Jopa oli jälleen lähellä hermojen menetys.

Meillä on viihde olemassa, mutta sitä boxia EMME KÄYTÄ, koska meillä on erillinen kaapeli tv ja siellä kanavapaketti. Jos en olisi tajunnut, niin olis pamahtanut tuosta lasku, VAIKKEI KOKO BOXIA OLE KÄYTETTY KOSKAAN! Eikö teillä näy siellä, ettei me sitä käytetä vai eikö teitä vain kiinnosta?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@muddis kirjoitti:

Jopa oli jälleen lähellä hermojen menetys.


Meillä on viihde olemassa, mutta sitä boxia EMME KÄYTÄ, koska meillä on erillinen kaapeli tv ja siellä kanavapaketti. Jos en olisi tajunnut, niin olis pamahtanut tuosta lasku, VAIKKEI KOKO BOXIA OLE KÄYTETTY KOSKAAN! Eikö teillä näy siellä, ettei me sitä käytetä vai eikö teitä vain kiinnosta?




Ketä kiinnostaa käytättekö vai ette? Palvelu on tilattu joten se pitää olla saatavilla joten siitä veloitetaan. Jos et käytä Viihdettä, irtisano se heti tietenkin. Sinua ei kiinnostaa että sulla Sonera Viihde ja ei kiinnosta olla maksamatta siitä joten miksi valitat?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Lisätietoa verkkotallennusmaksusta : https://www.sonera.fi/asiakastuki/ajankohtaista/asiakastiedotteet/verkkotallennus%20muuttuu?someid=1070

Eli jos sinulla on verkkotallennus käytössäsi ja haluat sen lopettaa, sinun pitää ottaa yhteys asiakaspalveluun. Jos haluat jatkaa verkkotallennuksen käyttöä, sinun ei tarvitse tehdä mitään.

Kunniamerkki +14

@muddis kirjoitti:

Jopa oli jälleen lähellä hermojen menetys.


Meillä on viihde olemassa, mutta sitä boxia EMME KÄYTÄ, koska meillä on erillinen kaapeli tv ja siellä kanavapaketti. Jos en olisi tajunnut, niin olis pamahtanut tuosta lasku, VAIKKEI KOKO BOXIA OLE KÄYTETTY KOSKAAN! Eikö teillä näy siellä, ettei me sitä käytetä vai eikö teitä vain kiinnosta?




 


Sitä vartenhan Sonera lähetti kaikille Viihde-asiakkaille tiedotteen asiasta, jotta jokainen huomaisi viimeistään kotiin tulleesta kirjeestä muutoksen.


 


Ja ei, Sonera ei tarkkaile käytätkö tilaamaasi palvelua vai et. Saat käyttää tai olla käyttämättä palvelua ihan oman harkinnan mukaan operaattorin siihen puuttumatta.

niinkuin edellä on jo todettu, boksi sisältyy palveluun, josta maksetaan.eihän se ole soneran tehtävä valvoa kuka käyttää boksia ja kuka ei.

Josko sitä tähän rustaisi niin ei tartte uutta ketjua aloittaa...

 

Eli mulla oli tää homma mennyt ihan täysin ohi. Ihmettelin uusimmassa laskussa verkkotallennusmaksua joka lisäsi laskun hintaa. Googlettelin sitten, että jahas tämmöinen. No enhän minä tämmöisestä lisää maksaa halunnut kun määräaikaisuuden ideana oli osittain että hinta ei ainakaan nousisi, ja toisaalta muutenkin jo kadutti että edellisen muuton yhteydessä otin uudestaan Viihteeseen määräaikaisen - sitä siis olisi jäljellä vielä noin puoli vuotta. Koti-TV:lle on vaan ollut niin vähän käyttöä että se hukkaan heitettyä rahaa, ja nyt sitten pitäisi maksaa lisää. Ilman verkkotallennusta se kun vaan on täysin turha palvelu, näkyy ne TV-ohjelmat TV:stä ilmankin.

 

No, yritin sitten irtisanoa kun piti joidenkin kommenttien mukaan olla mahdollista, mutta asiakaspalvelu sanoi kuulemma olisi pitänyt irtisanoa kuukauden sisään verkkotallennusmaksusta kertovan asiakastiedotteen saapumisesta. Eihän siinä, ei vaan mokomaa tiedotetta ole minulle koskaan postissa tullut, joten miten olisin siihen voinut reagoida? (Ja kuten mainittua, jostain syystä en tähän liittyyvään uutisointiin ollut törmännyt muutenkaan.) Mutta ehei, ei voi irtisanoa. Ja sitten päälle vielä ruvetaan tyrkyttämään jotain puhelinliittymää vaikka sanoin jo alkuun että olen tyytyväinen nykyiseeni, ja Viihteestä tyydytään vaan sanomaan että no tutustu vielä sen ominaisuuksiin, onhan siinä kaikenlaista. Joo, mulla on ollut se lähes neljä vuotta, joten ehkä ne ominaisuudet on jo aika tuttuja. Pakkoko sitä aikaani vielä tuhlata tämmöisellä kun ei kerran edes voi auttaa asiassa josta olin yhteydessä.

 

Sen voin ainakin sanoa että tällä tavalla ei asiakkaita pidetä asiakkaina pitkässä juoksussa. Se on ihan varma että minun asiakkuuteni Soneralla ei tämän pohjalta todellakaan jatku kunhan tästä Viihteestä viimein pääsen eroon. Onko tämä sitten yritykselle sen väärti että saa vielä muutamat kuukausimaksut nyhdettyä? Ilmeisesti, mutta (tulevan ex-)asiakkaan näkökannalta: Ei näin, Sonera.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@tvih84 kirjoitti:

Josko sitä tähän rustaisi niin ei tartte uutta ketjua aloittaa...

 

Eli mulla oli tää homma mennyt ihan täysin ohi. Ihmettelin uusimmassa laskussa verkkotallennusmaksua joka lisäsi laskun hintaa. Googlettelin sitten, että jahas tämmöinen. No enhän minä tämmöisestä lisää maksaa halunnut kun määräaikaisuuden ideana oli osittain että hinta ei ainakaan nousisi, ja toisaalta muutenkin jo kadutti että edellisen muuton yhteydessä otin uudestaan Viihteeseen määräaikaisen - sitä siis olisi jäljellä vielä noin puoli vuotta. Koti-TV:lle on vaan ollut niin vähän käyttöä että se hukkaan heitettyä rahaa, ja nyt sitten pitäisi maksaa lisää. Ilman verkkotallennusta se kun vaan on täysin turha palvelu, näkyy ne TV-ohjelmat TV:stä ilmankin.

 

No, yritin sitten irtisanoa kun piti joidenkin kommenttien mukaan olla mahdollista, mutta asiakaspalvelu sanoi kuulemma olisi pitänyt irtisanoa kuukauden sisään verkkotallennusmaksusta kertovan asiakastiedotteen saapumisesta. Eihän siinä, ei vaan mokomaa tiedotetta ole minulle koskaan postissa tullut, joten miten olisin siihen voinut reagoida? (Ja kuten mainittua, jostain syystä en tähän liittyyvään uutisointiin ollut törmännyt muutenkaan.) Mutta ehei, ei voi irtisanoa. Ja sitten päälle vielä ruvetaan tyrkyttämään jotain puhelinliittymää vaikka sanoin jo alkuun että olen tyytyväinen nykyiseeni, ja Viihteestä tyydytään vaan sanomaan että no tutustu vielä sen ominaisuuksiin, onhan siinä kaikenlaista. Joo, mulla on ollut se lähes neljä vuotta, joten ehkä ne ominaisuudet on jo aika tuttuja. Pakkoko sitä aikaani vielä tuhlata tämmöisellä kun ei kerran edes voi auttaa asiassa josta olin yhteydessä.

 

Sen voin ainakin sanoa että tällä tavalla ei asiakkaita pidetä asiakkaina pitkässä juoksussa. Se on ihan varma että minun asiakkuuteni Soneralla ei tämän pohjalta todellakaan jatku kunhan tästä Viihteestä viimein pääsen eroon. Onko tämä sitten yritykselle sen väärti että saa vielä muutamat kuukausimaksut nyhdettyä? Ilmeisesti, mutta (tulevan ex-)asiakkaan näkökannalta: Ei näin, Sonera.


Hei! Voit irtisanoa tuon verkkotallennuksen jos haluat, sitten ei mene enää tuota verkkotallennusmaksua. 

https://www.sonera.fi/asiakastuki/ajankohtaista/asiakastiedotteet/verkkotallennus+muuttuu

Eli tuo kohta : Haluatko lopettaa verkkotallennuksen käytön?

Tuo on tiedossa, mutta kuten mainitsin niin koko Viihde on turha ilman tuota verkkotallennusta. Ei suoria lähetyksiä katsoakseen tarvitse Viihdettä, miksi siis siitä maksaisi ~kympin kuussa? Ja siinä vaiheessa tuotekuvaus ei enää muutenkaan vastaa sitä mitä alunperin on tilattu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Eihän tuo verkkotallennus ole kuin 2,48e/kk, joten ei kovin suuri maksu tallennusmahdollisuudesta. Tämä verkkotallennusta koskeva muutos tuli jo kesäkuun alussa voimaan : https://www.anvia.fi/anvia/uutiset/mediatiedotteet/televisio-ohjelmien-verkkotallennus-sai-yhteiset-pelisaannot

No käytännössä se on 25% hinnannousu Viihde-palvelun pitämiseksi sellaisena kuin se oli, ja kuten sanottua ilman verkkotallennusta koko palvelu on ihan turha. Ja mitä olen nyt lukenut niin kyllähän ne muutospäätökset on toki tehty jo aiemmin, mutta minulle ei tullut sitä asiakastiedotetta enkä ollut muualtakaan tietoon törmännyt ennen kuin tässä kuussa tulleen liittymälaskun kautta.

Kunniamerkki +14

@kiisseli67 kirjoitti:

Eihän tuo verkkotallennus ole kuin 2,48e/kk, joten ei kovin suuri maksu tallennusmahdollisuudesta. Tämä verkkotallennusta koskeva muutos tuli jo kesäkuun alussa voimaan : https://www.anvia.fi/anvia/uutiset/mediatiedotteet/televisio-ohjelmien-verkkotallennus-sai-yhteiset-pelisaannot


Juu, eihän se iso summa ole. Minä olisin voinut maksaa enemmänkin tästä verkkotallennuksesta, jos pakkomainoksia ei palveluun tulisi. Eihän niitä vielä taida olla, mutta kyllä ne varmasti jossain vaiheessa tiensä löytää.

Tulipahan oltua soneran asiakkaana n.35v, pääosin tyytyväinen, ei suurempia moitteita, arvosanaksi voisi antaa vaikka 8 kympistä. Sanoin sopimukset irti, varmaankin olisin jatkanut ilman tuota mainosten pakkokatselua, joka ei nyt vielä ole tullut, mutta enpä jaksanut odotella ajankohtaa. Nyt on kuitu ja kaapeli hommattu, vielä pitää hakea se 4 eri kanavaa yhtäaikaisesti nauhoittava boksi, niin on joulun pyhien ajan tv katselu turvattu. Hyviä joulun odotuksia.

"Huom. Verkkotallennusmaksu on määritelty tekijänoikeuslaissa.1.6.2015 voimaan tulleen tekijänoikeuslain muutoksen myötä kaikkien verkkotallennusta tarjoavien operaattorien tulee jatkossa maksaa tekijänoikeusjärjestöille verkkotallennusmaksua.  Nykyinen tallennusmaksu on voimassa 30.6.2016 asti." www.sonera.fi

 

Kummallisesti vaan maksu kummittelee laskulla, vaikkei nykyinen maksu ole edes voimassa?

Verkkotallennusmaksu jatkuu edelleen ihan samalla tavoin, tilitetään edelleenkin suoraan tekijänoikeusjärjestöille. :)

Vastaa