3g-läppäri ei yhdistä nettiin win10-päivityksen jälkeen


Tyttären Samsung 3g-läppäri ei win10-päivityksen jälkeen käynnistä nettiyhteyttä sim-kortin kautta. Ei vaan tapahdu mitään. Mikäs neuvoksi?


25 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

3G modeemin ajurien asennus. Mistä käyttöjärjestelmästä päivitit Windows 10? Windows 7 vai Windows 8.X?

Seiskasta päivitin.

 

Kerro lisää tarkemmin, kiitos!

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Valmistajan sivuilta haet yhteensopivat ajurit Windows 10 käyttöjärjestelmällesi. Jos kannettavasi on vanha kuten voisin jo olettaa niin ajurien saanti voi olla haastavaa. Tällöin voi kokeilla ajaa Windows 7 ajuria Windows 10 käyttöjärjestelmässä joka sitten on epävarmaa toiminnaltaan. 


 


Ennen päivitystä uudelle käyttöjärjestelmälle tulee varmistaa että kaikki ohjelmistot / ajurit yms. ovat tuettuina uudessa käyttöjärjestelmässä.


 


---


 


Jos ei osaamista ole ns. kikkailussa niin suositeltavaa on palautua takaisin Windows 7 pariin ja jatkaa sillä. Sillä se ajuri ainakin varmaan toimii.


 


Täälä meillä on todella vaikea sanoa mitään kun et ole edes kertonut tietokoneesi merkkiä ja mallia.. Tässä vain on yleisiä ohjeistuksia mitä voit tehdä.


 

Ok, katsellaan. Läppäri on muutama vuosi sitten Sonera-kaupasta hankittu eikä liene ainoa Suomessa. Siinä mielessä asia olisi sielläkin päässä hyvä tutkia tarkemmin. Aiheesta ei löytynyr haulla mitään.

 

Laitan mallitiedon myöhemmin, merkki mainittu jo avauksessa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Jaa... En minä ainakaan tiedä Soneran kaupan läppäreistä mitään ja sen tukikin on varmasti jo päättynyt.


 


Voit etsiä Googlesta ratkaisua tietokoneen mallisi ja 3G drivers... En suosittele lataamaan ajuria kuin valmistajan sivuilta ellei halua koneellensa haittaohjelmaa mukana... Valmistajan sivuilta saa ajureita mutta ne voi olla sitten aika vanhoja... 


 


Aiheesta ei varmaan löydy klaanista mutta englanninkielisillä foorumeilla Googlen kautta voisi löytyä tietoa.

Kyseessä siis Samsung NP300E5AH01SE jos viimein joku soneralainen on asiasta kiinnostunut.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Sonera ei kuulu laitteistotuki vaan se hoitaa Helspson. Sinne voit vapaasti soittaa ja kysyä apua.

tuskin saa enään 10 ajureita ainakaan virallisia kun xp ajureitakin saa eli on aika vanha kone vaikka tyttärelläsi on ollutkin vain parivuotta
http://www.samsung.com/uk/support/model/NP300E5A-H01SE

 Kokeilitko tuota n ohjetta jo? Auttoiko asiaan?

 Mitä niistä? Helpsoniin en ala 2€/minuutti maksamaan.

Samsungin tukisivuja läträsin mutta kun tytär ja läppäri ovat Helsingissä ja itse olen Jyväskylässä niin käytännön toimenpiteisiin ei ole päästy.

Tytär oli vähän sitä mieltä, että mieluummin irtisanoo sen mobiilinetin kuin esim palaa Windows 7:n käyttäjäksi. Yrittää sitten pärjäillä wlanilla. Lupasin tutkia asiaa ja hyviä neuvoja otetaan edelleen vastaan mutta konkreettisia kiitos.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Helpson ei oo halvimpia päästä tosiaan mutta paikallien IT tuki voisi olla edullisempi...


 


Aina voi kokeilla tunkea Windows 7 ajuria siihen ja toivoa että toimiiko... Jos sitten kaatuilee tai jotakin muuta on aika turha valitella tänne. Jos ei tahdo palata Windows 7 käyttäjäksi, WLANilla saa pärjäillä... ja tokihan voi ostaa erillisen mokkulan USB porttiin esimerkiksi matkoille.

Nyt pitää kyllä ihmetellä yllekirjoittaneen motiivia noihin "neuvoihin" tasalta ja puolelta. Etteikö pidä sitten tänne valitella? Huoh!
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Saat toki valitella ihan rauhassa 🙂 ... Kunhan siinä valituksessa järkeä. Yritän antaa tälle ongelmalle mahdollisimman hyviä ratkaisuja joita voi kokeilla helposti ilman että tulee lisää ongelmia. Olen jo ymmärtänyt ettet ole IT guru joten en kokeilsi ensimmäistä vaihtoehtoa.


 


1. Tämä Windows 7 ajurin ajaminen Windows 10 tarkoitan että se ei ole hyvä tapa saada toimimaan tuo 3G systeemi. Eli jos kokeilet sitä niin en voi millään antaa takuuta että se toimisi. Sitä tarkoitan.


 


2. Suositus on palauta siis aikaisempaa käyttöjärjestelmään koska siinä toimii kaikki. 


 


3. Hankit erillisen mokkulan, näitä saat operaattorin verkkokaupasta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei! Kokeile etsiä ajurit tuolta Samsungin tuesta http://www.samsung.com/uk/support/model/NP300E5A-H01SE . Ajuri on nimeltään kutakuinkin : WWAN Y3400 Samsung Data Card Modem Driver. Sivustolla myös neuvoja, kun haluaa päivittää win 10:iin. Varmuudella en voi sanoa alkaako nettiyhteys toimia, mutta ilman ajuria ei ainakaan toimi. Itse en löytänyt toimivaa ajuria vanhempaan läppäriin, jossa on nyt vasta win 7. Tosin minulla ei ole tarvetta sim-kortin kautta nettiin päästä, kun käytän wlania ( sim- korttipaikka läppärin pohjassa ja HP Compaq ). :smileywink:

tyhmä kysymys, mutta oliko tässä koneessa siis itsessään sim korttipaikka vai onko ulkoinen, siis erillinen 3g- mokkula?


@jepjep11 kirjoitti:

tyhmä kysymys, mutta oliko tässä koneessa siis itsessään sim korttipaikka vai onko ulkoinen, siis erillinen 3g- mokkula?




Kyllä "3g-läppäri" sisäiseen korttipaikkaan viittaa.

niin viittaa, mutta voi kyseessä olla myös mokkulalla toimiva jos käsitteet nyt menee sekaisin. arvelin vaan varmistaa, mokkula ongelma kun voi yksinkertaisesti ratketa sillä että käyttää poissa ja kokeilee toista usb paikkaa. sillä laitoinkin, että tyhmä kysymys, kun oli otsikossa tuo 3g-läppäri..


@kiisseli67 kirjoitti:

Hei! Kokeile etsiä ajurit tuolta Samsungin tuesta http://www.samsung.com/uk/support/model/NP300E5A-H01SE . Ajuri on nimeltään kutakuinkin : WWAN Y3400 Samsung Data Card Modem Driver. Sivustolla myös neuvoja, kun haluaa päivittää win 10:iin. Varmuudella en voi sanoa alkaako nettiyhteys toimia, mutta ilman ajuria ei ainakaan toimi. Itse en löytänyt toimivaa ajuria vanhempaan läppäriin, jossa on nyt vasta win 7. Tosin minulla ei ole tarvetta sim-kortin kautta nettiin päästä, kun käytän wlania ( sim- korttipaikka läppärin pohjassa ja HP Compaq ). :smileywink:


Tuota linkkaamaasi sivua olinkin jo tutkaillut, vaikuttaa lupaavalta.

 

Katsotaan nyt sitten milloin pääsen koneen ääreen. Ja epätietoisille kerrattakoon, että kyseessä on siis läppäri, jossa on pohjassa kiinteä sim-korttipaikka.

Kunniamerkki +14

Tuli muuten mieleen, että oletko kokeillut tuota Samsungin automaattista SW Update -työkalua?


Sen pitäisi etsiä automaattisesti ajurit koneeseen, mutta eivät kerro siitä kovin kattavia tietoja sivuillaan..


"Voit asentaa tarvittavat ohjelmat tietokoneeseen nopeammin ja helpommin SW Updaten avulla.
SW Update -ohjelmalla asennat ja päivität ohjelmistot ja ajurit helposti."


 


Ihan noin yleisesti Win 10 pitäisi tukea lähes kaikkia Win 8 ajureita, sekä suurinta osaa Win 7 ajureista, joten tuota Win 7:lle tehtyä ajuria voisi kokeilla asentaa koneeseen.


 


Ihan samaa konetyyppiä ei näkynyt Samsungin Suomen sivuilla, mutta luulen tuon saman ajurin sopivan koko laiteperheelle, koska 3G-kortti on luultavasti sama.


 


Eli ajuripaketti


WWAN Y3400 Samsung Data Card Modem Driver
Windows 7(32bit,64bit), 7.48 MB, ZIP, MULTI LANGUAGE
Versio : 5.40.3671.0
2012.04.17


 


Vaikkapa tuon laitteen latauksista: http://www.samsung.com/fi/support/model/NP300E5A-S09SE


 


Samalta sivulta saa myös ylempää ladattua SW Updaten jos sitä haluaa testata.

Samsung on lopettanut läppärien valmistamisen, joten tahtoo noi tukisivujenkin materiaalit olla vähän samalta ajalta kun itse koneetkin.

Näkyipä tuolla olevan juttua Windows 10 päivityksistäkin että aika tuoretta infoa.

Juu se oli tältä vuodelta, mutta ladattavat ajurit jne.. v 2011-2012

Kunniamerkki +14

@PasiS kirjoitti:

Samsung on lopettanut läppärien valmistamisen, joten tahtoo noi tukisivujenkin materiaalit olla vähän samalta ajalta kun itse koneetkin.




 


Tarkennetaan sen verran, että Samsung edelleenkin valmistaa kannettavia, mutta niitä ei enää myydä Euroopassa kun täällä ilmeisesti halutaan vain täppäreitä. Muualla mualimassa sampan läppäreitä kyllä saa vielä, mutta panostukset ovat vähentyneet aiemmasta.


@kjns kirjoitti:


@PasiS kirjoitti:

Samsung on lopettanut läppärien valmistamisen, joten tahtoo noi tukisivujenkin materiaalit olla vähän samalta ajalta kun itse koneetkin.




 


Tarkennetaan sen verran, että Samsung edelleenkin valmistaa kannettavia, mutta niitä ei enää myydä Euroopassa kun täällä ilmeisesti halutaan vain täppäreitä. Muualla mualimassa sampan läppäreitä kyllä saa vielä, mutta panostukset ovat vähentyneet aiemmasta.




Ok, tämä harmi. Mulla on 5 v vanha Samsungin läppäri ja on ollut toimiva peli.

No niin, nyt vasta pääsin tsekkaamaan tyttären läppäriä uudelleen. Ratkaisu oli hyvin yksinkertainen. Se löytyi ajamalla windowsin verkkoyhteyden vianmäärityksen, joka korjasi yhteyden kuntoon. Hyvin toimii!

Vastaa